Teknisk SEO med Topdog

Kontakta oss idag

  • 0708 140 833
  • Sankt Erikksgatan 37 , 112 34 Stockholm
  • Måndag – Fredag | 09:00 – 18:00
Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

pa 4 kundomdömen

Behöver du hjälp med Teknisk Sökmotoroptimering?

  • Kontakta oss

    Kontakta oss för mer information om teknisk SEO.

  • Möte

    Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.

  • Analys

    Vi gör en teknisk analys utifrån er unika situation.

  • Offertering

    Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.

Vad är teknisk SEO?

Teknisk SEO är en process för att få en webbplats att leva upp till sökmotorernas tekniska krav. Det innebär bland annat att skapa en logisk struktur och göra det lättare för sökmotorn att söka igenom och indexera sajtens innehåll. En annan viktig aspekt är se till så att webbplatsen laddas snabbt och visas korrekt på alla enheter, inklusive på mobiler.

I praktiken är teknisk sökmotoroptimering mycket mer komplext än så. Detta leder tyvärr allt för ofta till att den nedprioriteras och fokus läggs i stället på content och länkbygge.

Men för att verkligen lyckas med SEO måste du ta hänsyn till de tekniska aspekterna också.

Teknisk SEO – en viktig del av sökmotoroptimering

Teknisk SEO kan ses som själva grunden som en webbplats och hela dess innehåll vilar på. När sajten är tekniskt optimerad skapas förutsättningar för att dess sidor, blogginlägg och annat content ska kunna ranka.

”Teknisk SEO är ramverket som content bor inom. Att inte göra teknisk SEO är som att ge sig ut och springa med oknutna löparskor. Du kommer bara snubbla på din väg till toppen.”

Christian Rudolf, VD på Topdog

Du kan tänka dig teknisk sökmotoroptimering som ett sätt att röja undan alla möjliga tänkbara tekniska hinder. Det hjälper sajtens innehåll att nå sin fulla potential och ranka högt i Google.

Vill du ha hjälp med din tekniska SEO?

Teknisk SEO utgör tillsammans med on-page SEO (content och användarupplevelse) och off-page SEO (länkar) de viktiga delarna av sökmotoroptimering. Vi på Topdog hjälper dig gärna med samtliga!

Varför är teknisk SEO så viktig?

Även om du har en webbplats med världens bästa content kommer du aldrig få en bra ranking om din tekniska SEO har stora brister.

På ett mycket grundläggande plan handlar det om att Google och andra sökmotorer måste kunna indexera hemsidan.

Och även om du kan konstatera att sajten faktiskt finns med bland sökresultaten är det bara början av resan. Det som följer är en tävlan mellan din hemsida och mängder med andra resurser på nätet. Alla tävlar om att nå högt upp i sökresultaten.

Google har över 200 rankingfaktorer och många av dessa har med teknisk sökoptimering att göra.

Tänk dig att din webbplats:

  • Laddar blixtsnabbt
  • Är lätt att använda på mobiler
  • Är helt säker för användarna
  • Inte har duplicerat innehåll

Då har du en konkurrensfördel mot många av de andra webbplatserna på nätet. Sökmotoroptimering kan liknas vid en enda stor tävling där varje förbättring du kan göra bidrar till en bättre ranking. Här är teknisk SEO en mycket viktig pusselbit.

Behöver du verkligen teknisk sökmotoroptimering?

Alla webbsajter som vill ranka i Google behöver teknisk sökmotoroptimering. Tyvärr är det inte alla som är medvetna om hur pass viktigt teknisk SEO egentligen är.

Om du inte känner till problemet kan du heller inte åtgärda det. Det innebär dessutom att en webbplats med tekniska brister blir sämre och sämre med tiden i takt med att den växer. Den tekniska skulden ökar.

Vi på Topdog ser teknisk sökmotoroptimering som något som är mycket mer omfattande än att ”bara” korrigera tekniska fel. För oss handlar det om att tillämpa ett strategiskt tankesätt. Vi skapar en plan för hur webbsajten ska kunna växa på ett optimalt sätt utifrån ett tekniskt perspektiv.

Och inte minst: Att se till så att förbättringarna verkligen blir av!

Teknisk SEO blir därför avgörande för möjligheterna att växa – både i termer av besökarantal och försäljning. Särskilt viktigt blir det om du planerar att låta sajten växa genom automatisering och utarbetade processer. När alla de tekniska bitarna ligger på plats kan webbplatsen växa utan hinder.

