Innehåll
- Vad är seo?
- Här berättar christian vad sökmotoroptimering är
- Vad definierar seo?
- Olika typer av seo
- Gör man bara seo för google?
- Hur viktigt är seo för ditt företag?
- Seo spelar en viktig roll i kundresan
- Hur kan du göra bra & framgångsrik seo?
- Hur gör man bra seo?
- On-page-seo – förbättring av den egna sajten
- Sökordsanalys – grundbulten inom seo optimering
- Varför är sökordsanalysen viktig vid seo?
- Sökordsanalys vid förbättring av sajtstruktur
- Verktyg för sökordsanalys
- Såhär gör topdog sökordsanalyser
- Seo-optimering av innehåll
- Seo-optimera intern länkning
- Seo-optimera teknik och performance
- Vad gör seo-specialisten vid teknisk seo?
- Vilken effekt (kpi-förbättring) kan du få av teknisk seo?
- Vem tjänar mest på att förbättra den tekniska infrastrukturen?
- Verktyg för teknisk seo
- Seo eller betald annonsering?
- Off-page-seo
- Länkstrategi
- Länkbygge
- Youtube-optimering
- App store-optimering
- Marknadsföring på sociala medier eller smm
- Branding
- Native marketing
- Arbeta med influencers och opinionsbildare
- Forum
- Kundrecensioner
- Webbanalys – övervaka förändringar på och utanför sajten
- Övrig marknadsföring påverkar din seo
- Hur genomför du ett seo-projekt?
- Topdogs process för seo
- Hur mäter du ett seo-projekt?
- Hur mycket kostar seo?
- Vad blir resultatet av en seo-satsning?
- Mer organisk trafik till din sajt
- Ökad försäljning
- Merförsäljning och återkommande kunder
- Hur lång tid tar seo?
- Fördelar och nackdelar med seo
- Fördelar med seo
- Nackdelar med seo
Vad är SEO?
SEO är förkortningen av Search Engine Optimization. SEO är aktiviteter med syfte att förbättra en webbplats position i sökmotorernas sökresultat för relevanta sökord. Det resulterar i att hemsidan får mer ”organisk” trafik (besökare) från sökmotorerna. Sökmotoroptimering är en synonym till SEO. I den här artikeln får du lära dig allt vi kan om SEO-optimering och vad SEO betyder för ditt företag. Du finner även länkar till fördjupad läsning SEO optimering och så du kan bygga din expertis.
Här berättar Christian vad sökmotoroptimering är
Vad definierar SEO?
Vi på Topdog definierar SEO som en förbättringsprocess som involverar de fyra faktorerna – teknik, content, länkar och användarupplevelse. Anledningen till att vi ser SEO som en förbättringsprocess beror på att Google ständigt strävar efter att förbättra sökresultatens kvalitet, vilket innebär att det alltid finns möjlighet att förbättra även webbsajter. När Google förändras måste även hemsidorna förändras för att ha en chans att nå topplaceringarna. Det betyder att SEO är i grund och botten en förbättringsprocess. Genom att förbättra din sajts teknik, content, länkar och användarupplevelse förbättrar du inte bara din egen affär, utan även för Google och google-användarna. I videon nedan berättar Christian vad kärnan i SEO är.
Olika typer av SEO
”Har du hört talas om att SEO ofta delas in i tre olika typer? Ofta talas det om vit, grå och svart SEO optimering. Kategoriseringen beror på vilka SEO-metoder som används SEO. Inom de tre olika typerna används olika metoder som direkt eller indirekt påverkar sökrobotarnas arbete. Hur metoderna kategoriseras beror på i vilken utsträckning de följer sökmotorernas riktlinjer.
- Vit SEO – de metoder som klassas som vit SEO följer sökmotorernas riktlinjer till punkt och pricka. Metoderna avstår från alla försök att manipulera sökmotorernas algoritmer. En vit SEO-metod kan innebära att trafiktillväxten sker relativt långsamt. Vit SEO kommer från det engelska begreppet ”white hat SEO”.
- Grå SEO – de metoder som används inom grå SEO följer de riktlinjer som gäller vid teknisk-, OnPage- och innehållsoptimering. Men till skillnad från vit SEO används A/B-tester och analyser för att förbättra både innehåll och länkprofil. Anledningen är att möjliggöra en snabbare förbättring av sajten. De grå metoderna är inte förbjudna, men överanvändning kan leda till att sökmotorernas spamfilter aktiveras. Liksom vit SEO, kommer även begreppet grå SEO från engelskan (grey hat SEO).
- Svart SEO – metoderna tar inte alls hänsyn till sökmotorernas riktlinjer, vilket ofta innebär att domänen tillslut utesluts från sökmotorernas index. När en domän väl har uteslutits kan den aldrig återhämta sig. På grund av risken att portas från sökmotorernas index används metoden endast när flera webbplatser startas upp samtidigt. Den tredje typen kallas för svart SEO, direkt hämtat från engelskans ”black hat SEO”.
Du hittar Googles riktlinjer i Google Search Consoles hjälpcenter.
Gör man bara SEO för Google?
Det korta svaret är ja. Det beror helt enkelt på att Google har över 95 % av den Skandinaviska sökmarknaden. Användningen av Bing och Yahoo är nästintill obefintlig. Det är därför inte ekonomiskt försvarbart för många företag att göra annat än Google SEO. Det betyder också att Google i praktiken är ett monopol i Sverige.
Den sökmotor som kommer på andra plats är troligtvis Eniro. Eniro är kanske inte det första gemene man tänker på när de talar om sökmotorer, men det är trots allt ett ”program som söker lagrad information i strukturerade databaser eller textdatabaser.” (ne.se)
I USA ser det annorlunda ut. Där tillhör mer än 10 % av marknaden Bing och Yahoo. Även Amazon kan betraktas som en av de största sökmotorerna i USA, men då med fokus på produkter. I Sverige har Amazon inte blivit lika stor.
I den här videon berättar Christian mer om huruvida du behöver sökmotoroptimera för Bing eller inte.
Hur viktigt är SEO för ditt företag?
Enbart i Sverige görs miljontals google-sökningar varje dag. Av alla svenskar uppges att 96% använder sökmotorn Google för att hämta information (Internetstiftelsen). Av dessa sökningar görs 10-15 % av användare med pengar på fickan – redo att spendera. Med hjälp av SEO kan du nå Google-användaren i exakt rätt ögonblick, oavsett var i kundresan användaren befinner sig. Därför är SEO så kraftfullt.
SEO spelar en viktig roll i kundresan
Alla konsumenter, såväl offline som online, gör en kundresa. Denna kundresa kan vara både lång och kort beroende på vilken bransch det gäller. Även antalet touchpoints som behövs innan kunden slår till kan variera. I det organiska sökresultatet möter användarna ditt varumärke när de befinner sig i olika stadier av kundresan. Det innebär att du med hjälp av en bra SEO-strategi kan bemöta användarna på ett effektivt sätt, leda dem vidare i kundresan, medvetengöra dem om din produkt eller tjänst, få dem att överväga dina produkter som alternativ och till sist klicka hem din vara.
Låt säga att en Google-användare söker på ”hur minskar man sitt ekologiska fotavtryck”. I sökresultatet finner användaren en artikel som besvarar frågan. Sajten som skrivit artikeln är seriös och trovärdig. Hemsidan tillhandahåller dessutom mer information kring ämnet. Det innebär troligen att användaren får en positiv känsla av sajten och därför blir mer mottaglig för sajtens kommersiella budskap. Den ökade mottagligheten beror även på att hemsidan har hjälpt användaren genom att besvara frågan. Att vara behjälplig i är varumärkesbyggande och kan öka chansen att användaren köper någon av sajtens produkter.
Den process som leder fram till ett faktiskt köp kan bestå av flertalet sökningar där sökaren interagerar med olika varumärken via sökresultatet.
En genomtänkt SEO-satsning kan på så sätt vara avgörande för att omvandla den potentiella kunden till en faktiskt kund. I bästa fall kan du till och med förvandla en potentiell kund till en lojal kund.
Hur kan du göra bra & framgångsrik SEO?
Det första steget i att göra framgångsrik SEO är att förstå att sökmotoroptimering består av flera förbättringsprocesser. Google uppdaterar sin algoritm tusentals gånger på ett år. En del av dessa uppdateringar påverkar dig och din sajt. Det innebär att du löpande behöver förbättra din webbsida ur ett SEO-perspektiv. Denna förbättring görs enklast med hjälp av tydliga SEO-processer som involverar mål, tillvägagångssätt, tidsplan, mätning och tydliga ansvarsområden.
Om du vill skapa ett framgångsrikt SEO-projekt är det även viktigt att beslutsfattare fattar insiktsfulla beslut. De måste förstå vad som ska göras, hur det ska göras, vem som ska göra det, när det ska göras, hur mycket det kommer att kosta och vilka risker som finns. Endast när projektet tydliggörs på detta sätt är det möjligt att fatta insiktsfulla beslut.
Hur gör man bra SEO?
SEO-projekt delas ofta in i olika delar och faser, eftersom det är en förbättringsprocess. I en fas kanske fokus ligger på att förbättra en specifik sektion av sajten, medan en annan fas kanske handlar om att förbättra hemsidans tekniska struktur. Det betyder att SEO med fördel kan utformas som ett projekt.
SEO-förbättringar kan i grova drag delas in i två delar – on-page och off-page. On-page-SEO omfattar optimering av olika element direkt på hemsidan, till exempel innehåll och teknik. Åtgärder som omfattar indirekta SEO-relaterade åtgärder, till exempel länkbygge, kategoriseras som off-page-SEO.
I videon nedan berättar Christian om hur SEO fungerar.
On-page-SEO – förbättring av den egna sajten
Interna optimeringsåtgärder förbättrar webbplatsens interna komponenter och påverkar sajtens funktionalitet, utseende och innehåll. Dessa åtgärder består bland annat av:
- Sökordsanalys – undersökning av vilka sökord och sökfrågor användarna använder i relation till din bransch.
- Intern struktur – skapande av landningssidor, borttagning av dubbletter och ”skräp”-sidor, förbättring av navigation och ”nesting” (sidornas positioner i webbplatsens övergripande struktur).
- Tekniska fel – tillägg av metataggar, borttagning av duplicerade metataggar, borttagning av trasiga länkar med en serversvarskod 404 eller 500 och åtgärder som ökar webbplatsens page speed.
- Användbarhet – åtgärder som underlättar för användaren att ta sig från början av inköpstratten till slutet av inköpstratten och förbättrar upplevelsen av sajten.
- Optimering av bilder och videor.
- Sidrelevans – borttagning av sidor som svarar på samma användarfrågor.
Sökmotoroptimering on-page är tidskrävande och måste göras löpande då de flesta sajter löpande skapar nya fel. On-page-optimering kan betraktas som nyckeln till projektets framgång, trots att den här typen av optimering inte innefattar åtgärder vars syfte är att direkt påverka positioner och trafik. On-page-optimering handlar framförallt om att förbättra användarupplevelsen. Målet med här typen av optimering är att höja webbplatsens kvalitet, göra den snabbare, mer användarvänlig och säkerställa att sajten förser användarna med den information de vill ha.
Sökordsanalys – grundbulten inom SEO optimering
Alla SEO-specialister börjar med att göra en sökordsanalys. Målet med en sökordsanalys är att förstå vad användare letar i Google efter och skapa innehåll som svarar på deras sökfrågor. Resultatet av en sökordsanalys kan kallas ”semantisk kärna”.
Varför är sökordsanalysen viktig vid SEO?
Den används för att
- se vad användarna efterfrågar och för att ta reda på hur många som letar efter din produkt. Analysen hjälper dig även att identifiera vilka sidor du ska marknadsföra och vilka sidor som har lägre prioritet. En sökordsanalys är egentligen en analys av kundernas beteende i Google.
- förstå hur konkurrensutsatt varje sökord är och hur svårt det kommer att vara att nå topp 1-3, topp 5 och topp 10
- hitta och skapa nya sidor baserade på användarnas sökbeteenden
- skapa prioriteringar och analysera
- justera länk- och innehållsstrategin baserat på den sökordsdata som erhållits.
Sökordsanalys vid förbättring av sajtstruktur
Denna typ av SEO-förbättring är extra relevant för bland annat:
- E-handel
- Aggregatorer
- Tjänster
- Produktsajter
- Media
- Forum
Sökmotorerna förbättrar ständigt sina algoritmer och visar de sidor som bäst matchar användarnas sökfrågor och behov. Om du exempelvis söker efter ”grapefruktjuicer” ser du först de sidor som är som Google anser mest relevanta för detta sökord.
Om du vill se din sajt i toppen behöver du ha en bred och tydlig sajtstruktur. För varje grupp av sökfrågor måste du skapa och optimera en relevant sida. Se bild nedan för ett exempel på hur du kan tänka kring din sajtstruktur.
Kom ihåg att du inte behöver överdriva antalet sidor. Du behöver prioritera sökorden och besluta vilka ord som ska ha en separat kategorisida eller filtersida och vilka som ska ha en servicesida eller produktsida. Annars finns det en riska att sidorna du skapar hamnar i konflikt med varandra. Gränsen mellan ”iPhone 12 mini” och ”iPhone 12 mini 128 GB” är exempelvis väldigt tunn. I detta fall blir ”iPhone 12 mini” en filtersida där alla iPhones 12 mini presenteras, och ”iPhone 12 mini 128 GB” blir en produktsida för en specifik iPhone mini.
Du kan analysera följande för att ta reda på vilka sidor du bör skapa:
- Sökresultatet
- Konkurrerande webbplatser
- Sökfrågorna användarna använder
- Efterfrågan på produkter/tjänster
För sajter med produkter och tjänster på olika geografiska platser eller liknande behöver sidorna multipliceras med antalet platser. Innehållet på dessa sidor måste också vara unikt. Kunder som letar efter en fotograf i New York och kunder som letar efter en fotograf i Tokyo är två helt olika målgrupper som behöver bearbetas på olika sätt.
Detta är en lång process. I stora projekt kan nya filtersidor för specifika städer och regioner skapas ett eller två år efter lanseringen av webbsajten. Det mesta av arbetet med att utöka webbplatsstrukturen måste dock göras så snabbt som möjligt för att uppnå önskad effekt på kort tid.
Verktyg för sökordsanalys
Det finns verktyg för sökordsanalys som enbart genererar data. Det finns också verktyg som hjälper dig att både samla in datan och förstå dig på den. En del verktyg klarar exempelvis av att filtrera din data på olika sätt. Här är några exempel på bra verktyg att använda vid sökordsanalyser:
- Answerthepublic.com
- Google Keyword Planner
- Google Search Console
- Google Trends
- Ahrefs Keyword Explorer
- Keywordtool.io
- Semrush Keyword Magic Tool
- Moz Keyword Explorer
- Ubersuggest
Funderar du på vilka verktyg du kan använda i ditt SEO-arbete? Läs vår guide till de bästa SEO-verktygen 2023.
