B2B content marketing

  • Ordning och reda i er B2B content marketing
  • Tydliga, mätbara och långvariga resultat
  • Beprövad och gemensam process
  • Agila metoder som anpassas till er situation
  • Fler leads med med våra content specialister

Kontakta oss idag!

Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

25 kundomdömen

Behöver du hjälp med en content marketing strategi?

  • Kontakta oss

    Kontakta oss för mer information om b2b content marketing strategi.

  • Möte

    Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.

  • Analys

    Vi gör en contentanalys utifrån er unika situation.

  • Offertering

    Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.

Om målgruppen för din tjänst eller produkt är andra företag behöver ditt b2b content anpassas efter deras behov och inköpsrutiner. Till skillnad mot privatpersoner ställer företag betydligt mer specifika krav, och detta är något du behöver ta hänsyn till om du vill att de ska bli just din kund. Topdog är B2B SEO-byrån som hjälper ditt företag att skapa bättre lönsamhet och effektivisera era säljprocesser genom B2B content marketing.

Vad är B2B content marketing?

B2B content marketing är en marknadsföringsstrategi som bygger på att skapa innehåll som attraherar, engagerar och konverterar andra företag. Syftet med metoden är att bygga sitt varumärke genom att bidra med information som är relevant och värdefull för målgruppen, och på så sätt bli ett självklart val när företaget är redo att starta sin köpresa.

Varför behöver man skilja på content marketing för B2C respektive B2B?

Anledningen till att det är viktigt att skilja mellan B2B (business to business) och B2C (business to consumer) är att det är målgruppens behov som avgör vilket innehåll som ska produceras. B2b användarens behov är mycket mer komplexa än inom B2C, vilket gör att användarna inom B2B spenderar tid i Google och söker innehåll som besvarar deras frågor.

När en privatperson ska köpa en fläkt kan personen vilja ha en modell som exempelvis är prisvärd, smidig att hantera och passar med resten av inredningen. Ska det däremot investeras i en fläkt till ett kontor är det i de flesta fall flera personer som är inblandade i köpet och man köper inte en fläkt, utan 100. Det gör att köpet är mycket mer komplex och, såsom att den är kostnadseffektiv, inte skapar en för hög bullernivå och går att koppla samman med befintliga system. Om du vill att företag ska köpa din fläkt räcker det därför inte att marknadsföra den som ”prisvärd, snygg och smidig”. Man behöver adressa köparnas organisatoriska behov.

Därför behöver ditt B2B content sökoptimeras

Idag är Google det främsta verktyget för att få information, inklusive för inköpare som ska ta in varor eller tjänster till sitt företag. Genom att skapa innehåll som gör att företag gång på gång kommer i kontakt med ditt varumärke under inköpsprocessen ökar chansen att de kommer att välja din produkt. Det är dock viktigt att understryka att detta förutsätter att innehållet är sökmotoroptimerat, det vill säga att din hemsida kommer upp som en av de första träffarna bland Googles sökresultat. Att inte sökmotoroptimera sitt innehåll är ungefär som att ha världens bästa affär, men inte berätta för sina potentiella kunder var den ligger. Då spelar det ingen roll hur bra produkter du erbjuder – du kommer ändå inte sälja något.

Hur gör Topdog B2B content marketing?

För att ta fram en effektiv B2B content marketing-strategi gör vi en utredning där följande frågor besvaras:

1. Vad är målgruppens behov?

Vi börjar med att göra en sökordsanalys som ger oss information om målgruppens behov, hur den beter sig online och inte minst vad den efterfrågar. Analysen ger oss underlag till vad för slags innehåll som bör produceras.

2. Vad kan öka konverteringsgraden?

Utifrån föregående resultat bestämmer vi vilka element på hemsidan som kan motivera målgruppen att konvertera eller röra sig ett steg till i sin köpresa. Beroende på affär kan det exempelvis handla om produktinformation, recensioner, kundcase och olika typer av jämförelser.

3. Hur kan målgruppen påverkas i andra kanaler?

För att maximera antalet leads ser vi över vilka möjligheter det finns att påverka målgruppen genom andra kanaler, och vilken typ av innehåll som ska publiceras där.

Svaren på dessa frågor, tillsammans med företagets varumärkestonalitet och affärsmål, utgör grunden för det fortsatta arbetet när vi anpassar och producerar ert innehåll.

Vilka använder sig av B2B content marketing för att nå andra företag?

B2B content marketing har blivit en alltmer vanlig företeelse. Några exempel på företag som använder sig av marknadsföringsmetoden är:

  • PostNord
  • Portsgroup
  • PWC
  • Ernst & Young
  • Ericsson
  • Fortnox
  • Visma
  • Lime Technologies
  • Ingrid

Vill du öka lönsamheten i din verksamhet genom B2B content marketing? På Topdog har vi arbetat fram tydliga och datadrivna processer som genererar trafik och försäljning. Vårt kontor finns i Stockholm, men vi hjälper företag i hela Sverige att ta sin content marketing till en ny nivå. Hör av dig till oss om du vill veta mer – du är varmt välkommen!

Våra kunder

Varför ska du anlita Topdog för B2B content marketing?

Vi på Topdog erbjuder

  • Trygga och tydliga processer för Loggfilsanalys
  • Tydlig redovisning av analysresultatet
  • Anpassning till er situation och era processer
  • Genuint intresse för er som kund och er affär
  • Anpassning efter era förutsättningar
  • Insikter som  leder till resultat
Varför anlita Topdog

Omdömen

Lämna omdöme

Vanliga frågor om b2b content marketing

  • Hur gör Topdog b2b content marketing 2023?

    Content som rankar bra i Google är kärnan i det som Topdog erbjuder sina b2b kunder.

  • Hur ser Topdogs process ut för b2b content marketing?

    Steg 1 är insikt och strategi. Grunden i insikten och strategin är en sökordsanalys. Därefter hjälper vi till att implementera strategin och skala upp contentproduktionen

  • Vad kostar b2b content marketing hos Topdog?

    Våra b2b-kunder lägger mellan 250000 och 750000 SEK per år i sina content projekt.

  • Vad är viktigt för att lyckas med innehållsmarknadsföring för b2b bolag?

    Grunden i b2b-seo är content. Detta då kundresan oftast är komplex och kräver mycket interaktion av den potentiella kunden innan affären sker.

  • Hur gör man en content marketing-strategi för b2b?

    Grunden i en b2b-strategi är sökordsanalysen. Men det är också viktigt att förstå vilka andra åtgärder som måste implementeras för att lyckas, som teknik, UX och länkar.

  • Hur jobbar man med b2b content marketing?

    Att löpande publicera innehåll är grunden i lyckad b2b content marketing.

  • Vad är fördelarna med att använda en byrå för b2b content marketing?

    En byrå gör löpande lyckade projekt och kan guida er rätt.