Av

Uppdaterad: December 24, 2021

Kärnan i SEO

Kärnan i SEO är att SEO i grund och botten är en förbättringsprocess. I denna videon fördjupar jag mig i ämnet och förklarar varför.

Videon ovan berör ämnet vad som är själva kärnan inom SEO – . Christian Rudolf reder ut vad det innebär och hur dessa nya insikter är dig till nytta

Transkribering av videon:

Idag ska vi prata om själva kärnan i Sökmotoroptimering Sverige. Google hade vänligheten att berätta i somras hur många uppdateringar de gör på ett år, siffran är cirka 3200 uppdateringar  per år av deras algoritm varje år. Givet att det finns ungefär 200 arbetsdagar på ett år, kanske lite mer så skulle detta då motsvara 15 uppdateringar per arbetsdag. Detta är ganska stora volymer om man ser det så här.

Sätter man det dessutom i relation till hur ofta du förbättrar er webbsida så blir det ännu tydligare vad de håller på med. Google gör väldigt mycket förbättringar i förhållande till alla andra och det händer såklart inte så mycket i det korta perspektivet. För om du inte förbättrar din webbsida på en månad eller två så händer inte så mycket, alla dem här ändringarna börjar ju inte just ditt segment eller ditt land.

Men ett problem som vi ser där ute det är att många företag har inte en process för att löpande förbättra sin webbsida, och med förbättringar menar jag allt ifrån konverteringsförbättringar, mäta sin loadtime och löpande förbättra denna. Det betyder också att man inte ser de försämringar som händer till exempel någon laddar upp en väldigt tung bild att ladda ner det påverkar loadtimen för det innehållet och SEO är i grund och botten en förbättringsprocess. Ni kan slippa många konsulter eller lättare hålla kvar det värdet som konsulterna skapat åt er genom att på något sätt ha en löpande förbättringsprocess. Och det är inte så att ni behöver göra 3200 förbättringar av er webbsida varje år, det är ganska mycket. Men om ni har en plan för att göra en förbättring i veckan så kommer ni faktiskt ganska mycket längre än era konkurrenter. För många av era konkurrenter har ingen plan alls för förbättring, genomför ytterst få förbättringar per år och garanterat så mäter de inte en bråkdel av det de borde mäta. Så bara genom att ha den här enkla planen att genomföra en förbättring i veckan så har ni ett signifikant annorlunda beteende vilket leder till ett signifikant annat utfall.

Tack!

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.