Av |

Vad gör en SEO-Specialist?

Idag ska vi prata om vad en SEO-specialist pysslar med. Ni kanske inte vet?

Denna video är för er som:
a) Funderar på att rekrytera en SEO:are.
b) Rekryterare som behöver veta vad som skall kravställas när man söker SEO-specialister
c) För er som har tillgång till SEO-specialist (Både inhouse och konsult) men tycker ändå att det inte fungerar och behöver förstå mer om, varför det kan vara så.


Men innan vi går in på vad de faktiskt gör så behöver ni veta vad Google optimering är. Om ni inte vet det så kommer ni inte förstå varför man gör vissa saker. SEO är består av fyra aktiviteter:

  1. Content.
  2. Teknik.
  3. Externa länkar till sajten
  4. Användarupplevelsen.

Som ni hör är SEO lite komplext.

Dagens SEO-specialister kan inte bara veta hur en sökmotor funkar eller hur en webbsida presterar. Man behöver även veta hur man får saker och ting gjort, genomförande av SEO-projekt

En SEO-specialist pysslar med dessa saker om dagarna::
1. Insikt. Om inte ägarna eller beslutsfattarna kring en webbsida förstår vad som ska göras så kommer det inte bli gjort. Ingen gör någonting utan att först förstå varför.
Det är ofta så att SEO-specialisten, vare sig han är in-house eller konsult, inte är personen som fattar besluten.
Man måste kunna 2.analys. Med analys menar jag att man måste kunna definiera vad som ska göras.
Tinom områdena ekniskt och content, hur får man de nödvändiga länkarna, hur skapar man rätt användarupplevelse i rätt ögonblick för rätt användare. 3 Man måste kunna genomföra saker. i en organisation Att kunna genomföra saker består av två delar.
i. Planering. Om saker och ting inte planeras så kan du lugnt utgå från att dem inte blir gjorda. ii. I själva genomförandet måste man veta hur man genomför saker och ting, tillsammans med andra människor.

Förklaring:

Det är inte SEO-specialisten som bygger om koden, det är ju teknikavdelningen. Man måste veta hur en teknikavdelning jobbar, vad de behöver för att jobba och hur man genomför saker och ting med den teknikavdelningen.

Kontroll. Detta är en av de viktigaste aspekterna
Man kan inte bara utgå från att alla aktiviteter som behövs för att man ska lyckas blir gjorda så här.
Det är tvärtom.
Det kommer vara väldigt mycket fel i all den output som du genererar.
Så kontroll och testning är också mycket viktigt.
Man behöver kontrollera att en artikel presterar enligt det man hade tänkt sig.
Om det skeppas en uppdatering av koden måste denna kontrolleras.
Man måste dessutom kontrollera att allt runt omkring fortsätter att fungera.
Fråga mig inte varför, men det är ganska vanligt att när uppdateringar skeppas så går någonting annat sönder inom tekniken.
Jag har aldrig fått svar på varför detta är ett vanligt fenomen men jag konstaterar att det finns.

Detta är de sakerna som en SEO-specialist sysslar med om dagarna.

Anledningen till att jag inte pratar så mycket om färdigheterna kring SEO beror på att idag kan man inte bara veta vad som ska göras, man måste veta hur det blir gjort.. Annars är man ingen specialist. Man kan inte bara sitta vid sitt eget skrivbord och tänka.

Hoppas ni fann den här förklaringen intressant. Tack för mig.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!