Såhär gör Topdog Sökordsanalyser
I nedanstående video går vi igenom hur man gör en sökordsanalys och hur man strukturerar de insikterna så hela organisationen kan förstå och agera på dem.
Ta del av Christians presentation från videon här.
SEO-optimering av innehåll
Innehållsoptimering är en process vars syfte är att säkerställa att innehållet relevant oftare och för fler användare i Google.
Processen för skapande av SEO-innehåll kan delas in i följande steg:
- Sökordsanalys – börja med att definiera vilka sökord och sökbeteenden som är viktiga för just ditt företag. När du har hittat ditt huvudsökord gör du en sökning på det ordet i Google.
- Analysera – undersök de fem toppresultaten. Vilka teman finns? Vilken typ av innehåll erbjuds i toppresultaten (guide, information, ordlista etc.)? Hur är innehållet uppbyggt?
- Skapa – gör research om ämnet och börja skapa ditt innehåll. Innehåll ska vara både uttömmande och sakkunnigt. Om din hemsida erbjuder det användaren söker behöver de inte lämna din sida och leta någon annanstans.
- Optimera – säkerställ att innehållets titel, metabeskrivning och huvudrubrik (H1) är sökmotoroptimerade.
- Utvärdera – undersök hur innehållet presterar efter ca två till fyra månader.
- Omarbeta – visar utvärderingen att innehållet inte presterar som det ska är det dags att ta reda på varför och omarbeta innehållet.
Självklart kan andra element än text lyfta innehållet! Det kan handla om foton, videor, ljud, diagram, tabeller, listor, recensioner, omdömen, betyg och annat material som är nödvändigt för att ge användaren ett så fullständigt svar på sin sökfråga som möjligt.
SEO-optimera intern länkning
Länkar är viktiga inom SEO då de kan påverka hemsidans rankning i sökresultatet. Inom SEO talar vi ofta om två olika typer av länkar – interna och externa. Interna länkar riktas från en sida till en annan på din egen hemsida, medan externa länkar riktas från en hemsida till en annan. Att få ordning på din interna länkning innan du börjar bygga externa länkar är det bästa för din sajt eftersom interna länkar
- hjälper dina besökare att navigera på din webbplats.
- hjälper sökmotorerna att förstå vilket innehåll som är viktigt och hur innehåll hänger ihop på sajten. En text om SEO kan exempelvis innehålla en länk till sökordsanalys. En sådan länkning klargör att SEO och sökordsanalys hänger ihop.
- hjälper sökrobotarna att hitta och indexera hemsidans innehåll. Många glömmer att internlänka till och från innehållet de skapar. Det innebär att sökmotorerna inte hittar innehållet, vilket resulterar i att sidorna inte dyker upp i sökresultatlistan.
- hjälper dig att effektivisera innehållet. Du behöver exempelvis inte förklara vad sökordsanalys är i en text om SEO, utan det räcker att du länkar till din text om sökordsanalys. På så sätt kan användaren läsa mer om hen behöver.
SEO-optimera teknik och performance
Den process vars syfte är att säkerställa att webbplatsen uppfyller sökmotorernas tekniska krav kallar vi för teknisk SEO. Teknisk SEO har inget att göra med hemsidans faktiska innehåll, utan med sajtens tekniska infrastruktur. Målen med teknisk SEO är att göra webbplatsens innehåll så tydligt och tillgängligt som möjligt för att sajten ska ranka.
Teknisk SEO involverar bland annat följande förbättringsåtgärder:
- Implementera automatisk generering avtitel, metabeskrivning och huvudrubrik (H1).
- Göra URL:erna läsbara och tydliga.
- Optimera och skapa regler för hur filter-URL:er och metataggar ska se ut. Bestäm även vilka URL:er som ska synas och indexeras av sökmotorerna.
- Förbättra laddhastigheten genom att förbättra serverprestandan och webbsajten.
- Ta bort duplicerat innehåll med permanenta omdirigeringar, kanoniska, no index och no follow-instruktioner.
- Skapa XML-webbplatskarta för bättre crawlning och indexering.
- Ställa in flerspråkighet (om det finns två eller fler språkversioner eller regionala versioner av webbplatsen).
- Optimera paginerade sidor.
- Optimera serverns svarskod och sidhuvuden.
- Ställa in mikrodata för produkter, kontakter, brödsmulor etc.
Då teknisk SEO involverar flera aktiviteter krävs det att åtgärderna hanteras på ett systematiskt och agilt sätt. De tekniska problemen måste brytas ner i delproblem och kopplas samman med teknikavdelningens sätt att arbeta. Det innebär att förmågan att skapa tydliga tekniska kravställningar där problemen bryts ner i delproblem är ovärderlig vid teknisk SEO.
Utöver de listade förbättringsåtgärderna är det viktigt att de tekniska lösningarna på problemen testas och korrigeras, annars kan andra delar av sajten förstöras.
Vad gör SEO-specialisten vid teknisk SEO?
SEO-specialisten utför vanligtvis en SEO-analys av webbplatsen och överlämnar sedan förbättringsförslagen till andra specialister, till exempel programmerare, administratörer eller designers. Därefter påbörjas arbetet med att korrigera de problem som upptäckts under revisionen.
