Av

Uppdaterad: December 07, 2022

Så påverkar SEO företagets varumärkeskännedom

Ett varumärke är bland de viktigaste tillgångarna ett företag har. Det representerar företaget och hjälper det att vara närvarande i konsumenternas medvetande. Men för att ett varumärke ska bli igenkänt måste företag hitta ett sätt att placera sig i konsumenternas medvetande. De första många tänker på är olika marknadsföringsaktiviteter så som kampanjer i sociala medier, annonsering och så vidare. Få tänker på sökmotoroptimering. Men faktum är att SEO och varumärkeskännedom går hand i hand. Låt oss förklara.

Så påverkar SEO företagets varumärkeskännedom

Kundresan börjar i Google

Varje dag gör vi svenskar omkring 50–70 miljoner sökningar i Google. Det innebär att många kundresor börjar i sökmotorn. En del letar efter information medan andra vill köpa en specifik produkt, hitta en webbsida eller samla in information om olika produkter. Oavsett vad användaren letar efter är varje sökning en möjlighet för företagare att bygga sitt varumärke.

Sökmotoroptimering kan därmed inte bara hjälpa dig att locka fler besökare till din webbplats – den kan dessutom öka antalet konverteringar och företagets varumärkeskännedom genom att presentera företaget på ett bra sätt i sökresultatet. Det innebär att du med hjälp av SEO kan placera ditt varumärke i användarnas medvetande genom att ranka i Google. Ju fler gånger de ser ditt varumärke bland toppresultaten, desto mer lär de känna det och kopplar samman det med de sökord de använder. Att synas i sökresultatet påverkar i det långa loppet därmed både varumärkeskännedomen och användarnas uppfattning av dig och ditt varumärke.

 En topposition är en rekommendation från Google

Googles sökresultat är dessutom inte bara ett sökresultat, utan en topplista. En topposition är således en rekommendation från Google – ett av världens starkaste varumärken. Man skulle kunna säga att

”Ranking i Google är som influencer marketing på speed”

Om en webbplats återfinns i toppen av sökresultatet beror det på att den – enligt sökmotorn – tillhandahåller det bästa svaret och den bästa användarupplevelsen. Användaren förstår instinktivt att de första sökresultaten är pålitliga eftersom Google visar dem först – Google rekommenderar dem. Denna uppfattning är väsentlig för att skapa varumärkeskännedom, eftersom den associerar trovärdighet och kunskap med varumärket och därmed stärker bilden av varumärket i konsumentens medvetande.

Om du dessutom har en välskriven artikel med relevant och korrekt information som svarar på användarens fråga, så ökar förtroendet för din sajt markant. Det leder ofta till att användarna börjar vända sig till dig snarare än dina konkurrenter eftersom de vet att de du skriver stämmer.

Att synas i toppen av Googles första sida främjar inte enbart synlighet och användarengagemang. En topposition ökar även varumärkeskännedomen och kan göra att du upplevas som mer trovärdig, vilket i sin tur kan påverka konverteringen.

Det amerikanska e-handelsföretaget Wayfair upptäckte i själva verket att det är mycket viktigare att ranka nummer ett än de tidigare trott. De hade under lång tid arbetat under antagandet att alla användare som kom till deras sajt agerade likadant oavsett om de klickade sig vidare från sökersultatets nionde plats eller andra plats. Så var inte fallet.

Det visade sig att det var 160 procent mer sannolikt att besökare som klickade sig in på sajten via förstaplaceringen genomförde ett köp.

Vill du veta mer? I videon nedan berättar Christian mer om varför Google är den mest inflytelserika influensern och hur SEO har effekt på företagets varumärke.

Öka varumärkeskännedomen – nyttja mikroögonblicken

I takt med den ökade användningen av smartphones har konsumentbeteendet förändrats. Vi har blivit heltidskonsumenter, vilket innebär att varje liten interaktion vi har via våra mobiltelefoner kan leda till ett köp. Det ögonblick – i vilket något triggar vårt intresse och vi reflexmässigt plockar upp mobilen för att söka efter mer information – kallas micro-moment eller mikroögonblick. De är intentionsdrivna ögonblick där vi fattar beslut och bildar oss en uppfattning om vad vi föredrar.

Enligt Google finns det fyra scenarier som framkallar dessa mikroögonblick och gör det möjligt för företag att erbjuda relevanta lösningar. Dessa scenarier är:

  • I-want-to-go moments: Ögonblick då konsumenten vill besöka en fysisk plats eller en hemsida. I dessa ögonblick gör konsumenten exempelvis en lokal sökning i syfte att hitta en specifik plats eller något i närheten av den plats hen befinner sig på. Ett exempel på en sådan sökning är ”restaurang Göteborg”. Vid ett sådant tillfälle tar konsumenterna inte bara del av informationen, utan fattar ofta ett beslut och går dit direkt.
  • I-want-to-know moments: Ögonblick då konsumenten vill veta svaret på en fråga eller få mer information om ett specifikt ämne, till exempel vid sökningar som ”vad är SEO” eller ”landskapsdjur”. Dessa mikroögonblick kan ske när som helst, vid köksbordet, i skolan eller under styrelsemötet. Vid ett sådant tillfälle vill användaren snabbt ha tydlig och korrekt information. Det är ett ögonblick där du har chansen att svara på användarens frågor och visa att du har expertkunskap om ämnet. Det är ett sätt att bygga ett varumärke på. När användaren använder ordet ”vad” i sin sökning är det vanligtvis ett I-want-to-know moment.
  • I-want-to-do moments: Ögonblick då konsumenten vill göra något, men saknar erfarenhet och därför behöver hjälp, exempelvis när hen ska tapetsera eller bygga en altan. När användare frågar hur man gör något visar de tydligt att de har ett behov. De ber om hjälp. Vid sådana tillfällen kan du svara på deras frågor och finnas där när de behöver dig som mest. Genom att finnas där kan du öka din trovärdighet, skapa lojala kunder och driva försäljning. När användaren använder ordet ”hur” i sin sökning är det vanligtvis ett I-want-to-do moment. Detta sökbeteede är vanligt på YouTube.
  • I-want-to-buy moments: Ögonblick då konsumenten är i slutet av kundresan och vill köpa något. Det kan handla om sökningar så som ”köpa XC90”, ”bästa vandringskängorna” eller ”android vs iphone”. När användaren använder ord så som köpa, beställa, rea, billigt, köp, pris i sin sökning befinner de sig ofta i ett I-want-to-buy moment. Dessa sökningar kan ske såväl inför ett onlineköp som medan användaren står i butiken. Konsumenter undersöker och jämför ständigt olika produkter inför ett köpbeslut. Det innebär att dessa I-want-to-buy moments är viktiga beslutsögonblick för konsumenterna och kan vara avgörande för företagare.

Dessa micro-moments kan vara avgörande för ditt varumärke eftersom du både syns och kan förmedla ditt budskap i samma stund användaren behöver dig. Genom att dra nytta av dessa ögonblick kan du därmed placera ditt varumärke i konsumenternas medvetande och öka förtroendet för ditt företag. Om du gör det på rätt sätt kommer konsumenterna att fortsätta vända sig till dig när behöver information, instruktioner och andra resurser även i ett senare skede.

”När du hjälper användarna att hitta ett svar på sina frågor ökar du varumärkeskännedomen hos de användare som får hjälp. Ofta stannar användaren kvar på hemsidan i 5-10 minuter för att konsumera innehållet. Det är mycket mer varumärkesbyggande än annonsering”

Här är ett illustrerande exempel: När du besöker Aftonbladet möts du, utöver det journalistiska innehållet, av hundratals annonser. De flesta av oss lägger inte märke till dessa annonser vi ignorerar dem. Vi besöker trots allt inte Aftonbladet för att ta del av annonserna, utan för att ta del nyhetsartiklarna.

