Skalbar & automatiserad lokal SEO

  • Ordning och reda i genomförandet lokala SEO-projekt
  • Tydliga och mätbara mål
  • Beprövad och gemensam process för sökmotoroptimering
  • Agila metoder som anpassas efter er situation
  • Automatiserade och skalbara implementationer

 

Kontakta oss idag

Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

20 kundomdömen

Behöver ni hjälp med Lokal Sökmotoroptimering?

  • Kontakta oss

    Kontakta oss för mer information om Lokal Sökoptimering.

  • Möte

    Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.

  • Analys

    Vi gör en analys utifrån er unika situation.

  • Offertering

    Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.

Lokal sökmotoroptimering består av två komponenter: Lokalt anpassade landningssidor och närvaro i Google My Business. Här vill man möta användare som söker på geografiska begrepp, som ”begravningsbyrå Uppsala”, ”restaurang Uppsala” eller ”pizzeria Uppsala”. Lokal sökoptimering är extra viktig för större företag som har stark lokal närvaro runt om i landet eller internationellt.

Vad är lokal SEO och hur lyckas man?

I nedanstående video definerar vi lokal SEO, hur lokala  strategin skall se ut och hur man genomför lyckade lokala SEO-projekt.

 

Varför gör man lokal SEO?

Enligt Google har ca 40 % av alla sökningar en geografisk komponent, som ”pizzeria Uppsala” i exemplet ovan. Dessa sökningar är ofta mycket kommersiella, det vill säga att användaren är nära köp och letar bara efter ett ställe att spendera pengarna.

Lokalt sök är extra viktigt när man inte känner till orten man är på. Lokala Google-sökningar blir den information som man fattar sina beslut på.

Lokala sökningar är också en viktig faktor när det gäller röstsök. När du promenerar på en ort och har blivit hungrig, frågar du kanske din telefon efter en ”pizzeria nära mig”. Då berättar Google var närmaste pizzeria är och leder dig även dit om du så önskar. Ni vill förstås gärna vara det alternativ som besökare leds till av Google. 

Vem behöver lokal Sökoptimering?

Lokal sökoptimering är i första hand viktig för två typer av företag – större företag med fysisk närvaro i hela landet och lokala aktörer.

Exempel på större företag med fysisk närvaro i hela landet:

  • Banker
  • Mäklare
  • Begravningsbyråer
  • Restaurangkedjor som Max eller McDonalds
  • Ålderdomshem
  • Biltvättar
  • Mataffärer som Ica 
  • Säkerhetsföretag som Securitas

 

Exempel på lokala aktörer:

  • Lokala restauranger
  • Frisörer
  • Mataffärer
  • Tandläkare
  • Cafe
  • Hantverkare

Så gör Topdog lokal SEO 2024

Den stora utmaningen inom sökmotoroptimering på lokal nivå, är att skapa ett stort antal landningssidor. Tänk dig situationen att ett företag har verksamhet i alla Sveriges 290 kommuner. Då behöver var och en av dessa kommuner en egen landningssida med lokala sökord. Men utmaningen ligger inte bara i att skapa dem. De måste skapas på rätt sätt, annars är risken att Google uppfattar detta som content spam och kastar ut sidorna ur sitt index. Utöver detta behövs kanske flera landningssidor för var och en av de större städerna, då dessa består av olika lokala delar såsom Södermalm eller Hisingen.

Det här leder ofta till mycket arbetsintensiva webbprojekt. Dessutom måste man göra exakt rätt, eftersom sidorna kommer vara ganska lika varandra. Om man inte har rätt struktur och rätt process för leverans, kommer olika typer av fel att skapas, som får konsekvenser när man försöker ranka i sökmotorn.

Man måste också se till att informationen i Google My Business är rätt och att det finns ett bra innehåll som till exempel bilder och omdömen.

Topdogs process för lokal sökmotoroptimering

Eftersom SEO-projekt är ganska komplexa har Topdog en tvådelad process för lokal SEO:

  1. Planering av åtgärder inom teknik, content, användarupplevelse och länkar. I denna fas behöver vi också skapa insikt inom er organisation om varför åtgärderna krävs.
  2. Genomförande av åtgärderna.

Nedan har ni en bild som beskriver processen för att genomföra lokal SEO:

Topdogs process för lokal sökmotoroptimeringÖversiktlig beskrivning av Topdogs process för lokal SEO.

 1. Planering av ett lokalt SEO-projekt.

Ett planeringsprojekt inom lokal SEO ska besvara ett antal frågor inom vart och ett av områdena content, teknik, användarupplevelse och länkar:

  • Vad ska göras?
  • Vem ska göra det?
  • Hur ska det göras?
  • När ska det göras?
  • Ekonomi och risker.

Företagets ledning behöver dessutom få kunskap om projektet, och nästan alltid måste ledningen fatta vissa beslut för att möjliggöra SEO-projektet.

2. Genomförande av ett lokalt SEO-projekt

När allt är planerat och alla beslut har fattats, är det dags att genomföra åtgärderna. Topdogs kunder vill som regel att vi är medansvariga för utförandet, tillsammans med en projektledare från kunden. 

I planeringsfasen har det fattats beslut om hur vi ska genomföra projektet tillsammans med kunden. Topdog föredrar att SEO-projektet genomförs med kundens resurser i så stor utsträckning som möjligt.

Exempel på genomförandeprocess:

  1. En projektgrupp träffas och går igenom vad som ska göras de kommande två veckorna. Topdog ansvarar för gruppens arbete.
  2. Under 2–3 veckor genomför kunden de förbättringar vi har kommit överens om.
  3. Topdog säkerställer att de blir rätt gjorda och assisterar kunden i arbetet.
  4. Förbättringarna går live på webbsidan.
  5. Topdog mäter och kalibrerar projektet så att det löper enligt plan.

Exempel på lyckad lokal SEO som Topdog genomfört

Nedan är ett case från USA som Topdog ansvarat för. Det snabba och kraftiga utfallet beror på att i detta projektet lanserades många tusen landningssidor samtidigt. Det betyder att projektet hade bestod primärt av teknik, UX och genomförande och inte så mycket av content. Anledningen till detta är kunden har en speciell typ av organisation.

Utfall för lokal seo i USADatan visar hur en lokal del av en webbsida växer i Googles index.

Lokal SEO är inte landningssidor

Vissa SEO byråer säljer ”landningssidor”. Detta betyder att byrån har en sida om t.ex. ”rörmockare kalmar” som rankar mycket bra på det ordet. Sedan säljer de placering på den sidan och tipsar om er som kund. Metoden är mer lik att köpa annonser på aftonbladet.se än SEO. Detta är inte en SEO-metod, det är inte heller en metod vi råder till.

Primärt är det vanlig traditionell marknadsföring. Man säljer en placering. Som SEO metod är den inte heller bra. Det är nämligen så att ni vill mycket hellre att en användare landar på er sida, umgås med ert varumärke och hur ni gör saker och ting, i större utsträckning, än att de landar någon annanstans och spenderar tiden där. Anledningen till det är att kundresor är ganska komplexa idag och desto mer tid kunden spenderar med er, desto bättre är era odds.

Våra tjänster relaterade till Lokal Sökmotoroptimering

Våra kunder

Varför ska ni anlita Topdog för Lokal Sökmotoroptimering?

Vi på Topdog erbjuder

  • Trygga och tydliga processer för Lokal SEO
  • Tydlig teknisk projektplanering
  • Anpassning till era förutsättningar
  • Genuint intresse för er som kund
  • Genomförande tillsammans med er som leder till resultat
Varför anlita Topdog

Omdömen

Lämna omdöme

Vanliga frågor om Lokal SEO

  • Vad är lokal SEO?

    Lokal SEO gör man när man vill ha trafik från Google där användaren har ett specifikt geografiskt syfte, d.v.s söker på exempelvis “Restaurang Göteborg”. Lokal SEO består av två aktiviteter; dels det vanliga organiska sökresultatet, och dels ett trepack i lokala sökresultat tillsammans med en karta.

  • Vem gör lokal SEO?

    Alla företag som säljer lokala tjänster, t.ex. restauranger, banker, frisörer, hantverkare, och begravningsbyråer etc.

  • Varför gör man lokal sökmotoroptimering?

    Ca. 40% av alla sökningar i Google har ett lokalt syfte, så det finns mycket värde att hämta genom att göra lokal sökmotoroptimering.

  • Hur ser Topdogs process för lokal sökmotoroptimering ut?

    Vi har en genomförandemodell som bygger på planering och genomförande tillsammans med kund för att slutligen uppnå projektets mål. I processen jobbar vi agilt.