Av

Uppdaterad: December 24, 2021

SEO-duttande

I videon nedan pratar Christian Rudolf om ett scenario som vi möter allt för ofta, vi kallar det för SEO-duttande.


Transkribering av videon:

Vad är SEO-duttande?

Exempel på detta är att någon gör en väldigt enkel kodresearch, uppdaterar title och description och skriver ganska tråkiga sådana. Man skriver dessutom en väldigt billig, meningslös kategoritext på sin e-handel eller en artikel som inte ger så mycket svar på frågan. I vissa fall kanske ett SEO-bolag lyckas övertyga om att man ska dela länkar från deras SEO-nätverk också. Och sen tror man, vill man, hoppas man att detta ska fungera. Allt för ofta blir man besviken när man gör den här förenklade SEO-duttande processen, kanske till och med så att man avfärdar SEO som kanal vilket är dumt, eftersom det görs 50 till 70 miljoner sökningar per dygn. 

Varför händer detta?

Vi har ett helt annat tänk och det beror på att vi har definierat SEO helt annorlunda. För oss är SEO fyra saker;

  • Dels är det content; Google är en textsökmotor.
  • Dels är det så kallat tech i dess bredaste bemärkelse
  • Det handlar idag också om användarupplevelser – det svar att man vill leverera måste vara trevligt förpackat.
  • Länkar till sajten

Ni hör ju att SEO är en ganska komplex aktivitet, det kan till och med vara så att det är olika avdelningar på företagen som hanterar de här tre enheterna inom SEO och man måste försöka få ihop detta. Så motgiftet till SEO-duttande och därmed en mycket större framgång inom SEO är att man ska planera sin sökmotoroptimering. Det är viktigt är att ta fram en plan för de här fyra faktorerna som besvarar

  • Vad man ska göra
  • När man ska göra det
  • Hur man ska göra det
  • Vem som ska göra det

Man behöver också veta tydliga mål och ekonomi, cost/benefit och i vissa fall risker. Om man i större utsträckning jobbar med en sån här plan istället för att “dutta” så kommer man få ett helt annat utfall av sin SEO. Man kommer nå de åtråvärda topp tre positionerna där 80 till 90 procent av nyttan skapas.

Så sluta SEO-dutta och skapa den här planen istället. Och kan ni inte skapa planen, då kan vi hjälpa er att göra det.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.