PrestaShop SEO med Topdog

Kontakta oss idag!

  • 0708 140 833
  • Götgatan 94, 118 62 Stockholm
  • Måndag – Fredag | 09:00 – 18:00
Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

pa 4 kundomdömen

Behöver ni hjälp med PrestaShop SEO?

  • Kontakta oss

    Kontakta oss för mer information om PrestaShop SEO.

  • Möte

    Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.

  • Analys

    Vi gör en analys utifrån er unika situation.

  • Offertering

    Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.

Vi svenskar gör flera miljoner sökningar i Google dagligen. Vid ungefär en tiondel av dessa sökningar är vi dessutom redo att klicka hem en vara. Av den anledningen är det mycket viktigt att du som e-handlare når googleanvändaren i rätt ögonblick. Det är då E-handels SEO, eller mer specifikt PrestaShop SEO kommer in i bilden.

En e-handelssajt består framförallt av olika typer av produkter, vilket innebär att man måste göra en särskild form av sökmotoroptimering ‒ E-handels SEO. Denna form av sökmotoroptimering kan i sin tur brytas ner och anpassas till olika e-handelssystem såsom PrestaShop, Optimizely (tidigare Episerver), Magento, WooCommerce och Shopify. Vid sökmotoroptimering av en nätbutik måste produkterna även struktureras på ett optimalt sätt. Det innebär att Teknisk SEO också blir en viktig komponent vid sökmotoroptimeringen av en e-handel.

Vad innebär PrestaShop SEO?

Vill du göra din PrestaShop-sajt både lättare att hitta och mer användarvänlig? Då är PrestaShop SEO något för dig. Denna typ av sökmotoroptimering är mer anpassad till just e-handelsplattformen PrestaShop och dess funktioner.

En av de mest grundläggande aspekterna av PrastaShop SEO är att säkerställa att din nätbutik kan hittas av både Google och dess användare. Det innebär bland annat att produkterna på sajten måste struktureras på rätt sätt och att innehållet på sajten är relevant. Det är med andra ord en hel del detaljer som ska fungera och samspela med varandra för att sökmotoroptimeringen ska bli framgångsrik. Om din sajt utformas på rätt sätt med både användare och sökmotorer i åtanke kommer antalet besökare på din webbplats med stor sannolikhet öka dramatiskt.

Men för att de tekniska och innehållsmässiga åtgärderna ska bli så bra som möjligt krävs det att en tydlig och korrekt kravställning tas fram. Det är där Topdog kommer in i bilden. Med hjälp av våra anpassningsbara och flexibla processer kan vi säkerställa att en korrekt kravställning tas fram och att de åtgärder som görs fungerar.

PrestaShop i Sverige

PrestaShop kanske inte är det mest populära e-handelssystemet i Sverige, men det är en av de ledande e-handelsplattformarna med öppen källkod (open source) i Europa och Latinamerika. Företaget grundades i Frankrike år 2007 av Igor Schlumberger och Bruno Lévêque, och används idag av fler än 300 000 e-handelssajter över hela världen.

PrestaShop har flera hundra inbyggda funktioner för hantering av bland annat produkter, betalningar, frakt, moms, leverantörer och språk. Tack vare den öppna källkoden kan du som användare installera flera olika teman, funktioner och moduler från tredjepartsutvecklare.

Vem gör PrestaShop sökmotoroptimering?

Om du använder eller planerar att bygga din e-handel med e-handelsplattformen PrestaShop som grund, har en stor produktdatabas och vill sökmotoroptimera sajten är du en självklar kandidat för PrestaShop SEO.

Hur görs PrestaShop SEO?

Det kan vara komplicerat att sökmotoroptimera en e-handelssajt som använder PrestaShop eftersom sökmotoroptimering för Google omfattas av fyra faktorer ‒ teknik, content (innehåll), länkar och användarupplevelse. Alla dessa faktorer måste tas i beaktning och åtgärderna struktureras på ett tydligt sätt för att PrestaShop SEO ska lyckas. Topdogs process för PrestaShop SEO består därför av två faser ‒ en planeringsfas och en genomförandefas.

Fas 1. Planering av PrestaShop SEO

Ett SEO-projekt består av flera förbättringsåtgärder och involverar flera människor. Därför är det extra viktigt att ta fram en tydlig plan. Vi inleder alltid våra SEO-projekt med att skapa en tydlig gemensam projektplan som svarar på frågorna:

  • Vad ska göras?
  • Hur ska det göras?
  • Vem ska göra det?
  • När ska det göras?

Under planeringsfasen tar vi även emot feedback och insikter från både teknikavdelningen och ledningen. I ett SEO-projekt med inriktning e-handel är det extra viktigt att teknikavdelningen får säga sitt, eftersom de vet vad som fungerar på sajten rent tekniskt.

Fas 2. Genomförande av PrestaShop SEO

Många upplever att genomförandet av förbättringsåtgärderna är den mest krävande delen i ett SEO-projekt. För att öka sannolikheten att åtgärderna genomförs försöker vi därför att strukturera projektet på ett sätt som underlättar genomförandet. Det innebär att vi till exempel använder teknikavdelningens egna agila processer och gör noggranna kontroller av genomförda aktiviteter.

Läs mer

Våra kunder

  • Ambea logotyp
  • Flygresor logotyp
  • Snusbolaget logotyp
  • Svedea logotyp

Varför ska ni anlita Topdog för PrestaShop SEO?

Vi på Topdog erbjuder

  • Trygga och tydliga processer för PrestaShop SEO
  • Tydlig teknisk projektplanering
  • Anpassning efter er teknikavdelning
  • Anpassning efter er situation
  • Genomförande med er som leder till resultat
Anlita TopDog