Av

Uppdaterad: Januari 27, 2023

Vad gör en outreach-specialist?

Ett sätt att skapa engagemang med sin webbplats som har använts i åratal är att köpa länkar, vilket idag strider hårt mot Googles riktlinjer. Outreach SEO tar istället en smart och effektiv approach för att skapa naturligt engagemang i form av besökare, läsare, social spridning och länkar till din webbplats. Kampanjerna planeras för att få riktig trafik som leder till relevanta besökare och samarbeten som bidrar till verksamheten.

Varför behövs en outreach-specialist?

En outreach-specialist är nödvändig för att hjälpa marknadsförare att bygga upp ett nätverk av samarbeten, vilket är grunden för en framgångsrik Outreach SEO-kampanj.

Outreach-arbetsuppgifter

  • Kontakta målgrupper och influencers för att bygga upp ett starkt nätverk av samarbeten.
  • Identifiera de rätta personerna som kan hjälpa till att öka trafiken till webbplatsen.
  • Skapa effektiva mejl som erbjuder värde och engagerar relationer med partnerorganisationer.
  • Ge strategisk rådgivning om utformning och koordinering av outreach-aktiviteter.
  •  Bevaka resultatet, ge feedback och justera metoder för att maximera marknadsföringskampanjens effektivitet.
  • Utveckla en omfattande outreach-strategi för att få backlinks från högklassiga, auktoritativa webbplatser i vår nisch.
  • Identifiera back-link tillfällen ifrå högkvalitativa sajter.
  • Jobba tillsammans med innehållsteamet för att skapa engagerande och länkvärdigt innehåll.
  • Använd olika metoder som e-post, PR, social media outreach för att utföra högkvalitativ länkbyggning.
  • Utvärdera mål för varje SEO-kampanj och övervaka dess framsteg med hjälp av analytiska verktyg.
  • Genomför en omfattande undersökning om konkurrenters SEO-kampanjer för att identifiera sätt att förbättra strategin för sökmotoroptimering Sverige eller andra marknader.
  • Assistera med andra SEO-relaterade uppgifter, vid behov.

Vanliga krav för en SEO-outreachspecialist

  • Examen i marknadsföring, kommunikation eller en relaterad utbildning
  • Erfarenhet av länkbygge och nyckelordsforskning /Keyword research).
  • Expertis i SEO-verktyg som Pitchbox, Ahrefs och SEO Analyzer.
  • Flytande svenska och engelska i tal och skrift
  • Stark kunskap om averktyg som Google Analytics och Google Data Studio.
Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.