Digital marknadsföring – den kompletta guiden

Uppdaterad Oktober 03, 2022   Frida Tverelv

Innehåll

  1. Vad är digital marknadsföring?
  2. Nå ut till dina kunder med digital marknadsföring
  3. Varför gör man digital marknadsföring?
  4. 1. mätbarhet – se resultat och mät hur framgångsrik en kampanj är
  5. 2. pris – digital marknadsföring är billigare
  6. 3. räckvidd – enklare att nå ut till fler människor och företag
  7. 4. Ökad precision – nå ut till exakt de personer eller företag som kan bli dina kunder
  8. 5. det blir lättare för små och nya företag att konkurrera med större aktörer
  9. 6. digital marknadsföring är anpassningsbar
  10. 7. onlinemarknadsföring ökar konverteringsgraden
  11. Vad krävs för att lyckas med digital marknadsföring?
  12. 1. kundresa
  13. 2. igenkänning
  14. 3. löpande mätning och utvärdering
  15. 4. tillgång till rätt kompetens
  16. Typer av digital marknadsföring
  17. 1. sökmotoroptimering (seo)
  18. 2. content marketing
  19. 3. betalning per klick – pay per click (ppc)
  20. 4. marknadsföring i sociala medier
  21. 5. affiliatemarknadsföring
  22. 6. native-annonsering och sponsrat innehåll
  23. 7. e-postmarknadsföring
  24. 8. pr online
  25. 9. marknadsföring via snabbmeddelanden – instant messaging
  26. Andra strategier
  27. Vad gör en digital marknadsförare?
  28. En digital marknadsförare mäter resultatet
  29. Anlita en expert
  30. Typer av digitala marknadsförare
  31. Content marketing-specialist
  32. Seo-specialist
  33. Social media manager
  34. Hur gör man digital marknadsföring?
  35. 1. skapa en hypotes om kundresan
  36. 2. sätt upp mål för varje del av kundresan
  37. 3. välj vilken marknadsföring som mest stödjer kundresa och mål
  38. 4. allokera budget
  39. 5. skaffa ett sätt att mäta
  40. 6. sparka igång projektet
  41. 7. kalibrera marknadsföringen
  42. 8. investera i verktyg som hjälper dig att mäta och förbättra kundresan
  43. 9. branding
  44. 10. Öka budgeten

Läs mer

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring (digital marketing på engelska) är att marknadsföra produkter eller tjänster med hjälp av digitala kanaler och plattformar, vanligtvis på internet. Några vanliga exempel är sökmotoroptimering i Google, annonsering online, marknadsföring genom sociala medier och e-postmarknadsföring. I denna artikel lär du dig mer om dessa metoder och mer.

Med digital marknadsföring menas helt enkelt ”marknadsföring” men med den enda begränsningen att den sker digitalt – online och genom digitala kanaler.

Digital marknadsföring

Nå ut till dina kunder med digital marknadsföring

Inom marknadsföring i allmänhet gäller det att nå ut med rätt erbjudande, i rätt tid och till rätt målgrupp. Denna klassiska regel gäller även inom marknadsföring online.

Idag finns troligen alla eller i varje fall de flesta av dina kunder på nätet. Därför behövs också en metod att nå ut till dem på bästa sätt digitalt, via internet. Men digital marknadsföring är inte bara en nödvändighet – det är en möjlighet också. Den hjälper dig att skräddarsy dina erbjudanden, mäta resultaten bättre, följa upp, anpassa och förbättra dina kampanjer. Du kan nå exakt rätt målgrupp med färre resurser. Du spar tid och pengar. Därför är den ofta många gånger mer effektivt än traditionell marknadsföring.

I denna guide går vi bland annat igenom vad digital marknadsföring är, varför den är bra och vilka olika typer av marknadsföring online som finns. Vi tittar också på vem som utför den , på vilket sätt och hur du lyckas med din digitala marknadsföring. Dessutom får du många konkreta exempel på hur du kan tänka kring olika aspekter av onlinemarknadsföring och hur du kommer igång.

Varför gör man digital marknadsföring?

Här är en lista med flera bra skäl att ägna sig åt digital marknadsföring:

  1. Mätbarhet: Det är lättare att mäta än traditionell marknadsföring.
  2. Pris: Det är billigare med digital marknadsföring jämfört med traditionella metoder.
  3. Räckvidd: Nå ut till fler människor och företag.
  4. Ökad precision: Du kan lätt vända dig till exakt de personer och företag som har störst sannolikhet att bli dina kunder.
  5. Anpassningsbart: Det är enklare och snabbare att modifiera och anpassa sin marknadsföringsstrategi när allt är digitalt.
  6. Förbättrad konverteringsgrad: Genom marknadsföring online kan du förbättra konverteringsgraden, inte bara på internet utan även i traditionella kanaler.

Låt oss nu titta lite närmare på dessa anledningar.

1. Mätbarhet – se resultat och mät hur framgångsrik en kampanj är

En av de största utmaningarna med traditionell marknadsföring är att det är svårt att mäta resultaten. Hur vet du att en viss kampanj lyckats? Med digital marknadsföring har du inte detta bekymmer.

Med marknadsföring online kan du mäta det mesta som sker i mycket högre utsträckning samt analysera hela kedjan av händelser. Med hjälp av den informationen kan du sedan anpassa och förbättra dina kampanjer så att du får ännu bättre resultat. Med andra ord: Det är lättare att mäta ROI med digital marknadsföring.

Låt oss ta ett konkret exempel:

  • En annons i en dagstidning (icke digitalt): Du kan mäta hur många exemplar som distribuerats och sålts. Du kan dock inte veta hur många som sett annonsen eller exakt hur många som kontaktat företaget eller köpt en produkt eller tjänst till följd av den.
  • En annons eller artikel på nätet (digital marknadsföring): Du kan mäta exakt hur många gånger annonsen eller artikeln visats. Du kan se hur många som klickat på annonsen, hur många som läst din artikel, hur länge de läst den, hur många som studsar tillbaka, hur många som klickar sig vidare. Du kan mäta om annons A konverterar bättre än annons B, ifall en röd knapp är bättre än en grön och så vidare. Du kan mäta exakt allt.

Det finns flera sätt att mäta hur framgångsrik marknadsföring på nätet är. Här är några av de vanligaste mätmetoderna:

  1. Antal besökare på hemsidan: Se hur många besökare hemsidan och dess olika undersidor får och från vilken digital markandsföringskanal som dessa besökare kommer ifrån.
  2. Visningar: Se hur många som sett en annons på nätet.
  3. Klickfrekvens: Hur många som klickat sig vidare, exempelvis på en annons, en popup eller ett e-postutskick.
  4. Öppningsfrekvens: Du kan se hur många som har öppnat ett e-postutskick.
  5. Konverteringsfrekvens: Hur stor andel av besökarna köper en tjänst eller produkt?
  6. Tid på sidan: Mät hur länge varje besökare är kvar på en viss sida.
  7. Sidor per besökare: Läser dina besökare endast en artikel eller läser de flera sidor?
  8. Likes och delningar: Hur är responsen i sociala medier som Instagram, TikTok, Facebook och så vidare?
  9. Användarbeteende: Se hur besökarna rör sig på en webbsida, identifiera hinder och flaskhalsar, exempelvis med ett verktyg som Hotjar.

2. Pris – digital marknadsföring är billigare

Digital marknadsföring är raka motsatsen till att ”elda för kråkorna”. Marknadsföring online är ett effektivt sätt för företag att nå ut till sina kunder med minsta möjliga medel och med bästa möjliga precision.

Tack vare att du kan mäta allt kan du lättare identifiera om det är någon kanal eller kampanj som inte är så lyckad. Då slutar du bara att investera i dem eller så försöker du hitta sätt att göra dem lönsamma. Omvänt kan du se vilka metoder som fungerar bäst och därefter kan du öka marknadsföringsbudgeten för dessa. Tack vare att du har full kontroll över alla mätdata har du också maximal kontroll över hur dina pengar ska användas.

Låt oss ta ett konkret exempel:

En digital kanal kan vara organisk trafik från Google (som kommer tack vare SEO). En annan är Instagram. En tredje kanske är betalda annonser via Google Ads / Adwords.

Med digital marknadsföring kan du mäta hur mycket pengar du lagt ner på var och en av dessa kanaler. Du vet hur mycket pengar du spenderat på content och sökmotoroptimering. Kanske har du anlitat en designer för att ta fram content till Instagram. Du kan följa exakt hur mycket du betalar för dina digitala annonser. Du kan också se hur mycket direkt försäljning var och en av dessa kanaler genererat. Därmed får du lätt fram ett ROI för respektive kanal.

Kanske märker du att besökare som kommer via Google ger mycket försäljning i förhållande till vad du investerat. Eller att endast en viss typ av betalda annonser ger bra ROI. Då kan du anpassa din strategi så att den blir ännu mer lönsam. Som följd sjunker kostnaden per kund över tid.

Tack vare denna mätbarhet med ständiga förbättringar och för att allt sker elektroniskt är digital marknadsföring ofta billigare än traditionell marknadsföring.

3. Räckvidd – enklare att nå ut till fler människor och företag

Med digital marknadsföring är du inte fysiskt begränsad som med traditionella marknadsföringskanaler. Det räcker egentligen att du har en produkt eller tjänst som någon någonstans kan vara intresserad av (och givetvis att du kan leverera dit) för att göra det lönsamt med marknadsföring digitalt. Du betalar inget extra för att nå ut till ett annat geografiskt område – vare sig det är inom Sverige eller utomlands.

Med traditionell marknadsföring är det inte så lätt. Där finns alltid en tröskel för att nå ut till ytterligare ett geografiskt område. Är annonseringen utomlands dessutom kan det bli riktigt krångligt att hitta rätt kanal. Med marknadsföring på internet kan du snabbt nå ut till nya områden och lika snabbt sluta marknadsföra på platser som inte visar sig vara lönsamma.

4. Ökad precision – nå ut till exakt de personer eller företag som kan bli dina kunder

Digital marknadsföring gör det möjligt att rikta in sig på exakt de personer eller företag som har högst sannolikhet att konvertera till att bli dina kunder. Här är det stor skillnad mot traditionell marketing. Annonserar du via affischer, tidningar, TV-reklam eller radio har du mycket liten kontroll över vem som ser eller hör och tar till sig budskapet i reklamen. Du kan förvisso välja att annonsera i en viss stadsdel där du räknar med att det finns många potentiella köpare eller i anslutning till ett TV-program som din målgrupp kanske tittar på. Men det är fortfarande ett ganska trubbigt verktyg.

Med digital marknadsföring däremot kan företag specificera exakt vilken målgrupp som ska nås. Dessutom kan budskapen anpassas så att två olika personer får två olika meddelanden – allt för att maximera konverteringsgraden och göra marknadsföringen mer kostnadseffektiv.

Tack vare sociala medier går det exempelvis att nå ut till personer baserat på ålder, kön, plats, intressen och användarbeteende. Annonser på hemsidor kan skräddarsys så att besökarna får se reklam som faller inom deras intresseområde. Det går till och med att uppnå kanalöverskridande målinriktning. Exempelvis kan du ”fånga in” data från användare som kommer till din hemsida via Google Ads eller sökmotorns organiska resultat och därefter skapa riktade kampanjer för dessa via Facebook Ads. Detta sistnämnda sätter fingret på vad precisionen i digital marknadsföring egentligen handlar om: Du har ett verktyg som hjälper dig att lära känna din målgrupp bättre för att sedan kontinuerligt kunna förbättra din marknadsföring och göra den mer effektiv.

5. Det blir lättare för små och nya företag att konkurrera med större aktörer

Hur kan ett relativt litet och ungt företag ha en chans mot de etablerade jättarna som har marknadsföringsbudgetar i miljonklassen? Digital marknadsföring skapar många nya spännande möjligheter.

Låt oss titta på några exempel:

En sökmotor bryr sig inte om ifall det är ett stort multinationellt företag eller en liten startup som står bakom en viss artikel. Det som är viktigt är kvaliteten på innehållet. Med relativt enkla medel kan du inom ramarna för din content marketing ta fram innehåll som matchar din målgrupps intresse och därmed nå ut till många nya kunder.

Kanske har du en sajt med en blogg som du lyckas få tusentals besökare till varje månad. Här kan du låta besökarna anmäla sig till ditt nyhetsbrev. Därefter kan du göra e-postutskick med jämna mellanrum till nästan ingen kostnad alls utöver den tid du själv eller din personal lägger ner.

6. Digital marknadsföring är anpassningsbar

Visst kan man behöva ge en kampanj viss tid för att se att den verkligen bär frukt. Men ibland kanske du inser ganska snart att ”det här var nog inte helt rätt tänkt”. Misstag sker och då är det bra att kunna rätta till dem snabbt. Här är digital marknadsföring mycket mer flexibel än traditionella kanaler.

Om du till exempel beställt direktreklam eller annonser i en tidning gör ledtiderna med alla förberedelser samt avtal att det kan vara svårt att ändra sig i sista sekund. Med online marknadsföring däremot kan du bokstavligen bara trycka på paus-knappen för att stoppa det hela. Detta spar dig både tid och pengar.

7. Onlinemarknadsföring ökar konverteringsgraden

Tack vare att du lätt kan mäta allt inom digital marketing kan du också veta exakt vad som konverterar bra. En hög konverteringsgrad är viktig eftersom det innebär att du behöver lägga färre resurser för att uppnå samma resultat. Dessutom är det en konkurrensfördel.

Till exempel kan du med hjälp av Google Optimize lägga upp A/B test för att testa vilken rubrik som engagerar besökarna bäst. Eller prova om en grön knapp konverterar bättre än en röd och så vidare.

Digital marknadsföring kan även hjälpa dig att få en bättre konverteringsgrad generellt sett. Om du ständigt framträder som en trovärdig källa i Googles organiska resultat ökar sannolikheten att folk köper av dig – oavsett vilken kanal som försäljningen sker genom, inklusive i den ”fysiska”, ”verkliga” världen. Folk använder Google för att hämta information och finns du ständigt där känns det tryggare att handla av dig.

Vad krävs för att lyckas med digital marknadsföring?

Digital marknadsföring har många fördelar jämfört med traditionell marknadsföring men likväl är det mycket komplext. Det är långt ifrån att bara trycka på en knapp och vänta på att resultaten ska komma in.

Här är fyra nyckelfaktorer för att lyckas med marknadsföring online:

  1. Förstå kundresan
  2. Öka igenkänningen
  3. Löpande mätning & utvärdering
  4. Tillgång till rätt kompetens

1. Kundresa

Alla kunder, oavsett om det är online eller inte, gör en ”resa”. Det gäller alltid – från sjuåringen som ska köpa glass till företaget som ska köpa komplexa företagstjänster på nätet. Att förstå eller vilja förstå hur denna kundresa ser ut är ett villkor för att lyckas med digital marknadsföring.

Varför är det så viktigt? Genom att förstå kundresan kan du utforma din marknadsföring via internet så att du träffar rätt. Det handlar om att förstå hur de potentiella kunderna tänker och vilka behov de har. Sedan anpassar du dig därefter.

Att förstå kundresan är också nödvändigt för att inte missa viktiga steg i din digitala marknadsföring. Att bara ägna sig åt marknadsföring i början och slutet av resan gör att du missar många kunder på vägen.

2. Igenkänning

För att lyckas med digital marketing är det till stor hjälp om människor känner igen ditt företag och ditt varumärke. Folk är mer benägna att interagera med företag och varumärken de känner till.

Denna bild illustrerar hur viktigt varumärket är vid sökmotoroptimering.

Graf som förklarar varumärkets betydelse vid sökmotoroptimering

Vi talar inte om att du måste ha en igenkänningsfaktor som Coca Cola eller Starbucks. Det är givetvis inte möjligt. Snarare handlar det om att uppnå ett läge där just din målgrupp tycker att ”detta känns bekant” när de landar på din webbplats.

Hur gör man för att folk ska känna igen ditt företag? Det finns många sätt. I grund och botten handlar det givetvis om branding – att skapa ett starkt varumärke och få så många som möjligt inom din målgrupp att känna igen det. Det är egentligen något som sträcker sig bortom den digitala världen och även gärna kan omfatta traditionella kanaler som tv, radio, direktreklam och tryckta medier.

Ett av de mest effektiva sätten på nätet är att publicera läsvärt content med svar på frågor som folk söker efter. Utgå från en rigorös sökordsanalys som underlag för de artiklar som du publicerar. Gör du det kommer ditt företag att synas om och om igen i många relevanta situationer när någon Googlar efter svar. Även så kallade display-annonser online är varumärkesstärkande.

Ett annat sätt är att regelbundet synas genom betalda annonser. Dessa två metoder ger dessutom synergieffekter genom att det minskar kostnaden för annonseringen. Regelbundet engagemang på sociala medier så som Instagram, Facebook och TikTok eller att publicera videos på YouTube ökar igenkänningen. Att ha ett nyhetsbrev likaså.

3. Löpande mätning och utvärdering

En av de viktigaste aspekterna med digital marknadsföring är möjligheten att mäta. Här är det viktigt att förstå det vi tog upp i punkt 1 – kundresan. Skaffa dig en bild av hur den ser ut och därefter mäter du varje steg från kundens första kontakt med din marknadsföring till dess att kunden köpt din vara eller tjänst. Eller i ett ännu vidare perspektiv – tills kunden kommit tillbaka och köpt av dig två, tre eller fler gånger.

Tack vare digital marknadsföring behöver du inte gissa. Ta vara på möjligheten att samla in data i alla steg av din onlinemarknadsföring. Därefter behöver du hitta ett effektivt sätt att utvärdera informationen.

Slutligen justerar du dina kampanjer och eventuellt även din strategi utifrån det resultat som du får fram.

4. Tillgång till rätt kompetens

Du behöver ha tillgång till rätt kompetens och ha en organisation stödjer denna kompetens för att lyckas med digital marknadsföring.

Det råder ingen brist på erbjudanden från diverse byråer och frilansare som lovar att öka försäljningen genom marknadsföring på nätet – via exempelvis SEO, Google Ads, Facebook Ads och så vidare. Tyvärr är det långt ifrån alla dessa som är tillräckligt kunniga. Välj dina experter noga. Dessutom behöver du säkerställa att din organisation har tillräckligt med resurser för att absorbera projektet. Digital marknadsföring är komplext och i alla lyckade projekt involverar både extern och in house-kompetens.

Typer av digital marknadsföring

Digital marknadsföring kan ske på många olika sätt. Vanligtvis används många olika kanaler parallellt för att få så god effekt som möjligt.

Här är en sammanfattning av de viktigaste typerna av marknadsföring online:

  1. Sökmotoroptimering (SEO)
  2. Content Marketing
  3. Betalning per klick – Pay Per Click (PPC)
  4. Marknadsföring i sociala medier
  5. Affiliatemarknadsföring
  6. Native-annonsering & sponsrat innehåll
  7. E-postmarknadsföring
  8. PR online
  9. Marknadsföring via snabbmeddelanden – Instant Messaging

Låt oss dyka ner i dessa och se vad de betyder.

1. Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att utföra ett antal aktiviteter för att en hemsida och dess innehåll ska få en bättre ranking i sökmotorerna och därmed fler så kallade organiska besökare.

Inom digital marknadsföring är SEO lite av ”det magiska trollspöet” som har förmåga att göra alltifrån Googleannonsering till e-postmarknadsföring lite bättre. Och inte minst – den hjälper dig att få mängder med besökare som är genuint intresserade av att lära sig något. Dessa kan konvertera till att bli riktigt bra kunder – nu eller senare.

