Av |

Byta hemsida (Sitemigrering)

Ska ni byta CMS eller ändra designen på er webbplats? När man gör det är det vanligt att tappa positioner och trafik från Google. Vi på Topdog har en process för att säkerställa att problemet med minskad trafik från Google blir så litet som möjligt och tom ökar trafiken.

 

Om du behöver hjälp eller råd när ni ska byta CMS och webbplats, kontakta Christian Rudolf på 0708-14 08 33 eller [email protected]

 

Vem behöver tänka på SEO-problemen när ni ska migrera er webbplats

 

Om ni ska migrera er webbplats bör du ha problemen med sökoptimering i åtanke om du:  

 

  • Är teknikchef eller CTO med ett krav på dig att den nya webbplatsen ska vara bättre ur SEO-perspektiv.
  • Är marknadschef och är ansvarig för leads och trafik till er webbplats.
  • Är VD och oroar dig över trafik och intäkter i samband med att ni får en ny hemsida.
  • Driver en digital byrå och upplever att det här med Google är svårt och riskfyllt. Och du vill säkerställa att det resulterar i nytta, och inte negativa effekter, för din kund när du skapar en ny hemsida åt dem.

 Hur gör Topdog sajtmigreringar?

 

Problemet som uppstår när man byter hemsida är att tekniken och användarupplevelsen ändras. Även länkstrukturen och innehållet kan påverkas. Ur Googles perspektiv innebär det att webbplatsen blir en helt ny produkt, som dessutom ofta är sämre än den förra.

 

Det är också vanligt att man byter url-strukturen. För att det ska få ett lyckat utfall krävs en särskild process som hjälper Google att förstå vad det är som har hänt.

 

Topdogs process för att migrera er sajt

 

Vid migrering av sajter tillämpar vi på Topdog en process om fyra steg:

 

 

1. Analys och kravställning (Gap-analys av planeringen)

 

 

Ofta finns det redan en plan för hur den nya sajten skall se ut. Utifrån den informationen gör vi en bedömning och ger er feedback kring vad som saknas eller behöver förbättras. De faktorer vi tar hänsyn till vid bedömningen är teknik, content och användarupplevelse. 

 

Om någon eller flera av dessa faktorer inte är bra är en trafikminskning nästan garanterad. Därför är det viktigt att SEO-byrån kopplas in i projektet så tidigt som möjligt.

 

Resultatet av detta steg är en lång lista av kravspecifikationer som används genom hela projektet.

 

 

2. Pre lansering

 

När detta steg tar vid har ni kommit så långt med sajten att vi kan titta och göra en bedömning i utvecklingsmiljö. Utifrån listan av kravspecifikationer går vi igenom sajten och lämnar feedback kring vad som – ur ett Google-perspektiv – fungerar och inte. Nu kan vi också börja ta fram prognoser över hur er nya webbplats kommer att prestera i Google.

 

 

3. Analys vid lansering

 

I samband med lanseringen utvärderar vi webbplatsen utifrån kravspecifikationerna igen. Ni får sedan feedback och vi förser er med ett åtgärdsprogram.

 

4. Analys av sajtmigreringen

 

Efter ungefär en månad finns tillräckligt med information för att vi tillsammans med er ska kunna kartlägga vad som har hänt och dra slutsatser. Därefter tar vi fram en lista över aktiviteter som är lämpliga för er att gå vidare med.

 

Andra SEO tjänster från Topdog

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT