Vad är Affiliate Marketing? Guide med allt du behöver veta

Uppdaterad Januari 24, 2023   Christian Rudolf

Innehåll

  1. Vad är affiliate marketing? – så fungerar affiliatemarknadsföring
  2. Vad är affiliate marketing?
  3. Hur fungerar affiliate marketing?
  4. 1. annonsör
  5. 2. publicist
  6. 3. kund
  7. 4. affiliatenätverk
  8. Så fungerar affiliatemarknadsföring – steg för steg
  9. Vilken ersättning får affiliates?
  10. Hur mycket betalt får en affiliate?
  11. Olika sorters affiliatemarknadsföring
  12. 1. affiliatemarknadsföring utan koppling
  13. 2. relaterad affiliate marketing
  14. 3. involverad affiliatemarknadsföring
  15. Vilken slags affiliate marketing är bäst?
  16. Fördelar och nackdelar med affiliate marketing
  17. Fördelar för annonsörer
  18. Nackdelar för annonsörer
  19. Fördelar för publicister
  20. Nackdelar för publicister
  21. Affiliate marketing och seo
  22. Seo för publister (affiliates)
  23. Seo ur annonsörernas perspektiv
  24. Hur kommer man igång med affiliatemarknadsföring?
  25. Så kommer du igång som affiliate
  26. Så kan ditt företag sälja via affiliates
  27. Affiliate marketing – exempel på affiliatenätverk
  28. Affiliate inom casino och betting – en lönsam affär
  29. Tips för att lyckas med affiliatemarknadsföring
  30. Tips för att lyckas med affiliatemarknadsföring som publicist
  31. 1. välj nisch med omsorg
  32. 2. tänk på tekniken
  33. 3. registrera ett företag
  34. 4. satsa på seo
  35. 5. var rörlig
  36. 6. experimentera
  37. 7. ha tålamod
  38. Tips för annonsörer
  39. 1. välj ett affiliatenätverk som möter dina behov
  40. 2. sätt en ”lagom” ersättning till affiliates
  41. 3. skaffa dig utrymme för rabattkuponger
  42. 4. använd endast ett affiliatenätverk
  43. 5. använd olika provisionsnivåer för att motivera dina samarbetspartners
  44. 6. ha tålamod
  45. Sammanfattning

Läs mer

Vad är affiliate marketing? – Så fungerar affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring handlar om att en annonsör betalar en publicist en prestationsbaserad ersättning för att sälja en tjänst eller en produkt.

Man kan säga att företag och affiliates lever i symbios. Är du annonsör får du lägre risk eftersom du endast betalar för faktiska beställningar. Som publicist ligger lockelsen i att tjäna pengar utan att själv behöva hantera lager, leveranser, lokaler, personal med mera.

I denna guide går vi igenom vad affiliate marketing är, hur det fungerar och vad du behöver göra för att lyckas – oavsett om du är annonsör eller vill tjäna pengar på affiliatemarknadsföring.

Vad är affiliate marketing?

Affiliate marketing eller affiliatemarknadsföring som det heter på svenska är en form av digital marknadsföring. Den bygger på att ett företag (annonsör) betalar en ersättning till en så kallad affiliate (publicist) för att marknadsföra en produkt eller tjänst.

Ersättningen är ofta en provision på försäljningen men det kan också vara en ersättning per lead, registrering, slutfört mål eller nedladdning av en app.

Själva begreppet affiliation betyder anknytning, anslutning eller tillhörighet. Det kan således symbolisera hur publicister låter sig förknippas med annonsörer för att generera försäljning.

Affiliate marketing kan vara tilltalande för såväl annonsörer som vill sälja till en lägre risk som för publicister som vill tjäna pengar med en begränsad investering.

För företag kan affiliate marketing vara ett kostnadseffektivt sätt att öka försäljningen i och med att det sällan innebär en kostnad innan en order verkligen gått igenom.

För publicister så som exempelvis bloggare, nyhetssajter och specialiserade webbsajter kan affiliatemarknadsföring vara ett lukrativt sätt att tjäna pengar genom att tipsa om olika produkter eller tjänster.

Hur fungerar affiliate marketing?

Affiliatemarknadsföring fungerar genom att en publicist får en ersättning från en annonsör för att förmedla en försäljning av en tjänst eller en produkt.

Vi ska titta på hur det fungerar steg för steg, men först några ord om vilka komponenter som behövs. För att affiliatemarknadsföring ska vara möjligt måste 3–4 olika ”delar” finnas närvarande:

  1. Annonsör
  2. Publicist
  3. Kund
  4. Affiliatenätverk (ej obligatoriskt)

1. Annonsör

Annonsören är säljaren. Det kan exempelvis vara en e-handel, en sajt som säljer kurser, ett flygbolag eller ett hotell. Annonsören bestämmer vilken ersättning som en affiliate ska få för att marknadsföra dess produkter eller tjänster. Denna ersättning, som ofta är en procentsats på ordern, betalas ut inom en viss tid efter det att en order lagts och levererats till kunden.