Teknisk SEO – särskilt viktig för e-handel

Alla sajter bör göra teknisk SEO men särskilt viktigt är det för webbutiker. Det är med hjälp av teknisk SEO som en e-handels primära innehåll – produkter och kategorier – kan nå toppen i Google. Här är dessutom konkurrensen vanligtvis stor vilket gör att varje förbättring som du kan göra räknas extra mycket.

Läs också gärna vår artikel om SEO, Google och e-handel.

När ska jag göra teknisk SEO?

Börja gärna med den tekniska sökmotoroptimeringen så tidigt som möjligt så att webbplatsen kan växa på rätt sätt. Har du lagt grunden blir det lättare att lägga till mer content, undersidor eller produkter utan att det ligger några tekniska hinder i vägen.

Givetvis går det utmärkt att göra teknisk SEO även på en mycket stor och föråldrad webbplats. Ja, det är ofta den typen av webbsajter vi på Topdog hjälper till att förnya.

Vad vi menar är att arbetet blir större ju längre du väntar. Så sätt i gång med ditt SEO-projekt redan idag!

Snabbkoll – behöver du teknisk SEO?

Om den här listan innehåller ett eller flera problem eller utmaningar som du känner igen, då är det teknisk SEO du behöver:

  • Lyckas med internationell SEO
  • Förbättra hastigheten på sidan (load time)
  • Hitta alla fel, som redirects, 404, 5xx och så vidare
  • Optimera navigationen på en e-handelssida
  • Säkerställa att filtren på e-handelssidan fungerar i Google
  • Hantera sitemaps (html, xml)
  • Automatisera innehåll
  • Få till en responsiv webbsida (mobilanpassning)
  • Applicera schema-markup
  • Lösa dupliceringsproblem och implementera kanoniska URL:er (canonicals)
  • Använda Javascript utan att försämra rankningen
  • Implementera PWA (Progressive Web Applications)
  • Använda AMP (Accelerated Mobile Pages)

Listan kan i själva verket göras mycket längre. När du gör en teknisk sökmotoroptimering med Topdog gör vi alltid med en fullständig genomgång av hur webbplatsen ser ut idag och vilka bristerna är. Vi kartlägger vilka behov som finns och vilka som kan tänkas dyka upp i framtiden. Därefter kavlar vi upp ärmarna och sätter igång med arbetet.

Om du behöver hjälp eller råd inom Teknisk SEO, tveka inte att kontakta oss! Vi jobbar med kunder i hela Sverige, exempelvis i StockholmUppsalaGöteborg och Malmö.

Det egentliga problemet med teknisk Sökmotoroptimering

Teknisk SEO är svårt. Mycket svårt.

Därför är det inte så konstigt att dykt upp mängder med verktyg på marknaden för att hjälpa till med sökmotoroptimeringen. SEMrush, Ahrefs, Screaming Frog och Majestic kanske klingar bekant? Det finns många fler.

Dessa program får teknisk sökmotoroptimering att verka enkelt. Men skenet bedrar.

Det vi på Topdog vet är dock att det oftast inte räcker att använda standardiserade system och hitta lite fel här och där. För att verkligen lyckas med teknisk SEO krävs tre saker:

  1. Förståelse för målgruppen och dess sökbeteenden.
  2. Förståelse för hur webbtekniken interagerar med Google.
  3. Process för genomförande av tekniska ärenden.

Det är framförallt genomförandet av SEO som ofta är problematiskt. Tekniken innehåller många detaljer. Du måste få full koll på varje bit för att helheten ska fungera och din sajt nå toppranking.

Små tekniska fel stjälper ofta stora SEO-projekt.

Enligt vår erfarenhet är det också vanligt att förbättringar som genomförs leder till att andra delar av sajten går sönder.

De flesta teknikavdelningar i Sverige har dåliga Q&A-processer. Det betyder att de har bristfälliga rutiner för att säkerställa att inget går sönder när man implementerar tekniska förbättringar.

Här blir det problem för SEO. Förmodligen är det en anledning till att många affärschefer inte tror på teknisk SEO utan bara vill jobba med content. De har redan erfarenhet av hur illa det kan gå. Därefter har de dragit felaktiga slutsatser av detta istället för att förstå varför det blev fel.

Hur gör Topdog Teknisk SEO?

När du anlitar Topdog för er tekniska sökmotoroptimering väljer du samtidigt en SEO-partner som är både trygg och tydlig. Vi är med hela vägen från planering till genomförande och kvalitetssäkring.

Topdog har en process i två steg för teknisk SEO:

  1. Teknisk planering och genomlysning (SEO audit)
  2. Genomförande av tekniska förbättringar

Teknisk planering & genomlysning (SEO audit)

För att förstå vilken typ av teknisk SEO som behöver göras måste Topdog analysera webbsidan för att se vilka brister som finns. I detta skede bildar vi oss en uppfattning om vilka användarna är och hur de rör sig på sajten.

Här är dialogen med dig som kund viktig för att vi ska förstå vilka övergripande och specifika målsättningar som finns med webbplatsen.

För att försäkra oss om att hela den tekniska sökmotoroptimeringen ska gå att implementera i praktiken ser vi till att tidigt i processen upprätta ett system för att hantera de olika åtgärder som behöver genomföras.

Allra helst vill vi skapa dem inne i ett projektstödsystem som du som kund redan använder, exempelvis Jira eller Trello. Som alternativ kan vi använda särskilda mallar i Google Docs för att dokumentera ärendena. I så fall lägger du som kund själv in ärendena i ert projektstödsystem.

Nästa steg är att vi går igenom alla ärenden med de personer som ska genomföra de tekniska förbättringarna på webbplatsen. Det kan vara det interna tekniska teamet eller en webbyrå.

När vi har kommit så långt kan vi ta fram en uppskattad resursåtgång med prioriteringar och en tidsplanering, ofta i form av ett Gantt-schema.

Genomförande av tekniska förbättringar

När allt är på plats i steg 1 går vi vidare med att genomföra alla de tekniska förbättringarna på sajten.

I den här fasen jobbar Topdogs projektledare tillsammans med den eller de personer hos er som ska utföra uppdateringarna i praktiken. Vi leder det tekniska förbättringsprojektet enligt den tidplan som vi tog fram i den första fasen.

Vårt jobb är här att driva projektet framåt och bistå med all den information som behövs för att vi tillsammans ska färdigställa den tekniska sökmotoroptimeringen.

Vi har en process för er tekniska SEO

Vi på Topdog tänker ofta i termer av processer och det gäller inte minst vårt arbete med teknisk sökmotoroptimering.

Det vanligaste arbetssättet när vi genomför förbättringar är en iterativ, cyklisk arbetsgång.

Så här kan det gå till:

  1. Vi håller ett projektmöte där vi går igenom vad som ska göras inom ramarna för er tekniska SEO. De personer som skall genomföra förändringarna i praktiken får insikt i alla aspekter av optimeringen.
  2. Under två veckor genomför vi ärenden tillsammans. Topdog besvarar frågor och hjälper utvecklarna att lösa eventuella tekniska problem som dyker upp längs vägen. I detta steg jobbar vi i er produktionsmiljö. Er riktiga webbplats påverkas inte.
  3. Topdog säkerställer att de ändringar som ni gjort är korrekta och kontrollerar att det inte dykt upp nya problem.
  4. Ändringar lanseras live.
  5. Topdog kontrollerar åter igen ändringarna men denna gång i livemiljö på webbsidan. Vi undersöker att allt fungerar som det ska och att det inte uppstått nya problem.
  6. Nu är det dags för nästa projektmöte där vi går igenom de genomförda ändringarna. Vi lägger upp nya ärenden enligt tidplanen.

Proffstips för teknisk SEO

Teknisk SEO handlar inte bara om att veta vad som behövs förbättras. Minst lika viktigt är att veta hur du ska förbättra sajten genom teknisk sökmotoroptimering.

Vi gör all teknisk SEO med projektmetodik

Här skiljer vi oss från många firmor som jobbar med Google-optimering. Vi på Topdog jobbar med en agil projektmetodik. På så sätt kan vi jobba nära er teknikavdelning så att er tekniska SEO kan genomföras systematiskt och noggrant.

Vår metodik tillför ett mervärde för er på sikt. Detta är något som ni sällan hittar hos en frilansande SEO-konsult som kanske bara ”bockar” av de mest akuta ärendena utan vare sig analys eller noggrann implementering.

Själva metodiken som vi använder är viktig eftersom den gör att er tekniska SEO verkligen blir av, att resultatet blir robust och håller på sikt.

Våra experter jobbar tillsammans med era

Vi har ett starkt team med experter med olika slags kompetens. Topdog har en genuin förståelse för såväl teknisk sökmotoroptimering som de övriga delarna av SEO. Allt hänger ihop.

Med hjälp av regelbundna möten med er som kund försäkrar vi oss om att varje del av teknisk SEO kommer med och sjösätts.

Till vår hjälp har vi projekthanteringsverktyg som Trello, Jira, Favro och Asana. Här är vi flexibla och kan ofta anpassa oss till de program som ni själva redan använder.

När vi tillsammans väl har etablerat en process för er tekniska sökmotoroptimering kommer den sannolikt att kunna fortsätta i många år framöver, även efter avslutat uppdrag. Detta tack vare att ni varit involverade hela vägen.

Vad ingår i teknisk SEO?

När du gör teknisk SEO med Topdog går vi igenom varenda tekniska aspekt som kan påverka sajtens placering i Google och andra sökmotorer.

Listan med åtgärder kan göras lång. Här är några exempel på vanliga problem och lösningar relaterade till teknisk sökmotoroptimering.

Googles index

För att din webbsajt och dess innehåll ska visas i Google måste den finnas med i Googles index. Det kan liknas vid en lista med information om alla sajter som Google känner till.

Webbplatser som finns med där är sökbara. Detta är alltså en förutsättning för att dyka upp bland resultaten överhuvudtaget och det absolut första steget inom teknisk SEO.

Tips – Vill du se vilka sidor på din webbsajt som finns i Googles index? Då kan du söka på site:example.com och ersätta example.com med URL:en till webbplatsen.

Robots.txt

Att sajten är indexerad är en förutsättning men ofta vill man inte att absolut allt ska finnas med i Google. Med hjälp av Robots.txt kan du kontrollera vilket innehåll sökmotorernas spindlar och andra sökrobotar ska ha tillgång till.

Robots.txt används bland annat för att för att minska belastningen på en server. Det är också användbart för att undvika att inaktuella sidor eller visst innehåll visas på ett vilseledande sätt bland sökresultaten.

XML sitemap

Sökmotorerna är bra på att hitta information så länge som sajtstrukturen är tydlig och det finns bra interna länkar. För att göra det ännu lättare för dem att kartlägga sajten kan du skapa en webbplatskarta, en XML sitemap.

Denna karta är som en förteckning över alla sidor på din webbsajt. Sökmotorerna måste inte använda den, men kan ha den som stöd för att skapa sig en bättre bild av innehållet.

Kort laddtid

Ingen gillar när en webbsajt laddar långsamt. Efter endast ett par sekunder är det många som tröttnar och går vidare. Detta har Google tagit fasta på och gjort hastighet till en rankingfaktor. Därför är korta laddningstider en viktig del av teknisk SEO.

Mobilvänlig webbplats

Google gynnar webbsajter som är användarvänliga. Eftersom allt fler människor använder mobilen för att surfa på nätet har Google gått över till något som kallas för Mobile-first indexing. Det innebär att sökmotorn främst utgår från den mobila versionen av sajten för indexering och ranking.

Att ha en mobilvänlig webbplats är därför ett absolut måste och en naturlig del av varje teknisk SEO.

HTTP svarskoder

HTTP-statuskoder är responskoder som skickas ut av webbplatsservrar när en sajt inte fungerar som den ska. Som besökare kan du se koden i din webbläsare, till exempel om en sida saknas.

Dessa responskoder består av tre siffror, exempelvis 301, 302, 404 och 500. Det är viktigt att uppmärksamma förekomsten av sådana koder på en webbplats och åtgärda problemet för att undvika avindexering eller ett tapp i rankingen.

URL:er

En logisk struktur på hemsidans URL:er hjälper besökarna att förstå var på sajten de befinner sig. Det hjälper även Google att förstå strukturen på hemsidan och hur olika kategorier, sidor och undersidor förhåller sig till varandra.

Dessutom kan en välgenomtänkt URL-struktur hjälpa en sida att få en högre genomklickningsfrekvens i Google. Det beror på att URL:en visas i sökmotorn och kan hjälpa till att locka sökaren att klicka på just det resultatet.

Kanoniska länkar

En kanonisk länk är ett HTML-element som talar om för Google vilken av två eller fler sidor på en webbplats som ska indexeras. Dubbletter av samma innehåll kan annars urholka din hemsidas status i Google och leda till en sämre ranking.

Detta är något som är extra relevant vid teknisk SEO för e-handel där samma innehåll kan dyka upp på flera ställen i webbshoppen.

SSL-certifikat

SSL eller Secure Sockets Layer är ett sätt att kryptera trafiken mellan din webbsajt och dina besökare. Detta förhindrar obehöriga att ta del av dina besökares användarinformation. Hit hör exempelvis e-postadress, personnummer eller kontokortsnummer.

Att ha SSL bör idag ses som ett måste för varje webbplats, men särskilt viktigt är det givetvis för e-handlare som hanterar mycket personliga data. SSL är också en rankingfaktor och därför är det en viktig del av teknisk SEO.

Val av plattform

Innan du skapar och lanserar din webbsajt bör du tänka igenom ditt val av plattform. De flesta webbsajter använder idag någon form av CMS (Content Management System) som exempelvis WordPress, Magento eller Drupal.

Val av teknisk plattform påverkar i viss mån hur din tekniska SEO kan genomföras i praktiken, vilket är en anledning att fundera noga innan du bestämmer dig.

Läs mer

Våra kunder

  • Ambea logotyp
  • Flygresor logotyp
  • Snusbolaget logotyp
  • Svedea logotyp

Varför ska ni anlita Topdog för Teknisk SEO?

Vi på Topdog erbjuder

  • Trygga och tydliga processer
  • Tydlig teknisk projektplanering
  • Genomförande med er som leder till resultat
  • Genuint intresse för er som kund
  • Anpassning efter er unika situation
  • Anpassad till er teknikavdelning
Varför anlita Topdog

Omdömen

Lämna omdöme

Vanliga frågor om teknisk sökmotoroptimering

  • Vem behöver teknisk SEO?

    Alla hemsidor behöver teknisk SEO. I princip alla websidor som inte har fått en teknisk genomgång har mängder av tekniska fel som ställer till det för Google. Dessutom kan så gott som alla hemsidor skaffa sig en konkurrensfördel mot andra sajter genom att förbättra sin tekniska infrastruktur.

  • När gör man teknisk sökmotoroptimering?

    Du kan göra teknisk sökmotoroptimering när som helst. Har du aldrig optimerat webbplatsen är det bäst att göra det så snart som möjligt, givet att det finns resurser för det.

  • Vad kostar teknisk SEO?

    Vad teknisk SEO kostar beror bland annat på hur stor webbsajt det är, hur komplex struktur den har och hur omfattande åtgärder som behövs för att få den i gott skick. Vi på Topdog jobbar oftast med större websidor och våra tekniska projekt brukar ligga i storleksordningen 100 000–500 000 SEK. Utöver det tillkommer de tekniskresurser som ni behöver avsätta för att genomföra förändringarna.

  • Hur viktig är teknisk SEO?

    Teknisk SEO är mycket viktigt eftersom det lägger fundamentet för all övrig sökmotoroptimering. Utan teknisk sökmotoroptimering kommer webbplatsen aldrig att nå sin fulla potential och i värsta fall kommer den att för alltid lida av en sämre ranking.

  • Hur gör man teknisk SEO bäst?

    Enligt oss på Topdog gör man teknisk SEO bäst genom att arbeta med agil metodik och fokusera på att verkligen genomföra de förändringar som måste göras. Vi jobbar nära och tillsammans med er teknikavdelning för att den tekniska sökmotoroptimeringen verkligen blir av och genomförs på ett korrekt sätt.

  • Behövs verkligen teknisk SEO?

    Ja absolut. Det är med teknisk SEO som du säkerställer att det inte finns några tekniska fel som hindrar hemsidan från att ranka bra i Google. Dessutom skapar den bättre förutsättningar för att sajten ska kunna utvecklas och växa i framtiden.

  • Kan man inte lika gärna köpa ett SEO-verktyg och testa sin sajt?

    Nej, dessa verktyg ger en mycket begränsad bild av de tekniska problemen med er sajt och de tar aldrig hänsyn till de särskilda krav på teknisk SEO som krävs för att göra webbplatsen anpassad för er målgrupp. Dessutom kan de aldrig genomföra de förändringar som behövs i praktiken.

  • Vilka är de vanligaste de misstagen inom teknisk SEO?

    Ett vanligt misstag är att tro att program för teknisk SEO eller SEO-audit löser problemen. De missar dock den viktiga aspekten av hur förbättringarna ska genomföras hos er. Ett annat vanligt misstag är att förlita sig på sin tekniska organisation. Den må vara bra på teknik, men är inte expert på ranking, trafik eller konverteringar.