Vad du behöver veta om SEO om du gör Content Marketing (podd) Lyssna här!

hide

Sökmotoroptimering för stora varumärken!

nav-trigger

Av in september 24, 2018

Hur man räknar ut värdet av SEO

Dela här

Christian diskuterar hur man tar reda på värdet av SEO och stegen som behövs för att nå dit. Detta för att sedan kunna påbörja sitt förändringsprojekt. 

Transkribering av video:

Idag ska vi prata om värdet av SEO. Det är ett lite udda ämne, men faktum är att det är ganska viktigt. Anledningen till det är att era kollegor i ledningsgruppen, eller om du redan sitter i ledningsgruppen, behöver veta ett ungefärligt värde av det man ska göra. Vet man inte det blir det väldigt mycket svårare att övertyga personerna i ledningsgruppen att faktiskt satsa pengarna, resurserna och förändringskapaciteten på ett SEO-projekt. Det är också viktigt för ledningsgruppen att ha ett ungefärligt värde, för även om man vill göra SEO så måste det ändå jämföras med värdet av andra projekt – och det är ledningsgruppens jobb att prioritera vad man ska göra.

Hur räknar man ut värdet av sin SEO?

Det är så, och bör vara så, att ni har en AdWords-kampanj – en hyfsat vältrimmad AdWords-kampanj som konverterar bra. Det ni gör är att ni går in i AdWords och försöker få ihop så att ni har en ungefärlig uppfattning av hur många impressions ni har i er AdWords-kampanj under en månad. Det kan vara lite manuellt fixande och skrivande på papper för att få ihop detta, men det är ett bra utgångsvärde. Sedan bestämmer ni er för ungefär hur bra ni vill vara – vill ni nå en ungefärlig fjärde plats, vill ni nå en ungefärlig femteplats eller vill ni nå en förstaplats överlag?

Formeln

Och då finns det klickfrekvenser – det finns en länk i texten nedan – för olika platser i Google. Är man ett stort varumärke och ligger på förstaplatsen så kan man förvänta sig 15 % CTR ungefär, det varierar lite mellan bransch till bransch. Ni kollar i den här tabellen vilken CTR som är relevant för er, tar den CTR:en – det är en procentsats – och multiplicerar med mängden impressions. Då får ni mängden trafik under en månad, givet att ni når de mål som ni har satt upp. Sedan kan ni också i AdWords ganska enkelt plocka fram den genomsnittliga klickkostnaden som ni betalar, och då kan ni multiplicera det med den här trafikhögen som ni precis har räknat fram – då får ni värdet på en månad. Sedan är det upp till er själva att välja under hur lång tidsperiod det här värdet ska gälla. Det tar en timme eller kanske två att räkna ut den här siffran, men den är ganska viktig. Ledningen behöver den här siffran för att bestämma sig för det här förändringsprojektet.

Ja – berätta gärna hur det gick. Jag har inte facit på hur man gör för alla bolag, så berätta gärna om de problem ni stöter på i kommentarerna nedan så ska jag försöka hjälpa er!

Christian Rudolf

Christian Rudolf

Ägare av Topdog!

Christian är Topdogs ägare och Senior Sökmotorkonsult med +10000 timmar av Sökmotoroptimering & Processutveckling för internetmarknadsföring för de allra svåraste segmenten i Google.

Ställ gärna en fråga angående artikeln

*