Varför Content Marketing genom Google?

Av |

Google är det enda redskapet för att bygga mycket trafik över tid, till din webbsida. Content (innehåll) I Google har lång livslängd då innehåll på så vis kan driva trafik i flera år. Detta i jämförelse med andra kanaler där innehåll har kort hållbarhet och man ständigt måste betala sin mediapartner för att få uppmärksamhet till sitt innehåll. Content Marketing i Google går om Native Advertising med hästlängder.
För att lyckas uppnå det resultat som nedanstående skärmdump visar behöver ni förstå affären för er bakom Content marketing i Google. Detta gäller specifikt de typer av sökbeteenden som finns i Google.
Såhär bra kan det bli när man gör Content marketing i Google

Hur fungerar Content marketing med hjälp av SEO  och Google?

När man skapar Content till sin sida är det viktigt att ha användarnas behov och sökningsssyfte i åtanke. Det finns fyra olika typer av behovssökningar i Google och nedan finner du de fyra olika sökningssätten i relation till en papegoja.
Informational – Informationssökningar
Majoriteten av alla sökningar som görs är ”Informational”, det vill säga att användaren helt enkelt söker efter information och svar på den fråga de har och  inte är redo för att fatta ett beslut. Dessa typer av sökningar gör upp cirka 60% av alla sökningar i Google. I detta fall vill sökaren möjligtvis börja med att fråga sig själv, “Hur tar man hand om en papegoja?”.
Commercial Investigation – Sista Steget Innan Köp
För att besluta sig för att köpa en papegoja gäller det ju att forska lite i det hela. Sökaren är alltså i ”research-mode”, men mycket nära ett köp. Detta kallas för ”Commercial Investigation”. Frågorna ställda av sökaren är ofta jämförande:
”Vilken är den mest lättskötta papegojan?”
”papegoja vs undulat”
”Top 10 bästa ställena att köpa papegoja på”
“Köpguide papegoja”
Transactional – Transaktionssökning (köp)
”Transactional Search” är precis som det låter, en sökning baserad på viljan av att genomföra en transaktion, ett köp helt enkelt. Användaren är mycket nära ett köp och sitter i princip med kreditkortet i handen. Dessa typer av sökningar utgör cirka 15% av sökningar i google och kan se ut på följande vis:

  • ”Billig papegoja”
  • ”Bästa uppfödaren av papegoja Stockholm”
  • ”Köp av Papegoja”

Ett köp behöver däremot inte genomföras för att det ska räknas som ett ”transactional” sökningssyfte. Det räcker med att man skapar ett konto eller skriver ner sina kontaktuppgifter för uppringning. Det finns hög konkurrens gällande ”transactional search”.  Det är oftast dessa ord man brukar finna i sitt Adwords konto och som traditionell SEO görs för.
Navigational – Navigationssökning
”Navigational search” (navigationssökning), en sökning vars syfte är att navigera sig till en viss sida och brand/varumärke. Drygt 25% av alla svenska sökningar är sådana. Du vet var du ska, men orkar inte trycka in Url:en i webbläsarens URL-fält, utan väljer att ’googla’ platsen du ska till istället.
Om någon googlar på ”Arken Zoo” är det troligt att personen i fråga letar efter djuraffären och dess hemsida . Förhoppningsvis syns denna sida längst upp i sökresultaten så att man kan få komma dit och köpa sin Papegoja.
Google kallar dessa för – Know, Do och Go.

Som ovan nämnt så handlar SEO generellt sätt om att ranka på transaktionssökningar. Alltså de som köps via Adwords.
Content Marketing i Google å andra sidan är perfekt för att driva mycket trafik från informationssökningar. (Informational search). Varje dag görs det 25-35 miljoner informationssökningar i svenska Google. Detta betyder att du kan använda din sida till att informera och utbilda användaren och därmed flytta dem i deras köpresa, se nedan. Här finns det även betydligt mindre konkurrens i jämförelse med transaktionssökningar.

Sökarens Syfte och Er Kundresa


Content marketing i Google är en strategi som måste kunna flytta användaren genom i kundresan. Det finns i huvudsak fyra steg här – Uppmärksamhet (Awareness), intresse (Interest), önskan (desire) och handling (action).
Syftet med AIDA-modellen, när det tillämpas på content, är att ta en konsument på en kundresa som lockar uppmärksamhet, håller intresset vid liv och gör att användaren vill ha produkten eller tjänsten och  sedan konverterar i form av en handling. Läs mer om den här

Varför content marketing i Google

Sammanfattningsvis kan man säga att Content marketing i Google används för att bredda er köpfunnel och därmed säkerställa att det finns fler köp att få längst ned i er Funnel. Man ökar sitt möjlighetsfönster så att säga. Denna strategi är också effektiv då man kan göra en investering i content, processer, teknik och länkar men denna investeringen avkastar under många år.
Vi vill alltså visa att man kan använda Content Marketing för att lösa ett flertal olika problem med hjälp av Google. Slutresultatet blir bättre branding, SEO och såklart, att fler köper dina produkter och tjänster.

Specialist - Content Marketing & SEO
Isabelle Arding heter jag och ansvarar för strategi och genomförande av Outreach-kampanjer för kunder såsom Svedea, Lifesum, Consector och andra kända varumärken. Har varit med och designat Topdogs process för Contentskapande. Byggt webb-appar och lanserat dem, exempelvis Länkscouten.
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT