Av |

E-handel SEO

E-handels-SEO är en speciell typ av SEO. Det beror på att e-handelns primära innehåll är produkter. E-handels-SEO handlar mycket om hur ni strukturerar produkterna på sajten. Det betyder att teknisk SEO är mycket viktigt när man gör SEO för en e-handelssida.

 

Om du är e-handlare och vill att dina produkter skal ranka bättre i Google, kontakta Christian Rudolf på 0708 140 833 eller [email protected] !

Vad är sökmotoroptimering för e-handel?

Varje dag görs ca 50-70 miljoner sökningar i Google. Omkring 10 % av dem är sökningar där Googles användare har pengarna i handen, redo att spendera. Det är för att nå dessa sökare som man gör e-handels-SEO.

 

Exempel på sådana sökningar är “skor”, “löparskor”, “kaffekvarn”, “klänningar”, “resa till milano”, “köpa bil”. Det kan också vara kända varumärken som eftersöks. Anledningen är att när Googles användare söker på ett varumärke, är det ett tydligt tecken på att de vill handla. Exempel på värdefulla varumärkessökningar är tex “Nike”, “Betsson”, “Electrolux”, “Iphone”.

 

För att få ordning på er e-handels-SEO, är det många detaljer som måste fungera ihop. Det krävs stor teknisk kompetens för kravställningen mot er teknikavdelning och säkerställa att alla åtgärder genomförs.

 

Vem gör SEO för e-handel?

Om ni har en stor produktdatabas i er e-handel, är ni en bra kandidat för att göra framgångsrik e-handels-SEO. Exempel är företag som Sportamore, Blocket, H&M, Clas Ohlson, Åhlens osv.

 

Hur gör man e-handels-SEO?

Topdogs SEO-process för e-handlare är primärt av teknisk natur. Vi har en tvådelad process med följande steg:

  • Planering av SEO
  • Genomförande av SEO

 

 1. Planering av e-handels SEO

Topdog tar fram en planering (SEO-strategi) som skall besvara följande frågor:

  • Vad skall göras?
  • Hur skall det göras?
  • Vem skall göra det?
  • När skall det göras?

Utöver det behövs även en tydlig genomförandeprocess mellan Topdog och e-handlarens teknikavdelning.

 

Här behöver också feedback och insikt från teknikavdelningen och ledningen tillföras. Det är viktigt att teknikavdelningen får säga sitt, om projektet skall lyckas.

 

 2. Genomförande av SEO för ehandel

I den här fasen används teknikavdelningens vanliga agila process för att genomföra de planerade åtgärderna. Hela tiden behövs en noggrann kontroll av det som görs. Om man vill att Google ska ranka tusentals produkter och hundratals produktkategorier måste man få alla detaljer rätt.

 

Nedan har ni en översikt över hur Topdogs process för sökmotoroptimering för ehandlare ser ut

 

Topdogs process för lokal sökmotoroptimering
Översiktlig beskrivning av Topdogs process för ehandels SEO

Exempel på hur en SEO-strategi för e-handlare kan se ut

Bilden visar ett exempel på hur en teknikplanering byggd på Jira kan se ut. Varje rad representerar ett tekniskt ärende i en agil process.

 

Exempel på en planering för seo för ehandel
Såhär kan en teknisk planering ser ut när man gör SEO för ehandlare

 

Tycker du vår process för SEO för e-handlare verkar intressant? Kontakta Christian Rudolf på 0708 140 833 eller [email protected]

 

Mer tjänster kring sökmotoroptimering från Topdog

  • Teknisk SEO analys – Hur du bygger en effektiv teknik för ditt innehåll för Google
  • Internationell sökmotoroptimering – För dig som skall skala din affärsmodell till fler länder
  • SEO-strategi – För er som vill ha en plan som leverar på 6-12 månader
  • Sökordsanalys – För er som vill ha insikter i vad era potentialla användare letar efter i Google
  • Lokal Sökmotoroptimerin–  När du har verksamhet på många platser i Sverige & vill ranka för kommersiella ord, för alla dessa platser
  • Outreach – För er som behöver fler länkar till er websida
Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT