E-handels SEO med Topdog

Kontakta oss idag

  • 0708 140 833
  • Götgatan 94, 118 62 Stockholm
  • Måndag – Fredag | 09:00 – 18:00
Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

pa 4 kundomdömen

Behöver ni hjälp med er E-handels SEO?

  • Kontakta oss

    Kontakta oss för mer information om E-handels SEO.

  • Möte

    Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.

  • Analys

    Vi gör en analys utifrån er unika situation.

  • Offertering

    Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.

E-handels SEO är en speciell typ av SEO riktat till e-handelsföretag. Anledningen till att e-butiker behöver en speciell typ av sökmotoroptimering är att e-handelns primära innehåll är produkter av olika slag. E-handels SEO handlar därför mycket om hur produkter struktureras på sajten eller webbshopen. Det innebär att teknisk SEO blir en viktig del i SEO-arbetet för en e-handelssida, oavsett vilket e-handelssystem eller e-handelsplattform som används.

Om du är e-handlare i exempelvis Stockholm, Uppsala, Göteborg eller Malmö och vill att dina produkter skal ranka bättre i Google, tveka inte att kontakta oss!

Vad är sökmotoroptimering för e-handel?

Varje dag görs ca 50-70 miljoner sökningar i Google. Omkring 10 % av dem är sökningar där Googles användare har pengarna i handen och är redo att spendera. För att nå dessa sökmotoranvändare i rätt läge bör e-butiker göra e-handels SEO.

Dessa sökningar kan exempelvis vara “skor”, “löparskor”, “kaffekvarn”, “klänningar”, “resa till milano” eller “köpa bil”. Sökningarna kan också bestå av olika kända varumärken såsom “Nike”, “Betsson”, “Electrolux” och “Iphone”. När Googles användare söker på ett varumärke är det ett tydligt tecken på att de vill köpa en produkt.

För att få ordning på er e-handels SEO måste flera detaljer fungera ihop. Det krävs stor teknisk kompetens för att kunna sammanställa en tydlig kravställning riktat till er teknikavdelning samt att säkerställa att alla förbättringsåtgärder genomförs.

Vem gör SEO för e-handel?

Om ni har en stor produktdatabas i er e-butik är ni en bra kandidat för att lyckas göra framgångsrik e-handels SEO. Exempel på företag: Sportamore, Blocket, H&M, Clas Ohlson, Åhlens osv.

Hur görs e-handels SEO?

Topdogs SEO-process för e-handlare är primärt av teknisk natur. Vår process består två steg, planering och genomförande.

1. Planering av e-handels SEO

Vi på SEO-byrån Topdog börjar med att ta fram en planering (SEO-strategi) som skall besvara följande frågor:

  • Vad ska göras?
  • Hur ska det göras?
  • Vem ska göra det?
  • När ska det göras?

I detta steg tar vi även emot feedback och insikter från teknikavdelningen och ledningen. Det är mycket viktigt att teknikavdelningen får säga sitt om projektet ska lyckas.

Utöver detta behövs även en tydlig genomförandeprocess mellan Topdog och e-handlarens teknikavdelning.

2. Genomförande av SEO för ehandel

I detta steg används teknikavdelningens vanliga agila process för att genomföra de planerade åtgärderna. Våra sökmotorkonsulter utför kontinuerliga och noggranna kontroller av de åtgärder som genomförs. Om man vill att Google ska ranka tusentals produkter och hundratals produktkategorier måste alla detaljer bli helt rätt.

Nedan ser ni en översikt över hur Topdogs process för sökmotoroptimering för e-handlare ser ut, samt ett exempel på hur en SEO-strategi för e-handel kan se ut.

Topdogs process för lokal sökmotoroptimering

Översiktlig beskrivning av Topdogs process för ehandels SEO.

Exempel på hur en SEO-strategi för e-handlare kan se ut

Bilden visar ett exempel på hur en teknikplanering byggd på Jira kan se ut. Varje rad representerar ett tekniskt ärende i en agil process.

Exempel på en planering för seo för ehandelSåhär kan en teknisk planering ser ut när man gör SEO för e-handlare.

 

Vanliga problem inom e-handels SEO

Få e-handlare har insett hur viktig sökmotoroptimering är för ta sig förbi sina konkurrenter. De flesta e-handlare brottas dock med liknande problem. Därför tänkte vi gå igenom de vanligaste problemen som hindrar e-butiker från att nå dit de vill.

Duplicerat innehåll

Om du har en URL-struktur där produktkategorier och underkategorier finns med i sökvägen finns det en risk att du skapar duplicerat innehåll, det vill säga kopior av samma innehåll på fler än en URL. Detta är mycket vanligt särskilt om du har samma produkt i flera kategorier.

Exempel:
butiken.se/kategori/underkategori/produkt.html
butiken.se/hem-hushåll/köksmaskiner/brödrost.html
butiken.se/hem-hushåll/elektrisk-utrustning/brödrost.html

Eftersom du vill sälja produkten både till de som är intresserade av köksmaskiner och de intresserade av elektrisk utrustning har du placerat produkten i båda kategorierna, vilket kanske är logiskt ur ett e-handelsperspektiv. Men Google läser det som två olika produkter med samma innehåll.

Lösning
Detta problem kan du lösa på två olika sätt:

  • Se till att det inte händer genom att placera dina produkter direkt under sajten istället för i en katalog i URL:en. I själva e-butiken kan de dock ligga i en katalog. Det viktigaste är att alla sökvägar eller URL.er ser olika ut för varje produkt. Exempel: butiken.se/amfibiebussen.html
  • Berätta för Google att bara en av produkterna faktiskt finns. Det gör du enklast genom att använda en canonical-tagg. När du lägger till en canonical-tagg på sidan berättar du för Google att det är en annan sida som är originalet. Detta alternativ fungerar inte alltid helt felfritt. För att vara på den säkra sidan föreslår vi att du löser det genom att ha en unik sökväg för varje produkt direkt under sajten. Se ovan.

Filtrering, sortering och paginering

I de flesta fall vill såväl kunder som e-handlare ha möjligheten att filtrera och sortera produkterna på sajten exempelvis efter färg eller pris. Detta skapar, precis som i tidigare problem, flera versioner av samma innehåll. Ibland skapas dessutom flera olika sökvägar vid filtrering och sortering och då kan det bli ännu mer problematiskt. Paginering, det vill säga när det blir fler sidor, kan ge liknade problem.

Lösning

Även detta problem kan lösas på två sätt.

  • Den första lösningen är att alltid se till att filtreringar och sorteringar inte skapar unika sökvägar (URL:er).
  • Den andra lösningen är att använda canonical.

Produkttexter

Ytterligare ett vanligt problem som e-handlare har är produkttexter. Problemet grundar sig i att e-handlare inte vill ha samma eller allt för lika produkttexter som någon annan. Det är inget fel med det, utan det är i själva verket bra att inte ha allt för lika produkttexter. Problemet blir när att folk endast byter ut ord här och där eller på andra sätt försöker att lösa det automatiskt. Det räcker inte. Du måste ha en helt unik text för varje produkt.

Lösning

Det finns ingen snabb och enkel lösning för detta problem. Du måste helt enkelt kavla upp ärmarna och ge dig i kast med att skapa unika texter, alternativt köpa in hjälp från någon utomstående. Det finns tyvärr inga genvägar.

Läs mer

Våra tjänster relaterade till E-handels SEO

Våra kunder

  • Ambea logotyp
  • Flygresor logotyp
  • Snusbolaget logotyp
  • Svedea logotyp

Varför ska ni anlita Topdog för E-handels SEO?

Vi på Topdog erbjuder

  • Trygga och tydliga processer för E-handels SEO
  • Tydlig teknisk projektplanering
  • Anpassning till er teknikavdelning
  • Genuint intresse för er som kund
  • Anpassning efter era förutsättningar
  • Genomförande med er som leder till resultat
Varför anlita Topdog