Av

Uppdaterad: Februari 28, 2024

4 Content marketing trender 2024 som du garanterat inte kände till

Transkribering av video:

Hej! Jag heter Christian och jag driver en contentbyrå och SEO-byrå som heter Topdog.

Idag ska vi prata om content-trender  för 2022.

Content trend 1: content och UX.

Content och UX är som äpple och kanel. De är trevliga var för sig men tillsammans blir det magi i munnen.

Vad menar jag då med UX och content? Jag tror att innehåll behöver en inramning. Inte bara för att det ska vara snyggt utan också för att bli mer användbart.

Vi tar ett exempel från vår sida. Vi har en sida som handlar om SEO optimering. Det är en ganska bred sökning så det första vi levererar till användaren är fem val.

De kan om de vill förfina sin sökning. De söker på SEO och kan sedan välja ecommerce SEO, teknisk sökmotoroptimering och så vidare. De kan också börja läsa artikeln.

Exempel på content och UX från topdog

Samma sak ser ni på en annan sajt som vi har som exempel. Svea Casino. De har en sida om casino-bonusar. Casino-bonus är en ganska bred sökning. De låter användaren få ett antal val direkt så de kan förfina sin sökning utifrån vad de är ute efter. Man låter helt enkelt användare välja innehåll och därmed blir man mer relevant för användaren. Detta ändrar hur Google ser på er sajt och därmed blir er sökoptimering bättre.

Content och UX svea casino exempel

Det finns en känd sajt i USA som heter Credit Karma där det är exakt samma sak. Man gör en sökning på ett kreditkort och får omgående fem till sex val för att förfina sin sökning och därmed hamnar man rätt.

Exempel från kreditcarma om hur ux gör content bättre

Här ser ni hur content och UX hänger ihop för att skapa en bättre användarupplevelse på användarens villkor. UX gör ditt innehåll mer relevant när användaren får raffinera sitt val så innehållet blir ännu mer relevant.

En annan sajt som gjort detta ganska snyggt på sistone är Lensway. Under 2021 gjorde de en typ av omdesign på sin sajt. Ni kan gå in på deras content och gräva lite för att se hur de gjort om sitt content.

Innan var det en katastrof. Det var så dåligt att innehållet inte klarade av att ranka i Google.

När de gjorde det snyggare, trevligare och troligtvis uppgraderade innehållet började det hända saker i Google inom två veckor. Se den inklippta bilden över hur Lensways synlighet ändrar sig efter att man gjort om UX på sin websida.

Lensways synlighet i Google efter förbättrad ux och design

Content-trend 2: Teknik och content är en skön symbios.

Vi ser att content inte bara kan stå för sig själv längre. Det måste interagera med annat. Precis som med design som jag precis pratade om. Samma gäller för teknik. Teknik och content hör ihop. Ni kan se det genom två exempel:

Exempel nummer ett. Gör man content och teknik rätt får man mer plats i sökresultatet. På bilden kan ni se det man i SEO-kretsar kallar för ett FAQ structured content.

FAQ schema exempel på content och teknik

Man märker upp innehåll på ett speciellt sätt. Fördelen är att man kan få högre CTR och man sticker ut mer i sökresultatet. Hamnar man på förstaplatsen puttar man dessutom ned konkurrenten till andraplatsen och tar deras trafik.

Det kan också vara att man har olika typer av sitelinks i sökresultaten. I den inklippta nedan bilden ser ni hur det fungerar för Wikipedia. Det är en funktion eller ett typ av index som gör detta möjligt. Ni kan se hur Wikipedia har en index-funktion i varje artikel. Man klickar på ett kapitel och hamnar direkt rätt. Även här syns man mer i sökresultatet och får en lite högre CTR. Den stora fördelen är att användaren hamnar på rätt content fortare. Detta sticker ut extra mycket i longtail-sökningar och det sticker ut ännu mer i mobilen. Det gör att användaren hamnar på rätt innehåll fortare och det kommer ha en stor positiv inverkan på hur ditt innehåll rankar. Detta “fortare” är viktigt för Google och Googles användare. Google vill inte att användaren ska behöva leta. De vill att användaren ska hamna rätt direkt. Med hjälp av den här tekniken gör man detta möjligt.

sitelinkes exempel på hur content och teknik samverkar

Svårigheten här är att välja rätt innehåll. Innehållet måste struktureras efter att synas så här. Här hänger artikeln ihop med content, teknik och hur du ser ut i sökresultaten.

Att producera denna typen av innehåll kräver mycket mer av de som skapar det.

Content-trend nummer 3. Gör plats för plats noll i Google.

Ni kanske inte vet om det men sedan ett par år tillbaka finns det en extraplats i sökresultaten. Det är platsen ovanför plats ett. Dock inte överallt. Denna kallas på svenska, plats noll eller utvalda utdrag.

Här finns stora möjligheter kvar. En stor andel av alla sökningar utlöser eller kan utlösa plats noll. Fördelarna om du lyckas med detta är att du får mycket mer trafik.

Bilden ni ser inklippt visar hur det ser ut i datorn. I mobilen får man ännu mer plats. Syftet är att Google ska besvara användarens frågor fortare.

exempel på utvalda utdrag

Fördelen för dig är att du kan få mycket trafik.

Hur gör man detta? Det enklaste sättet är att titta på sökresultatet och göra det bättre än vad som finns på plats noll. Besvara frågan bättre. Det är det enklaste sättet.

Content-trend nummer 4: Uppdatera ditt innehåll.

Innehåll som uppdateras en till två gånger per år presterar signifikant bättre i Google än innehåll som inte uppdateras.

Jag inser såklart att detta inte är den lättaste uppgiften om man har flera hundra eller tusen artiklar men man kan börja med de artiklar som har betydelse utifrån tid. Det kan vara skatteregler, statistik och så vidare. Alltså information som man ändå behöver uppdatera då informationen i artikeln fortfarande inte är aktuell.

Man kan också filtrera på hur viktig artiklarna är utifrån söktrafik och göra uppdateringar på de viktigaste. Man behöver inte göra om hela artikeln. Man behöver kanske bara lägga till eller redigera stycken för att få innehållet mer aktuellt.

Titta över vilket innehåll du kan uppdatera.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.