Uppdaterad: Mars 29, 2023
De 7 viktigaste SEO-trenderna under 2023
Topdogs grundare Christian Rudolf höll sin årliga trendspaning 2 februari 2023. Här kan du se inspelningen, ladda ner presentationen och läsa om de viktigaste trenderna inom sökmotoroptimering 2023.
Vilka är SEO-trenderna för 2023?
- Röstsök fortsätter växa
- Video och bild blir allt viktigare
- Artificiell intelligens som innehållsskapare
- Googles uppdateringsfrekvens ökar
- Innehållets kvalitet är viktigare än kvantitet
- Användarupplevelsen (UX) är viktig på riktigt
- Smart teknisk SEO kan ge stort försprång
Röstsök fortsätter växa
Röstsök är en trend vi hade med redan i 2022 års trendspaning och som i år blir allt viktigare (slide 3). Ofta handlar det om sökningar som innehåller en geografisk plats och ett sökord som visar vad besökaren vill hitta.
Undersökningar visar att 27% av användarna globalt har använt röstsök, och 40% av sökningarna innehåller en geografisk plats (Think with Google).
Om du säljer något som kan ha den minsta relevans för någon som letar efter en geografisk plats är det alltså viktigt att du sökmotoroptimerar för en ökning av röstsök 2023.
Exempel:
Du är en frisör med salong i centrala Göteborg. Röstsökningar du vill synas på är sånt som ”frisör Göteborg med tid idag”, ”frisör innanför vallarna göteborg” ”frisör kyrkogatan” och ”klipptid centrala Göteborg”.
Varför spelar röstsök roll för SEO?
Vi ser att människor gör en beteendeförändring som kan vara pådrivet av produkter som Google Home med teknik som Alexa och andra röstassistenters ökade användning de senaste åren. Det i sin tur kan påverka hur man arbetar med sin sökoptimering.
Sökningarna används generellt när personen är nära ett köp, speciellt när röstsök sker på mobilen. När en person röstsöker på ”regnjacka göteborg” vill du göra det så enkelt som möjligt för dem att köpa av just dig.
Video och bild blir allt viktigare
Google gör allt de kan för att göra sina användare nöjda och människor gillar bilder och video. Det kan vi se på Googles förstasida. Den innehåller allt mer bilder, bland annat produktbilder med möjligheten att köpa direkt (Webfx).
Säljer du produkter som har snabb konvertering till köp och som gör sig bra på bild är det därför en stor fördel att sökmotoroptimera bilderna för att marknadsföras digitalt. Även vid andra typer av köpresor är det dock värt att jobba systematiskt med video och bild (Webfx), så länge du matchar arbetet mot er affär.
Vår uppskattning av bilder och videor speglas också i Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet. Enligt rapporten använde 50% av de födda på 90-talet Youtube varje vecka förra året. 72% av dem använde Instagram (deras mest använda plattform) och 15% av dem använde Tiktok. Av de som är födda på 00-talet använde 65% Youtube, 63% Instagram och 52% Tiktok. 00-talisternas mest använda plattform var Snapchat. Jämför det med att de födda fram till 80-talet där flest använde Facebook varje vecka.
Varför spelar video och bild content roll för SEO?
Tittar man på vad både Google och social media-plattformarna prioriterar i sina algoritmer så är det tydligt att både rörlig bild (video) och stillbild blir allt viktigare för den som vill synas år 2023 och framåt. I webbinariumet ovan visar Christian också hur Tiktoks och Pinterests organiska trafik har ökat i svenska Google de senaste åren (slide 5 och 6).
Dessutom, oavsett om plattformarna ändras över tid så är det rimligt att tro att beteendet av att föredra bild och video över text kommer att kvarstå hos generationen födda 1990-2009, och troligen efterkommande generation också. Det talar för att video och bilder kommer att bli en allt viktigare del av seo på en hemsida. Ytterligare en bild-baserad tjänst som är populär är Pinterest, något som 31% av svenska kvinnor använde under förra året, men bara 8% av männen (Källa: Svenskarna och Internet 2022).
Innehåll skapat av artificiell intelligens
Ibland kommer förändringar smygande och ibland annonseras deras ankomst med dunder och brak. Det senare kan användningen av ChatGPT i november 2022 beskrivas som. Två månader efter lansering hade 100 miljoner människor, globalt, börjat använda ChatGPT och ordet på allas läppar var ”AI-innehåll”. Som jämförelse tog det Instagram 2,5 år att nå samma användarbas enligt Reuters.
Med en sån genomslagskraft vore det kanske dumt att inte undersöka om och hur artificiell intelligens kan användas på ditt företag. Christian höjer dock ett varningens finger (slide 13): Var försiktig om din webbsajt är rent kommersiell. För även om Google accepterar att stora informationssajter som CNET både använder artificiell intelligens för att producera artiklar och är transparenta med det genom att märka upp artiklarna, så är det inte säkert att Google uppskattar om en e-handel plötsligt börjar producera enorma textmängder och nya sidor varje dag (slide 11-14).
Varför spelar AI-innehåll roll för SEO?
Artificiell intelligens som innehållsproducent kan ännu inte ersätta skribenter och copywriters men det är bara i sin linda, ingen kan förutsäga hur det kommer utvecklas, men en sak är säker: AI kan skapa content snabbt. Oavsett om du inte använder AI på något sätt i ditt företag så kommer någon av dina konkurrenter göra det.
I början kommer vi se väldigt klumpiga texter och bilder som inte riktigt ser ut som de ska, men vi kan anta att tekniken förfinas med tiden och om Googles användare gillar det så är det mot AI du tävlar i sökmotorn. Vill du testa AI så tipsar Christian också om ett Chrome-plugin (AIPRM) i webbinariumet (slide 14).
Google ökar uppdateringsfrekvensen
Som vi tidigare nämnt är Googles främsta mål att behålla sina användare och det innebär att deras sökresultat måste vara så bra som möjligt sett till besökarens search intent (varför de söker och vad de vill uppnå). Det har lett till att Google ökat frekvensen på sina uppdateringar stadigt de senaste åren (slide 8 och 9).
Alla uppdateringar påverkar inte alla rankingfaktorer, men Google arbetar kontinuerligt för att säkerställa att bra innehåll (sånt innehåll som användarna uppskattar) hamnar högt och innehåll med låg kvalitet inte syns alls eller hamnar långt ner i sökresultaten.
Varför spelar Googles uppdateringsfrekvens roll för SEO?
För varje uppdatering Google gör av sin sökalgoritm finns en risk att din webbsajts plats i sökresultaten påverkas. Det är inte alls ovanligt att stora och välkända webbsajter med första, andra och tredjeplatser i sökresultaten hamnar i limbo och tappar massa trafik efter en större Google-uppdatering. Ofta beror det på att webbsajten använt sig av taktiker som inte helt uppskattas av Google, men som Google inte straffat tidigare.
Den ökade frekvensen av uppdateringar betyder att det blir allt viktigare att ha en sökmotoroptimeringsstrategi som innehåller löpande anpassningar. Du kan alltså inte göra ett SEO-projekt under några månader och sen vänta 2-3 år tills du gör något mer, utan det behöver vara en del av din marknadsförings- och försäljningsstrategi.
Innehållets kvalitet är viktigare än kvantitet
Att kvalitet är viktigare än kvantitet kan tyckas självklart, men så har det inte alltid varit i Google. Varje unik URL är en chans att dyka upp på en sökning och eftersom varje relevant sökbegrepp helst ska ha sin egen URL så har det i många år varit lika viktigt med kvantitet på innehållet som med kvalitet. Men med ankomsten av bland annat artificiell intelligens (trend 3) har Google valt att fokusera senare uppdateringar (trend 4) på just kvaliteten på innehållet (Google Search Central Blog).
Varför spelar innehållets kvalitet roll i SEO?
Google vill skapa en så bra produkt som möjligt för sina användare. Det gör de genom att se till att användarna får den hjälp de söker efter när de googlar. Innehållet på din webbsajt är den hjälpen (slide 16).
Ett tydligt exempel på att det är sådant som AI-innehåll som är en av anledningarna står att läsa i Googles guidelines. De bedömer kvalitet på innehållet med hjälp av Ansträngning, Originalitet, Skicklighet och Exakthet (på engelska Effort, Originality, Talent or Skill, Accuracy). Om just nivå av ansträngning (Effort) skriver de:
”Consider the extent to which a human being actively worked to create satisfying content.”
– Google
Användarupplevelsen (UX) är viktigt på riktigt (Bubblare)
En trend som vi önskar inte behövde vara en trend är att ha löpande fokus på användarupplevelsen, även kallat user experience (UX). Därför har vi valt att kalla det en bubblare.
När företag bygger appar, mjukvara och nya webbsajter har de lärt sig att ta användarupplevelsen på mycket stort allvar. När hemsidan sedan är live tenderar många dock att glömma bort hur viktigt UX är. Det här leder till webbsajter som sakta men säkert blir sämre eftersom tekniken utvecklas, användarbeteenden förändras och interna guidelines glöms bort (slide 18).
Genom att löpande arbeta med UX inom företaget kan man både hänga med i Googles löpande uppdateringar (trend 4 och 5) och kontinuerligt anpassa sitt innehåll till förändrade preferenser hos användarna (trend 1 och 2). Dessutom vet Google att om användarna stannar länge på sajten så indikerar det en bra upplevelse, hög kvalitet på innehållet och värde för användaren.
Smart teknisk SEO kan ge stort försprång (Bubblare)
Trend nummer två som borde vara praxis, och som vi därför kalla bubblare, är vikten av att nyttja teknisk SEO till sin fördel. Olika företag kommer att ha olika stor nytta av att jobba mycket med teknisk sökmotoroptimering, men en bransch som i Sverige har massor att vinna är e-handlare.
Under webbinariumet berättar Christian hur taggningen av produkter i en e-handel kan göra enorm skillnad i kundens förmåga att hitta det den letar efter (slide 19 och 20). Teknisk SEO kan därmed hjälpa e-handlare att synas på högkonverterande sökningar där besökaren vet exakt vad den är ute efter och i princip sitter med plånboken redo.
Topdogs research visar att 95% de 100 största e-handlarna i Sverige inte har en fungerande funktion för att hantera det här. Det är en enorm chans för alla e-handlare som agerar.
Innehåll
- Vilka är seo-trenderna för 2023?
- Röstsök fortsätter växa
- Varför spelar röstsök roll för seo?
- Video och bild blir allt viktigare
- Varför spelar video och bild content roll för seo?
- Innehåll skapat av artificiell intelligens
- Varför spelar ai-innehåll roll för seo?
- Google ökar uppdateringsfrekvensen
- Varför spelar googles uppdateringsfrekvens roll för seo?
- Innehållets kvalitet är viktigare än kvantitet
- Varför spelar innehållets kvalitet roll i seo?
- Användarupplevelsen (ux) är viktigt på riktigt (bubblare)
- Smart teknisk seo kan ge stort försprång (bubblare)