Av |

Content velocity – varför du ska sluta dutta med content

Du ska alltid sträva efter att producera innehåll av högsta kvalitet till din sajt för att bemöta användarnas frågor och bygga ditt varumärke. Men visste du att mängden content och hur ofta du publicerar nytt innehåll också spelar roll? Här förklarar Christian content velocity och varför det kan göra under för din sajt. 


Transkribering av videon

Hej. Jag heter Christian. Jag driver en contentbyrå och SEO-byrå som heter Topdog. Idag ska vi prata om ett ganska okänt begrepp, men som utan tvekan affärsmässigt är den magiska såsen inom content marketing.

Det är ett begrepp som i alla fall jag kallar ”content velocity” i brist på någonting annat. Så för att förstå content velocity behöver vi förstå hur saker och ting fungerar där ute. Säg att du gör content marketing i Google. Du har gjort keyword research. Du har hittat 100 ord med volym som du vill ranka högt på och du har hittat 300 mindre ord som du också vill ranka på. Så du har 400 artiklar att skriva.

Då förstår du ju också att om du skriver 4 artiklar i månaden så kommer det ta dig 100 månader innan du har publicerat allt och det värde du vill skapa har tagit 100 månader. Det är ungefär 10 år skulle jag tro. Det är inte ett bra alternativ. Så redan här ser du att den farten du producerar i är viktig för att värdet ska uppnås. Men det finns också vissa specifika SEO-mässiga grejer som gör att det här med tid är viktigt.

För content kan inte ligga huller om buller. Du kan inte bara lägga det i en hög på golvet helt ostrukturerat. Inom SEO pratar man om trädstrukturer. Se den inklippta bilden.

Contentstruktur

Content måste ha specifika hem och det måste relatera till varandra på ett specifikt sätt genom genom länkar. Desto fortare du kan bygga hela den strukturen, desto fortare kommer du pusha innehåll upp i Google. Du behöver bygga hela strukturen och hela delstrukturen, först då är du färdig. Så dröjer du med detta når inte heller det innehåll du publicerade förra året den platsen den behöver nå, så att säga.

Så hur gör man då detta? Jo, du behöver ta dem här 400 artiklarna som ska skrivas och så måste du gå till byråer som oss och så måste du fråga sådana som mig: ”Christian, jag har 400 artiklar att skriva och jag har räknat ut att om jag gör det själv tar det 10 år. Hur mycket tid behöver du?” Då kommer jag säga: ”jag kan göra 75 i månaden så det kommer ta mig 6 månader att producera alla de här artiklarna”. På så sätt har tiden en stor viktighet i detta affärsvärde som du vill uppnå. För det är ju inte sökmotoroptimering du vill göra och det är inte content marketing du vill göra det är ju affärsvärdet som du vill uppnå. Och helst vill du ju uppnå det igår.

Så när man ska göra content marketing så ska man inte sitta och dutta och göra några få artiklar. Du ska försöka få ut allt på en gång i en väldigt tydlig struktur. För då kommer det värdet som du vill ha mycket, mycket, mycket fortare. Inte bara på ditt senaste content, utan den sista contentbiten i de 400 stödjer den första du gjorde. Så du måste överbrygga det här avståndet, fort.

Vill du prata om hur man får ut allt detta content på ett strukturerat sätt och lyckas i Google så är du välkommen att höra av dig till mig. Tack.