Sökoptimering är egentligen ett tema för sig och du kan läsa vår guide här. Lite kortfattat består denna typ av onlinemarknadsföring av att skapa content, bygga länkar samt förbättra teknik och användarupplevelsen på sajten. Christian Rudolf på Topdog förklarar vad SEO är:

2. Content marketing

Content marketing, innehållsmarknadsföring, är en viktig del av digital marknadsföring och den viktigaste komponenten i on-page SEO. Det handlar om att skapa content utifrån en välgenomtänkt plan i syfte att attrahera besökare, skapa varumärkeskännedom, leads och slutligen fler kunder.

Här är några konkreta exempel på vad content marketing kan innebära:

  • Blogg: Skriva om ämnen som ger svar på dina kunders frågor och som visar att ditt företag besitter den kunskap som de förväntar sig att ni har.
  • Video: Spela in videos som engagerar genom att berätta hur något fungerar.
  • Podcasts: Skapa en trogen följarskara genom att regelbundet ha podcasts på intressanta teman.
  • E-böcker: Ge besökarna något extra i form av exempelvis en läsvärd e-bok i utbyte mot att de anmäler sig till företagets nyhetsbrev.
  • Infografik: Illustrera innehållet i en artikel genom intressant grafik.

Läs gärna vår artikel om hur du skapar bra content.

3. Betalning per klick – Pay Per Click (PPC)

Många företag använder betald annonsering som kostar per klick, Pay Per Click (PPC), som en viktig del i sin marknadsföring online. Denna typ av marknadsföring går även under namnet Search Engine Marketing (SEM).

Till skillnad från sökmotoroptimering kommer resultatet i form av nya besökare direkt. Men i motsats till SEO varar resultaten bara så länge som du betalar.

Priset per klick avgörs ofta genom en öppen auktion och det varierar därmed beroende på hur många av dina konkurrenter som budar på liknande sökord samtidigt.

Annonserna kan visas på en mängd platser och det finns flera olika annonsnätverk:

  • Google Shopping
  • Bland sökresultaten i Google och andra sökmotorer
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • På andra hemsidor
  • I appar

Tips! Du kan spara pengar på Google Ads genom sökmotoroptimering.

4. Marknadsföring i sociala medier

Idag använder de flesta människor någon form av sociala medier. Sedan Facebook lanserades har nya tjänster så som exempelvis Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok och Snapchat dykt upp.

Målgrupp och innehåll varierar mellan olika plattformar. Därför är det sällan någon vits att finnas med på samtliga plattformar utan det gäller att fokusera på de viktigaste.

Sociala medier kan hjälpa din digitala marknadsföring genom att göra ditt varumärke mer känt. Det behöver inte ens vara reklam utan det kan ske genom att du delar intressant innehåll, deltar i diskussioner och bara finnas tillgänglig för att ge svar på kundernas frågor.

Lyckas du publicera innehåll som blir viralt (får stor spridning) kan det förstås innebära jackpot i termer av publicitet och nya kunder. Men det är absolut inget som måste ske för att du ska känna att du lyckats med din digitala marketing genom sociala medier.

5. Affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring handlar om att någon får provision för att sälja dina produkter eller tjänster. Det kan vara en fast ersättning per lead eller försäljning eller som procentuell ersättning på hela orderbeloppet. Med denna typ av digital marknadsföring får du nya kunder medan någon annan tar hand om själva marknadsföringen.

Konkret fungerar affiliatemarknadsföring genom att trafiken (besökarna) spåras med en länk. Exempelvis kan en bloggare eller en influencer tipsa om en tjänst eller produkt som du säljer. När någon klickar på deras länk eller anger en viss rabattkod registreras provisionen.

Affiliates använder till stor del sökmotoroptimering för att attrahera besökare. Det finns även affiliates som använder annonsering (exempelvis så kallade CSS:er) eller sociala medier för att generera leads.

Du får en ny kund och din affiliate får en ersättning som tack för hjälpen, vilket motiverar honom eller henne att generera nya leads.

6. Native-annonsering och sponsrat innehåll

Native-annonsering är en slags sponsrat innehåll. Det är en typ av reklam, ofta i form av en artikel, som smälter in i annat redaktionellt innehåll. Nativeannonser syns bland annat på nyhetssajter och i bloggar. Det finns även andra former av sponsrat innehåll så som omnämningar i sociala medier eller i YouTube-klipp.

7. E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är en typ av digital marknadsföring som ofta underskattas. Den har fördelen att vara i princip gratis och den kan användas för att ta vara på en kontakt som redan gjorts. Därmed är e-post ett mycket effektivt redskap inom onlinemarknadsföring.

Här är några exempel på olika typer av e-postmarknadsföring:

  • Nyhetsbrev
  • E-postsekvenser efter att någon laddat ner en e-bok
  • Välkomstmail till nya kunder
  • Erbjudanden till befintliga kunder

Observera att e-postmarknadsföring inte är samma sak som spam. Den bygger på att du endast skickar e-post till kunder som på ett eller annat sätt anmält sitt intresse.