2. Publicist

Publicisten kallas även för affiliate (eller affiliate marketer på engelska). Det kan vara ett företag eller en privatperson.

Vanliga exempel på affiliatemarknadsförare är bloggar, influencers, prisjämförelsesajter, rabattkupongssajter och dagstidningar. Det finns även affiliates som är specialiserade på att sälja genom Google Shopping och andra annonsnätverk.

När affiliatemarknadsföring fungerar som bäst riktar sig publicisten till de målgrupper som med stor sannolikhet kan tänkas vilja köpa vad annonsören erbjuder.

3. Kund

För att affiliate marketing ska fungera måste det givetvis finnas en kund som köper produkten eller tjänsten också.

Det fina med affiliatemarknadsföring är att kunden aldrig betalar något extra bara för att publicisten ska få en ersättning. Anledningen är att annonsören valt att spendera en del av sin marknadsföringsbudget på att få affiliates att marknadsföra utbudet istället för att exempelvis lägga pengarna på betalda annonser som Google Ads.

Affiliate marketing fungerar genom att en potentiell kund klickar på en länk, exempelvis på en blogg, en jämförelsesajt eller på YouTube och därefter köper produkten eller tjänsten i fråga.

Köpet måste som regel inte ske direkt tack vare att en cookie (kaka) läggs i besökarens webbläsare. Om kunden därefter genomför köpet inom den så kallade cookietiden får publicisten ersättning. Cookietiden kan vara allt från någon dag till en månad eller mer.

4. Affiliatenätverk

Affiliatenätverk är en plattform där annonsörer och publicister kan mötas. De flesta affiliate samarbeten använder sig av ett sådant nätverk eftersom det gör hela processen lättare och tryggare.

Några exempel på affiliatenätverk i Sverige är Adtraction, Adrecord och Tradedoubler. Vi ska återkomma till dessa.

Ett affiliatenätverk hjälper annonsörer att lägga in den så kallade trackingkoden som behövs för att ett köp ska kunna spåras och provisionen ska kunna betalas. Nätverket sköter spårningen av ordrar och ser till så att annonsörer betalar och publicister får betalt.

Affiliatenätverk gör det möjligt för publicister att söka bland hundratals eller tusentals annonsörer och läsa om och sedan ansöka till ett affliateprogram som verkar vara intressant.

Även om affiliatenätverk är det vanligaste och oftast det bästa sättet för publicister och annonsörer att hitta till varandra och sköta sina relationer finns det situationer då direkta avtal mellan en affiliate och ett företag som vill annonsera kan vara på sin plats. Till exempel om det är en mycket nischad produkt eller tjänst som kräver tät dialog mellan annonsör och publicist.

Så fungerar affiliatemarknadsföring – steg för steg

Hur fungerar affiliatemarknadsföring i praktiken? Här är en översikt steg för steg hur det går till:

  1. En publicist (affiliatemarknadsförare) tipsar om en produkt eller tjänst genom att lägga in en länk, en URL med en så kallad spårningskod.
  2. En kund klickar på länken.
  3. Kunden köper produkten eller tjänsten. Ofta måste det inte ske direkt utan inom en viss tid (cookietiden).
  4. Affiliatenätverket registrerar köpet. Både publicisten och annonsören får reda på att det skett ett köp.
  5. Inom en viss tid (ofta en månad) får annonsören bekräfta köpet. Om exempelvis en kund ångrat köpet utgår ingen ersättning.
  6. Publicisten får betalt, ofta en gång per månad.

Vilken ersättning får affiliates?

Varje annonsör bestämmer själv vilken ersättning en publicist ska få. Det finns olika kommissionsmodeller. Här är några av de vanligaste:

  • Provision: En procentuell ersättning på omsättningen, exklusive moms och eventuella rabatter.
  • Ny kund: En fast ersättning för varje ny kund eller medlem som registrerar sig.
  • Ersättning för händelse: En fast ersättning om kunden genomför en viss handling, till exempel öppnar ett konto, sätter in pengar på en depå eller anmäler sig till ett nyhetsbrev.
  • Lead: En ersättning som utgår om företaget får ett lead, till exempel kontaktuppgifter till en kund eller ett bokat säljmöte.
  • iSale: Fast eller procentuell ersättning på ett köp efter att kunden sett en annons som publicisten visat (kunden behöver inte klicka på länken).

Hur mycket betalt får en affiliate?

Exakt hur mycket pengar en affiliate marketer kan tjäna beror på flera faktorer.

Dels beror det på ersättningsmodellen. En provision är ofta mellan 5 och 15 procent men kan vara högre eller lägre, ofta beroende på typ av produkt. Till exempel är det ofta lägre provision på elektronik där marginalerna är små medan den kan vara högre på olika tjänster.

Här är några exempel på affiliateprovision:

  • AFound: 8 %
  • Amazon.se: 5 – 12 %
  • Apoteket: 10 %
  • Betsson: Upp till 40 %
  • Bodystore: 5 %
  • Butterick’s: 10 – 17 %
  • Decathlon: 5 – 6 %
  • Hemköp: 5 – 7 %
  • Hemmy: 2 – 3 %
  • Ida Warg: 15 – 20 %
  • Kockums: 10 – 20 %
  • KungSängen: 5 %
  • LeoVegas: 25 – 30 %
  • Lyko: 12 %
  • Mecindo: 8 %
  • Outl1: 6 %
  • Partykungen: 10 – 13 %
  • Silva: 10 %
  • Skistart: 3 %
  • TT Line: 5 – 7 %

 

När det är en fast provision kan det handla om allt från några tior upp till flera tusen kronor per lead, ny kund eller händelse.

Här är exempel på affiliateprogram med fast provision:

  • Avanza: 150 – 200 kr per registrering
  • Fello: 150 – 200 kr per abonnemang
  • Fiverr: 15 – 150 USD per händelse eller 10 USD + 10 %
  • Greenely: 600 – 1000 kr per ny kund
  • Savr: 100 – 200 kr per registrering
  • Shopify: 150 USD för ny kund
  • UC: 150 – 250 kr per ny kund
  • Zensum: 1000 kr för godkänt lån

Ersättningen varierar mellan olika annonsörer och det kan även hända att en och samma annonsör erbjuder olika ersättning beroende på produkt eller tjänst.

Olika sorters affiliatemarknadsföring

Det finns många olika typer av affiliatemarknadsföring. Förutom olika ersättningsmodeller (se ovan) finns det olika sätt för publicister att förhålla sig till marknadsföringen.

Pat Flynn är en av dem som lyckats bygga upp en stadig intäkt med affiliatemarknadsföring. Han publicerade en artikel 2009 (du kan läsa en uppdaterad version här) som definierade tre typer av affiliate marketing:

  1. Utan koppling
  2. Relaterad
  3. Involverad

Så här beskriver han dem:

1. Affiliatemarknadsföring utan koppling

Den simplaste men sällan vare sig bästa eller lättaste formen av affiliate marketing. Här använder affiliaten någon form av betald annonsering, exempelvis via Google Ads eller Facebook Ads för att få så många människor som möjligt att klicka på affiliatelänkarna.

Liten eller ingen kunskap krävs om målgruppen och det behövs ingen investering i att bygga upp en auktoritet eller ett förtroende hos köparna. Däremot behövs mycket kunskap i att skapa effektiva PPC-kampanjer.

Till denna grupp hör bland annat så kallade CSS:er som använder sig av annonser på Google Shopping för att annonsera å andra företags vägnar. De tar ofta betalt i form av en provision men det förekommer även att de tar betalt genom en blandning av kostnad per klick och provision.

2. Relaterad affiliate marketing

Relaterad affiliatemarknadsföring innebär att publicisten har någon form av egen plattform eller kanal inom en viss nisch. Det kan till exempel vara en blogg, en webbsajt eller en YouTube-kanal.

Plattformen används för att attrahera en viss målgrupp och här och där inkluderas tips om produkter eller tjänster – affiliatelänkar. Publicisten har dock sällan själv provat produkten eller tjänsten i fråga. Ändå har denna typ av affiliatemarknadsföring betydligt större chans att konvertera än den som sker utan koppling med målgruppen tack vare att rätt erbjudande ges till rätt typ av målgrupp.

3. Involverad affiliatemarknadsföring

Involverad affiliate marketing handlar om, som namnet tydligt signalerar, om att bli involverad med målgruppen på riktigt. Det handlar om att publicisten har testat produkten eller tjänsten i fråga så att tipset blir genuint.

Den här typen av affiliatemarkandsföring har stor chans att konvertera besökare till att bli köpare på grund av det förtroende som byggs upp.

Vilken slags affiliate marketing är bäst?

Vart och ett av sätten att marknadsföra en produkt som affiliate har sina respektive fördelar och nackdelar:

Typ av affiliate marketing Fördelar Nackdelar
Utan koppling Krävs ingen eller liten kunskap om målgruppen.

Behöver inte nödvändigtvis egen plattform (t.ex. blogg eller sajt).

Låg konverteringsgrad.

Svårt att tjäna mer än vad annonserna kostar.

Få annonsörer tillåter det.

Relaterad Produkten eller tjänsten matchar målgruppen.

Relevanta erbjudanden ger högre konverteringsgrad.

Möjlighet att tipsa om ett stort antal erbjudanden utan att själv prova.

Kräver egenproducerat content (sajt, YouTube eller liknande).

Kräver visst engagemang med målgruppen.

Risk att besökarna ändå inte litar på tipsen.

