Behöver du hjälp med Finans SEO?
-
Kontakta oss
Kontakta oss för mer information om Finans-SEO.
-
Möte
Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.
-
Analys
Vi gör en analys utifrån er unika situation.
-
Offertering
Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.
Marknaden för finansiella tjänster är en av de största marknaderna i världen 2024 och står för nästan hälften av all internettrafik. God digital marknadsföring och sökmotoroptimering kan därmed vara avgörande för att du ska ha möjlighet att hålla jämna steg med eller till och med överträffa dina konkurrenter. Här berättar vi mer om hur Topdog arbetar med finans-SEO.
Vad är finans-SEO?
Sökmotoroptimering är en viktig digital marknadsföringsstrategi inom finansbranschen oavsett om du är en bank, låneförmedlare eller kapitalförvaltare då det hjälper dina potentiella kunder att hitta till din webbplats via Google. SEO optimering kan alltså hjälpa dig att driva naturlig trafik till din sajt. Sökoptimering för finanssektorn skiljer sig dock en del från vanlig SEO. Sajter som erbjuder finansiella tjänster granskas extra noggrant av såväl besökare, sökmotorer,finanansinspektion och andra myndigheter.
När användarnas ekonomi står på spel är de mer benägna att undersöka de olika alternativen mer noggrant. Även Google undersöker och utvärderar finanssajterna mer noggrant då de erbjuder tjänster och information som kan påverka google-användarnas nuvarande eller framtida välbefinnande. Det innebär att du som erbjuder finansiella tjänster måste föra dig på ett professionellt och pålitligt sätt även online. Du måste bland annat tillhandahålla relevant och korrekt innehåll, ha en användarvänlig och säker webbsida samt ha trovärdiga sajter som länkar till din webbplats.
Vad utmärker finans-SEO?
- Det handlar ofta om leads, det vill säga att användaren ska lämna ifrån sig information om sig själv i syfte att boka in ett möte eller fatta ett beslut.
- Kundens värde är högt.
- Höga klickpriser på grund av det höga kundvärdet, tex kostar ”låna pengar” upp mot 300 sek klicket.
- Kunderna fattar stora beslut.
- Hög ämneskomplexitet.
- Höga krav på innehållets kvalitet och trovärdighet.
Vem gör sökmotoroptimering inom finans?
Då hela finansbranschen är mycket konkurrensutsatt och har höga klickpriser gör nästan alla banker, låneförmedlare, fintechbolag och kapitalförvaltare SEO. En kampanj med Google Ads med fokus på finansiella sökord som ”lån” och ”bilförsäkring” kan komma att kosta flera hundra tusen i veckan. Men genom att göra SEO och satsa på att synas i det organiska sökresultatet kan finansföretag öka sin konkurrensfördel gentemot andra företag då kundanskaffningskostnaderna sjunker.
Finans-SEO görs bland annat av:
- Försäkringsbolag – till exempel Svedea
- Låneförmedlare – till exempel Lånekoll (före detta Consector)
- Kapitalförvaltare – till exempel Lannebo
- Betalningsleverantörer – till exempel Klarna och Nordea Connect
- Fintechbolag – till exempel iZettle
- Banker – till exempel Handelsbanken och SEB
- Finansmedia – till exempel Affärsvärlden och Nätmäklarna
- Nätmäklare – till exempel Nätmäklarna
Hur görs finans-SEO?
Den höga konkurrensen, de höga trovärdighetskraven och stora komplexitet som präglar finanssektorn gör att du måste arbeta med SEO på flera plan. Dessa områden inkluderar content, teknik, användarupplevelse och externa länkar. Det innebär att du behöver ha en tydlig plan och SEO-strategi som bemöter de kvalitets- och trovärdighetsstandarderna som både sökmotorer och kunder tillskriver exempelvis, banker, försäkringsbolag och låneförmedlare. Saknar du kunskap och erfarenhet av SEO för finansmarknaden kan det vara svårt att balansera de krav och åtgärder som krävs för ett lyckat SEO-projekt. Det är där Topdog kommer in.
Vår process för finans-SEO består två steg – planering och genomförande.
1. Planering av SEO-projektet
Vi påbörjar SEO-projektet genom att tillsammans med dig skapa en planering (SEO-strategi) som besvarar följande fyra frågor.
- Vad ska göras?
- Hur ska det göras?
- Vem ska göra det?
- När ska det göras?
I detta steg tar vi även emot tankar och åsikter från såväl ledningen som teknikavdelningen. Genom att öppna upp för tankar och åsikter i början av projektet ökar sannolikheten att det blir framgångsrikt. Utöver planeringen tar vi dessutom fram en gemensam och tydlig genomförandeprocess som underlättar vårt samarbete.
2. Genomförande av SEO-projektet
Detta steg syftar till att genomföra de åtgärder som vi tagit fram under planeringsfasen. För att underlätta för dig använder vi oss av dina agila processer. Under projektet utför Topdogs erfarna sökmotorkonsulter noggranna kontroller av de genomförda åtgärderna och kalibrerar projektet för att säkerställa att allt blir rätt.
Content inom finansbranschen
Då det är tjänster med hög komplexitet, många konstiga begrepp och mycket okunskap och otrygghet bland användarna, behöver företagen inom finans arbeta med innehållsproduktion. Det är dock inte en promenad i parken pga de regleringar som finns. Vi på Topdog löser detta på tre sätt:
- Stor vana av att arbeta med content på ett korrekt sätt. Det finns sökningar i Google där vi varit etta flera gånger med olika kunder. Så mycket kunskap har vi internt i ämnet
- Tydliga och effektiva content processer. Det är ofta att företagens jurister behöver vara engagerade i godkännande processen av innehåll. Vi har specfika processer som snabbar upp detta och säkerställer att de är så effektiva det går.
- Erfarenhet av hur man får skriva. Det betyder att de texter vi tar fram oftare klarar en tuff granskning.
Hur mäts sökmotoroptimering inom finans?
Inom finans-SEO består de primära KPI:erna av mängden trafik och antalet leads. Det kan även vara relevant att mäta till exempel leadsens kvalitet längre ner i säljtratten.
Strategi för sökmotoroptimering inom finanssektorn
Då finanssektorn präglas av såväl stor konkurrens som höga krav måste du arbeta med alla aspekter av SEO – content, teknik, användarupplevelse och externa länkar. Du behöver även ha tydliga mål baserade på sökordsanalyser och mycket ekonomiska resurser.
Vad tycker Topdogs kunder om våra digitala tjänster för finans?
Nedan har du åsikter från våra kunder inom finanssegmentet:
”Topdog hjälpte oss med konkreta handlingar och tydliggjorde vad som behövde göras på vår sajt. Det här gjorde att vi lättare kunde skala Hedvigs SEO-satsningar. Det jag uppskattade mest var att informationen var tydlig. Leveransen var full av insikter, konkret och Topdog säkerställde att vi på Hedvig till fullo förstod innehållet. Jag kan rekommendera andra finansrelaterade företag att använda sig av Topdog.”
– Peter Warghagen, Hedvig försäkringar
Djup branschkunskap inom finans
Varför anlita Topdog för att göra er finans-SEO? Vi besitter omfattande erfarenhet, djup branschkunskap inom finans och har utarbetat en strukturerad och tydlig process som hjälper er att nå resultaten ni önskar.
Här är exempel på kunskap inom delsegmentet fond- och kapitalförvaltning:
SEO-tjänster anpassade till din verksamhet
Våra kunder
Varför ska du anlita Topdog för Finans SEO?
Vi på Topdog erbjuder
- Trygga och tydliga processer för finans SEO
- Tydlig teknisk projektplanering
- Anpassning till er teknikavdelning
- Genuint intresse för er som kund
- Anpassning efter era förutsättningar
- Genomförande med er som leder till resultat
-
Hur stor erfarenhet av Finans SEO har Topdog SEO?
Topdog är en av de absolut mest erfarna digital byråerna inom finans. Vi har arbetat med banker, låneförmedlare, betalförmedlare, fintech, kapital och fondförvalter osv i hela Skandinavien.
-
Hur svårt är finans SEO?
Finans är det näst svårare segmentet inom SEO, endast överträffat av casino. Ett klick inom lån kan kosta upp mot 300 sek stycket och det finns många sökningar.