Men när du syns högt upp i Googles organiska sökresultat ökar chansen att användarna klickar på länken och tar del av ditt innehåll. Anledningen till att chansen att de tar del av innehållet ökar är att de aktivt väljer att ta del av innehållet. I många fall leder det dessutom till att de spenderar mer tid på ditt innehåll och med ditt varumärke. På så sätt kan SEO ses som en mycket bättre metod att använda sig av vid varumärkesbyggande än annonsering.

Med hjälp av SEO kan du därmed förstå användarnas beteenden och behov samt utforma en effektiv SEO-strategi som riktar in sig på dessa mikroögonblick och placerar ditt varumärke i konsumenternas medvetande. Detta har i sin tur en positiv inverkan på din försäljning online.

SEO-aktiviteter som kan öka varumärkeskännedomen

En topplacering i Google kan hjälpa ditt företag att öka varumärkeskännedomen. Sökmotoroptimering och varumärkesbyggande går därmed hand i hand. Nedan följer fyra exempel på konkreta varumärkesbyggande SEO-aktiviteter.

Skapa värdefullt innehåll

Ett av de bättre sätten att, med hjälp av SEO, bygga varumärkeskännedom på är att regelbundet publicera värdefullt innehåll av hög kvalitet. Innehållet kan med fördel rikta in sig på de mikroögonblick som beskrivits ovan och kombineras med en målgrupps- och sökordsanalys. När du vet vem du pratar med, vart de befinner sig och vad de behöver kan du lättare ta fram innehåll som användarna vill läsa. Det kan exempelvis handla om att svara på vanliga frågor, förmedla ditt perspektiv på branschrelaterade ämnen, tillhandahålla information eller ta fram engagerande videor som lockar till skratt.

För att du ska kunna bygga ditt varumärke med hjälp av innehåll behöver du dock skapa stora mängder. Innehållet måste också ranka högt för att få effekt. Det räcker därför inte att skapa innehåll för innehållsskapandets skull – det måste ske strukturerat och ibland kombineras med ytterligare förbättringsåtgärder.

Identifiera relevanta sökord

Att göra en sökordsanalys och använda lämpliga sökord i ditt innehåll är en viktig del oavsett SEO-strategi. Genom att identifiera relevanta sökord kan du hitta de termer som du behöver använda för att nå användarna och bemöta dem där de befinner sig. Denna aktivitet kan på så sätt hjälpa dig att öka konverteringsfrekvensen, förbättra din synlighet och öka din varumärkeskännedom.

Bygg länkar

För att du ska ranka högt i sökmotorn och på så sätt synliggöra ditt varumärke behöver du även få andra att länka till din sajt. Enligt Ahrefs är backlinks (länkar till din sajt) en av de bästa rankningsfaktorerna i Google. De har även kommit fram till att webbplatstrafiken korrelerar med antalet backlinks en webbsida har. För att öka din ranking i Google och därmed öka varumärkeskännedomen är det således viktigt att du implementerar en bra länkstrategi.

Optimera för lokala sökningar

Om du vill öka varumärkeskännedomen lokalt kan det vara en god idé att titta närmare på lokal SEO. Du kan exempelvis göra ditt innehåll mer relevant för lokala sökningar genom att fokusera på de lokala användarnas sökbeteenden eller jobba med Google my business center.

Gör din hemsida användarvänlig

Din webbplats är en förlängning av ditt företag. Det är också där användarna kommer i kontakt med ditt varumärke online. Det är därför viktigt att du levererar en enastående användarupplevelse varje gång oavsett om användarna besöker dig via mobilen, surfplattan eller datorn. Det innebär att hemsidan måste vara responsiv och lättnavigerad. Är den inte det når du inte de tusentals användare som vänder sig till sina mobiltelefoner för att få svar på sina frågor. Språket måste också vara lätt att ta till sig även för de som inte har så hög utbildning.

Hemsidan bör även ladda snabbt för att användarna inte lämna den för en av dina konkurrenter. Med tanke på att Google bryr sig mycket om användarupplevelsen är laddningshastighet därmed också en rankingfaktor.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.