Involverad Mycket hög konverteringsgrad.

Besökarna har stort förtroende för tipsen.

Återkommande besökare ger återkommande försäljning.

Kräver ännu större fokus på bra och engagerande content.

Publicisten behöver prova produkten/tjänsten.

Kräver mycket tid.

Fördelar och nackdelar med affiliate marketing

Vid första anblick verkar det som om det endast finns fördelar med affiliatemarknadsföring, men det finns faktiskt också vissa nackdelar. De positiva effekterna brukar dock ofta vara större än de negativa.

Värt att nämna är att för- och nackdelar skiljer sig lite åt beroende på om du är annonsör eller publicist.

Här är en sammanfattning:

Fördelar för annonsörer

  • Låg risk: Ingen kostnad för annonsering förrän en försäljning verkligen ägt rum – du betalar bara provision eller en fast summa för uppnått mål.
  • Många möjligheter: Låt många (tiotals eller hundratals) publicister jobba för dig – många är mycket kreativa.
  • Lätt att komma igång: Det affiliatenätverk du väljer hjälper till med konfigureringen och eventuellt även med att nå ut till potentiella samarbetspartners.

Nackdelar för annonsörer

  • Dubbla kostnader: Många ordrar involverar mer än en säljkanal. Det kan till exempel hända att du får betala provision, för klick i Google Ads och i Prisjakt för en och samma beställning.
  • Brist på kontroll: Det kan vara svårt att rå på vad affiliates skriver och hur de marknadsför dina produkter eller tjänster. Följer de verkligen dina riktlinjer?
  • Kannibalisering på egen SEO: Vissa affiliates kan komma att ranka högre än din egen butik eller webbsida på vissa söktermer.

Fördelar för publicister

  • Låg risk: Du behöver inte satsa särskilt stora pengar för att komma igång.
  • Lätt att komma igång: I princip behöver du bara en blogg och en dator för att börja publicera säljande content. Tack vare flera bra affiliatenätverk är det enkelt att börja.
  • Fokusera på försäljning: Du behöver ingen egen produkt eller tjänst, inget lager, inget avtal med fraktfirma, ingen personal och så vidare. Det sköter annonsören. Du kan fokusera på försäljningen.
  • Lätt att skala upp: Har du hittat något som fungerar kan du lätt skala upp med mer content och kanske även översätta sajten till andra språk.
  • Skapa pengamaskin: Din investering består i att skapa bra content och hitta sätt att sälja produkter. När du väl hittat ett sätt som fungerar kommer din affiliatemarknadsföring att vara igång dygnet runt och till stor del (men inte helt och hållet) sköta sig av sig självt.
  • Jobba som digital nomad eller hemifrån: Du kan arbeta var som helst i världen och när som helst.

Nackdelar för publicister

  • Kräver tålamod: De flesta som provar att jobba med affiliate marketing ger upp när de inte ser resultat inom några månader. Ibland kan det behövas ett år eller mer för att lyckas.
  • Du måste få besökare: För att kunna sälja måste du ha besökare eller åhörare och det kan vara en utmaning att lyckas med det. Ofta behöver du använda sökmotoroptimering eller sociala medier.
  • Svårt med kassaflödet: Eftersom du får ersättning först vid försäljning kan det vara svårt att finansiera sitt uppehälle innan du hittat en modell som fungerar. Dessutom kan det ta mellan cirka en och tre månader från det att en försäljning gjorts tills du får en utbetalning. Av den anledningen börjar många med affiliate marketing vid sidan av ett avlönat jobb.
  • Ingen kontroll över affiliateprogrammen: Det händer ibland att annonsörer upphör med sin satsning på affiliates eller att de sänker kommissionen. Detta har du som publicist ingen kontroll över utan måste då anpassa dig och eventuellt hitta nya annonsörer.

Affiliate marketing och SEO

När det gäller affiliate marketing och SEO – sökmotoroptimering, finns även här två perspektiv – publicistens och annonsörens. Sökoptimering handlar som bekant om att satsa på content och genomföra förbättringar för att få trafik från Google och andra sökmotorer.

Här är en kort sammanfattning av vad sökmotoroptimering innebär inom affiliatemarknadsföring:

SEO för publister (affiliates)

Många affiliates (publicister) väljer att jobba med SEO. Varför? Jo för att det ger möjlighet att driva relevant trafik under en lång tid och utan att behöva betala för varje besökare.

Ofta är sökmotoroptimering det enda lönsamma sättet för många affiliatemarknadsförare att locka till sig de besökare som behövs för att kunna konvertera besökare till betalande kunder.

Alternativet kan var att betala för besökarna via annonser men det brukar bli för kostsamt. Ett annat alternativ kan vara att bygga upp en stor följarskara via sociala medier.

Även om SEO tar tid brukar det innebära en god avkastning (ROI) i förhållande till den investering i content (tid eller pengar) som görs.

