Lokal Sökmotoroptimering med Topdog

Kontakta oss idag

  • 0708 140 833
  • Götgatan 94, 118 62 Stockholm
  • Måndag – Fredag | 09:00 – 18:00
Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

pa 4 kundomdömen

Behöver ni hjälp med Lokal Sökmotoroptimering?

  • Kontakta oss

    Kontakta oss för mer information om Lokal SEO.

  • Möte

    Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.

  • Analys

    Vi gör en analys utifrån er unika situation.

  • Offertering

    Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.

Lokal sökmotoroptimering består av två komponenter: dels lokalt anpassade landningssidor och dels närvaro i Google My Business. Här vill man möta användare som söker på geografiska begrepp, som “begravningsbyrå Uppsala”, “restaurang Uppsala” eller “pizzeria Uppsala”. Lokal sökoptimering är extra viktig för större företag som har stark lokal närvaro runt om i landet eller internationellt.

 

Är du intresserad av vår process för Lokal SEO för exempelvis  StockholmUppsalaGöteborg ellerMalmö? Tveka inte att kontakta oss!

 

Varför gör man lokal SEO?

Enligt Google har ca 40 % av alla sökningar en geografisk komponent, som “pizzeria Uppsala” i exemplet ovan. Dessa sökningar är ofta mycket kommersiella, det vill säga att användaren är nära köp och letar bara efter ett ställe att spendera pengarna.

 

Lokalt sök är extra viktigt när man inte känner till orten man är på. Lokala Google-sökningar blir den information som man fattar sina beslut på.

 

Lokala sökningar är också en viktig faktor när det gäller röstsök. När du promenerar på en ort och har blivit hungrig, frågar du kanske din telefon efter en “pizzeria nära mig”. Då berättar Google var närmaste pizzeria är och leder dig även dit om du så önskar. Ni vill förstås gärna vara det alternativ som besökare leds till av Google.

 

Vem behöver lokal SEO?

Lokal sökoptimering är i första hand viktig för två typer av företag såsom,

Större företag som har fysisk närvaro i hela landet som exempelvis:

  • Banker
  • Mäklare
  • Begravningsbyråer
  • Restaurangkedjor som Max eller McDonalds
  • Ålderdomshem
  • Biltvättar
  • Mataffärer som Ica 
  • Säkerhetsföretag som Securitas

 

Lokala aktörer som exempelvis:

  • Lokala restauranger
  • Frisörer
  • Mataffärer
  • Tandläkare
  • Cafe
  • Hantverkare

 

Så gör Topdog lokal SEO

Den stora utmaningen inom lokal SEO är att skapa ett stort antal landningssidor. Tänk dig situationen att ett företag har verksamhet i alla Sveriges 290 kommuner. Då behöver var och en av dessa kommuner en egen landningssida med lokala sökord. Men utmaningen ligger inte bara i att skapa dem. De måste skapas på rätt sätt, annars är risken att Google uppfattar detta som content spam och kastar ut sidorna ur sitt index. Utöver detta behövs kanske flera landningssidor för var och en av de större städerna, då dessa består av olika lokala delar såsom Södermalm eller Hisingen.

 

Det här leder ofta till mycket arbetsintensiva webbprojekt. Dessutom måste man göra exakt rätt, eftersom sidorna kommer vara ganska lika varandra. Om man inte har rätt struktur och rätt process för leverans, kommer olika typer av fel att skapas, som får konsekvenser när man försöker ranka i sökmotorn.

 

Man måste också se till att informationen i Google My Business är rätt och att det finns ett bra innehåll som till exempel bilder och omdömen.

 

Topdogs process för lokal sökmotoroptimering

 

Eftersom SEO-projekt är ganska komplexa har Topdog en tvådelad process för lokal SEO:

 

  1. Planering av åtgärder inom teknik, content, användarupplevelse och länkar. I denna fas behöver vi också skapa insikt inom er organisation om varför åtgärderna krävs.
  2. Genomförande av åtgärderna.

Nedan har ni en bild som beskriver processen för att genomföra lokal SEO:

 

Topdogs process för lokal sökmotoroptimeringÖversiktlig beskrivning av Topdogs process för lokal SEO.

 1. Planering av ett lokalt SEO-projekt.

Ett planeringsprojekt inom lokal SEO skall besvara ett antal frågor inom vart och ett av områdena content, teknik, användarupplevelse och länkar:

  • Vad skall göras?
  • Vem skall göra det?
  • Hur skall det göras?
  • När skall det göras?
  • Ekonomi och risker.

 

Företagets ledning behöver dessutom få kunskap om projektet, och nästan alltid måste ledningen fatta vissa beslut för att möjliggöra SEO-projektet.

 

 2. Genomförande av ett lokalt SEO-projekt

När allt är planerat och alla beslut har fattats, är det dags att genomföra åtgärderna. Topdogs kunder vill som regel att vi är medansvariga för utförandet, tillsammans med en projektledare från kunden. 

 

I planeringsfasen har det fattats beslut om hur vi skall genomföra projektet tillsammans med kunden. Topdog föredrar att SEO-projektet genomförs med kundens resurser i så stor utsträckning som möjligt.

 

Exempel på process för genomförande:

  1. En projektgrupp träffas och går igenom vad som ska göras de kommande två veckorna. Topdog ansvarar för gruppens arbete.
  2. Under 2–3 veckor genomför kunden de förbättringar vi har kommit överens om.
  3. Topdog säkerställer att de blir rätt gjorda och assisterar kunden i arbetet.
  4. Förbättringarna går live på webbsidan.
  5. Topdog mäter och kalibrerar projektet så att det löper enligt plan.

 

Läs mer

Våra tjänster relaterade till Lokal Sökmotoroptimering

Våra kunder

  • Ambea logotyp
  • Flygresor logotyp
  • Snusbolaget logotyp
  • Svedea logotyp

Varför ska ni anlita Topdog för Lokal Sökmotoroptimering?

Vi på Topdog erbjuder

  • Trygga och tydliga processer för Lokal SEO
  • Tydlig teknisk projektplanering
  • Anpassning till era förutsättningar
  • Genuint intresse för er som kund
  • Genomförande med er som leder till resultat
Varför anlita Topdog