Av

Uppdaterad: Januari 27, 2023

Vad gör en SEO team lead?

SEO-teamets ledare – En viktig del av digital marknadsföring

SEO-teamet är en viktig komponent för framgångsrik digital marknadsföring. Det är ledaren för SEO-teamet som har ansvar för att skapa strategi, implementera och övervaka system och analysera resultat. Han eller hon har en avgörande roll i att säkerställa att webbplatser rankar högt i Google. I den här artikeln tittar vi närmare på vad det innebär att vara teamledare för SEO.

Förutsättningar för att bli en SEO team lead

En kvalificerad teamledare för SEO måste ha djupa kunskaper om branschen och olika SEO-strategier som används. Utmärkt verbal och skriftlig engelska och svenska är ett måste. Dessutom är det fördelaktigt att ha erfarenhet av länkbyggande, nyckelordsforskning (keyword research), SEO-verktyg, analytiska verktyg för sökmotoroptimering Google som Google Analytics och Google Data Studio samt beprövade tekniker för att uppnå goda resultat. I de flesta fall bör man ha en akademisk examen inom marknadsföring, kommunikation eller annan relaterad utbildning samt minst tre års erfarenhet av arbete som SEO-specialist eller SEO Outreach Specialist.

Ledarskapets centrala roller

Ledarskapet innebär att se till helheten, utan att glömma bort att ta hand om alla detaljer under hela processen. Fokus ligger på planering, ledning av laget med jämna mellanrum samt utformning av rapporter för att utvärdera projektframsteg och analysera resultat. Det stora ansvaret innehåller optimering av metoder baserade på dataanalys likaväl som utveckling av strategiska planer som skiljer sig från tidigare versioner om det behövs. Teamledaren agerar ofta som kommunikationskälla mellan det internationella teamet bestående av professionella organisationer från olika branscher runtom i världen såsom PR, influencermarknadsföring etcetera.

Hur man tar sig an rollen som SEO Team lead?

För de med riklig erfarenhet kan jobbet som teamledare vara relativt hanterbart, men spelreglerna byts regelbundet i detta område vilket ställer stora krav på din flexibilitet när det gäller den senaste tekniken och Googleuppdateringar osv. Det finns dock en rad online resurser dit folk kan gå om de vill bli mer initierade inom digital marknadsföring.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.