SEO-analys & SEO-test med Topdog

  • Ordning och reda i på er webbsida med en SEO analys
  • Tydliga och mätbara mål
  • Beprövad & gemensam process för förbättring av er hemsida
  • Agila metoder som anpassas efter er situation
  • Automatiserade och skalbara implementationer

 

Kontakta oss idag!

Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

20 kundomdömen

Behöver du hjälp med en SEO-analys?

  • Kontakta oss

    Kontakta oss för mer information om vår SEO-analys.

  • Möte

    Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.

  • Analys

    Vi gör en analys utifrån er unika situation.

  • Offertering

    Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.

För företag och organisationer med digital närvaro lägger en SEO-analys grunden för en blomstrande och sökmotoroptimerad hemsida som Google premierar. En korrekt utförd SEO-analys innebär en djupare inblick i din sajt, så att du kan förbättra dess prestanda och ranka högre i Google. Här kan du läsa mer om hur Topdog utför SEO-analyser.

Vad är SEO-analys?

En SEO-analys granskar din webbsida i syfte att ge insikter om huruvida den är optimerad för Googles algoritmer och Googles användare, och därmed hamna högt upp bland sökresultaten. Det är med andra ord en form av kartläggning och dokumentation över vilka fel och förbättringsmöjligheter din webbsida har. Utifrån den här informationen kan du dra slutsatser om vad bristerna får för konsekvenser för just din verksamhet, och hur du ska prioritera det fortsatta arbetet.

Varför ska du göra en SEO-analys?

Det främsta syftet med att sökmotoroptimera en hemsida är att få mer organisk trafik från Google som i sin tur leder till fler konverteringar, och en SEO-analys utgör själva underlaget för kunna genomföra detta. Genom att analysera din hemsida för tekniska brister eller missar i innehållet går det att snabbt identifiera sätt att göra den bättre. Förbättrar du sajten ökar du chanserna att få en högre position i Google med mer trafik och konverteringar som följd.

En korrekt utförd SEO-analys gör det möjligt för dig att

  • genomföra viktiga tekniska åtgärder som förbättrar sajtens synlighet i Google
  • utforma en effektiv  strategi för sökmotoroptimering som förbättrar konverteringsfrekvensen och insamlingen av nya leads
  • göra det lättare för sökmotorerna att indexera och förstå din sajt
  • skapa en bättre användarupplevelse
  • identifiera förbättringsområden som gör att din målgrupp hittar dig.

Hur görs en SEO-analys?

Vid en SEO-analys av din hemsida, analyserar vi och testar din din hemsida och sammanställer sedan informationen åt dig. Det viktiga är inte informationen utan att du till fullo förstår. Utan insikt hos dig sker det nämligen ingen förändring.

Vi anpassar dokumentationen efter dig och ditt företags behov. Dokumentationen kan vara i ett projektstödsystem som Jira eller Trello. Det kan också vara i powerpoint eller excel. Vad som passar dig bäst.

Vårt mål är att du skall kunna sätta igång med förbättringar som leder till bättre ranking, mer trafik och konverteringar

Anlitar du oss för ett SEO-projekt analyserar vi din sajt och stöttar dig vid implementeringen av de lösningar och åtgärder som framkommit under analysen.

Vår rekommendation är att anlita oss för implementation. Det är nämligen det som är det riktiga problemet för företagen. SEO är en komplex situation för nästan alla företag. Även de som har en SEO ansvarig anställd. Topdogs konsulter har stor vana av att driva genomförande projektet. Hos Topdog får man arbeta direkt med experten utan något mellanlager av key accounts eller projektledare.

En SEO-analys från Topdog kan delas in i tre typer av audits – Fix, Improve och Expand. Man kan göra alla tillsammans eller var för sig. Vi använder dessa definitionerför det gör det lättare för dig att navigera var du är i SEO-processen och vad du behöver fokusera på.

Fix

Varför? En fungerande teknisk infrastruktur är en förutsättning för all SEO – utan en sådan kommer framtida åtgärder inte ge resultat.

Vad vi gör: Vi genomför en teknisk analys och identifierar eventuella problem, såsom felaktiga canonicals, indexeringsproblem, brutna länkar och 404. Om sajten saknar en grundläggande infrastruktur konstruerar vi även den.

Improve

Varför? Genom relativt små men effektiva förändringar kan klickfrekvensen från Google snabbt öka, vilket leder till att du får mer trafik till sajten.

