Av

Uppdaterad: December 07, 2022

Organisk synlighet

Ett vanligt syfte med sökmotoroptimering är att öka en webbplats organiska synlighet för utvalda sökord. För att beskriva hur väl en hemsida syns och rankar bland de organiska sökresultaten använder sig SEO:are ofta av begreppet ”organisk synlighet”. Här förklarar vi vad begreppet innebär och hur det används.


Vad är organisk synlighet?

Organisk synlighet är ett grovt mått som används för att ta reda på hur en webbsida presterar i Google. En del förväxlar organisk synlighet med organisk trafik, men det är två skilda mätvärden. Organisk trafik syftar på antalet användare som klickar sig vidare till din sajt via Googles sökresultat. Organisk synlighet visar istället hur väl hemsidan syns och rankar på specifika sökord.

Organisk synlighet är ett relativt mått

Organisk synlighet är ett användbart sätt att sammanfatta en hemsidas ranking på. För att beräkna organisk synlighet används vanligtvis två parametrar – hemsidans rankning på olika sökord och sökordens månatliga sökvolym. Det är dock viktigt att komma ihåg att detta mått är relativt inte absolut, det vill säga att mätvärdet fluktuerar. Av den anledningen är det svårt att avgöra vad som är ett ”bra” mätvärde. I de flesta fall beror mätvärdet på flera faktorer så som popularitet, sökvolym, sökavsikt och sökordens konkurrens.

Om sajten exempelvis får 200 besök via sökord 1 och 100 besök via sökord 2 kan det vara svårt att avgöra vilket av dessa sökord du ska bearbeta mer. Men om du även tittar på ordens organiska synlighet blir beslutet lättare. Låt säga att den organiska synligheten för sökord 1 ligger på 50 % (du rankar på plats 1 och 2), medan den organiska synligheten för sökord 1 ligger på 15 %. Det innebär att sökord 1 har nått sitt maximum, medan sökord 2 kan bearbetas ytterligare för att nå sin fulla potential.

Varför spelar organisk synlighet roll?

Organisk synlighet är viktigt för att analysera hemsidans ranking och identifiera förbättringsmöjligheter. Det kan även hjälpa dig att:

  • diagnostisera SEO-problem snabbt.
  • se hur din hemsida presterar.
  • undersöka hur stor andel trafik du fortfarande kan lägga beslag på.
  • jämföra hur det går för din sajt i förhållande till dina konkurrenters sajter.
  • ta fram data som kan jämföras över tid för att snabbare och lättare kunna lägga märke till förbättringsmöjligheter.

Transkribering av videon:

Hej! Jag heter Christian och driver en SEO- och contentbyrå som heter Topdog. Idag ska vi prata om en något nördig term som sådana som jag gärna slänger oss med. Denna term är ”organisk synlighet”. Idag ska jag förklara vad det betyder.

Sådana som jag, SEO:are, behöver ett mått eller ett KPI för att ganska snabbt navigera hur en webbsida presterar i Google.

De flesta SEO-verktyg som SEMrush eller Ahrefs har detta måttet inbyggt. Du bara trycker in det och får ut måttet och hur det rör sig över tid. Det är som ett index. Detta index består av två eller tre faktorer.

  • Hur väl en webbsida rankar på ett specifikt ord.
  • Hur mycket sökvolym det finns på det ordet.
  • Och ibland vilket det estimerade klickpriset är.

Och är det så att du följer 36-37 miljoner svenska keywords över vilka webbsajter som rankar där och var de rankar. Om du har en god uppfattning om sökvolymer och estimerade klickpriser kan du bygga detta till ett index. Sedan kan sådana som jag se hur detta indexet presterar över tid. Det vill säga få en uppfattning om hur en specifik webbsida presterar över tid.

Organisk synlighet 1

Inklippt här ser du en bild på ett synlighetsindex och hur det rör sig för en specifik webbsida över tid. Då förstår ni också varför sådana som jag använder detta måttet för att skapa oss en uppfattning.

Hur använder man då detta måttet? Det viktiga är inte att fixera vid det, det viktiga är att följa trenden. Upp, ned eller i sidled. Om du har en webbsida där du jobbar med din SEO och du ser att det rör sig uppåt löpande under tiden.

Organisk synlighet 2

Det är grov positiv feedback om att man gör något rätt. Vice versa, om det är något som presterar nedåt är det negativ feedback. Du behöver ändra ditt beteende.

Organisk synlighet 3

Det kan också vara ett väldigt bra verktyg för att studera uppdateringar. Din egna webbsida eller andras webbsidor. Det är väldigt tydligt om du inte gjort vad du ska och det sker en uppdatering. Då ser man detta fort, i princip på dagen, i dessa verktyg. Det är också ett bra sätt att följa med i hur Google gör.

Det är såklart så att ranking eller trafik är bättre mått. Men ofta behöver man ett mer neutralt mått för att kolla på en webbsida. Det kan finnas säsongsförändringar och så vidare. Ranking är ett neutralt mått. Har du en sida som omfattas av exempelvis julförändringar eller påsk och så vidare är det bättre att titta på framgången av SEO med ranking som mått, då vid vissa tidpunkter på året har man extremt mycket trafik men ingen förbättrad ranking.

Fördelen med verktyget är alltså snabbhet. Du kan på några sekunder få en uppfattning om en webbsida. Det är såklart det som är nackdelen också. Om data genereras på några sekunder kan den vara lite fel. Det går exempelvis att ha en nedåtriktad trend men du har ändå mer framgång inom SEO. Man måste tolka datan kritiskt och ens svaghet i dessa system är att de är mycket dåliga på att mäta longtail. Inom B2B är det extremt mycket longtail sökningar. Inte om du jobbar inom skor, då har det ingen betydelse. Det gäller också att veta den kontexten man är i.

Ja, som sagt vilka synlighetsverktyg använder jag? Jag är en ivrig användare av Ahrefs. De är lite tråkiga att jobba i men det går också använda SEMrush. Historiskt sett har jag använt dem väldigt mycket. Det finns ännu fler verktyg där ute som jobbar med detta. Anledningen till att jag jobbar med Ahrefs är för att de har den största keyword-databasen för svenska ord. Troligen för amerikanska också. Jag är inte helt säker.

Jag hoppas detta var en förklaring för dig, då det är troligt att din SEO-byrå ibland slänger sig med dessa ord.

Vill du ha en djupare förklaring eller analysera dina synlighetssiffror kan du slå mig en pling eller skicka mig ett mail. Hej!

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.