Av

Uppdaterad: Oktober 05, 2022

Omdömen och SEO – hur hänger det ihop?

Omdömen är viktigare än någonsin för företag som vill lyckas online. De påverkar såväl företagets försäljning som dess trovärdighet och rykte. I den här artikeln kan du lära dig mer om förhållandet mellan SEO och omdömen, samt hur du kan gå tillväga för att påverka ditt rykte online.

Kundomdöme SEO

Omdömen är viktiga för att ditt företag ska lyckas

Dagens konsumenter letar inte längre bara efter information om produkter och företag inför ett köp. De vill också ta del av andras upplevelser av företag och deras produkter. Faktum är att majoriteten av konsumenterna lägger stor vikt vid och agerar efter vad andra tycker och tänker om ett företag (Trustpilot). Många konsumenter värderar nämligen omdömen lika högt som de värderar rekommendationer från vänner och familj. Varför är det så?

Det beror på att vi påverkas ett psykologiskt fenomen som kallas ”social proof”. Det är idén om att människor gör som andra gör och tycker när de är osäkra på hur de ska agera i vissa situationer eller beslutsögonblick. Det vill säga att de läser recensioner och omdömen om andras upplevelser av ett företag eller en produkt innan de skrider till handling och fattar ett beslut.

Omdömen kan alltså påverka företagets försäljning, trovärdighet och rykte, men hur hänger det ihop med sökoptimering i Google?

Förhållandet mellan SEO och kundomdömen

Omdömen och SEO hänger ihop på flera olika sätt. De skickar inte bara ut förtroendesignaler till dina kunder, utan kan också påverka din ranking om de används på rätt sätt.

Google ser omdömen som innehåll snarare än feedback och åsikter. Det innebär att Google får mer innehåll att genomsöka varje gång en kund skriver ett omdöme. Oavsett om omdömet är positivt eller negativt innehåller det vanligtvis sökord som är relevanta för ditt företag. Det hjälper Google att förstå vad ditt företag erbjuder, vilket kan resultera i bättre ranking på de sökord du vill att ditt företag ska kopplas samman med.

När kunderna skriver omdömen signalerar det dessutom till Google att ditt företag finns på riktigt och kan hjälpa användarna att hitta det de letar efter. På så sätt kan kundomdömen vara till fördel för ditt företag och ditt SEO-arbete.

Googles sökresultat påverkar företagets rykte

Majoriteten av alla köpresor börjar i Google. Det innebär att människors åsikter om ditt företag och ditt företags rykte inte bara speglas i de omdömen kunderna lämnar. Det speglas också i de omkringliggande resultat som sökmotorn visar i samband med sökningar på ditt företag.

Kundomdöme Mynewsdesk

Eftersom Googles mål är att svara på användarnas frågor och förse dem med den information de behöver ger Googles algoritmer användarna det de vill ha. Om Googles användare letar efter åsikter inför ett köp och använder sökfraser som ”varumärke + omdöme”, ”varumärke + recension” eller till och med ”varumärke + skojare”, kommer sökmotorn att förse dem med ett passande resultat.

Algoritmerna kan i sig inte avgöra huruvida informationen är en korrekt representation av ditt företag eller inte. Det som avgör är vilka sökord och innehåll som är mest populära bland användarna i förhållande till ditt företag. Googles sökresultat kan därmed påverka ditt företags rykte minst lika mycket som ett omdöme.

Googles ranking påverkar företagets trovärdighet

Google kan ses som en rekommendationsmotor. Det innebär att en topplacering i sökresultatlistan i sig är förtroendeskapande. Varför? Jo, ju högre upp i listan ett företag hamnar, desto mer trovärdig anser både Google och användarna att företaget är. Ett vanligt iakttaget fenomen är fortsättningsvis att de kunder som kommer till företagets hemsida via sökningar där företaget rankar i toppen, ofta har högre kvalité.

Åtta vanliga omdömesplattformar

1. Google Reviews

Google Reviews gör det möjligt för kunder att dela med sig av sin upplevelse av ett företag och dess tjänster och produkter. Google Reviews är en funktion i Google My Business och Google Maps. Det innebär att du måste ha ett Google My Business-konto för att dina kunder ska kunna recensera dig. Det finns tre huvudsakliga fördelar med att använda Google Reviews – det kan förbättra företagets ranking för lokala sökningar, det ökar din trovärdighet och kan bidra till ökad försäljning.

Google review desktop
Google Reviews i sökresultatet (desktop).
Google reviews i Google maps (desktop)
Google Reviews i Google Maps (desktop).

2. Omdömessajter

En omdömessajt är en webbplats där konsumenter kan publicera recensioner av företag, produkter och tjänster. Många recensionssajter drivs i allmänhet med hjälp av reklam och kan innehålla affiliate-länkar. Förutom att öka företagets trovärdighet kan dessa sajter innehålla länkar och sökord relaterade till företagets hemsida, vilket hjälper Google att förstå vad företaget erbjuder. Tre välkända exempel på sådana är Reco, Trustpilot och Tripadvisor.

Trustpilot
Trustpilot är störst på reviews i Sverige.

3. Jämförelsesajter

När konsumenter vill jämföra olika produkter kan de vända sig till diverse jämförelsesajter. Dessa sajter brukar generellt sätt fokusera på prisjämförelser, men eftersom konsumenterna även är intresserade av vad andra tycker om produkterna brukar sajterna även samla in och visa kundomdömen. På så sätt kan användaren även se vilka produkter och återförsäljare som är mest omtyckta av andra. Två exempel på sådana sajter är Prisjakt och Pricerunner.

Prisjakt
Prisjakt inkluderar omdömen av både produkter och återförsäljare.

4. Testsajter

Även testsajter är en typ av omdömessajter. Dessa sajter delar emellertid inte med sig av kundåsikter utan testar själva diverse produkter och lämnar ett omdöme. Tre exempel på sådana sajter är Råd & Rön, Testfakta och Bäst i test.

Testfakta
Testfakta är ett exempel på en testsajt.

5. Omdömen i medier

Diverse medieföretag publicerar då och då olika tester och köpguider. Dessa kan också anses vara en form av omdömen som påverkar hur du och dina produkter upplevs. Fördelen med att kopplas samman med välkända medieföretag så som Expressen, GP eller DN är att det påverkar din trovärdighet positivt ur både konsumenternas och Googles perspektiv.

Expressen
Tester och guider i nyhetsmedia är en form av omdömen.

6. Sociala medier

Många användare vänder sig direkt till ett företags sociala medierprofil för att läsa och lämna recensioner. Facebook tillhandahåller exempelvis en recensionfunktion där användare kan lämna ett omdöme på företagets profil. Oavsett om företaget finns i sociala medier eller inte så finns kunderna där och de kommer att uttrycka sina åsikter i sina sociala kanaler. Med en egen företagsprofil kan företaget bemöta och nyttja dessa omdömen.

Facebooks review-funktion.

7. Sajter med produktrecensioner

Sajter som tillhandahåller och nyttjar produktrecensioner sysslar vanligtvis med någon form av e-handel. Dessa e-handelssajter har en recensionssektion på sina hemsidor där kunderna kan betygsätta och recensera den eller de produkter de köpt via sajten. Dessa omdömen hjälper andra konsumenter att besluta huruvida produkten är värd att köpa eller inte. Omdömena förser även Google med sökord som är relevanta för ditt företag. Tre exempel på sådana sajter är Amazon, Cdon och Outnorth.

Amazon
Amazon reviews.

8. Stjärnor i sökresultatet

Genom att visa din sajts betyg i form av stjärnor sökresultatet kan du fånga sökarens uppmärksamhet och signalera trovärdighet. För att få stjärnor att visas i Googles sökresultat behöver du bland annat ett ”Aggregate Rating Schema” och en omdömessida på din sajt. Antalet stjärnor som sedan visas i sökresultatet baseras på recensioner från olika sajter, såväl din som Google Reviews och andra omdömessajter.

Googles algoritmer genomsöker recensionerna och beräknar ett snittbetyg som sedan redovisas i en skala från 1 till 5 stjärnor. Enligt Google tas inte stjärnbetyg eller kundrecensioner med i beräkningen när sökmotorn rankar webbsidor i allmänhet, men det påverkar däremot rankingen vid lokala sökningar. Även om de inte är en rankningsfaktor i allmänhet, kan stjärnbetygen vara ett viktigt konverteringselement som hjälper företag att bevisa och bygga upp sin trovärdighet i användarnas ögon.

