Behöver du hjälp med Rese SEO?
-
Kontakta oss
Kontakta oss för mer information om Rese SEO.
-
Möte
Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er…
-
Analys
Vi gör en analys utifrån er unika situation.
-
Förslag och orffert
Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.
I Sverige görs det flera miljoner sökningar i Google varje dag. Majoriteten av dessa sökningar är rese- och hotellrelaterade. Enligt Google representerar sökningar för resor, hotell, hyrbilar och evenenmang ca en tredjedel av alla sökningar i Google. Det innebär att resebranschen är bland de mest konkurrensutsatta branscherna i Google 2024.. Det betyder också att potentialen är mycket stor för er. Trafiken från Google är därmed mycket verksamhetskritiskt för de bolag som är aktiva inom rese- och hotellbranschen. Att göra effektiv och framgångsrik SEO är därför otroligt viktigt.
Vad är SEO för resor & hotell?
Rese och hotell SEO utmärks framförallt av att det finns en lokal faktor i användarnas sökbeteenden. När Googles användare gör en sökning inkluderar de vanligtvis ett geografiskt område i söktermen, till exempel ”hotell Stockholm” eller ”flygresa Stockholm”. Det innebär att du som verkar inom resebranschen måste ta hänsyn till dessa lokala eller områdesspecifika sökningar. I SEO branschen kallas denna typen av SEO för Lokal SEO.
Hur gör man SEO för hotell och resor?
Inom rese och hotell SEO är det viktigt att möta många olika sökningar. Det finns trots allt miljontals platser i världen som människor kan och vill åka till. Det innebär att du behöver många olika sidor på din sajt för att kunna möta alla dessa besökares.
För att du ska lyckas med rese och hotell SEO behöver du:
- kunna skapa mycket content.
- ha bra UX för att få SEO:n och innehållet att fungera samt för att öka konverteringen
- en mycket bra teknisk grund att stå på, då alla dessa sidor kommer vara lika.
- Automatisering av din sajt och innehåll, annars går det ej att skala upp din sökoptimering.
Det är särskilt utmanande för rese- och hotellföretag att skapa unikt innehåll för tusentals sidor och få det att fungera i praktiken dvs att det generar trafik och konverteringar.
Ovanstående problem är också sådant som Todog hjälper sina kunder med i resesegmentet.
Vem gör sökmotoroptimering för hotell och resor?
Rese- och hotellföretag är beroende av Google för att vinna kunder. Om du inte finns i toppen av sökresultaten jobbar du i motvind och ditt företag kommer att ha svårt att växa.
Möjligheterna är stora om du aktivt satsar på att göra rese och hotell SEO. Det finns flera internationella företag som har vuxit sig stora genom Google och Adwords de senaste 15 åren, till exempel Tripadvisor och Hotels.com. Svenska Flygresor.se ett också ett lysande exempel lokalt i Skandinavien.
I Sverige är hotellkedjor såsom Scandic stora aktörer inom Google SEO och Google Ads. Även researrangörerna Apollo, Ving och TUI är stora aktörer. Men det är inte bara stora hotellkedjor och researrangörer som kan dra nytta av att sökoptimera sina sajter för Google. Lokala hotell har också goda möjligheter att attrahera trafik från Google då de vanligtvis kan använda sin förstasida (den starka sidan) för att ranka högt i Google.
Vad utmärker SEO för rese- och hotellsajter?
Det finns en faktor som påverkar resebranschen negativt i Google. Det är att Google själva har en funktion där användaren kan boka exempelvis hotell och flygresor. När användaren söker på till exempel ”hotell Stockholm” dyker det upp ett sökformulär i sökresultatet där Google presenterar billiga hotell i Stockholm. Denna funktion kallas Google Travel. Nedan har ni en skärmdump för hur det kan se ut.
Det innebär att du även konkurrerar med Google. Denna funktion puttar ner de organiska sökresultaten, vilket resulterar i att klickfrekvensen minskar.
Andra aspekter av sökoptimering i resebranschen är att sajterna är ofta mycket stora, vilket kräver kompetens inom teknik, automatisering och att kunna skala upp. Det betyder också att seo byrån som levererar SEO tjänster måste ha hög förmåga att genomdriva förändring tillsammans med kundens teknikteam.
Hur mäts SEO-projekt inom rese- och hotellbranschen?
Vid sökmotoroptimering av rese- och hotellsajter är det framförallt trafik och antalet bokningar som är de primära KPI:erna. Stora bolag såsom Flygresor.se mäter emellertid primärt antalet klick som går till deras annonsörer. I flygresors fall beror det på att de är en superaffiliate. De har ej egna produkter utan skickar trafik till de stora resebyråerna online.
Strategi för rese SEO
En strategi för seo inom rese bör innehålla följande:
- Hur du skapar content till många olika och liknande landningssidor.
- Hur användarupplevelse, teknisk SEO och konvertering kan skapa framgångsrika sidor.
- Hur du bygger en teknisk infrastruktur som stödjer tusentals konverterande landningssidor.
- Hur samordnar man SEO med andra typer av digital marknadsföring
SEO-tjänster anpassade till din verksamhet inom resor och hotell
Våra kunder
Varför ska du anlita Topdog för Rese SEO?
Vi på Topdog erbjuder
- Trygga och tydliga processer för rese SEO
- Insikt om vad du behöver göra för att lyckas med seo i resebranschen.
- Tydlig teknisk projektplanering
- Anpassning till er teknikavdelning
- Genuint intresse för er som kund
- Anpassning efter era förutsättningar
- Genomförande med er som leder till resultat