B2B-SEO med B2B Byrån Topdog

  • Ordning och reda i ert B2B SEO projekt
  • Datadrivna, tydliga och mätbara mål för lead-generering
  • Beprövad och gemensam content process
  • Anpassad efter era omständigheter
  • Skala upp ert innehåll med Topdogs SEO & content konsulter

 

 

Kontakta oss idag!

Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

25 kundomdömen

Behöver ni hjälp med B2B-SEO?

  • Kontakta oss

    Kontakta oss för mer information om B2B-SEO.

  • Möte

    Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.

  • Analys

    Vi gör en analys utifrån er unika situation.

  • Offertering

    Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.

Idag inleds de flesta köpprocesser med en googling – oavsett om produkten eller tjänsten ska användas professionellt eller privat. Att förstå hur inköpsprocessen påverkas av att kunden utgörs av ett företag är kritiskt för att skapa framgångsrik och effektiv B2B-SEO. Topdog är B2B-SEO byrån som hjälper dig att nå andra företag genom sökoptimering.

Varför anlitar man b2b SEO specialister från Topdog?

  • Topdogs senioritet och expertis inom b2b digital marknadsföring och hur man genomför förändringsprojekt hos kund.
  • Alla b2b SEO experter hos Topdog har +10 års erfarenhet.
  • Man jobbar direkt med en expert inom content eller sökoptimering. Topdog har inga projektledare eller key accounts mellan dig och experten. Det betyder också att experten över tid lär sig din affär.
  • Det personliga engagemanget. SEO är svårt så Topdogs konsulter ger järnet när vi jobbar med kund.
  • Topdog har en tydlig process för genomförandet av B2B SEO och content som bygger på insikt hos kund och därefter genomförande. Ingen ändrar på sig utan att först förstå varför man behöver ändra på saker och ting.
  • Topdog är bra på att driva projekt/projektledning och därmed skapa bestående förändring. När Topdog är färdiga kan du räkna med att effekt och affärsvärde varar under lång tid
  • Topdogs sökmotorspecialister är grymma på teknisk SEO och content och har lång erfarenhet av att äga de problemen.
  • Topdog är bra på att anpassa sig till olika omständigheter hos sina kunder och driva SEO och content som projekt
  • Topdog hjälper kunderna skala upp fortare exempelvis genom att accelerera contentproduktionen eller genom fokuserad teknikförbättring/utveckling. Dessa processer mäts  sedan genom Google d.v.s. mer trafik och konverteringar.
  • B2b-, SEO- och contentspecialisterna hos Topdog har ett fokus på att förbättra er affär online.

Effekt av Topdogs b2b SEO & contenttjänster

Nedan har ni synligheten i Google för ett B2b SEO-projekt där Topdog arbetat med content, teknisk sökoptimering, sökordsstrategier och assisterat i genomförandet av SEO. Företaget har precis ändrat namn från Ports Group till Abion , därför har synlighetsdiagramet en lite dip på slutet. Detta då man har en ny domän.

SEO utvecklingen för b2b företaget abion.com, fd Portsgroup

 

Abion anlitade Topdog för öka vår synlighet på främst Google. Topdog har hjälpt oss under lång tid med sökordsanalyser, planering, skala upp vår contentproduktion, teknisk SEO och rådgivning när vi lanserat nya sajter i andra länder.

Jag uppskattar Topdog av 3 skäl. Deras strukturerade processer, personliga engagemang och att de försöker anpassa sig till vår organisation.

Jag kan rekommendera alla B2b bolag att anlita Topdog för att hjälpa dem med SEO, content och leads.

Emil Björnum, Global Chief Marketing Officer, Abion

Hur lyckas man med sökmotoroptimering inom b2b?

I nedanstående video delar vi viktiga insikter om b2b SEO och hur man lyckas få leads via Google, som b2b-företag

Vad är B2B-SEO?

B2B-SEO står för business-to-business sökmotoroptimering och syftar till att optimera en webbplats för att öka dess synlighet och generera leads från andra företag. Till skillnad mot traditionell SEO där målgruppen är vanliga konsumenter tar B2B-SEO hänsyn till att företagsinköp medför en mer komplex köpprocess. När företag ska investera i en tjänst eller produkt räcker det inte med bra användarbetyg, det ställs specifika krav som kommer att speglas i vilka sökord som används och hur användaren agerar online. För att en hemsida ska generera konverteringar och försäljningar till andra företag behöver dess innehåll och teknik anpassas därefter.

Vikten av en strategi för B2B-SEO

Den huvudsakliga målsättningen med B2B-SEO är att inköpare ska komma fram till att just din produkt är det bästa alternativet för dem, och content är nyckeln till detta. Genom att skapa innehåll som gör att kunden gång på gång besöker på din webbplats under sin köpresa ökar sannolikheten att de kommer att välja ditt företag när det väl är dags att göra inköpet. För att åstadkomma detta krävs insikter om hur företagens inköpsrutiner ser ut, samt en tydlig strategi som baseras på relevant data. Annars finns risken att SEO-satsningen inte hjälper er att uppnå era affärsmål.

b2b-seo så tar du fram en lyckad strategi

Hur gör Topdog B2B sökoptimering?

1. Sökordsanalys

Det första steget är att vi gör en djupgående sökordsanalys. Utöver att den ger information om vilka sökord som ska användas besvarar den olika relevanta frågor, såsom vad din målgrupp söker, hur hemsidan ska struktureras och vad som är en rimlig målsättning med projektet. Den hjälper dig dessutom att se din webbplats och affär ur användarens perspektiv.

2. Contentstrategi & content

Utifrån resultaten från sökordsanalysen tar vi fram en B2B content-strategi och skapar de mest konverterande artiklarna. Inledningsvis kommer dessa inte att leda till särskilt mycket trafik, utan fungerar snarare som skelett för satsningen. Detta möjliggör även implementering av Google Ads. Under den här fasen bygger vi även om menyn så att den stödjer det nya innehållet och gör det enklare för användaren att starta sin köpresa.

3. Teknisk SEO & startsida

Den tekniska delen av SEO-projektet är vanligtvis den minst tidskrävande, men samtidigt nödvändig för att hemsidan ska premieras av Google. Därutöver justeras startsidan för att bli mer användarvänlig och öka konverteringsgraden.

4. Uppskalning av innehållsproduktion

Vi skapar en handlingsplan för vilka artiklar som ska skrivas och skalar sedan upp produktionen. Artiklarna går in på djupet i det aktuella ämnet, men behandlar även angränsande områden. Med hjälp av olika KPI:er säkerställer vi att innehållet leder till konverteringar.

Process för b2b-seoTopdogs SEO-process för B2B-företag.

 

Vad gör en B2B SEO-byrå?

När du anlitar en B2B-SEO-byrå som Topdog får du bland annat hjälp med:

  • Strategi
    • Tillsammans tar vi fram en B2B-strategi med en konkret handlingsplan för vad som behöver genomföras så att du ska nå dina uppsatta affärsmål.
  • Sökordsanalys 
    • Vi gör en grundlig sökordsanalys som ligger till grund för innehållsproduktionen, men ger dig även information om hur din målgrupp beter sig under sin köpresa.
  • Affärsutveckling
    • Du förses med värdefulla insikter om vad din målgrupp faktiskt efterfrågar, vilket i sin tur hjälper dig att förbättra er marknadsföring och utveckla er affär.
  • UX
    • Vi hjälper dig att utforma din webbplats för en bättre användarupplevelse – något som uppskattas av såväl Google som potentiella kunder.
  • Fler konverteringar
    • Vi har lång erfarenhet av att driva SEO-projekt och fattar beslut utifrån konkret data, vilket resulterar i fler konverteringar och ökad försäljning.
  • Teknisk SEO
    • Även om innehållet spelar huvudrollen i en SEO-satsning behöver även tekniken anpassas för att du ska nå din målgrupp. Vi finslipar de tekniska bitarna åt dig.
  • Uppskalning av innehållsproduktion 
    • Utöver att vi konkretiserar vad för slags innehåll som behövs skalar vi upp produktionen av högkvalitativa SEO-texter som snabbt ger resultat för din affär.

 

När gör man B2B-SEO?

Om du driver ett B2B-företag är SEO ett av de främsta verktygen för att öka försäljningen i din verksamhet. Varje sekund samlar Google in enorma mängder information om din målgrupp, och kan ge dig ledtrådar om hur du ska gå tillväga för att möta deras behov och öka din egen lönsamhet. Topdog finns på plats i Stockholm, men vi hjälper företag i hela Sverige att genomföra SEO-projekt från start till mål. Du är varmt välkommen att höra av dig till oss om du vill veta mer.

Våra kunder

Varför ska ni anlita Topdog för B2B-SEO?

Vi på Topdog erbjuder

  • Trygga och tydliga processer inom B2B-SEO
  • Tydlig teknisk projektplanering
  • Anpassning till er teknikavdelning
  • Genuint intresse för er som kund
  • Anpassning efter er unika situation
  • Genomförande med er som leder till resultat
Varför anlita Topdog

Omdömen

Lämna omdöme

Vanliga frågor om B2B-SEO

  • Vad är skillnaden mellan SEO för B2B och B2C?

    Det finns två stora skillnader. Den första skillnaden är att B2B-SEO fokuserar mer på content SEO, dvs. att man försöker skapa relevant innehåll som användaren kan interagera med under sin köpresa. Den andra skillnaden är att B2C-SEO fokuserar mer på teknisk SEO, eftersom det primära innehållet består av produkter, inte text. I detta fall är det därför tekniska åtgärder som påverkar rankingen i Google.

  • Vad ingår i B2B-SEO?

    Följande ingår (i prioritetsordning från viktigast till mindre viktig): Content, UX-förbättringar, teknisk SEO och länkar.

  • Varför är SEO viktigt för B2B-företag?

    Företag har ofta långa köpresor, vilket kräver att B2B-företagen interagerar mer med den potentiella företagskunden. SEO och content kan på ett skalbart sätt möta detta behov.

  • Hur väljer jag rätt SEO-byrå för B2B-SEO?

    Din byrå behöver kunna a) koppla content i Google till din affär och b) skala upp contentproduktionen så att du fortare kan få det värde som väntar dig i Google. Det kräver en gemensam och skalbar process.

  • Vad kostar B2B-SEO?

    Detta är tyvärr lite som att fråga hur långt ett snöre är. Topdogs B2B-kunder lägger mellan 250 000 SEK och 1,2 miljoner SEK per år på B2B-SEO.