Vilken effekt (KPI-förbättring) kan du få av teknisk SEO?
- Förbättring av konverteringsfrekvens, avvisning, tid som spenderas på webbplatsen, antal visade sidor etc.
- Förbättring av indexering och ranking, det vill säga öka antalet sidor i Googles sökresultat. Att förbättra indexering och ranking är extra viktigt för stora webbplatser och onlinebutiker.
- Ökning av organisk CTR.
- Förbättring av sajtens position i Googles organiska sökresultat.
Vem tjänar mest på att förbättra den tekniska infrastrukturen?
Alla sajter kan någon gång behöva göra teknisk SEO för att säkerställa att den tekniska infrastrukturen fungerar som den ska. Teknisk SEO är särskilt viktig för e-handelssajter då deras primära innehåll består av tusentals produkter. Produkternas innehåll behöver struktureras och optimeras på ett effektivt och korrekt sätt.
Verktyg för teknisk SEO
Det finns många olika verktyg att använda vid teknisk SEO. Här listar vi verktyg som vi tror kan hjälpa dig när du vill förbättra de tekniska aspekterna av din hemsida.
- Google Search Console
- Google Mobile-Friendly Test
- Google Analytics
- SEObility
- Screaming Frog
- Lipperhey (numera Data Provider)
- Dareboost
- Bing Webmaster Tools
- Siteliner
- Google PageSpeed Insights
- Hreflang Tags Testing Tool
- Detailed.com
- Panguin Tool
- SERPerator
- Deep Crawl (numera Lumar)
- Botify
- …sist men inte minst – sunt förnuft!
SEO eller betald annonsering?
Många funderar över huruvida de ska satsa på SEO eller Google Ads. Det är naturligtvis en relevant fråga. Den största skillnaden mellan SEO och betald annonsering är att annonsering är en kostnad, medan SEO är en investering. SEO ses som en investering då den förbättrar webbsidan utifrån fyra områden – teknik, användarupplevelse, content och länkar. De resurser du lägger på dessa förbättringar omvandlas i sin tur till ranking, trafik och konverteringar. Det innebär att du får en webbsida som både användarna och sökmotorerna tycker om. Vi brukar säga att framgångsrik SEO betalas i förskott.
Vid användning av Google Ads betalar du för att synas högst upp i Google, men annonserna genererar bara trafik så länge du betalar för dem.
Off-page-SEO
Off-page-SEO inkluderar alla de åtgärder som görs utanför webbplatsen för att förbättra rankingen. Syftet med off-page-åtgärder är att visa Google hur användarna uppfattar webbplatsen, företaget eller produkten. Som ett resultat kan en genomtänkt SEO-strategi för off-page-SEO öka sajtens auktoritet och på så sätt hjälpa dig att ranka högre.
Här är några exempel på off-page-aktiviteter:
- Länkstrategi
- Länkbygge/outreach
- Youtube-optimering
- App store-optimerng
- PR
- Social media marketing
- Branding
- Native marketing
- Influencer marketing
- Forum
- Kundrecensioner
Länkstrategi
Alla företag behöver en fungerande länkstrategi, eftersom länkanskaffning är en viktig del av SEO. Googles algoritm förlitar sig mycket på externa länkar. Länkar fungerar som en rekommendation från en person till en annan. Varje länk som din webbplats får blir därmed ett bevis på din webbplats auktoritet. En bra länkstrategi kopplar samman länkanskaffning med verksamhetens övriga marknadsföringsprocesser. I likhet med de flesta processer ska en länkstrategi ska svara på följande frågor:
- Vad ska göras?
- När ska det göras?
- Hur ska det göras?
- Vem ska göra det?
- KPI
Här kan du läsa mer om länkstrategier.
Länkbygge
Länkbygge innebär att få andra sajter att länka till din sajt. När du bygger länkar är det viktigt att välja kvalitet framför kvantitet. Samla bara länkar från betrodda och trovärdiga sajter med en relevant målgrupp. Låt säga att du är bilmekaniker eller astronaut och Elon Musk rekommenderar dig. Hans rekommendation kommer att öka din auktoritet avsevärt bland andra specialister inom ditt yrke. Men om du istället är agronom och får en rekommendation av Elon Musk skulle inga andra agronomer bry sig om rekommendationen.
Länkbygge är en ständigt pågående process och kan liknas vid en kapprustning. Även du som redan är nummer ett i sökresultatet behöver fortsätta bygga länkar. Dina konkurrenter arbetar nämligen också med att locka externa länkar och rekommendationer till sina webbplatser för att ta sig till toppen.
Youtube-optimering
Många använder Youtube dagligen för både underhållning och kunskap. Det gör Youtube till världens näst största sökmotor. Youtube är dessutom integrerad i Google, vilket till exempel syns i sökresultatet vid ”hur-sökningar”. Se exempel på det vi kallar ”hur-sökning” nedan:
Genom att skapa sökoptimerade videor kan du nå ut med ditt varumärke och budskap till allt fler Google- och Youtube-användare.
