Topdog, tydliga & trygga processer för Sökmotoroptimering 2023!

  • Ordning och reda i ert SEO-projekt
  • Datadriva, Tydliga och mätbara mål
  • Beprövad och gemensam process
  • Anpassad efter era omständigheter

 

SEO

Läs mer här vad SEO är, varför det är viktigt för svenska företag och hur man genomför SEO-projekt.

Kontakta oss idag

  • 0708 140 833
  • Sankt Eriksgatan 37A, 112 34 Stockholm
  • Måndag – Fredag | 09:00 – 18:00
Rating Rating Rating Rating Rating 5.0 / 5.0

24 kundomdömen

Topdogs SEO-tjänster

left arrow right arrow

Topdogs processer för genomförande av sökmotoroptimering

Sökoptimering är en av de svåraste marknadsföringsaktiviteterna du kan göra. Det beror på att sökmotoroptimering inte är ett mål i sig, utan en process som består av förbättringsaktiviteter inom teknik, content, användarupplevelse och externa länkar. Här kan du lära dig mer om vad SEO är.

Det svåra med Sökmotoroptimering

Det svåra med SEO är att få SEO-arbetet gjort. Det som gör det så svårt är att sökmotoroptimering en hemsida, är att sökmotoroptimering är multidisciplinärt, det vill säga att det involverar de fyra områdena – teknik, content, användarupplevelse och externa länkar. I många fall är det dessutom flera olika avdelningar och externa parter inblandade.

Du kan inte heller utvärdera SEO på samma sätt som andra aktiviteter, varken utifrån mängden nedlagd tid eller genomförda åtgärder. SEO kan enbart utvärderas utifrån ranking, trafik och konvertering. Det betyder att komplexiteten i genomförandet av sökmotoroptimering i Google är hög. Det är denna komplexitet som Topdog anser sig vara exceptionella på. 

Så hur genomför Topdog SEO-projekt?

Steg 1 – insikt och planering

Enligt klassisk projektkunskap ska ungefär 10-20 % av ett projekts resurser tillägnas planering och insikt. Det samma gäller för SEO-projekt. En orsak till att vi betonar vikten av planering är att vi på så sätt kan undvika onödiga överraskningar under projektets gång, särskilt då dessa överraskningar kan leda till förseningar och ökad resursåtgång.

I ett SEO-projekt är det också viktigt att förstå varför saker och ting görs. På så sätt kan du som kund förbättra sättet du hanterar sajtens sökmotoroptimering på. Ingen förändrar eller förbättrar sig utan att först veta varför de ska göra det. Därför är det första steget i vår SEO-process tillägnad analys, insikt och planering. Topdog använder denna process för både stora projekt och vanliga ärenden.

Projektmetodik SEO anno 2023

Vi på Topdog gillar inte långa dokumentationer i Word eller leveranser endast i Powerpoint. Vi föredrar att bygga våra projekt i våra kunders projektsystem, till exempel i Jira eller Trello. Då är det lättare att fokusera på att förstå problemen och att föra diskussioner kring hur vi kan lösa problemen tillsammans.

Steg 2 – genomförande av Sökoptimering

Vår ansats till genomförande är att det är något som måste göras tillsammans med någon som vet vad hen gör. Det är en konst att definiera aktiviteter och därefter omvandla dem till ranking, trafik och konverteringar. Därför behöver du ett bolag som Topdog, även vid genomförandet. Då går vi ofta in som en typ av ”SEO-produktägare” och ser tillsammans med dig till att:

  • ärenden och åtgärder blir genomförda i din genomförandeprocess.
  • det blir rätt gjort och att inget annat tar skada i processen.
  • åtgärderna får effekt i Google.
  • planen kalibreras i relation till den feedback vi får när vi arbetar oss upp mot toppen av Google. Feedback från Google och hur er organisation klarar av att genomföra förbättringarna.

Nå SEO-projektets mål

Med Topdogs SEO-process kommer du att hamna ungefär där du vill. Då vi tillsammans skapat insikt blir problemen på vägen är färre. Om du har insikt i hur och varför du bör göra SEO blir det lättare att addera rätt mängd resurser. 

Här är en video som förklarar våra processer för sökmotoroptimering:

Navigera bland alla SEO-problem

För att du lätt ska förstå SEO och kunna navigera kring åtgärder och mål,  delar vi ofta upp SEO-projekten i olika delar. Vi kallar dessa delar för:

  • Fix
  • Improve
  • Expand

Denna uppdelning gör det lättare att förstå och dela in SEO-projektet i mindre delar samt att skapa förståelse för varför varje del som måste genomföras.

SEO-fas ”Fix”

Denna fas syftar till att få ordning på de mest grundläggande kraven i din sajts infrastruktur. och performance Det handlar ofta om att fixa fel, men också om att lägga till de viktiga delar som saknas. Här är några exempel på felaktigheter som ofta förekommer:

  • felaktiga canonical
  • felaktig xml sitemap
  • loadtime-problem
  • felaktig indexering av content.

Vi genomför dessutom ofta förbättringar av title/description/h1 i denna fas, särskilt inom e-handel, eftersom denna typ av förbättring är en av de lägst hängande frukterna. Enligt vår klassificering av problem ska denna åtgärd egentligen ske under improve-fasen, men på grund av dess enkelhet och värde genomför vi ofta denna åtgärd redan i första fasen. 

Exempel på SEO-tjänster i denna fas:

SEO-fas ”Improve”

I denna fas fokuserar vi på att förbättra existerande infrastruktur. Här är några exempel på sådana förbättringsområden:

  • Schema 
  • Meny och navigation
  • Interna länkar
  • UX och konvertering
  • Internationell SEO
  • Kategoritexter
  • Reviewmodul

Exempel på SEO-tjänster i denna fas:

SEO-fas ”Expand”

I denna fas fokuserar vi på att expandera sajten, dvs addera fler sidor till er sajt. Det handlar inte om att slumpmässigt lägga till produkter eller bloggartiklar, utan om att identifiera relevanta sökbeteenden samt bygga strukturer och processer som säkerställer att din sajt rankar på dessa beteenden. 

Exempel på möjliga expansioner för e-handlare

  • Indexera filterfunktioner
  • Brandsökningar
  • Rea
  • Outlet och billigt

Exempel på andra expansioner

  • En contentsektion
  • Lokala sidor
  • Engelska mot engelskspråkiga marknader (eller andra språk)

Exempel på SEO-tjänster i denna fas:

Vill du köpa specifika SEO-tjänster?

Du kan naturligtvis även köpa enskilda SEO-tjänster av oss, men det ställer högre krav på dig som köpare. Köpet blir mer komplext och du måste själv ta ansvar för hur du använder resultatet. Vi försöker emellertid alltid addera en ”road map” i våra leveranser, så att du vet vilka val du har i nästa steg och vilka åtgärder vi anser är lämpliga.

Varför anlitar företag och organisationer Topdog?

  • Topdog har en tydlig process för genomförande av sökoptimering och content.
  • Topdog är bra på att driva projekt och därmed skapa bestående förändring.
  • Topdog är mycket bra på teknisk SEO och content.
  • Topdog är bra på att anpassa sig till sina kunder och deras omständigheter.
  • Topdog hjälper sina kunder att skala upp fortare genom att till exempel accelerera contentproduktionen och driva fokuserad teknikförbättring/utveckling.
  • Topdog har en bred portfölj av SEO tjänster
  • Topdog är duktiga på att dela upp SEO i tjänster och faser men i slutändan, blir det ändå samstämmighet.

 

Nu när du bättre förstår vad vi gör, hur vi tänker och varför våra kunder anlitar oss kanske du vill kontakta oss. Du är välkommen att mejla till Christian Rudolf[email protected] eller slå en signal på telefonnummer 0708 14 08 33. Vi hörs!

 

Våra kunder

Varför är SEO viktigt?

SEO i kundresan

Varför investerar företag i SEO?

En anledning är att det i svenska Google görs omkring 50–70 miljoner sökningar varje dag och i ca 10 % av fallen har användaren pengarna i handen och är redo att spendera dem. Genom att sökmotoroptimera sajten ökar sannolikheten att de hittar till just dig. Men det finns naturligtvis fler värdefulla anledningar.

SEO genererar trafik och sälj

Den vanligaste anledningen till att många gör SEO är att de vill öka trafiken till sajten och nå fler kunder. 

Skapar återkommande kunder

När dina kunder Googlar och hittar dig gång på gång blir det mycket enklare att sälja mer till dem.

Gör dig mer relevant

Om du inte finns i topp 10 eller topp 5 i Google är du inte så relevant inom det du gör.

Ökar varumärkeseffekten

Ju mer tid dina besökare spenderar på din sajt, desto mer varumärkeseffekt får du. Det samma gäller antalet sidor de besöker och läser.

Engagerar Googles användare

När användarna hittar ditt innehåll kan du engagera dem.

Ökar delningen av innehåll i sociala medier

När du lockar fler besökare till ditt innehåll och det uppskattas får du fler delningar i sociala medier.

Attraherar länkar från andra sajter

De som är aktiva på nätet letar ofta efter bra innehåll att länka till. Om de hittar ditt innehåll när de googlar kan det leda till att de länkar till din sajt.

Topdogs referenser

Lämna omdöme
  • 🎩 Hur gör Topdog sökmotoroptimering 2023?

    SEO är avancerat då det består av teknik, content, externa länkar och användaruppelvelse. För att få sökmotoroptimering att generera bra ROI, behöver man göra alla fyra aktiviteterna. Vi har en tydlig genomförande process du kan läsa om på denna sidan.

  • 🐾 Hur ser Topdogs process ut för sökmotoroptimering

    Processen för sökmotoroptimering handlar om att förbättra teknik, länkar, content och användarupplevelse. Klicka på denna länken och läs mer om vår tydliga genomförande process av dessa fyra aktivieter.

  • 👓 Vad är sökmotoroptimering

    SEO är content, länkar, användarupplevelse och innehåll. Utöver det är genomförande förmåga viktigt. Då det lätt blir komplext med när du har fyra faktorer att förbättra.

  • 💵 Varför gör man sökmotoroptimering?

    När man får sökmotoroptimering rätt är det oftast den billigaste och bästa marknadsföringen du kan göra