Av |

De viktigaste SEO-trenderna 2022

Listan med SEO-trender för 2022 kan göras lång. Här hittar du fyra sökmotoroptimering-trender som vi tror kommer att ses som de viktigaste under året. Videon är från Topdogs webbinarium ”De viktigaste SEO-trenderna 2022” som hölls den 1 februari år 2022. Vill du ta del av presentationen? Här kan du ladda ner och spara presentationen.

Vilka är SEO-trenderna för 2022?

  1. Rätt innehåll – ta hänsyn till sökintentionen
  2. Användarupplevelse / UX – paketera innehållet rätt
  3. Core Web Vitals – en ”hygienfaktor” för SEO
  4. Röstsökning blir viktigare – speciellt för lokala sökningar

Trend 1: Rätt innehåll – en viktig del av sökmotoroptimering

Content, innehåll, är sedan länge en av de viktigaste aspekterna av en lyckad sökmotoroptimering (SEO). Likväl finns mycket outnyttjad potential. Att skapa ännu bättre innehåll är därför en av årets främsta Google-trender. Google är ständigt ute efter att servera sökarna bästa möjliga content, innehåll som svarar på användarens frågor på ett så bra sätt som möjligt.

Denna aspekt är så pass viktig att till och med sajter och artiklar som rent tekniskt är långt ifrån att uppfylla Googles kriterier på kvalitet ändå kan ranka bra om innehållet är bättre än vad som finns på andra sidor.
För att skapa rätt innehåll 2022 behöver du ta hänsyn till sökarens behov och förväntningar – ”user intent”. Gör valfri sökning i Google och studera topp 10-resultaten. Är det informationsartiklar, produktsidor eller köpguider? Kanske består de bäst rankande resultaten av topplistor eller steg-för-steg-instruktioner?

Ibland är resultaten i toppen blandade men ofta går det att se en tydlig tendens. Genom att undersöka vilken typ av resultat som Google visar får du en uppfattning om vad sökmotorn anser att besökarna är ute efter. Skapa liknande fast bättre content som del av din SEO sökoptimering så har du goda chanser att ditt innehåll kommer att ranka högt.

Trend 2: Användarupplevelse / UX – paketeringen är en del av SEO

Sökmotoroptimeringstrend nummer två är att användarupplevelsen, UX, numera är en viktig del av Google SEO. Det är den ”hemliga ingrediensen” för en lyckad content marketing – och ranking – 2022. Med hjälp av UX skapar du en ram för innehållet vilket gör att det framstår som tydligare och det blir lättare för användaren att hitta rätt. Google är bra på att känna av när en sajt får nöjda besökare som hittar vad de söker efter. Därmed blir användarupplevelsen en naturlig del av sökmotoroptimeringen av en hemsida.

UX kan exempelvis handla om att ha en tydlig navigation och bra menyer där användaren lätt hittar rätt information. Det kan handla om att strukturera innehållet på ett logiskt och tydligt sätt. Användarupplevelsen kan förstärkas med tydliga knappar, rätt användande av färgpaletter och fonter – och mycket mer.

Vi kan ta ett exempel. Tänk dig en informationsartikel om kreditkort som innehåller flera tusen ord. Artikeln svarar på de flesta frågor på ämnet man kan tänka sig men den ger ändå ingen vidare användarupplevelse. Användaren kan nämligen inte hitta informationen så lätt eftersom den mest upplevs som en ”vägg av text”. Om du i stället med hjälp av snabbval eller en extra navigation i artikeln gör det möjligt för varje enskild användare att snabbt hitta exakt den information som söks skapar du en bra användarupplevelse. Det kan till exempel vara knappar för ”Bästa kreditkortet 2022”, ”Resekort” eller ”Billigaste kreditkortet” som tar besökaren till rätt information.

Att skapa content, artiklar och en webbsajtstruktur som ger en skön användarupplevelse kommer med stor sannolikhet att ses som en av 2022 års viktigaste SEO-trender.

Trend 3: Load time och Google Core Web Vitals blir hygienfaktor

Core Web Vitals och dess mindre kända svenska översättning ”huvudvärden för webben” har varit en snackis ett tag. Kan detta vara en av de viktigaste trenderna för sökmotoroptimering för 2022?

Många som ansträngt sig att förbättra laddningshastigheten (load time) och övriga Core Web Vitals för sin webbsajt har blivit besvikna. Effekten i form av förbättrad ranking har många gånger uteblivit. Likväl anser vi att detta är en av de viktigaste trenderna för året. Vad det troligtvis handlar om är att detta är på väg att bli en hygienfaktor för sökoptimering.

När 2022 är slut är det mycket möjligt att bra värden på Core Web Vitals kommer att vara ungefär lika självklart som det är att använda krypterad överföring, https i stället för http. Handen på hjärtat – hur många sajter hittar du i Google topp 10 som bara har http, det vill säga utan ”s”? Just det, så gott som inga.

Trend 4: Röstsökning – viktig SEO-trend för lokala sökningar

Den fjärde viktiga SEO-trenden för 2022 är röstsökning, voice search. Det har talats länge om att detta är en kommande trend och ser vi exempelvis på hur sökvolymen för ”food near me” utvecklats över tid i USA ser vi en tydlig och massiv uppåttrend. I Sverige har det inte riktigt slagit igenom än, men även här är så kallade lokala sökningar på frammarschen. Exempelvis rörmokare Stockholm eller varför inte ett exempel från vår egen bransch – sökmotoroptimerare Stockholm.

I ljuset av att lokala sökningar blir allt viktigare kommer även voice search att bli en alltmer betydande trend inom sökordsoptimering på Google. Tänk dig att du kör bil och magen kurrar. Du tar mobilen och säger ”hamburgare nära mig” eller kort och gott ”restaurang”.  Har du en verksamhet med lokal anknytning kommer du att tjäna på att sökoptimera webbplatsen efter röstsökningar vid sidan av ordinarie sökmotorsoptimering.

Sammanfattning

Vi har här gått igenom fyra SEO-trender för 2022. Det är mycket möjligt eller rent av troligt att dessa kommer att sträcka sig en bra bit in i 2023 också – eller längre.

Gemensamt för samtliga dessa sökoptimering-trender är att det är användaren som står i centrum. Google vill nämligen att besökarna ska få bästa möjliga upplevelse av att använda sökmotorn och för att få det måste Google servera så träffsäkra resultat som möjligt. Genom att ge besökarna 1) det innehåll de letar efter, 2) en smidig användarupplevelse, 3) en snabb laddning av sajten och 4) möjlighet att göra röstsökning när det är relevant ger du samtidigt Google en stor del av det denna sökmotor vill ha.

Följer du dessa fyra SEO-trender är du på god väg att ranka bättre!

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!