SEO ur annonsörernas perspektiv

Många annonsörer som använder sig av affiliate marketing ägnar sig samtidigt åt egen SEO för att få organisk trafik till sin hemsida. Det ena utesluter inte det andra.

Fördelen med att anlita affiliates är att det går att få exponering i Google via deras hemsidor mer eller mindre direkt. Att bygga upp en egen ranking kan som bekant ta ett tag.

De flesta annonsörer jobbar dessutom med flera publicister vilket gör att det går att synas på flera platser i SERP:en (sökresultaten) samtidigt. Teoretiskt sett går det att få exponering på vartenda resultat på första sidan i Google, något som är omöjligt endast med den egna hemsidan.

En annan aspekt av SEO och affiliatemarknadsföring är att det inom vissa sektorer kan vara näst intill omöjligt att hävda sig bland konkurrensen. Spel och lån är exempel på sådana sektorer.

Dessutom kan klickkostnaden för annonser inom sådana sektorer ibland uppgå till flera hundra kronor per klick.

Lösningen kan därför bli att anlita affiliates för att driva trafik till en betydligt lägre kostnad jämfört med att (enbart) satsa på egen SEO eller att betala för annonser.

Hur kommer man igång med affiliatemarknadsföring?

Tack vare att det finns flera affiliatenätverk i Sverige och utomlands är det relativt lätt att komma igång med affiliatemarknadsföring. Det gäller både publicister och annonsörer.

Låt oss först titta på hur du som vill jobba som affiliate gör. Därefter ska vi gå igenom steg för steg hur företag som vill annonsera via affiliate marketing kan göra.

Så kommer du igång som affiliate

  1. Välj lämplig nisch: Bestäm en lämplig nisch som du vill skapa content inom. En bra nisch är en som du är intresserad av och där det finns en efterfrågan. Dessutom bör det finnas lämpliga produkter eller tjänster att marknadsföra.
  2. Välj kanal: De flesta affiliates skapar en blogg och använder den som kanal för att driva trafik att konvertera. Men det går även att sälja genom sociala medier som Facebook, Instagram och TikTok. Det går också att marknadsföra via nyhetsbrev.
  3. Skapa bra content: För att kunna förmedla ett budskap behöver du skapa relevant content för din målgrupp. Arbetar du med SEO för din affiliatemarknadsföring blir det extra relevant att hitta ämnen som kan ranka och fånga in trafik i sökmotorerna.
  4. Anslut till affiliatenätverk: Anslut din kanal till ett affiliatenätverk och ansök därefter till en eller flera annonsörer vars tjänster eller produkter du vill marknadsföra.
  5. Lägg in spårningslänkar: Skapa spårningslänkar till annonsörens hemsida eller till specifika undersidor eller produkter. Lägg in länkarna på lämplig plats i ditt content så att dina besökare klickar på dem.
  6. Få ersättning: I takt med att du skickar allt mer trafik till annonsörerna och denna trafik konverterar till försäljning kommer du också att tjäna alltmer pengar som affiliate.

Så kan ditt företag sälja via affiliates

  1. Anslut till lämpligt affiliatenätverk: Det finns flera att välja bland (se nedan). Välj ett som ger dig tillräckligt med stöd och som har många affiliates av hög kvalitet anslutna till sig.
  2. Välj ersättningsmodell: Vanligast är att erbjuda en provision. Bestäm en nivå som känns tillräckligt motiverande för affiliates att jobba med men som är tillräckligt låg för at du ska ha marginal kvar. Ta höjd för att du kanske också vill ha rabattkuponger, vilket tär på marginalen ytterligare.
  3. Implementera trackingkod: Det behövs en spårningskod för att spåra när en försäljning sker så att de publicister som du jobbar med kan få ersättning. Affiliatenätverket hjälper dig att installera denna kod på hemsidan.
  4. Betala: En gång i månaden får du en rapport från affiliatenätverket som visar vilka försäljningar som skett under föregående period. Du har möjlighet att ta bort ordrar som har ångrats eller returnerats. Resten betalar du till affiliatenätverket som i sin tur sköter utbetalningarna till dina affiliates.

Affiliate marketing – exempel på affiliatenätverk

Det finns mängder med affiliatenätverk att välja bland. Tipset för både publicister och annonsörer är att välja ett nätverk som har stark närvaro, stort antal kunder och god support.

I Sverige matchar dessa affiliatenätverk den beskrivningen:

  • Adtraction: Ett av de främsta affiliatenätverken i Sverige med affiliate program även i flertalet länder i Europa. Med många ledande varumärken och en bra app är Adtraction ett populärt val bland många affiliates.
  • Adrecord: Nätverk med lång erfarenhet, enkel men kraftfull plattform och trevlig kundtjänst.
  • Awin: Enormt affiliatenätverk med över 21 000 annonsörer och 241 000 publicister som kan passa extra bra för dig som vill nå ut till en internationell publik.
  • Tradedoubler: Affiliatenätverk med över 2000 annonsörer och 180 000 publicister. I Sverige är Tradedoubler känt för att jobba med några av de större publicisterna såsom dagstidningar, Refunder, Prisjakt och CSS:er.

