App Store Optimering med Topdog

Kontakta oss idag

  • 0708 140 833
  • Götgatan 94, 118 62 Stockholm
  • Måndag – Fredag | 09:00 – 18:00
Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

pa 4 kundomdömen

Behöver ni hjälp med App Store Optimering?

  • Kontakta oss

    Kontakta oss för mer information om App Store Optimering (ASO).

  • Möte

    Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.

  • Analys

    Vi gör en analys utifrån er unika situation.

  • Offertering

    Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.

Ett dilemma som många appföretag står inför idag är inte vilka appar som ska skapas utan hur smartphoneanvändarna ska att hitta och interagera med dem. Det finns trots allt miljontals appar att välja mellan. Så, hur ser man till att användarna hittar appen och interagerar med den? Svaret är App Store Optimering.

Vad är App Store Optimering (ASO)?

App Store Optimering är en process där en apps synlighet i Apple App Store eller Google Play kontinuerligt förbättras. Även konverteringen på den trafik som den ökade synligheten genererar förbättras. Man kan säga att app store optimering är en typ av google optimering för appar

Varför gör man App Store SEO?

Med mer än 6 miljoner appar registrerade i Google Play och Apples App Store är det viktigt att användarna kan hitta just er app när de letar efter lösningar på sina problem.

Globalt finns det ca 6,5 miljarder användare av smartphones. Alla dessa smartphones innehåller appar. Det finns alltså en stor potentiell marknad för de som lyckas optimera sig hela vägen till toppen.

När appar får ökad synlighet, det vill säga när apparna rankar bättre och på fler ord i de olika appstorsen, påbörjas en positiv cykel. Sannolikheten att appen kommer med på topplistor och får redaktionell uppmärksamhet ökar. Det leder ofta till fler användare och med fler användare är det lättare att få recensioner, vilket ytterligare ökar appen synlighet och ranking.

Hur gör Topdog App Store Optimering?

I grund och botten är ASO en förbättringsprocess som vässar er närvaro på de olika plattformarna där appar laddas ned.

Strategi för att lyckas i Apple App Store eller Google Play behövs följande göras:

  • En sökordsanalys, ofta på flera språk.
  • Förbättra innehållet, till exempel förbättring av beskrivningar, title/description, skärmdumpar, ja, till och med ikonen ni använder kan behöva förbättras.
  • Anpassa innehållet till olika språk.
  • Få fler och bättre reviews.
  • Sätta upp mätningar och genomföra förbättringar av innehåll och konverteringar.

Vem marknadsför appar?

I Sverige finns det ett antal företag som lyckats fantastiskt bra med sin app, till exempel Lifesum, Kry, Truecaller och Natural Cycles. Svenska Lifesum har exempelvis ungefär 45 miljoner användare globalt.

Är ni ett mediaföretag eller vill ni göra något av nedanstående? Då är ni en bra kandidat för att göra ASO.

  • Utveckla ett prenumerationsförfarande med era kunder och sälja information.
  • Få en närmare relation till era kunder och kommunicera med dem direkt.

Läs mer

Våra kunder

  • Ambea logotyp
  • Flygresor logotyp
  • Snusbolaget logotyp
  • Svedea logotyp

Varför ska ni anlita Topdog för er App Store Optimering?

Vi på Topdog erbjuder

  • Trygga och tydliga processer
  • Tydlig teknisk projektplanering
  • Anpassning till er teknikavdelning
  • Genuint intresse för er som kund
  • Anpassning efter era förutsättningar
  • Genomförande med er som leder till resultat
Varför anlita Topdog