Av

Uppdaterad: Januari 27, 2023

Så kan en UX-designer förbättra ert SEO-arbete

Syftet med UX-design är att skapa digitala produkter och tjänster som är lätta att använda och förstå, och det har lett till ett enormt antal möjligheter för de personer som arbetar inom området. UX-designers, även kallade användbarhetsdesigner är ansvariga för designprocessen från början till slut, och deras jobb är viktigt för att hålla kunder sammankopplade till sina favoritprodukter.

Vad gör en UX-designer?

En UX-designer bygger användargränssnitt på ett sådant sätt att det blir intuitivt, lättillgängligt och ger en positiv upplevelse för användaren. Detta betyder att designern måste ta hänsyn till både funktionalitet, visualitet och usability, vilket kräver mycket branscherfarenhet. Designerns jobb är att identifiera problem som användarna stöter på i sina interaktioner, föreslå lösningar som gynnar dem och skapa begripliga flöden inom applikationen. Det kan påverka webbplatsen ranking och kan därför vara en viktig del av företagets SEO-arbete. Riktar sig företaget till den svenska marknaden och UX-designern lyckas optimera användarupplevelsen för den tilltänkta målgruppen kan det i sin tur förbättra företagets sökmotoroptimering Sverige.

Vilka förmågor behövs för att bli en utmärkt UX-designer?

För att bli en framgångsrik användbarhetsdesigner krävs det mycket mer än bara kunskaper om webbdesign och användarupplevelseprinciper. För att lyckas måste man ha inblick i de digitala trenderna, förmåga att problemlösa och ta hänsyn till användarens preferenser. Dessutom bör UX-designers vara skickliga i UI-design, prototyping, verktyg som Photoshop och Axure samt ha god förståelse för SEO. Allt detta kombinerat med utmärkt kommunikationsförmåga leder till att man blir en uppskattad UX-designer.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.