 

Om du är publicist kan det med tiden vara intressant att även prova fristående program som exempelvis Amazon Associates, Etsy, Ebay och Booking.com.

Affiliate inom casino och betting – en lönsam affär

Casino, gambling och betting är den absolut största nischen inom affiliatemarknadsföring. Att ranka högt i Google på sådant som har med spel att göra är svårt – mycket svårt – och att annonsera är dyrt. Ett spelbolag som vill annonsera i exempelvis Google Ads för att få kunder kan behöva betala 50 till 100 kronor eller mer per klick.

Samtidigt är spelbranschen lukrativ. Enligt Svenska Spelinspektionen omsatte svenska aktörer inom spel över 26 miljarder kronor 2021. Även om många spelsajter satsar på både SEO och PPC-annonsering för att nå ut till sin målgrupp är det många som valt att satsa stort på affiliatemarknadsföring som kanal också. Därmed lägger de över en del av risken och kostnaden på fristående sajter och influencers.

För att motivera affiliates att marknadsföra spel brukar provisionen vara hög. Det är inte ovanligt att den ligger på 25-40 procent eller mer. Det är också vanligt med återkommande provision, det vill säga en ersättning som inte bara betalas ut för en ny kund utan på alla framtida insättningar.

Då branschen i mångt och mycket bygger på digitala produkter och tjänster med hög marginal säger det sig självt att det blir en lönsam affär för såväl spelsajter som affiliatemarknadsförare.

Följaktligen har det dykt upp ett stort antal affiliatesajter som jämför och utvärderar olika casinon och andra spelsidor. En av dem som lyckats allra bäst är SveaCasino. Vi har publicerat en analys om varför de har lyckats som du kan läsa här.

Ett annat känt exempel är det börsnoterade Catena Media. Hela deras affärsidé bygger på att skapa leads åt spelbolag genom ett stort antal affiliatesajter. Här kan du läsa Christian Rudolfs analys av Catena Media.

Tips för att lyckas med affiliatemarknadsföring

Det krävs tålamod för att verkligen lyckas med affiliatemarknadsföring. Det gäller både annonsörer och publicister – men av olika skäl.

Som publicist kan det ta tid att bygga upp en publik och nå ut med sitt budskap till tillräckligt många människor.

Är du annonsör kommer du troligtvis att märka att det bara är en bråkdel av alla publicister som levererar någon försäljning. Det behövs tid för att nå ut till rätt affiliates och förmå dem att marknadsföra just dina produkter eller tjänster.

I följande avsnitt ska vi titta på några konkreta exempel hur publicister respektive annonsörer kan lyckas med sin affiliate marketing.

Tips för att lyckas med affiliatemarknadsföring som publicist

Som publicist finns det flera saker du kan göra för att lyckas med din affiliatemarknadsföring:

  1. Välj nisch med omsorg
  2. Tänk på tekniken
  3. Registrera ett företag
  4. Satsa på SEO
  5. Var rörlig
  6. Experimentera
  7. Ha tålamod

Låt oss utveckla:

1. Välj nisch med omsorg

Om du arbetar inom en nisch med extrem konkurrens blir det svårt att hävda sig. På liknande sätt är det svårt att skaffa sig en konkurrensfördel om du väljer en nisch som är mycket bred.

Är den för smal å andra sidan blir det klurigt att få tillräckligt många besökare samt att skriva tillräckligt med intressant content på ämnet i fråga.

Välj en ”lagom” bred nisch, gärna inom ett område som du själv är intresserad av.

2. Tänk på tekniken

För att lyckas med affiliatemarknadsföring och för att få trafik från Google måste hemsidan fungera. Sajten ska ladda snabbt och det måste vara lätt att navigera.

Gör du sajten i WordPress finns det många teman att välja bland. Välj ett som ser bra ut och ger en god användarupplevelse.

3. Registrera ett företag

Du kan jobba som affiliate utan att ha eget företag. Många affiliatenätverk godkänner utbetalningar till privatpersoner. Men då drar de av skatt och avgifter åt dig.

Det kan kännas bekvämt men då missar du samtidigt möjligheten att kunna kvitta intäkter mot utgifter. I takt med att du växer kommer du sannolikt att vilja köpa tjänster, till exempel för content, eller programvara. Därför behöver du ett företag.

4. Satsa på SEO

Sökmotoroptimering kräver en ganska stor insats för att göra nyckelordsresearch, skapa en content plan och att producera kvalitetscontent. Men det är en satsning som ofta betalar sig många gånger om ifall du jobbar med affiliatemarknadsföring.