App Store-optimering
App Store-optimering (ASO) är en off page-metod som används för att förbättra en apps synlighet i appbutikerna. Samtidigt som du ökar appens tillgänglighet i butikerna, ökar även chansen att den dyker upp vid appsökningar i Google. Genom att öka appens synlighet kan du dessutom stödja andra mål så som ökad varumärkeskännedom, trovärdighet och trafik.
PR
PR och SEO går hand i hand, trots att många spontant inte tror det. Digital PR är i själva verket en av de bästa aktiviteterna för länkbygge. Med hjälp av digital PR kan du skapa externa länkar av god kvalitet. Dessutom kan PR även hjälpa dig att öka varumärkesmedvetenheten, vilket på sikt kan öka antalet varumärkessökningar i Google. PR hjälper dig att nå din målgrupp och få målgruppen att börja prata om dig. Att arbeta med PR hjälper dig även att öka trovärdigheten och auktoriteten inom din bransch.
Marknadsföring på sociala medier eller SMM
Att vara närvarande i olika sociala medier är viktigt, eftersom det kan ha betydelse för ditt rykte. Genom att publicera engagerande innehåll i dina sociala kanaler kan du dessutom nå en bredare publik. Om ditt innehåll lockar mycket social trafik och länkar kommer sökmotorerna definitivt att uppskatta det.
Branding
Googles användare klickar på det som känns bekant – välkända varumärken. Det gör varumärkesbyggande till en viktig aspekt vid off-page-SEO. Välkända varumärken får inte bara fler klick och länkar, de ses även som mer trovärdiga i både användarnas och Googles ögon. Om du har ett känt varumärke att luta dig mot blir även SEO-arbetet lättare och mer effektivt.
Varumärkesbyggande aktiviteter hjälper dig därmed att stärka ditt varumärke, vilket bland annat ökar din trovärdighet, ranking, CTR och konverteringsfrekvens.
Native marketing
Native marketing innebär produktion av kommersiellt innehåll på en annan sajt. Innehållet ska efterlikna icke kommersiellt innehåll, det vill säga påminna om en vanlig journalistisk artikel. Då många av oss instinktivt filtrerar bort klassiska reklam och annonsbudskap är detta ett bra sätt att förmedla ditt budskap på. Denna off-page-aktivitet kan således användas för att bland annat öka varumärkesmedvetenheten och för att skaffa länkar.
Arbeta med influencers och opinionsbildare
Att samarbeta med andra företag eller influencers är ett bra sätt att bygga upp ditt varumärke på. Om det görs på rätt sätt kan influencer marketing bidra till att stärka ditt varumärke och locka nya målgrupper till din webbplats. Ju mer ditt varumärke syns i användarnas sökfrågor, desto mer förtroende får sökmotorerna för dig och desto bättre positioner för icke-varumärkesmärkta kommersiella sökord får du.
Om du väljer att använda dig av influencers är det viktigt att du väljer rätt. Tematiken måste passa ditt budskap. Du behöver också vara medveten om att det kan vara svårt att kontrollera exakt hur eller var du omnämns i influencerns kanaler. De har sitt eget sätt att arbeta.
Forum
Forumsidor som Quora, Reddit eller Stack Overflow är också bra ställen att marknadsföra en hemsida på. Där kan du delta i konversationer med riktiga användare och svara på frågor, vilket blir ett perfekt tillfälle att visa upp dina kunskaper och din erfarenhet. Genom att lägga till en länk i forumet får du dessutom en värdefull extern länk som kan driva ytterligare trafik till din sajt.
Kundrecensioner
Google är beroende av olika signaler för att avgöra hur väl en hemsida ska ranka. En av dessa signaler är recensioner. Recensioner kan ses som rekommendationer från Googles användare. När en kund recenserar ditt företag signalerar det till Google att ditt företag är en legitim verksamhet, att människor har interagerat med företaget och att du har något att erbjuda. I recensionerna beskriver kunderna dessutom dina produkter och tjänster för Google, vilket hjälper sökmotorn att förstå din verksamhet och sajt. Ju mer innehåll det finns kopplat till din verksamhet, desto mer lär sig Google om din sajt, oavsett om innehållet består av artiklar, recensioner eller liknande.
Webbanalys – övervaka förändringar på och utanför sajten
Alla SEO-åtgärder som görs på och utanför din webbsajt måste naturligtvis spåras, mätas och analyseras. En SEO-specialist övervakar ständigt förändringar i positioner, trafik, synlighet på webbplatsen, konverterings- och transaktionshastigheter, användarbeteende och avvisningsfrekvenser. Genom att upptäcka och förstå alla förändringar som sker på sajten och inom din nisch kan SEO-specialisten snabbt bemöta de förändringar som sker.
Det innebär att löpande analys, A/B-tester och övervakning av förändringar som orsakats av uppdateringar är ett måste för att hålla SEO-strategin uppdaterad och upprätthålla en stabil tillväxt.
Sökresultatet förändras hela tiden, vilket gör det helt omöjligt att ta fram en formel för SEO som alltid fungerar.
Övrig marknadsföring påverkar din SEO
Precis som SEO påverkar din digitala marknadsföring påverkar andra marknadsaktiviteter sökmotoroptimering. Det är därför SEO-marknadsföring inte är isolerat från andra marknadsföringsaktiviteter.
I samband med att du genomför såväl digital som traditionell marknadsföring av ditt företag placerar du ditt varumärke i målgruppens medvetande. När de sedan använder Google och stöter på ditt varumärke ökar sannolikheten att de klickar sig in på din hemsida.
Människor är nämligen mer benägna att klicka på länkar till sajter de känner till. Om ditt företag är det enda välkända varumärket i top3, så kan du trots att du ligger på tredje plats, få högre klickfrekvens än det företag som ligger etta. Läs mer om detta fenomen under rubriken ”Branding”.
Människor beter sig också annorlunda när de besöker sajter de känner till. De stannar längre, är mer benägna att höra av sig, tro på informationen och rekommendera sajten. Men, det viktigaste av allt – de är mycket mer benägna att konvertera.
Allt hänger ihop – digital marknadsföring, traditionell marknadsföring och så kallad SEO marketing.
Hur genomför du ett SEO-projekt?
Det första steget är att förstå att SEO är ett projekt bestående av en rad förbättringsprocesser och förbättringsåtgärder. Om du ser SEO som en process kan du ersätta ineffektivt ”SEO-duttande” med planerade åtgärder som leder till ett mer positivt utfall. Trots att SEO består av kontinuerligt förbättringsarbete är det inte ett evighetsprojekt. Varje förbättringsåtgärd har en början och ett slut.
Nästa steg är att ta fram processer för att förbättra din webbsida ur ett SEO-perspektiv. Här listar vi några kriterier för en bra SEO-process:
- Mål – sätt tydliga och mätbara mål.
- Tillvägagångssätt – bryt ner målen i konkreta handlingar.
- Tidsplan – gör en tydlig tidsplan med tydliga deadlines.
- Mätning – mät SEO-satsningens resultat.
- Ansvar – utse en projektansvarig och tydliggör vem som ska göra vad.
Med tydliga SEO-processer anpassade till ditt företag ökar dessutom sannolikheten att åtgärderna genomförs på ett effektivt sätt. Samtidigt minskar risken att viktiga åtgärder faller mellan stolarna.
Topdogs process för SEO
På Topdog arbetar vi efter en flexibel SEO-process som vi har finslipat över åren. Den ser ut ungefär så här:
Hur mäter du ett SEO-projekt?
När det kommer till mätning av SEO tenderar många att enbart fokusera på att mäta konvertering. Det kan ge en skev bild av projektet. Den största konverteringsökningen sker när du befinner dig i toppen av Google. Om du rör dig från plats 15 till plats 10 i kommer denna förbättring inte att synas vid mätning av konvertering. Mät även synlighet, ranking på viktiga sökord och trafik under projektets gång. Då får du en mer nyanserad bild av hur hemsidan presterar. Du får även löpande feedback kring de åtgärder du tagit.
Hur mycket kostar SEO?
Prislappen för SEO varierar beroende på arbetets art, omfattning och kvalitet. Kostnaden beror också på vilken arbets- och prismodell SEO-byrån använder. En del byråer säljer SEO på retainer, medan andra arbetar på konsultbasis så som vi gör.
Byråer som arbetar på konsultbasis tar ett helhetsgrepp om SEO-arbetet. De sätter ihop ett SEO-projekt med tydliga mål, strategier och genomförandeprocesser. Eftersom SEO-byrån tar ett helhetsgrepp om SEO-arbetet blir den direkta kostnaden vanligtvis högre. Kvaliteten på det som levereras blir också högre. I det långa loppet kan du därför tjäna mer på att anlita en byrå på konsultbasis.
SEO på retainer fungerar på samma sätt som vilken abonnemangstjänst som helst. Du förbinder dig att betala en viss summa pengar i ett antal månader oavsett resultat. SEO-byråer som säljer SEO-tjänster på retainer fokuserar vanligtvis på off-page-lösningar så som länkar. Problemet med den här arbetsmodellen är att det ofta saknas tydliga mål, problemdefinitioner och lösningar. I praktiken tjänar dessutom byrån mer ju mindre de arbetar.
Vårt råd är att du i samband med inköp av SEO-tjänster fokuserar mindre på priset och mer på vad du vill få ut av samarbetet. Vill du göra SEO av hög kvalitet över stora delar av sajten? Då passar en SEO-konsult bäst. Vill du enbart göra små off-page-insatser? Då kan SEO på retainer fungera för dig. I det stora hela får du vad du betalar för.
Vad blir resultatet av en SEO-satsning?
Av vilka anledningar kan du behöva göra SEO och vilka resultat kan du få?
Mer organisk trafik till din sajt
Om din sajt är bland de tre första som dyker upp i sökresultatet kommer användarna troligtvis att klicka sig vidare till den, vilket innebär ökad trafik till just din sajt. En del användare är på jakt efter en produkt eller tjänst som de är redo att köpa på studs, medan andra är i början av sin köpresa och behöver information. Oavsett var användaren befinner sig i köpresan behöver du besvara sökfrågorna för att din hemsida ska klättra högt upp i sökresultatet.