8. PR online

Public Relations, PR, går att göra online precis som i den ”verkliga” världen. Genom att göra outreach kan du stärka varumärket, öka förtroendet hos dina besökare och höja effektiviteten i övriga digitala marknadsföringskanaler.

Vilken typ av PR kan man göra online? Här är några exempel:

  • Försöka få bra användarrecensioner: Be dina kunder att recensera dig på Google My Business, Trustpilot, Prisjakt och andra sajter där det går att få betyg.
  • Be om referenser: Några av dina bästa kunder kan figurera på sajten med ett citat om vad de tycker om din produkt, tjänst eller ditt bolag.
  • Produktrecensioner: Har du e-handel kan du sträva efter att få kunderna att betygsätta produkterna som de handlat.
  • Intervjuer: Ställ upp på intervjuer i reportage på YouTube och i podcasts.

9. Marknadsföring via snabbmeddelanden – Instant Messaging

Slutligen har vi marknadsföring via snabbmeddelanden, exempelvis via WhatsApp, Facebook Messenger eller Viber.  Denna typ av digital marknadsföring påminner om annonsering i sökmotorer men med skillnaden att annonsen visas i en app i telefonen istället för bland sökresultaten.

Andra strategier

Ovanstående typer av digital marketing kan utformas på olika sätt, ofta i kombination med varandra.

Automatisering är en vanlig strategi för att öka effektiviteten i onlinemarknadsföring. Det kan exempelvis handla om att skapa ett e-postflöde när någon anmält sig till ditt nyhetsbrev. Eller att automatiskt publicera innehåll på sociala medier efter ett schema som du planerat.

Inbound Marketing är ett begrepp som bygger på att låta kunderna söka upp dig snarare än tvärtom. Det handlar om att attrahera, inspirera och engagera kunden snarare än att försöka övertyga. Inom digital marknadsföring kan det exempelvis motsvaras av att publicera nyttigt content istället för att bara trycka ut en massa annonser. Eller att ha ett intressant nyhetsbrev som skickas till kunder som anmält sig i motsats till att göra urskillningslösa e-postutskick (spam).

Automatisering och inbound marketing kan appliceras på de flesta digitala marknadsföringskanaler.

Digital marknadsföring

Vad gör en digital marknadsförare?

En digital marknadsförare ansvarar för att öka varumärkeskännedomen och antalet leads som företaget får via dess digitala kanaler. Det kan till exempel handla om att öka synligheten i Google genom företagsbloggen och SEO, sköta betalda PPC-annonser, hantera sociala mediekonton och sköta företagets nyhetsbrev.

Det finns många typer av specialister som arbetar med digital marknadsföring på ett eller annat sätt. Vissa har inriktat sig på en eller ett par aspekter av marknadsföring online. Andra försöker täcka de flesta områden. Få arbetar med samtliga aspekter. I princip ingen arbetar effektivt med allt.

En digital marknadsförare mäter resultatet

Som vi nämnde tidigare är mätning och uppföljning en central del i den digitala marknadsföringen. Därför använder en marknadsförare ett antal KPI:er som går att följa över tid för att se hur framgångsrik en kanal eller en kampanj är.

Exakt vilka KPI:er som används varierar mellan olika kanaler. Är det sökmotoroptimering det handlar om är antal organiska besökare en relevant KPI. Kanske även ranking på vissa nyckelord.

Ifall det är googleannonsering som ska mätas kan KPI:er vara antalet klick, genomklicksfrekvens, kostnad per klick och ROAS (Return on Ad Spend).

Är det på sociala medier som den digitala marknadsföringen sker kan lämpliga KPI:er vara antalet följare, likes, delningar (shares) eller inkomna förfrågningar.

Anlita en expert

En del företag bestämmer sig för att själva försöka sköta sin marknadsföring på internet men ofta lönar det sig att anlita en expert – antingen en extern eller genom att anställa. Den kunskap och erfarenhet som han eller hon har är det ofta värt att betala för jämfört med att själv prova sig fram genom trial and error. Det kan bli kostsamt.

Typer av digitala marknadsförare

Svaret på frågan vad exakt en digital marknadsförare gör beror i högsta grad på vilken typ av marknadsförare vi talar om. Här följer några exempel:

Content Marketing-specialist

Ansvarsområde:

Ansvarar för företagets content, det vill säga innehåll. Det kan handla om text till bloggen, informationssidor och produktbeskrivningar men även videomaterial.

Svarar mot: Oftast mot marknadschefen.

Exempel på KPI:er:

  • Antal besökare på bloggen
  • Genomsnittlig tid per artikel
  • Antal sidvisningar per besökare
  • Fler e-postprenumeranter
  • Följare i sociala medier
  • Antal prenumeranter på YouTube
  • I undantagsfall – konvertering till köp eller leads

Exempel på aktiviteter:

  • Förbereda en contentstrategi och en content plan
  • Contentanalys
  • Koordinera inputs från företagets olika avdelningar
  • Koordinera skribenter och annan contentproduktion
  • Redigering, korrekturläsning, publicering och internlänkning
  • Uppföljning och rapportering

SEO-specialist

Ansvarsområde:

En SEO-specialist ansvarar för att företagets webbplats ska ranka högt på relevanta söktermer i Google och andra sökmotorer. Syftet är att öka antalet besökare till sajten. Arbetar nära dem som producerar content eller rent av ansvarar för att ta fram innehållet på sajten.

Svarar mot: Oftast marknadschef men ibland även teknikchef (CTO).

Exempel på KPI:er:

  • Antal organiska besökare
  • Genomsnittlig tid per sida
  • Antal sidor per besökare
  • Position i Google
  • Ranking och synlighet i Google

Exempel på aktiviteter:

  • Planera innehåll som kan generera besökare
  • UX
  • Teknisk SEO
  • Länkbygge
  • Följa utvecklingen i sökmotorerna (rank tracking)
  • Rapportering

Social media manager

Ansvarsområde:

Hantera ett eller flera sociala nätverk för företagets räkning. Hit hör att planera, producera och publicera content. Dessutom handlar arbetet om att interagera på plattformen för att få ökad synlighet, svara på frågor och fånga in leads.

Svarar mot: Oftast marknadschefen.

Exempel på KPI:er:

  • Antal följare
  • Delningar / shares
  • Likes
  • Visningar i flödet
  • Antal förfrågningar

Exempel på aktiviteter:

  • Lägga upp en contentstrategi och planera innehåll
  • Publicera inlägg med en viss frekvens
  • Svara på frågor från andra användare
  • Interagera på nätverket
  • Fånga in leads och vidarebefordra frågor
  • Skapa anpassat innehåll för specifika kanaler

Hur gör man digital marknadsföring?

Hur gör man för att komma igång med sin marknadsföring online? Digital marknadsföring är en komplex process som kräver strategi och noga planering. Därefter behövs ett systematiskt genomförande med utvärdering och uppföljning.

Här är en lista på hur du kan genomföra digital marknadsföring i ditt företag steg för steg:

  1. Skapa en hypotes om kundresan
  2. Sätt upp mål för varje del av kundresan
  3. Välj vilken marknadsföring som mest stödjer kundresa och mål
  4. Allokera budget
  5. Skaffa ett sätt att mäta
  6. Sparka igång projektet
  7. Kalibrera marknadsföringen
  8. Investera i verktyg som hjälper dig att mäta och förbättra kundresan
  9. Branding
  10. Öka budgeten

Låt oss då titta lite närmare på dessa steg:

1. Skapa en hypotes om kundresan

Första steget handlar om att skaffa sig en hypotes om kundresan. Om du säljer skruvmejslar kan hypotesen till exempel vara:

  • Kunden googlar efter ”bästa skruvmejseln” för att lära sig mer. Kunden får informationen från företagets bloggartikel på ämnet, i en nättidning eller via en affiliatesajt.
  • Kunden hittar till din kategorisida med skruvmejslar eller en specifik produkt. Vägen hit kan kanske vara via Google organiskt, Google Ads, affiliatemarknadsföring eller en prisjämförelsesajt som Prisjakt eller Pricerunner.
  • Vissa besökare köper direkt. Andra fortsätter att undersöka och funderar. Under tiden skriver vissa av besökarna upp sig på ditt nyhetsbrev. Formuläret dyker upp i bloggen eller i butiken.
  • En del av dem som läser nyhetsbrevet nappar på ett erbjudande och köper skruvmejseln eller en annan produkt.

Hypotesen kan vara att det krävs 2-3 interaktioner i snitt via olika kanaler innan det blir en försäljning. Hade du sålt bilar istället för skruvmejslar hade hypotesen inkluderat att kunden behöver besöka en bilsalong och provköra ett par bilar innan det blir en konvertering.

Olika produkter eller tjänster kräver alltså olika hypoteser om kundresan.

2. Sätt upp mål för varje del av kundresan

När du väl har skaffat dig en hypotetisk bild av hur kundresan ser ut är det dags att försöka sätta upp mål för varje del.

Om vi tar exemplet ovan kan det till exempel vara att du behöver 3 blogginlägg om skruvmejslar och att de ska ranka bra på vissa utvalda sökord.

Kanske behöver du en kategoritext och välskrivna produkttexter för att kunna få trafik från Google och konvertera.

Ett mål kan vara att minst tre affiliates marknadsför din skruvmejsel. Ett annat mål är att din skruvmejsel ska ligga i topp 3 prismässigt (bästa pris) på jämförelsesajter. Ytterligare ett mål kan vara att du ska få ett visst antal besök via Google Ads.

3. Välj vilken marknadsföring som mest stödjer kundresa och mål

Det är sällan lönt eller effektivt att satsa på alla former av digital marknadsföring på en gång. Paretoprincipen – 80/20-regeln – kan många gånger gälla även inom marknadsföring online.

De där 80 procenten av framstegen är det vanligtvis sökmotoroptimering och Google Ads som står för. Dessa två kanaler samverkar dessutom och bildar tillsammans en kraftfull mix för att du ska få många besökare som konverterar bra.

När du väl utforskat dessa kan det vara dags att leta sig vidare och prova på fler kanaler.

4. Allokera budget

Se den digitala marknadsföringen som en investering. De pengar du stoppar in ska generera ett resultat. Du ska kunna få ett ROI. Ur det perspektivet är det viktigt att allokera en budget så att du vet vad du har att röra dig med. Det hjälper dig att begränsa marknadsföringen och att sätta rimliga mål.

5. Skaffa ett sätt att mäta

Att kunna mäta är som sagt en viktig del av digital marknadsföring. Ofta kommer man långt med Google Analytics. Här kan du se trafik och spåra den från olika kanaler online. Det går även att spåra konverteringarna så att du exempelvis kan se vilka annonser eller kampanjer som genererar bäst resultat.

För din sökmotoroptimering kan du ha nytta av Google Search Console och diverse SEO-verktyg. Vår favorit är Ahrefs. Här kan du läsa mer om olika SEO-program.

Mätsättet kan också vara specifikt beroende på vilken marknadsföringskanal det är. Exempelvis kan du mäta hur framgångsrika dina e-postkampanjer är direkt i analysverktyget i ditt program för mailutskick.

6. Sparka igång projektet

Nu när du har en plan, budget och ett sätt att mäta är det dags för kick off. Du behöver få med dig rätt personer på resan. Är det du som håller i den digitala marknadsföringen eller har du utsett en annan ansvarig? Kanske har du anlitat en extern expert?

Du behöver troligtvis engagera en eller flera ur personalen som kan bistå dig eller personen som är ansvarig med information och inputs. Kanske behövs förändringar på webbsajten och då måste IT-avdelningen eller en extern webbyrå engageras.

När du sparkar igång projektet är det också läge att informera ledningen om detta och vad de kan förvänta sig. Eftersom du presenterat den digitala marknadsföringen som en investering kommer ledningen också att förvänta sig resultat så småningom.

7. Kalibrera marknadsföringen

Det blir sällan helt rätt på första försöket. Se företagets digitala marknadsföring som en process som kan justeras och förbättras till dess att den flyter på som du tänkt.

Givet att du mäter rätt kommer du att få inputs kring vad som fungerar bra och vilka moment som inte flyter på lika smidigt. Kanske är det en specifik del av kundresan som kärvar och då får du se efter vad som kan vara fel.

Kanske märker du att budgeten för Google Ads var på tok för stor medan du skulle ha nytta av mer medel för din SEO. Då kan det vara läge att justera budgeten.

När du kalibrerar marknadsföringen kan det också vara en idé att titta på kopplingen till offlineaktiviteter. Kanske annonserar företaget i tidningar eller genom TV-reklam. Hur reflekteras det i onlinemarknadsföringen? Går det att skapa synergieffekter?

8. Investera i verktyg som hjälper dig att mäta och förbättra kundresan

Du kommer kanske också att märka att du skulle kunna ha nytta av fler verktyg för att få en ännu bättre bild av hur din digitala marknadsföring går och för att förbättra den ytterligare. Det finns många sådana verktyg.

  • Vi nämnde Ahrefs som är bra för bland annat sökordsanalys och länkbygge.
  • Hotjar är utmärkt för att ta reda på hur användarupplevelsen på sajten är.
  • Google Optimize hjälper dig att A/B-testa innehållet för att exempelvis öka konverteringarna.
  • Optimizely är en plattform för att förbättra användarupplevelsen på en webbplats.

9. Branding

Människor köper helst av företag som känns bekanta. Det beror på att det skapar en känsla av trygghet. Ett märke kan stå för vissa värderingar – uttalade sådana, underförstådda eller antagna. Det kan vara kvalitet, trovärdighet, välbeprövade produkter, tradition och så vidare.

Genom att satsa på branding – varumärket och hur företaget presenteras – kan du öka chanserna att besökarna uppfattar företaget på rätt sätt. Det hjälper trafiken via dina digitala kanaler att konverterar bra.

10. Öka budgeten

När du ser att den digitala marknadsföringen lönar sig är det dags att öka budgeten. Så länge som marknadsföringen är lönsam och företaget kan leverera tjänster och produkter finns ingen anledning att hålla tillbaka på budgeten.

Samtidigt avtar alltid lönsamheten i marknadsföringen efter ett tag. Det går inte att öka budgeten i all evighet.

Med PPC-annonser är det marknaden som sätter begränsningar för hur mycket du kan öka budgeten. När din annons visats ett antal gånger för varje besökare är nyttan av varje extra exponering begränsad. Av den anledningen avtar avkastningen på annonseringen (ROAS) efter ett tag när du höjer budgeten.

Christian Rudolf

Hej! Jag heter Christian.

Fråga mig vad du vill om SEO!


Ställ en fråga till Christian

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Varför ska du anlita Topdog för digitala marknadsföring?