När du väl har ditt innehåll på plats på din blogg eller din webbsajt är det inte omöjligt att det kommer att generera många besökare månad efter månad i många år framöver.

5. Var rörlig

Samtidigt är affiliate marketing aldrig något du kan ställa in och sedan glömma – ”set and forget”. Dina konkurrenter gör framsteg och det tillkommer ständigt nya. Det dyker upp nya annonsörer och vissa befintliga lägger ner sin satsning på affiliates. Sökmönster och trender förändras.

Det gäller att hänga med som affiliate och hela tiden tänka ett steg längre och försöka komma på nya idéer som kan generera trafik och försäljning framgent.

6. Experimentera

När du väl har tagit fram content som rankar bra och attraherar en ansenlig mängd besökare kan du experimentera med att försöka få ut så många konverteringar som möjligt ur dessa besökare.

Prova att lägga in dina affiliatelänkar på olika ställen. Experimentera med ankartext och knappar, färger och omkringliggande text. Mät och avgör vad som ger bästa klickfrekvens (CTR) och konverteringsgrad.

7. Ha tålamod

Slutligen är tipset att inte ge upp för tidigt. Det tar tid för de allra flesta att tjäna den första kronan. Sedan tar det ytterligare tid innan kronor blir till tusenlappar. För att inte tala om en stabil och återkommande inkomst.

Räkna med många månader och kanske även ett år eller mer. Fokusera på att producera bra content för dina läsare, mät, förbättra och sluta aldrig experimentera.

Tips för annonsörer

Har du ett företag som vill annonsera via affiliates kan följande tips vara användbara:

  1. Välj ett affiliatenätverk som möter dina behov
  2. Sätt en ”lagom” ersättning till affiliates
  3. Skaffa dig utrymme för rabattkuponger
  4. Använd endast ett affiliatenätverk
  5. Använd olika provisionsnivåer för att motivera dina samarbetspartners
  6. Ha tålamod

Vi tittar närmare på dessa också:

1. Välj ett affiliatenätverk som möter dina behov

Det är viss skillnad mellan de affiliatenätverk som finns att välja bland. Vårt tips är att sikta högt och inte nöja dig med första bästa nätverk.

Det kan vara stor skillnad i vilken support du får och hur bra nätverket är på att attrahera rätt publicister.

Prata gärna med två-tre olika nätverk och be dem motivera varför du ska samarbeta med just dem. Du kan alltid byta affiliatenätverk senare, men det är en hel del tid som blir bortkastad om du behöver göra det efter att du satt igång.

2. Sätt en ”lagom” ersättning till affiliates

Som annonsör konkurrerar du om publicisternas uppmärksamhet. De vill givetvis tjäna så mycket pengar som möjligt. Ur det perspektivet kan det vara lockande att erbjuda en hög ersättning.

Samtidigt behöver ersättningsnivån vara förenlig med företagets marginaler och kostnaden i andra försäljningskanaler. Räkna med kostnaden för en konvertering i själva verket kan bli högre än den provision du betalar i och med att kunden kan ha klickat på dina annonser i Google och kanske även i Prisjakt, Pricerunner eller liknande kanaler.

3. Skaffa dig utrymme för rabattkuponger

Många affiliates gillar att arbeta med rabattkuponger, gärna unika som endast de har tillgång till. Ska du erbjuda 5, 10 eller 15 procent rabatt på en vara och dessutom betala kanske 5, 10 eller 15 procent i provision kanske det inte blir så mycket kvar av marginalen eller så gör du en förlust.

Här måste du göra en egen bedömning. Kanske anser du att det är OK att jobba med en nollmarginal mot att få nya kunder som kanske återkommer och köper igen senare. Men ofta kan det vara nödvändigt att ha en lite lägre provision för att skapa utrymme för kampanjer.

4. Använd endast ett affiliatenätverk

Det kan vara lockande som annonsör att ansluta sig till flera affiliatenätverk för att nå ut till så många publicister som möjligt. Det är dock sällan en god idé.

Först och främst kommer något som kallas för duplicering att inträffa om du gör det. Två affiliates (från olika nätverk) får provision samtidigt. Det kan till och med vara samma affiliate som får provision samtidigt fast via två olika affiliatenätverk. Det kan bli dyrt.

Dessutom brukar de flesta affiliates vara anslutna till samtliga stora nätverk vilket gör att mervärdet av att som annonsör ansluta sig till fler än ett nätverk är begränsad.

5. Använd olika provisionsnivåer för att motivera dina samarbetspartners

Du behöver acceptera att flertalet publicister aldrig kommer att generera någon omsättning. Det är naturligt. Troligtvis finns det samtidigt vissa affiliates som kommer att utmärka sig genom att de säljer mycket bättre än övriga. Då kan det vara på sin plats att föra en dialog med dem och kanske motivera dem ytterligare med ännu bättre villkor.