Ökad försäljning
En sökmotoroptimerad och användarvänlig webbsajt med ett varierat sortimentet, lämpliga priser och en snabb och enkel beställningsprocess kommer med stor sannolikhet att konvertera den inkommande trafiken till försäljning, beställningar och så vidare.
Merförsäljning och återkommande kunder
En användare kommer lättare ihåg en sökmotoroptimerad sajt med en genomtänkt sajtstruktur och praktiska sidor för varor eller tjänster. Det ökar även sannolikheten att hen vill återkomma till sajten. Om användaren dessutom är nöjd med sitt köp kan du utveckla relationen ytterligare med hjälp av exempelvis CRM-marknadsföring. Kunder uppskattar nämligen att få anpassat innehåll vid rätt tidpunkt. Detta innehåll ska vara så träffsäkert och professionellt som möjligt.
Hur lång tid tar SEO?
Tiden det tar att genomföra ett SEO-projekt beror på hur mycket som ska förbättras, vilken resurstillgång som finns och vilket tempo som kan hållas för att färdigställa projektet. Hur lång tid det tar innan du kan se effekten av ditt arbete varierar från projekt till projekt. Här förklarar vi närmare hur lång tid SEO tar och varför.
Fördelar och nackdelar med SEO
Med hjälp av sökmotoroptimering kan din sajt få mer organisk trafik från sökmotorer som Google. Men sökmotoroptimering har, precis som andra marknadsföringsåtgärder, både för- och nackdelar.
Fördelar med SEO
- Det kostar inget när användaren klickar och besöker webbplatsen. Google debiterar nämligen inget för organiska klick. Motsatsen till organisk trafik är betalda trafik via Adwords. Då tar Google betalt per klick.
- Användare har mer förtroende för det organiska sökresultatet än Google Ads. Därför är konverteringsfrekvensen för det organiska sökresultatet i genomsnitt högre än för PPC-trafik.
- Användarna söker själva efter den produkt, tjänst eller information de behöver. Det finns alltså inget behov av att ”värma upp” dem på samma sätt som vid annonsering. Därför är konverteringsfrekvensen för organisk trafik högre än vid annonsering.
- Flexibelt urval av sökord. Du bestämmer själv vilka sökord och sökfrågor du vill bemöta på din sajt och ranka på i sökresultatet. Du kan exempelvis arbeta med en ganska lång lista med sökord och behandla en sökfråga i varje steg av kundförvärvstratten. Du kan utveckla varumärkesmedvetenhet, skapa efterfrågan, motivera till köp och arbeta med befintliga kunder.
- Sajtens tekniska tillstånd förbättras. För att en hemsida ska ranka högt måste den uppfylla sökmotorernas krav. När du arbetar med sökmotoroptimering kan du anpassa din sajt till dessa krav genom att öka hemsidans page speed och minska antalet fel som försämrar användarupplevelsen. Ju bättre, snabbare, säkrare och mer användarvänlig din sajt är, desto mer kommer kunderna (och sökmotorerna) att älska den.
- Webbplatsens användbarhet förbättras. Sökmotorernas algoritmer tar alltmer hänsyn till användarvänligheten när de rankar sajter. I sökmotorns idealvärld ska användaren efter ett klick ta sig från sökresultat till önskad webbsajt och där få all nödvändig information utan att behöva klicka runt på sajten. Med hjälp av SEO kan du uppnå ett sådant resultat. Du kan även anpassa sajten till användarnas beteenden och önskemål, vilket innebär att antalet nöjda kunder ökar.
Nackdelar med SEO
- Resultatet syns inte omedelbart. SEO omfattar flera faktorer, till exempel teknik, innehåll, länkar och användargränssnitt/UX. Det tar tid att förbättra alla dessa delar. Beroende på konkurrensnivån i din bransch kan det ta allt från fyra till tolv månader innan du ser resultat. Men med varje förbättring kommer din webbplats närmare och närmare de eftertraktade topp 10-placeringarna. Resultatet kommer sedan att hålla i sig och trafiken kommer att fortsätta att öka allt eftersom. Det enda du behöver göra är att underhålla sajten.
- Kostnaderna för webbplatsutveckling är höga. Förbättringen av din webbplats sker i två steg – planering och genomförande. En SEO-specialist tar fram en plan medan du och/eller ett webbutvecklingsteam genomför åtgärderna. Både planering och genomförande tar tid och kostar pengar. För att du ska kunna investera så effektivt som möjligt kan förbättringsåtgärderna även delas in i tre prioritetsordningar – kritiska, viktiga och bra att ha.
- Låg efterfrågan inom vissa branscher. Antalet sökfrågor inom din bransch kan vara ganska få (antalet kan uppskattas med hjälp av Google Ads, Ahrefs eller Semrush). Om så är fallet är det kanske inte lämpligt att investera i ett fullfjädrat SEO-projekt. Att istället öka kunskapen om din produkt eller tjänst genom andra marknadsföringsåtgärder kan vara mer relevant för just din bransch.
Min byrå vill lägga en lång text överst på våra kategorisidor för att ranka bättre i Google. För mig känns det inte helt rätt. Vad är din åsikt?
Lars Stråhlfors