Vad vi gör: Vi tittar närmare på vilka möjligheter som finns, exempelvis förbättringar av title, description och h1:or. Denna del kan också innefatta åtgärder som berör navigation, reviewmoduler och implementering av schema.

Expand

Varför? För att företaget ska gynnas långsiktigt behövs en konkretisering av hur sajten kan expanderas och utvecklas.

Vad vi gör: Åtgärderna anpassas efter företagets behov och sajtens syfte, men det kan exempelvis handla om att skala upp contentproduktionen eller anpassa sajtens funktioner efter verksamheten.

Vem behöver en SEO-analys?

Nuförtiden är en digital närvaro företagens nyckel till framgång, och utifrån detta går det inte att bortse från Google om man vill att ens verksamhet ska frodas. Google är svenskarnas främsta informationskälla, vilket innebär att du genom sökoptimering kan gå ut till de användare som söker precis det du erbjuder. Med andra ord anser vi att nästan alla företag behöver en SEO-analys eller ett fullskaligt SEO-projekt.

Exempel på företag som kan dra nytta av en SEO-analys:

  • E-handlare
  • B2B-företag
  • Mediahus
  • Affiliates
  • Bank och finans
  • Rese- och  hotellverksamheter
  • SaaS

 

Nackdelar med SEO analyser

De flesta svenska företag underskattar problematiken kring SEO eller överskattar sin förmåga till genomförande. Det stora problemet är inte att veta vad som skall göras inom sökoptimering det är att genomföra sökmotoroptimering i sin organisation.

Så när du fokuserar på att få en analys, ignorerar du i själva verket det största problemet, att få den genomförd.

Lösningen för att få detta att fungera är att anlita Topdog och hjälpa er genomföra processen. Vi assisterar med projektledning, omplanering, feedback från Google, test och QA. Det som behövs för att få SEO att fungera i er verklighet.

Vad är ett SEO-test?

Att göra ett SEO-test innebär att du använder någon form av verktyg för att göra en SEO-kontroll av en hemsida.

Lite förenklat kan vi säga att det finns tre typer av SEO-tester som du kan göra online:

  • Analys av teknisk SEO
  • Följa rankingen
  • Förbättra innehållet på sajten

Vissa analysverktyg fokuserar på ett av dessa områden, andra täcker två eller samtliga delar.

Nedan går vi igenom 29 verktyg som kan vara aktuella att använda när vi gör SEO-analys online. Vissa är gratis att prova, andra är kostnadsfria rakt igenom. Men först några ord om vad SEO-verktyg egentligen är och hur de fungerar.

Hur går det till att testa en hemsidas SEO?

De flesta online-verktyg för att testa en hemsida och hitta möjligheter till SEO-förbättringar bygger på samma princip. Du fyller i valfri URL (webbadress). Därefter antingen letar programmet igenom hemsidan (crawlar) eller så plockar den fram redan sparade data ur sin databas.

Användarvänligheten varierar

Resultatet som visas beror på typ av program och vilket SEO test du kör. Ibland är dessa program relativt lätta att förstå. På skärmen ser du ofta en rad tips på saker som skulle kunna förbättras. Andra gånger är det lite svårare att tolka resultaten som kan bli ganska tekniska.

Exempel på resultat är att du får se om meta title eller meta description saknas någonstans, eller om dessa är för långa eller för korta. Många program testar om interna länkar och externa länkar fungerar. Det går att identifiera duplicerat innehåll och tunt innehåll. En del program hjälper dig att få en bild över sajtens övergripande struktur.

Med en rank tracker kan du följa hur rankingen förändras över tid för viktiga nyckelord eller sökfraser. Dessutom finns det applikationer för att analysera innehållet, hur nyckelord används eller som ger förslag på bra sökord att ha med i texter.

SEO-test online har sina begränsningar

Hur lockande det än är att göra ett SEO-test och få snabba resultat direkt online, är det viktigt att förstå att denna typ av SEO-analys har sina begränsningar.

Ett verktyg är aldrig ett substitut för en mänsklig SEO-analys. Vår uppfattning är att de flesta verktyg innebär en ganska ytlig kontroll. Tolkas informationen fel kan det få negativa konsekvenser. Det är viktigt att känna till att alla program inte ger samma råd och ibland går de stick i stäv med varandra.

Men ändå fyller dessa SEO-program en funktion. Ibland, särskilt då man jobbar med stora webbsajter, behövs dem för att förstå hur webbsidan är uppbyggd och vilka strukturella problem som finns.

Med det sagt – låt oss gå över till vår stora lista med program och applikationer för att göra SEO-test online.

Program för test och analys av teknisk SEO

Vi ska börja med program för teknisk sökmotoroptimering. Många av de SEO-test som finns online analyserar webbsajter utifrån deras tekniska funktioner. Det är naturligt. Allt sådant är relativt lätt att mäta för ett program.

Även om du i teorin skulle kunna lösa mycket av detta själv för hand skulle det ta mycket lång tid. Genom att testa din hemsida med några väl valda program för SEO-kontroll får du snabbt en överblick över de mest akuta bristerna på sajten.

Här är ett urval av några av mest populära verktygen för att analysera en hemsida.

Google Search Console

https://search.google.com/search-console

Vi kan börja med Google Search Console – ett gratis verktyg som vi tycker att varje webmaster bara måste använda.

I Search Console får du information om det skulle dyka upp fel på någon undersida, till exempel om den inte kan indexeras eller visas på ett korrekt sätt. Här får du hjälp att identifiera innehåll som inte är mobilanpassat och sidor som laddas för långsamt. Google ger även feedback på om sajten lever upp till Googles Core Web Vitals, som är en rankingfaktor sedan maj 2021.

Ladda upp en webbplatskarta för att göra det enklare för Googles spindel att crawla din sajt. En viktig funktion är möjligheten att följa antalet klick, visningar, CTR och genomsnittlig ranking i Google och se hur dessa mätvärden förändrar sig över tid för olika undersidor och sökord.

Google Mobile-Friendly Test

https://search.google.com/test/mobile-friendly

Om vi fortsätter med Googles egna resurser för gratis SEO-analys har vi även deras Mobile-Friendly Test. Fyll i URL till valfri sajt eller undersida så läser Google in den och ger svar svart på vitt om den är mobilvänlig eller inte. Dessutom kan du få feedback på om det är något innehåll på sidan som inte laddas på mobila enheter.

Får du ett negativt svar här kan du räkna med att du måste förbättra sajten för att lyckas riktigt bra i Google.

Google Analytics

https://analytics.google.com/analytics/

Ett tredje gratis verktyg för att analysera en hemsida och som nästan kan ses som ett ”måste” är Google Analytics. Det är ett mycket kraftfullt redskap för att analysera trafiken till din sajt, hur den interagerar med webbplatsen och hur den konverterar till försäljning eller andra mål.

Med hjälp av Google Analytics kan du lägga viktiga pusselbitar i din egen SEO-analys. Bland annat kan du se:

  • Sidans organiska trafik
  • Olika trafikkällor
  • Tid på varje sida
  • Hur olika typer av besökare beter sig
  • Avvisningsfrekvens (bounce rate)
  • Hur snabbt olika sidor laddas
  • Konverteringsgrad för olika sidor

SEObility

https://www.seobility.net/

SEObility är ett verktyg för att göra SEO-analys av en eller flera webbsajter. I gratisversionen ingår test av en webbplats.

Programmet körs i molnet och det crawlar din hemsida och ger tips på förbättringar som exempelvis:

  • Sidor som laddar långsamt
  • Icke unika meta titles
  • Problem med H1
  • Länkar
  • Blockerade sidor
  • Rank tracking

Woorank SEO & Website Analysis Tool

https://www.woorank.com

SEO Analysis & Website Review är en riktigt smart insticksmodul för Google Chrome för att göra SEO-analys gratis. Besök vilken hemsida som hest så visar programmet ett SEO-poäng.

Sedan kan du gå in på djupet och få fram information om exakt vad du kan göra för att förbättra såväl teknisk sökmotoroptimering som off page SEO.

Här är några av funktionerna:

  • Se antal länkar
  • Analysera title tag
  • Meta description
  • Hastighet
  • Mobilanpassning

Screaming Frog

https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

Screaming Frog är en klassiker bland olika verktyg för att göra en djuplodande SEO-kontroll. Till skillnad från de flesta andra program ligger detta inte online utan du får ladda ner det och köra i din dator – PC eller Mac.

Med Screaming Frog får du som är beredd att sätta dig in lite i de olika tekniska aspekterna av SEO mängder med inputs på hur din webbplats är ur ett SEO-perspektiv.

Programmet skannar av hela webbplatsen ungefär så som Google gör. Sedan får du rapporter i olika flikar som bland annat visar:

  • Felkoder
  • Problem med Javascript
  • HTML-fel
  • Titlar
  • Meta description
  • Längd på content

Lipperhey

https://www.lipperhey.com/

Lipperhey är en sajt som du kan använda för att analysera din hemsida utifrån både teknisk SEO och content. Varje sida eller undersida får ett hälsopoäng som du kan utgå från för att sedan gå in på djupet och se vad du kan förbättra. Till exempel kan du få en lista med förslag på nyckelord som du missat att använda på vissa sidor.

Dareboost

https://www.dareboost.com/

Dareboost är ett snabbt SEO-test för din hemsida som börjar med att titta på hur fort sidan laddas. Därefter får du konkreta tips på rena fel och sådant som är OK men som kan förbättras.

Här är några exempel på vad Dareboost hittar:

  • Bilder med fel storlek
  • Felaktigt format på fonter
  • H1 som saknas
  • Alt-attribut som saknas
  • Säkerhetsrisker
  • Open Graph som saknas

Bing Webmaster Tools

https://www.bing.com/toolbox/webmaster

Bing är den sökmotor som Microsoft driver och som är en konkurrent till Google. Även om Bing har en mycket liten andel av marknaden jämfört med Google är dess Webmaster Tools ändå mycket användbart.

Varför använda Bing Webmaster Tools? Jo för att Bing trots allt har mellan 2 och 3 procent av världsmarknaden för webbsökningar. På desktop är dess andel nästan 7 procent!

Har du precis satt igång att optimera dina webbsidor är det naturligt att fokusera på Google. Men ganska snart är det uppenbart att det är värt att kämpa även för de där extra procenten med trafik som kan komma från Bing.

Siteliner

http://www.siteliner.com/

Siteliner är ett gratis program i molnet för att testa hemsidor. Fyll i en webbadress så skannar den igenom sidan efter problem.

En av de mest användbara funktionerna med Siteliner är att den är bra på att hitta duplicerat innehåll på en webbplats. Du får en lista med alla sidor, hur många ord som är lika och URL till de sidor som har liknande content. Det är också mycket lätt att identifiera vilka länkar som pekar mot icke-existerande sidor (404:or).

En rolig funktion är att du kan se hur din sida är i jämförelse med andra sajter som skannats med avseende på bland annat:

  • Genomsnittlig storlek på varje sida
  • Laddningstid
  • Antal ord per sida
  • Text till HTML-ratio
  • Duplicerat innehåll
  • Internlänkar per sida

Google PageSpeed Insights

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Här har vi ytterligare ett gratis SEO-verktyg från Google. Med PageSpeed Insights kan du snabbt ta tempen på hur hälsosam din webbplats är utifrån dess laddningshastighet.

Google vill att det ska gå snabbt att surfa på nätet och premierar snabba hemsidor. PageSpeed Insights ger dig konkreta SEO-tips på hur du kan förbättra laddningstiden på din sajt. En kul detalj är att verktyget gör en uppskattning av med hur många sekunder du skulle kunna förbättra laddningstiden om du genomförde de föreslagna ändringarna.

Hreflang Tags Testing Tool

https://technicalseo.com/tools/hreflang/

Merkle har utvecklat ett gratis verktyg för SEO analys online där du kan testa en URL med ett stort antal så kallade user agents. Till exempel kan du välja om sidan ska crawlas som Googlebot, Bing, Applebot, Yandex, Facebook, Alexa, Ahrefs eller andra spindlar.

Det är egentligen ett mycket simpelt verktyg som hjälper dig att se om sidan är indexerbar och ifall den använder parametern för hreflang på ett korrekt sätt. Det är viktigt för att sökmotorrobotarna ska förstå vilket språk din hemsida är på.

Detailed.com

https://detailed.com/links/

Har du någonsin funderat på hur alla de starka webbsajterna på nätet får sina länkar? Detailed.com har skapat ett verktyg med vilket du kan välja en sektor och därefter någon av de största webbplatserna. Därefter matar detta SEO-redskap alla länkar av hög kvalitet som pekar mot den valda domänen.

Perfekt för att få idéer kring vilka webbsajter du kan kontakta för att tipsa om ditt eget innehåll eller diskutera länkbyte med. Tyvärr är det bara amerikanska sajter som finns med men har du en engelskspråkig sajt är det användbart.

Detailed har även ett gratis plugin för SEO test av din hemsida för Firefox och Chrome.

Panguin Tool

https://barracuda.digital/panguin-tool/

En av de största farhågorna för såväl SEO-experter som webmasters är att en sajt ska drabbas av nästa uppdatering av Googles algoritm. Vissa sajter drabbas mer än andra och det är omöjligt att på förhand veta vad som kommer att hända eftersom Google är så hemlighetsfull kring vilka uppdateringar som kommer och vad de egentligen innebär.

Men så snart Google rullat ut en update kan du snabbt få koll på om just din webbplats drabbats genom att använda ett enkelt SEO test. Panguin Tool hämtar data från ditt Google Analytics och visar information om olika Google-uppdateringar som ett lager ovanpå dina trafikdata. Därefter kan du själv snabbt dra slutsatser kring vilka sidor och vilken typ av innehåll som påverkats av en algoritmuppdatering.

SERPerator

https://mobilemoxie.com/tools/mobile-serp-test/

SERPerator är ett program för att visa serpen (sökresultaten) beroende på plats, typ av enhet, sökmotor och språk.

Du har kanske märkt att Google visar olika resultat beroende på var du är? Bara för att du ligger på exempelvis plats 1 eller 5 på första sidan när du söker på ett visst sökord innebär det inte att det är detta resultat som alla som använder Google ser. Och omvänt – du kanske många gånger egentligen rankar bättre än vad du tror.

Med SERPerator kan du göra en SEO-analys av vad som dyker upp i sökresultaten beroende på:

  • Geografisk plats – land, stat, stad, postnummer, gata
  • Typ av enhet – välj bland olika mobiltelefoner, operativsystem och desktop
  • Sökmotor – Google eller någon av de andra
  • Språk

SERPerator låter dig göra en SEO analys av serpen gratis men endast tre gånger per månad. Om du inte väljer någon av de betalda abonnemangen förstås.

Program för analys av nyckelord och content

Content är A och O för SEO. Hur bra teknisk SEO du än har på din sajt faller allt om du inte har bra content.

Det är med hjälp av innehållet på sajten som Google och andra sökmotorer förstår vad den handlar om. Och det är med hjälp av bra content du fångar besökarnas intresse och får dem att komma tillbaka.

Det finns flera bra program som hjälper dig att göra en sökordsanalys och en SEO-analys för att få fram relevanta ämnen att basera ditt innehåll på. Många av dessa är gratis.

Vilket verktyg du än använder bör du aldrig förlita dig till 100 procent på denna typ av program. Ställ dig frågan – vilka är dina läsare och vad är de intresserade av? Skapar du content utifrån det perspektivet har du kommit en lång bit på vägen. Sedan kan du ta hjälp av ett SEO-verktyg för att göra prioriteringar, få nya idéer och hitta aspekter av varje ämne som du annars kanske hade missat.

Här är våra förslag på gratis analysverktyg som hjälper dig att skapa bra content.

Answer The Public

https://answerthepublic.com/

Answer The Public är ett mycket smidigt verktyg för att göra en SEO-analys online av vad folk googlar på. Programmet hämtar sökdata från bloggar, sociala medier och forum.

Fyll i valfritt nyckelord samt ange land och språk så matar Answer The Public ut mängder med förslag på frågor indelade i flera kategorier:

  • Frågor – när, vad, hur, vilka, vem o.s.v.
  • Prepositioner – till, nära, med, för o.s.v.
  • Jämförelser – eller, vs, kontra

Varför är detta bra? Jo, med den typen av information kan du lätt hitta nya ämnen att skriva om på din blogg eller hemsida. Det är också ett utmärkt sätt att få reda på frågor som du kan ha med dina vanliga frågor och svar i dina artiklar.

CanIRank

https://www.canirank.com/

Med rätt val av nyckelord till innehållet på din webbplats kan du få mer trafik från Google och andra sökmotorer. Använder du CanIRank får du dessutom skräddarsydda förslag på vilka nyckelord just din webbsajt har chans att ranka på.

CanIRank gör ett SEO-test av din sajt för att bedöma vilka nyckelord som har högst potential. Dessutom undersöker programmet vilka nyckelord som dina konkurrenter använder.

Detta program för SEO-kontroll är ensamt med att ha en särskild KPI i form av ROI. Den bygger på kombinationen av hur lätt det är att ranka och hur stor trafikpotential som finns för ett visst nyckelord.

Ubersuggest

https://neilpatel.com/ubersuggest/

Neil Patel driver en av de mest lästa bloggarna om sökmotoroptimering på nätet. Han erbjuder också SEO-analys gratis med hjälp av sitt verktyg Ubersuggest.

Detta program har beskrivits som en gratisversion av eller rent av ett alternativ till det populära Ahrefs. Trots att det är kostnadsfritt är det ganska kraftfullt. Med Ubersuggest kan du få fram sökvolymer på mängder av nyckelord och sökfraser.

Här är lite av vad du kan göra gratis med Ubersuggest:

  • Göra SEO analys för att se konkurrenternas strategi
  • Se vilka artiklar som drar mycket trafik till konkurrenterna
  • Keyword research – hitta nyckelord som hjälper dig att få besökare
  • Få nya contentidéer
  • Se vilka länkar konkurrenterna har

Seed Keywords

https://www.seedkeywords.com/

Seed Keywords är ett ganska annorlunda sätt att göra SEO analys av nyckelord. I stället för att gräva fram historiska sökdata hjälper denna app dig att skapa ett ”scenario” som du sedan skickar som en länk till dina kunder, vänner eller bekanta. Därefter får de brainstorma vad de skulle ha sökt efter och du får en lista med söktermer som du kan skapa innehåll kring. Smart!

Exploding Topics

https://explodingtopics.com/

Exploding Topics hjälper dig att hitta ”lågt hängande frukt”, nyckelord där du snabbt kan ranka. Inte nog med det – du får inte bara en lista på enkla nyckelord utan detta SEO-program filtrerar alla resultat så att det bara visar ämnen som har börjat trenda.

Resultatet? Du kan göra en gratis SEO-analys av vilka sökord som är lätta att ranka på och som kan ge din sajt riktigt mycket trafik inom en snar framtid.

Wordtracker Scout

https://www.wordtracker.com/scout

Wordtracker Scout är en insticksmodul till Chrome som hjälper dig att göra ett SEO test av dina konkurrenters content på nolltid. Gå till valfri sida så matar Wordtracker ut en lista eller ett nyckelordsmoln med de mest frekventa nyckelorden på sidan.

Sedan tar programmet resultatet och matchar det med Big Data genom sin enorma databas för att ge ett ännu bättre förslag på nyckelord som du kan använda.

Reddit Keyword Research Tool

https://www.highervisibility.com/free-seo-tools/keyworddit/

Vem hade trott att Reddit går att använda för gratis SEO-analys? Detta verktyg använder sig av Reddits enorma databas med teman för att ge dig en lång lista med viktiga nyckelord.

Här fungerar det lite bakvänt jämfört med andra verktyg för nyckelordsresearch. I stället för att skriva i ett nyckelord fyller du i namnet på en subreddit, det vill säga en av de trådar som finns på Reddit. Därefter skapar Reddit Keyword Research Tool en lista utifrån denna tråd med sökvolymer för respektive ord eller fras.

Detta är ett utmärkt verktyg för att brainstorma om det är content på engelska du ska skapa.

KWFinder

https://kwfinder.com/

KWFinder är ett verktyg för att göra SEO analys av vilka nyckelord som folk söker med på olika språk och från olika platser. Programmet visar sökvolymer och hur svårt det är att ranka på en viss sökfras – ja för det är inte bara nyckelord utan även så kallade longtails som detta verktyg hittar.

Om du vill ha hjälp att prioritera vilka ämnen du ska skapa content kring kan KWFinder även ge dig information om vilka nyckelord som har en hög kostnad per klick i Google Ads. Det kan ge dig en indikation kring deras marknadsvärde. Ju högre värde, desto mer värdefullt blir det att ranka för det nyckelordet.

Moz Keyword Explorer

https://moz.com/explorer

Moz är ett av de stora namnen i SEO-kretsar. Deras Keyword Explorer hjälper dig att hitta bra sökord att använda på din webbplats. Precis som många andra verktyg för att göra ett SEO test visar Keyword Explorer även hur hög konkurrens det är för varje nyckelord. En bra funktion är möjligheten att se uppskattningar på klickningsfrekvens för olika söktermer.

LSI Graph

https://lsigraph.com/

LSI är en slags SEO analys för att ta fram nyckelord som Google gillar. Med LSI Graph kan du hämta LSI-nyckelord utifrån vilket sökord som helst. Du kan se det som nyckelord som kan vara bra att ha med i det content som du skapar för ett visst tema, exempelvis på en blogg.

People Also Ask

https://www.usetopic.com/people-also-ask

People Also Ask är ett gratis verktyg som läser in de frågor som andra ställt i Google. Dessa visar ofta sökmotorn i samband med att den visar sökresultaten för en viss term. Detta är ett utmärkt sätt att få idéer till content eftersom Google är rätt så bra på att ge förslag på relevant innehåll. Dessutom bygger det på verkliga sökningar.

BROWSEO

http://www.browseo.net/

Design är viktigt för att användarupplevelsen ska bli bra. Men den kan distrahera dig som försöker göra ett SEO test av din hemsida. Med BROWSEO tar du enkelt bort all design. Kvar blir ren HTML, rubriker H1 – H6, meta-information och annat som är relevant för när du gör en SEO-analys.

Animalz Revive

https://revive.animalz.co/

Med Animalz Revive kan du lättare hålla ditt innehåll fräscht länge. Tänk dig att du skapar content på din sajt, det börjar ranka och gradvis får det mer och mer trafik. Men efter ett tag börjar antalet besökare avta. Vad gör du då?

Animalz Revive är ett SEO test som hjälper dig att ”väcka liv” i gammalt content och med relativt små medel fräscha upp det så att det kan börja driva in trafik igen. Det är mycket kostnadseffektivt jämfört med att hela tiden bara skapa nytt innehåll på sajten.

Sunt förnuft

Sist och inte minst vill vi återkomma till kanske det viktigaste verktyget av alla – dig själv. Online-verktyg har alla sina begränsningar, och därför är det viktigt att du inte förlitar dig blint på dem utan tolkar resultatet med viss eftertanke. Detta är särskilt viktigt när du använder dig av flera verktyg samtidigt, då dessa ibland kan motverka varandra. Med andra ord; ta verktygens slutsatser med en nypa salt och använd ditt eget sunda förnuft när du ska implementera olika åtgärder. Känner du dig osäker är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Topdog.

SEO-tjänster anpassade till din verksamhet

Våra kunder

Varför ska du anlita Topdog för din SEO-analys?

Vi på Topdog erbjuder

  • Trygga och tydliga processer
    • Genuint intresse för er som kund
    • Anpassning efter era förutsättningar
    • Anpassning till er teknikavdelning
  • Tydlig teknisk projektplanering
  • Genomförande med er som leder till resultat
Varför anlita Topdog

Omdömen

Lämna omdöme

Frågor och svar om SEO-analys och SEO-test

  • Hur mycket kostar en SEO-analys?

    Det varierar från sajt till sajt. Det kan kosta allt från 50 000 till 300 000 kr. E-handlare har mer komplexa sajter och blir därmed dyrare. Mindre komplexa B2B-sajter blir ofta billigare.

  • Varför är det viktigt att göra en SEO-analys?

    För Google är det viktigt att din webbsida är strukturerad på rätt sätt och att den inte har några tekniska fel. Därför är det viktigt att göra en SEO-analys.

  • Vem bör göra en SEO-analys?

    Alla som driver en webbsida behöver göra en SEO-analys för att öka mängden värdefull trafik.

  • Är SEO-test och SEO-analys samma sak?

    Nej, ett test görs av maskiner, medan en analys görs av människor.

  • Vad innebär SEO-test?

    Det innebär att en bot genomsöker din webbsida och letar efter enkla fel.

  • Hur mycket kostar det att testa webbsidans SEO?

    Det finns både gratistjänster och programvaror som kostar upp emot 100 000 kr.

  • Kan man testa sajtens SEO själv?

    Nej, en SEO är en egen färdighet. Det är stor skillnad i kompetens mellan de som arbetar med seo 8h varje dag och de som gör det då och då.

  • Behöver man särskilda kunskaper för att analysera och testa SEO?

    Ja, man behöver ha stor erfarenhet av SEO och att genomföra SEO.