Stjärnor i sökresultatet
Stjärnor i sökresultatet ger användaren tydlig information.

Övervaka och påverka företagets rykte online

Vad människor tycker och tänker om ditt företag har en direkt påverkan på konvertering, varumärkesbyggande och försäljning. Många företag väljer därför att övervaka och (försöka) påverka vad som sägs om dem online.

Online Reputation Management

En välkänd metod för att övervaka och påverka bilden av ett företag online är Online Reputation Management (ORM). Metodens mål är att hantera företagets rykte på webben, säkerställa att företaget representeras på rätt sätt och att potentiella kunder får ett gott intryck av vem du är och vad du gör. I praktiken innebär det att företaget aktivt publicerar eller främjar publicering av innehåll på andra sajter som i sin tur rankar i Google och därmed påverkar användaren på ett önskvärt sätt. ORM kan på så sätt användas för att exempelvis övervaka och påverka bilden av ett företag i allt ifrån betalt innehåll så som native-artiklar till användargenererat innehåll så som bloggartiklar och omdömen från kunder.

Search Engine Reputation Management

I takt med sökmotorernas alltmer dominerande ställning har en mer specifik strategi med fokus på rykteshantering i sökmotorer vuxit fram. Metoden kallas Search Engine Reputation Management (SERM). Målet med SERM är att påverka vad Googles användare ser i sökresultatet när de söker på företaget. Det gör SERM särskilt relevant när vi talar om SEO. Med hjälp av SERM kan du flytta negativa omdömen eller innehåll längre ner i sökresultatet och ersätta dem med positiv information.

Exempel:

Google visar ett negativt omdöme när användaren söker på ett sökord kopplat till ditt varumärke. För att förpassa det negativa omdömet behöver du förse Google med en bättre artikel med samma sökord. På så sätt puttar du ner det negativa sökresultatet, vilket leder till att färre användare ser det.

Fyra tips på hur du kan påverka företagets rykte i sökresultatet

1. Satsa på sökmotoroptimering

Med hjälp av SEO kan du bland annat skapa innehåll och säkerställa att dina mest relevanta sidor visas i sökresultatet när användaren använder vissa sökord.

2. Rensa sökresultatet

Hur ditt företag speglas på sökresultatets första sida är avgörande. Det är trots allt den sidan majoriteten av alla Google-användare läser. När ditt företag dyker upp där vill du inte att det första som möter användaren är negativa omdömen. Genom att förse Google med en bättre artikel med samma sökord kan du putta ner de negativa sökresultaten längre ner, bort från första sidan. Du kan också hålla negativa omdömen och innehåll borta genom att

  • kontinuerligt skapa och publicera relevant innehåll
  • uppmana nöjda kunder att skriva omdömen
  • få positiv mediebevakning
  • skriva gästinlägg på andra sajter.

Att rensa bort negativa sökresultat på det här sättet är svårt och tidskrävande, men det är effektivt.

3. Svara på negativa omdömen

Även om du lyckas gömma de negativa omdömena i sökresultatet finns de ändå kvar och kan läsas av dina potentiella kunder. Genom att svara på negativa omdömen på ett vänligt och hjälpsamt sätt kan du påverka hur de som läser omdömena ser dig.

4. Be om positiva kundomdömen

Det bästa sättet att driva bort negativt innehåll på är att generera positivt innehåll. Tyvärr är det mer sannolikt att människor som haft en negativ upplevelse lämnar ett omdöme än de som haft en positiv upplevelse. För att motverka den här snedvridningen kan du uppmuntra de kunder som haft en bra upplevelse att skriva om det.

Reviews, omdömen och rykte är tre viktiga komponenter för att få användarnas förtroende och påverka företagets framgång på internet. Dessa komponenter är särskilt viktiga om ditt företag är relativt okänt. Saknar företaget bra reviews säljer det mindre än sina konkurrenter och måste därmed lägga mer resurser på sin SEO och marknadsföring för att uppnå samma effekt.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.