Det är inte ovanligt att företag erbjuder olika provisionsnivåer. Det kan till exempel vara en generell nivå på 5 procent och en ”premiumnivå” för utvalda affiliates på 10 procent. Eller så kan det vara en provisiontrappa med en ersättning som justeras automatiskt i takt med att omsättningen eller antal ordrar ökar.

6. Ha tålamod

Precis som för publicisterna är rådet för dig som annonsör att ha tålamod också. Det går relativt snabbt att ansluta sig till ett affiliatenätverk och få spårningen att fungera. Men sedan behöver du locka till dig affiliates också. Nätverket kan hjälpa dig men du kan även behöva göra en del fotarbete själv.

Speciellt om du har ett relativt nytt eller okänt varumärke får du räkna med att det kan ta tid innan du fått med dig flera bra affiliates som genererar nämnvärd omsättning.

Dessutom tar det tid för publicisterna att komma igång och marknadsföra dina tjänster eller produkter. Många kommer att vara försiktiga i början och testa sig fram innan de är beredda att satsa på bred front.

Sammanfattning

Vi har här gått igenom vad affiliate marketing är, hur det fungerar, varför och för vem det kan vara intressant.

Affiliatemarknadsföring kan vara ett användbart redskap i företags verktygslåda för digital marknadsföring. Det ger möjligheten att låta andra sköta en del av marknadsföringen och endast betala för faktiskt försäljning eller specifika mål som du vill uppnå.

För publicister så som bloggare, tidningar, influencers och specialiserade webbsajter är affiliate marketing ett sätt att tjäna pengar utan att själv behöva investera i lager, lokaler, produktutveckling eller kundtjänst.

Gemensamt för såväl publicister som annonsörer är att affiliatemarknadsföring innebär en lägre risk jämfört med om de hade gjort allt på egen hand.

Oavsett om du vill jobba som affiliate eller är annonsör som vill låta publicister jobba åt dig finns ytterligare en gemensam nämnare: Du behöver tålamod för att lyckas. Har du det kan din satsning på affiliate marketing bli riktigt lönsam.

Christian Rudolf

Hej! Jag heter Christian.

Fråga mig vad du vill om SEO!


Ställ en fråga till Christian

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Frågor


  • Är affiliate-marknadsföring lätt❓

    Nej. Det är lätt att komma igång och att förstå konceptet, men det krävs engagemang och tålamod för att marknadsföringen ska lyckas. Räkna också med att det kan ta viss tid.

  • 🎩 Vad är det svåraste med affiliatemarknadsföring?

    Som publicist är det svåraste med att lyckas att få tillräckligt med trafik som dessutom konverterar bra. Som annonsör är det svåraste att hitta tillräckligt bra publicister som är villiga att satsa.

  • 💰 Hur mycket får affiliatemarknadsförare betalt?

    Ersättningen varierar mellan program och ibland även beroende på produkt. Vanligtvis utgår en provision på 5 – 15 procent. Ibland utgår en fast ersättning på någon hundralapp till flera tusen kronor.

  • 🕰 Vad är cookietid?

    Cookietid är den tid som går från det att en besökare klickat på en affiliatelänk till dess att länken inte längre kan leda till ersättning för publicisten. Det kan vara från någon dag till en månad eller mer.

  • 🪤 Finns det några risker med affiliatemarknadsföring?

    Ja. Publicister riskerar att annonsörer lägger ner sitt program. Det finns också risk att drabbas av bakslag vid algoritmuppdateringar i sökmotorerna. Annonsörer har en risk då de har begränsad kontroll över vad publicisterna publicerar och genom att de konkurrerar om samma plats i sökmotorerna.

  • 🌸 Är affiliatemarknadsföring värt det?

    I de flesta fall ja. Som affiliate kan du tjäna stora pengar om du gör research, skaffar en strategi och har tålamod. Som annonsör kan du få tillgång till en säljkanal med låg risk och potentiellt hög omsättning.

  • 🖨 Måste man ha företag för att vara affiliate?

    Nej, men det rekommenderas eftersom det ger dig kontroll över hur du sköter inkomster och utgifter. Med ett företag kan du investera i exempelvis textproduktion och mjukvara och dra av kostnaderna mot vinsten.

  • 💸 Måste affiliates betala skatt?

    Ja, du måste alltid betala skatt på det du tjänar. Det gäller oavsett om du är privatperson eller har ett företag.

  • ⭐️ Vilken typ av affiliatemarknadsföring är bäst?

    För de flesta affiliates brukar det vara lättast och mest lukrativt att blogga. Men det finns även de som tjänar mycket pengar på marknadsföring via YouTube och andra sociala medier.

De 5 hetaste SEO-trenderna 2023

Author

Linnéa Lissenko

Februari 2, 2023

Vad gör en bra Content Manager?

Christian Rudolf

Christian Rudolf

Januari 27, 2023

Vad gör en outreach-specialist?

Christian Rudolf

Christian Rudolf

Januari 27, 2023