Av

Uppdaterad: Juli 06, 2023

Sälja på nätet med sökmotoroptimering (SEO)? Hur fungerar det?

Har du precis startat en e-handel eller en blogg och ska börja sälja online? Ifall du ska sälja på nätet har du mycket att tjäna på att satsa på sökmotoroptimering – SEO. Det är förvisso en marknadsföringskanal som det tar tid att utveckla. Men genom att arbeta systematiskt och med en gnutta tålamod har du stor chans att få en hög ROI på din satsning. I denna artikel går vi igenom hur du kan sälja saker eller tjänster online med hjälp av sökoptimering.

Sälj online med SEO

Vad är SEO och varför är det bra för att sälja online?

Har du en blogg eller nätbutik har du säkert hört talas om SEO. Det står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering som det heter på svenska. Syftet med den är att försöka få innehållet på en webbsida att ranka så högt som möjligt i Google och andra sökmotorer. Det låter kanske lite tekniskt men det är egentligen inte så svårt att förstå grundprinciperna för hur man gör för att sökoptimera. Sedan är det förstås en hel vetenskap att bemästra alla aspekter av SEO.

Men låt dig inte avskräckas! Du kan komma ganska långt genom att lära dig grunderna. Och det är verkligen värt det. Visste du att det görs 50–70 miljoner sökningar i Google varje dag? Runt 10 procent av de människor som söker sitter i princip med kontokortet i handen, redo att köpa. Kan du hamna högt upp bland resultaten kan du också sälja en hel del online.

Varför satsa på SEO som marknadsföringskanal?

Jo, det är faktiskt bland det billigaste sättet att sälja på nätet. När du väl har content som börjat ranka är tendensen att det ligger kvar på en bra plats i Google under en lång tid framöver. Det innebär att när potentiella köpare söker på en produkt eller tjänst som du har kommer de att hitta till din sajt om och om igen, utan att du behöver betala något för varje klick. Jämför det med annonser som bara visas så länge som du betalar.

En annan positiv effekt av att satsa på SEO är att det ibland kan ge en lägre kostnad för din annonsering i Google Ads. Det beror på att Google upplever dina landningssidor som mer relevanta, vilket belönas med en lägre klickkostnad, CPC.

Nackdelen med sökmotoroptimering är att det tar tid. Du får ha tålamod. Det går inte att ta sig till toppen över en natt utan du får snarare räkna med många månader och i vissa fall även år. Det är dock nästan alltid värt det. Vi brukar säga att för framgångsrik SEO betalar man i förskott. Gör du det rätt från början fortsätter det ofta att generera resultat i flera år.

Vem kan ha nytta av SEO för att sälja mer på nätet?

Vi vågar påstå att i princip alla som säljer online kan tjäna på att satsa på sökmotoroptimering. Oavsett om du har ambitioner att skapa en nätbutik eller om du redan bedriver en framgångsrik e-handel har du nytta av SEO.

Sälja på nätet med SEO

10 tips för att sälja mer på nätet med sökmotoroptimering

Hur kan du då tänka för att få en bättre exponering i Google och andra sökmotorer och därmed fler besökare och i slutändan kunder? Här är våra 10 tips.

Börja med bra content

Content – innehåll – är A och O i SEO. Det spelar ingen roll hur bra eller dåligt du gör annat inom sökmotoroptimering om du inte skapar bra content. Ska du sälja online är det givetvis de produkter eller de tjänster som du säljer som är det primära innehållet. Att tänka igenom sortimentet eller erbjudandet bör därför alltid ses som det första steget. Sedan gäller det att presentera produkterna eller tjänsterna på ett sätt som både användare och sökmotorer upplever som intressant. Det kan exempelvis handla om att skriva bra:

  • Produktbeskrivningar
  • Kategoritexter
  • Bloggtexter

Skriv naturligt och på ett sätt som gör att det blir intressant att läsa. Texten bör vara lättläst och varierad. Gör sökordsanalys för att ta reda på vad folk söker efter och använd dessa nyckelord på ett naturligt sätt i dina texter. Det finns gratis verktyg för att hitta sökord som exempelvis Google Keyword Planner och Ubersuggest. Se till så att varje sida får unikt innehåll och att du inte återanvänder text på flera ställen på sajten.

Tänk på användarna

Google är utformat för att gynna sajter som bryr sig om sina användare. Om dina besökare ”vänder i dörren” genom att klicka på bakåtknappen känner Google av det.

Fundera på om innehållet på sajten motsvarar användarnas förväntningar. Innehåller huvudrubriken H1 rätt sökord och kommunicerar den vad besökaren är ute efter? Hur är det med resten av texten och underrubrikerna? Kommer besökaren att få svar på sina frågor? Finns det bilder med relevanta bildtexter som lättar upp innehållet och förmår de väcka besökarens intresse? Gå igenom menyer och knappar och klura på om det ger en optimal användarupplevelse eller om något kan förbättras. Tro det eller ej – Google är bra på att upptäcka om dina besökare gillar din sajt eller inte. För att sälja online måste du tänka på användarna.

