Nya sajten- kalas eller sjunkbomb?
Klart att alla företag vill satsa på en ny och het webbsida. Men risken är att festen kommer av sig när Googletrafiken helt plötsligt störtdyker.
Allt för många stora företag glömmer bort sina värdefulla länkar när ett nytt digitalt skyltfönster ska upp.
– Det finns många rätt skrämmande exempel på misslyckad migrering, säger SEO-experten Christian Rudolf.
Att webben är den främsta kontakytan mot kunderna är självklart för de flesta företag idag. Och lika klart är det att din sida ska kännas fräsch, aktuell och lockande. Många dyra slantar rinner därför ner i byråernas fickor när det handlar om design och funktionalitet. En ny sida är något att vara stolt över!
Men det som det inte talas så mycket om är däremot tappet som konstateras när champagnen är urdrucken.
– Det visuella är ofta det man lägger krut på under bygget av en ny sida. Det som inte syns, men som kanske är mest värt, Googletrafiken, lägger man inte så stor vikt vid. Det får hafsas till på slutet, säger SEO-experten Christian Rudolf.
Och han talar av gedigen erfarenhet. Genom sitt företag Top Dog får han ofta uppdraget att försöka rätta till SEO- problemen i efterhand. När en misslyckad migrering redan genomförts. Erfarenheten säger honom att så mycket som uppemot två tredjedelar av alla företag slarvar med den här affärskritiska detaljen. Förklaringarna är många, men grundar sig till stor del på bristande kunskap, både hos webbyråer och hos deras kunder.
Och det företag som tappar mycket Googletrafik i samband med lanseringen av sin nya sajt kan känna sig i gott sällskap. Det finns många stora företag och organisationer som gått i fällan och ger tydliga mätbara och varnande exempel.
SAS nya sajt kraschade rejält ur sökperspektiv när den lanserades i slutet av förra året. Sidan lyfte verkligen inte utan den organiska söktrafiken föll med uppemot 30%.
Och som bekant går även skomakarens ungar barfota. Datainspektionen, som ju rimligen borde kunna det här, misslyckades när den nya sidan lanserades och tappade så mycket som var fjärde sökning.
Det som lätt händer när den nya sajten ska byggas är att man fokuserar på kroppen men glömmer själva skelettet. För en sida på nätet betyder skelettet alla länkar som troget byggt Googletrafik men som helt plötsligt pekar mot en blank 404. Innehållet borttaget. Det här gillar inte Google. Inte alls. Så hela sajten straffas på flera sätt som påverkar ranking och trafikflöde.
– Det viktigaste för företagen är att inse värdet av vad de har i länkar på sina sajter och att budgetera för det, säger Christian Rudolf.
– Förstå att värdera ditt länkkapital! Ingen migrering är smärtfri, men vårt viktigaste uppdrag är att ge kunderna stöd och hjälp att fatta insiktsfulla beslut om hur deras innehåll och länkvärde kan bevaras. Vi kan till och med lösa det i efterhand och få tillbaka delar av det man tappat i misslyckade migreringar, men det bästa är att ha en tydlig process och bra verktyg under hela resan.
Uppdatering:
Denna pressreleasen blev en artikel i di.se i januari, 2019, se artikel nedan: