Media SEO med Topdog

Kontakta oss idag!

Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

25 kundomdömen

Behöver du hjälp med Media SEO?

  • Kontakta oss

    Kontakta oss för mer information om Media SEO.

  • Möte

    Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.

  • Analys

    Vi gör en analys utifrån er unika situation.

  • Offertering

    Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.

Media- och nyhetssajter är den typ av sajter som har mest att vinna på att göra SEO 2024 . Ungefär 50–60 % av alla sökningar som görs i Google är relaterade till frågor där content är svaret på merparten av dem. Eftersom många av dessa sajter har en affärsmodell baserad på reklamintäkter är det också enkelt för dessa sajter att tjäna pengar på innehållet.

Vad är media SEO?

Nyhets- och mediesajter har framförallt två fördelar när det kommer till SEO – de har en konstant ström av färskt innehåll och möjlighet att synas i speciella google-funktioner så som Google News. Men om du vill ranka högt i Google räcker det inte med enbart färsk nyhetsinnehåll.

Media SEO består i första hand av teknisk sökmotoroptimering. Det är trots allt tekniken som säkerställer att mediebolagens innehåll rankar och är relevant. Media SEO liknar e-handels SEO vad gäller struktur med skillnaden att e-handelssajter innehåller produktartiklar och nyhetssajter innehåller content i form av nyheter.

Nyhets SEO består av två delar:

  • Google News
  • Ranking, vilket innebär att du arbetar för att ranka på olika informationsrelaterade sökord, till exempel kända politikers namn, stora företag och brands, specifika ämnen eller hur man gör.

Vad utmärker sökmotoroptimering för nyhetssajter?

  • Det är lågt värde per ny besökare.
  • Fokus ligger på den tekniska infrastrukturen.
  • Du kan behöva göra sökordsanalyser för att undersöka var det finns potential och var du kan vara relevant.
  • Du kan behöva lära dig hur du skriver för Google och när du ska göra det.

Vem gör media sökmotoroptimering?

Det är framförallt stora medie- och nyhetsbolag såsom Schibsted och Bonnier som gör sökmotoroptimering i Sverige. Att endast stora mediebolag gör SEO beror på att det krävs en hel del tekniska resurser för att kunna hantera sajter med mycket innehåll. De stora sajterna har dessutom mer att tjäna på att göra SEO än mindre mediebolag. Genom att rent tekniskt strukturera flera miljoner artiklar på ett effektivt sätt kan du få stora trafikökningar, men om du förbättrar den tekniska strukturen för fåtal artiklar får du inte samma ökning och lönsamheten blir därmed lägre.

Här är några exempel på mediebolag som gör SEO:

  • Aftonbladet
  • Expressen
  • Di.se
  • SVT

Hur görs media SEO?

För att du ska lyckas med din media SEO är det viktigt att du fokusera på den tekniska aspekten av SEO. Med hjälp av teknik kan du göra din sajt mer relevant för redan existerande besökare och göra den mer relevant för fler besökare på ett effektivt och automatiserat sätt.

Genom att göra en sökordsanalys kan du få bättre förståelse för hur du kan göra din sajt ännu mer relevant för dina besökare. Vid en sökordsanalys kan du utläsa mönster och beteenden som du med hjälp av tekniska lösningar kan utveckla och skala upp. I en del fall kan även journalisterna behöva utbildas för att säkerställa bättre ranking i Google News.

Hur mäts media SEO?

Då mediebolag nästan alltid har en affärsmodell som baseras på annonsintäkter är det svårt att mäta SEO utifrån antalet konverteringar. Sökmotoroptimeringens framgång mäts därför i form av antalet klick och besökare från Google. I andra hand förekommer ofta KPI:er relaterade till sajten, till exempel time on site och antalet URL:er som användaren besöker.

Strategi för media och nyhets SEO

För att genomföra de tekniska förbättringar som krävs är det viktigt att ha en agil approach, det vill säga en noggrann planeringsfas där förbättringsärendena byggs i ditt agila system, till exempel Trello. I början av projektet ser vi till att skapa en grundförståelse för vad som ska göras och att det finns en fungerande genomförandeprocess. Därefter sparkar vi igång med Topdog som ”ägare av projektet”. Under projektets gång säkerställer vi dessutom att projektet fungerar och att förbättringsarbetet sker enligt plan.

Varför Topdog SEO

SEO-tjänster anpassade till din verksamhet

Våra kunder

Varför ska du anlita Topdog för Media SEO?

Vi på Topdog erbjuder

  • Trygga och tydliga processer för media SEO
  • Tydlig teknisk projektplanering
  • Anpassning till er teknikavdelning
  • Genuint intresse för er som kund
  • Anpassning efter era förutsättningar
  • Genomförande med er som leder till resultat
Varför anlita Topdog

Omdömen

Lämna omdöme