E-handels SEO med Topdog

Kontakta oss idag

  • 0708 140 833
  • Götgatan 94, 118 62 Stockholm
  • Måndag – Fredag | 09:00 – 18:00
Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

pa 4 kundomdömen

Behöver ni hjälp med er E-handels SEO?

  • Kontakta oss

    Kontakta oss för mer information om E-handels SEO.

  • Möte

    Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.

  • Analys

    Vi gör en analys utifrån er unika situation.

  • Offertering

    Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.

E-handels SEO är en speciell typ av SEO. Det beror på att e-handelns primära innehåll är produkter. E-handels SEO handlar mycket om hur produkter struktureras på sajten. Det betyder att teknisk SEO är mycket viktigt när man gör SEO för en e-handelssida.

 

Om du är e-handlare i exempelvis Stockholm, Uppsala, Göteborg eller Malmö och vill att dina produkter skal ranka bättre i Google, tveka inte att kontakta oss!

 

Vad är sökmotoroptimering för e-handel?

Varje dag görs ca 50-70 miljoner sökningar i Google. Omkring 10 % av dem är sökningar där Googles användare har pengarna i handen, redo att spendera. Det är för att nå dessa sökare som man gör e-handels SEO.

 

Exempel på sådana sökningar är “skor”, “löparskor”, “kaffekvarn”, “klänningar”, “resa till milano”, “köpa bil”. Det kan också vara kända varumärken som eftersöks. När Googles användare söker på ett varumärke, är det ett tydligt tecken på att de vill handla. Exempel på värdefulla varumärkessökningar är “Nike”, “Betsson”, “Electrolux”, “Iphone”.

 

För att få ordning på er e-handels SEO är det många detaljer som måste fungera ihop. Det krävs stor teknisk kompetens för att sammanställa en kravställning riktat till er teknikavdelning samt att säkerställa att alla åtgärder genomförs.

 

Vem gör SEO för e-handel?

Om ni har en stor produktdatabas i er e-handel, är ni en bra kandidat för att göra framgångsrik e-handels-SEO. Exempel är företag som Sportamore, Blocket, H&M, Clas Ohlson, Åhlens osv.

 

Hur görs e-handels SEO?

Topdogs SEO-process för e-handlare är primärt av teknisk natur. Vi har en tvådelad process med följande steg:

  • Planering av SEO
  • Genomförande av SEO

 

 1. Planering av e-handels SEO

Topdog tar fram en planering (SEO-strategi) som skall besvara följande frågor:

  • Vad skall göras?
  • Hur skall det göras?
  • Vem skall göra det?
  • När skall det göras?

 

Utöver det behövs även en tydlig genomförandeprocess mellan Topdog och e-handlarens teknikavdelning.

 

Här behöver också feedback och insikt från teknikavdelningen och ledningen tillföras. Det är viktigt att teknikavdelningen får säga sitt om projektet ska lyckas.

 

 2. Genomförande av SEO för ehandel

I den här fasen används teknikavdelningens vanliga agila process för att genomföra de planerade åtgärderna. Hela tiden behövs en noggrann kontroll av det som görs. Om man vill att Google ska ranka tusentals produkter och hundratals produktkategorier måste man få alla detaljer rätt.

 

Nedan hittar ni en översikt över hur Topdogs process för sökmotoroptimering för e-handlare ser ut.

 

Topdogs process för lokal sökmotoroptimeringÖversiktlig beskrivning av Topdogs process för ehandels SEO.

Exempel på hur en SEO-strategi för e-handlare kan se ut

Bilden visar ett exempel på hur en teknikplanering byggd på Jira kan se ut. Varje rad representerar ett tekniskt ärende i en agil process.

 

Exempel på en planering för seo för ehandelSåhär kan en teknisk planering ser ut när man gör SEO för e-handlare.

 

Läs mer

Våra tjänster relaterade till E-handels SEO

Våra kunder

  • Ambea logotyp
  • Consector logotyp
  • Flygresor logotyp
  • Snusbolaget logotyp
  • Svedea logotyp

Varför ska ni anlita Topdog för E-handels SEO?

Vi på Topdog erbjuder

  • Trygga och tydliga processer för E-handels SEO
  • Tydlig teknisk projektplanering
  • Anpassning till er teknikavdelning
  • Genuint intresse för er som kund
  • Anpassning efter era förutsättningar
  • Genomförande med er som leder till resultat
Varför anlita Topdog