Av

Uppdaterad: November 03, 2024

SEO-specialist: Vad gör en expert på sökmotoroptimering?

En SEO-specialist är en expert inom digital marknadsföring som arbetar med att optimera webbplatser för att förbättra synligheten i sökmotorer och skapa en bättre användarupplevelse. Genom sökmotoroptimering, annonsering, content-strategi och teknisk analys hjälper SEO-specialister företag att nå ut till sina målgrupper och ranka högre i sökresultat. Denna artikel går på djupet med vad en SEO-specialist gör och hur deras arbete bidrar till att förbättra en webbplats framgång.

Här kan du lyssna på när Christan berättar om vad eftertraktade SEO-specialister egentligen gör om dagarna.


Vilka arbetsuppgifter har SEO-specialister?

En SEO-specialist skiljer sig alltså inte nämnvärt från något annat marknadsföringsproffs – de försöker i slutändan skapa mer försäljning för företaget de arbetar för. Däremot skiljer sig arbetsuppgifterna åt. Här är några exempel på vanliga arbetsuppgifterna tillhörande en utbildad SEO-specialist:

  • Utveckla SEO-strategier som ökar företagets konverteringsfrekvens.
  • Planera förbättringsåtgärder och säkerställa att de görs på rätt sätt.
  • Samla in data, utföra tester, analysera sajten, identifiera trender och förmedla insikter.
  • Samarbeta med webbutvecklingsteamet för att se till att sajten är sökmotoroptimerad rent tekniskt och användarmässigt.
  • Arbeta med redaktionen och marknadsavdelningen för att involvera ett SEO-tänk vid innehållsskapande.
  • Utföra sökordsanalyser och ta fram sökord att använda på webbplatsen.
  • Skapa och exekvera  länkbyggesstrategier.
  • Förändra webbplatsstrukturer, innehåll, länkning etc. för att förbättra sajtens ranking på utvalda sökord.
  • Ta fram mätbara mål.
  • Skriva övertygande och högkvalitativt innehåll för att förbättra webbplatsens position i sökresultatet.

Synonym till SEO specialist är SEO manager

Så kännetecknas en framgångsrik SEO-specialist

Här är några av de viktigaste egenskaperna som framgångsrika SEO-konsult måste ha för att lyckas inom digital marknadsföring och sökmotoroptimering.

En förståelse för SEO:ns fyra områden

Sökmotoroptimering består av fyra områden – innehåll, teknik, länkar och användarupplevelse. En bra SEO-specialist har alla dessa faktorer i åtanke när hen utvecklar SEO-strategier.

  • Innehåll – optimering av sajtens innehåll (text, bild, video och så vidare).
  • Teknik – optimering av sajtens tekniska struktur (kod, laddhastighet, site map, mobilanpassning och så vidare).
  • Länkar – utveckling och implementering av interna och externa länkstrategier.
  • Användarupplevelse – sajtförbättringar med fokus på att förbättra användarupplevelsen och användarvänligheten.

Kunskap om marknadsföring

Att förstå sig på sökmotorer och hur de tänker är naturligtvis en viktig del av att vara en SEO-specialist. Men det är också viktigt att ha kunskap inom annan digital och traditionell marknadsföring. En SEO-specialist måste exempelvis förstå sig på innehållsmarknadsföring, målgruppen, medielandskapet, digitala marknadsföringsstrategier och övergripande affärsmål. Tillsammans hjälper dessa kunskaper SEO-experten att sökmotoroptimera sajten samt öka varumärkeskännedomen och antalet konverteringar.

En förmåga att ha ett holistiskt förhållandesätt

Sökmotoroptimering berör allt som har med webbsidan och företagets onlinenärvaro att göra. SEO kan alltså inte existera i ett vakuum, utan måste förstås i relation till exempelvis konkurrenter, användare, teknik, sökmotorer, ekonomi och så vidare.

Förstklassiga kommunikationskunskaper och vilja att samarbeta

En SEO-specialist kommer att arbeta med en mängd olika avdelningar i ett företag såsom försäljning, kundservice, webbutveckling, IT och marknadsföring. För att specialisten ska kunna förklara för dessa avdelningar varför vissa förändringar måste göras för att öka trafiken och antalet konverteringar måste SEO specialisten vara bra på att kommunicera och samarbeta med andra.

Nyfiken och anpassningsbar

SEO-branschen förändras ständigt och så måste SEO-specialisten, inte enbart i förhållande till Google algoritmer, utan även i förhållande till kunden och projektets utveckling. För att lyckas som SEO-specialist är det alltså viktigt att ha förmågan att anpassa varje strategi och förbättringsåtgärd till varje kund och webbplats utifrån just deras specifika situation. En myndighet vars mål är att informera besökarna om hälsa kan exempelvis inte behandlas på samma sätt som en e-handel vars mål är att sälja trädgårdsredskap.

Transkribering av videon

Idag ska vi prata om vad en SEO-specialist pysslar med. Ni kanske inte vet?

Denna video är för er som:

  • Funderar på att rekrytera en SEO:are.
  • Rekryterare som behöver veta vad som ska kravställas när man söker SEO-specialister.
  • För er som har tillgång till en SEO-specialist (både inhouse och konsult) men som ändå tycker att det inte fungerar och behöver förstå mer om varför det kan vara så.

Men innan vi går in på vad de faktiskt gör så behöver ni veta vad Google optimering är. Om ni inte vet det så kommer ni inte förstå varför man gör vissa saker. SEO består av fyra aktiviteter:

  • Content
  • Teknik
  • Externa länkar till sajten
  • Användarupplevelsen

Som ni hör är SEO lite komplext.

Dagens SEO-specialister ska inte bara veta hur en sökmotor funkar eller hur en webbsida presterar. Man behöver även veta hur man får saker och ting gjort.

En SEO-specialist pysslar med dessa saker om dagarna:

  1. Insikt – om inte ägarna eller beslutsfattarna kring en webbsida förstår vad som ska göras så kommer det inte bli gjort. Ingen gör någonting utan att först förstå varför. Det är ofta så att SEO-specialisten, vare sig han är in-house eller konsult, inte är personen som fattar besluten.
  2. Analys – med analys menar jag att man måste kunna definiera vad som ska göras inom områdena teknik och content. Hur får man de nödvändiga länkarna? Hur skapar man rätt användarupplevelse i rätt ögonblick för rätt användare?
  3. Man måste kunna genomföra saker i en organisation. Att kunna genomföra saker består av två delar: planering – om saker och ting inte planeras så kan du lugnt utgå från att dem inte blir gjorda. I själva genomförandet måste man veta hur man genomför saker och ting tillsammans med andra människor. Det är inte SEO-specialisten som bygger om koden, det är ju teknikavdelningen. Man måste veta hur en teknikavdelning jobbar, vad de behöver för att jobba och hur man genomför saker och ting med den teknikavdelningen.
  4. Kontroll – detta är en av de viktigaste aspekterna. Man kan inte bara utgå från att alla aktiviteter som behövs för att man ska lyckas blir gjorda så här. Det är tvärtom. Det kommer vara väldigt mycket fel i all den output som du genererar. Så kontroll och testning är också mycket viktigt. Man behöver kontrollera att en artikel presterar enligt det man hade tänkt sig.

Om det skeppas en uppdatering av koden måste denna kontrolleras. Man måste dessutom kontrollera att allt runt omkring fortsätter att fungera. Fråga mig inte varför, men det är ganska vanligt att när uppdateringar skeppas så går någonting annat sönder inom tekniken. Jag har aldrig fått svar på varför detta är ett vanligt fenomen men jag konstaterar att det finns.

Detta är de saker som en SEO-specialist sysslar med om dagarna.

Anledningen till att jag inte pratar så mycket om färdigheterna kring SEO beror på att idag kan man inte bara veta vad som ska göras, man måste veta hur det blir gjort. Annars är man ingen specialist. Man kan inte bara sitta vid sitt eget skrivbord och tänka.

Slut på transkribering

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.