Använd en genomtänkt struktur

Driver du en e-handel är det viktigt med struktur, speciellt om du har många artiklar. Dels hjälper det dina användare att hitta rätt, dels gör det att sökmotorernas spindlar lättare förstår innehållet på sajten. Tillsammans hjälper det dig att sälja mer på nätet.

En besökare i en webbutik måste kunna utforska sortimentet på ett smidigt sätt. Fundera exempelvis på hur sökfunktionen fungerar. Eller filterfunktionen – hur lätt är det att filtrera fram olika produkter ur en bredare kategori? Ha gärna kategorier som motsvarar vad folk söker efter och vad de förväntar sig att se i din butik. Skriv dessutom en kategoritext för varje kategori så att sökmotorerna har något att indexera.

Använd Google Search Console

Ska du lyckas med att sälja på nätet är det givetvis bra att stå på god fot med Google. Då är det bra att bekanta sig med Google Search Console. Det är ett Googleverktyg som ger dig mycket data om din webbplats. Exempelvis kan du se vilka ord Googles användare söker efter för att hitta till dig. Du kan också få teknisk information om din webbsajt och meddelanden från Google.

Börja med att lägga in en webbplatskarta. Efter ett tag får du in statistik på vad folk söker på när det hittar till din sajt. I Google Search Console får du även rapporter med information kring om det är något som måste förbättras, till exempel hastigheten eller att göra en sida mobilanpassad.

Mät och analysera

Lägg in Google Analytics också. Tillsammans med Search Console ger det dig god insikt i varifrån besökarna kommer och hur de rör sig på sajten. Om du dessutom annonserar i Ads kan du följa och se hur dina annonser och dina organiska resultat i Google arbetar i symbios för att öka mängden besökare vilket leder till att du kan sälja mer online.

Använder du dessutom Google Tag Manager kan du bland annat lägga in konverteringsspårning för att mäta mer i detalj hur besökarna interagerar med innehållet. Till exempel kan du minska antalet övergivna varukorgar, öka antalet personer som skriver upp sig på ett nyhetsbrev eller mäta på vilket sätt en viss annons leder till försäljning. Genom att mäta och analysera kan du förstå och förbättra webbsajten.

Öka CTR med titlar och beskrivning

Rankar du redan på något är det fördelaktigt att öka antalet personer som väljer att klicka sig vidare till just din sajt bland resultaten. Generellt sett gäller att ju högre upp desto bättre CTR – genomklickningsfrekvens. Det finns dessutom några sätt att öka CTR på en given position. Ta för vana att alltid skriva en så kallad meta title och description för alla produkter, kategorier och blogginlägg. Många gånger väljer Google att visa just den text som du skrivit. Har du formulerat dessa på ett sätt som får folk att vilja klicka ökar du CTR. Läs gärna vår artikel om hur du skriver en bra title och description.

Bygg länkar av hög kvalitet

Google ser länkar som ”röster” på att ditt innehåll är intressant. Logiken är att om många sajter länkar till dig så måste det vara av en anledning. Ditt content premieras med en högre ranking. Viktigt är dock att påpeka att alla länkar inte är lika. Du måste ha bra länkar för att de ska ge någon effekt. Dåliga länkar kan till och med leda till att du tappar ranking.

Vad är en god länk? Den bör vara från en relevant sajt och ligga på ett naturligt sätt i en välskriven text. Du kan få sådana länkar genom länkbyte eller genom att gästblogga. Publicerar du riktigt bra content på din egen sajt kommer du förr eller senare också att få länkar på helt naturlig väg.

Använd interna länkar ofta

Google ser även de interna länkarna som röster. Länka upp de kategorier eller produkter som är extra viktiga. Det behöver inte vara komplicerat. Till exempel kan du tipsa om en liknande produkt eller berätta för besökarna om att en viss kategori finns. Ta gärna en titt på de länkar som vi lagt in i denna artikel som du läser just nu. Artikeln innehåller nämligen flera interna länkar till annat innehåll på Topdog.nu som vi tycker är viktigt. Du kan med fördel även länka ut till andra sidor. Det gillar Google. Dock bör du kanske inte nödvändigtvis länka till konkurrenterna.

Optimera hastigheten

Om din sida laddas långsamt kommer besökarna att tröttna ganska snabbt. Det märker Google. Dessutom mäter Google hastigheten direkt. Tillsammans är dessa två aspekter rankingfaktorer. Vill du ranka högt och sälja online bör du alltså se hastigheten på din sajt som en viktig del av din SEO.

Gör sajten mobilanpassad

Slutligen kan vi inte nog understryka hur viktigt det är att din webbplats går att använda på mobila enheter. Det är inte omöjligt att en majoritet av dina kunder besöker din webbshop eller blogg via mobilen. Google kör på något som de kallar för mobile first – att utgå från de mobila användarna. Gör du likadant kommer det att leda till att du kan sälja bättre på nätet. Ett alternativ för att skapa en bättre upplevelse för mobila användare är att skapa en app. Bra att ha i åtanke då är att app store optimering, det vill säga SEO för app stores skiljer sig något mot vanlig SEO.

Lästips: Vad är app store optimering?

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.