Av |

Lokal Sökmotoroptimering

Lokal sökmotoroptimering består av två komponenter: dels lokalt anpassade landningssidor, dels närvaro i Google My Business. Här vill man möta användare som söker på geografiska begrepp, som “begravningsbyrå Uppsala”, “restaurang Uppsala” eller “pizzeria Uppsala”. Lokal sökoptimering är extra viktig för större företag som har stark lokal närvaro runt om i landet eller internationellt.

 

Om du är intresserad av vår process för lokal SEO är du välkommen att kontakta Christian Rudolf på 0708 140 833 eller [email protected]!

 

Varför gör man lokal SEO?

 

Enligt Google har ca 40 % av alla sökningar en geografisk komponent, som “pizzeria Uppsala” i exemplet ovan. Dessa sökningar är ofta mycket kommersiella, dvs. användaren är nära köp och letar bara efter ett ställe att spendera pengarna.

 

Lokalt sök är extra viktigt när man inte känner till orten man är på. Lokala Google-sökningar blir den information som man fattar sina beslut på.

 

Lokala sökningar är också en viktig faktor när det gäller röstsök. När du promenerar på en ort och har blivit hungrig, frågar du kanske din telefon efter en “pizzeria nära mig”. Då berättar Google var närmaste pizzeria är och leder dig även dit om du så önskar. Ni vill förstås gärna vara det alternativ som besökare leds till av Google.

 

Vem behöver lokal SEO?

 

Lokal sökoptimering är i första hand viktig för två typer av företag:  Större företag som har fysisk närvaro i hela landet. Exempelvis:

  • Banker
  • Mäklare
  • Begravningsbyråer
  • Restaurangkedjor som Max eller McDonalds
  • Ålderdomshem
  • Biltvättar
  • Mataffärer som Ica 
  • Säkerhetsföretag som Securitas

 

Lokala aktörer. Exempelvis:

  • Lokala restauranger
  • Frisörer
  • Mataffärer
  • Tandläkare
  • Cafe
  • Hantverkare

 

Så gör Topdog lokal SEO

 

Den stora utmaningen inom lokal SEO är att man måste skapa stora mängder landningssidor. Tänk dig situationen att ett företag har verksamhet i alla Sveriges 290 kommuner. Då behöver var och en av kommunerna en egen landningssida med lokala sökord. Problmet är inte bara att skapa dem. De behöver göras på rätt sätt annars är risken att Google uppfattar detta som content spam och kastar ut sidorna ur sitt index. Utöver det behövs det kanske flera landningssidor för var och en av de större städerna, då dessa består av olika lokala delar, som Södermalm eller Hisingen.

 

Det här leder ofta till mycket arbetsintensiva webbprojekt. Dessutom måste man göra exakt rätt, eftersom sidorna kommer vara ganska lika varandra. Om man inte har rätt struktur och rätt process för leverans, kommer olika typer av fel att skapas, som får konsekvenser när man försöker ranka i sökmotorn.

 

Man måste också se till att informationen i Google My Business är rätt och att det finns ett bra innehåll där, t ex bilder och omdömen.

 

Topdogs process för lokal sökmotoroptimering

 

Eftersom SEO-projekt är ganska komplexa har Topdog en tvådelad process för lokal SEO:

 

  1. Planering av åtgärder inom teknik, content, användarupplevelse och länkar. I denna fas behöver vi också skapa insikt inom er organisation om varför åtgärderna krävs.
  2. Genomförande av åtgärderna.

Nedan har ni en bild som beskriver processen för att genomföra lokal SEO:

 

Topdogs process för lokal sökmotoroptimering
Översiktlig beskrivning av Topdogs process för lokal SEO

 1. Planering av ett lokalt SEO-projekt.

Ett planeringsprojekt inom lokal SEO skall besvara ett antal frågor inom vart och ett av områdena content, teknik, användarupplevelse och länkar:

  • Vad skall göras?
  • Vem skall göra det?
  • Hur skall det göras?
  • När skall det göras?
  • Ekonomi och risker.

 

Företagets ledning behöver dessutom få kunskap om projektet, och nästan alltid måste ledningen fatta vissa beslut för att möjliggöra SEO-projektet.

 

 2. Genomförande av ett lokalt SEO-projekt

När allt är planerat och alla beslut har fattats, är det dags att genomföra åtgärderna. Topdogs kunder vill som regel att vi är medansvariga för utförandet, tillsammans med en projektledare från kunden. 

 

I planeringsfasen har det fattats beslut om hur vi skall genomföra projektet tillsammans med kunden. Topdog föredrar att SEO-projektet genomförs med kundens resurser i så stor utsträckning som möjligt.

 

Exempel på process för genomförande:

  1. En projektgrupp träffas och går igenom vad som ska göras de kommande två veckorna. Topdog ansvarar för gruppens arbete.
  2. Under 2–3 veckor genomför kunden de förbättringar vi har kommit överens om.
  3. Topdog säkerställer att de blir rätt gjorda och assisterar kunden i arbetet.
  4. Förbättringarna går live på webbsidan.
  5. Topdog mäter och kalibrerar projektet så att det löper enligt plan.

Är du intresserad av vår process för genomförande av projekt inom lokal sökmotoroptimering? Välkommen att kontakta Christian Rudolf på 0708 140 833 eller [email protected]!

 

Andra SEO-tjänster från Topdog

Strategi för sökmotoroptimering

Länkbygge & Outreach

Teknisk sökmotoroptimering

Internationell Sökmotoroptimering

Sökordsanalys

 

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT