Topdogs SEO-tjänster
-
Analysera
Om SEO-satsningen ska lyckas måste alla involverade förstå vad som ska förbättras och varför. Det sker ingen förändring innan man till fullo förstår problemen och nyttan av det som ska göras.
-
Fix
Dessa tjänster fokuserar på sajtens existerande infrastruktur. Vi fixar fel och säkerställer att webbsidan presterar som den ska.
-
Improve
Dessa SEO-tjänster har fokus på genomförande. Vi riktar vår uppmärksamhet mot att förbättra hemsidans nuvarande infrastruktur.
-
Expand
Våra Expand-tjänster riktar sig till dig som vill bygga ut webbsidan och addera funktioner som den ännu inte har. Expand handlar också om att expandera sidan för att möta nya sökbeteenden som förbättrar din affär.
-
Övervaka
En modern hemsida är komplex, består av många rörliga delar och involverar flertalet människor. Det är lätt hänt att någon gör fel eller att något går sönder. Därför är det viktigt att övervaka varje insats, mäta och kalibrera – allt för att inte förstöra den ranking och trafik som du redan byggt upp.
Topdogs processer för genomförande av sökmotoroptimering
Sökoptimering är en av de svåraste marknadsföringsaktiviteterna du kan göra. Det beror på att sökmotoroptimering inte är ett mål i sig, utan en process som består av förbättringsaktiviteter inom teknik, content, användarupplevelse och externa länkar. Här kan du lära dig mer om vad SEO är.
Det svåra med Sökmotoroptimering
Det svåra med SEO är att få SEO-arbetet gjort. Det som gör det så svårt är att sökmotoroptimering en hemsida, är att sökmotoroptimering är multidisciplinärt, det vill säga att det involverar de fyra områdena – teknik, content, användarupplevelse och externa länkar. I många fall är det dessutom flera olika avdelningar och externa parter inblandade.
Du kan inte heller utvärdera SEO på samma sätt som andra aktiviteter, varken utifrån mängden nedlagd tid eller genomförda åtgärder. SEO kan enbart utvärderas utifrån ranking, trafik och konvertering. Det betyder att komplexiteten i genomförandet av sökmotoroptimering i Google är hög. Det är denna komplexitet som Topdog anser sig vara exceptionella på.
Så hur genomför Topdog SEO-projekt?
Steg 1 – insikt och planering
Enligt klassisk projektkunskap ska ungefär 10-20 % av ett projekts resurser tillägnas planering och insikt. Det samma gäller för SEO-projekt. En orsak till att vi betonar vikten av planering är att vi på så sätt kan undvika onödiga överraskningar under projektets gång, särskilt då dessa överraskningar kan leda till förseningar och ökad resursåtgång.
I ett SEO-projekt är det också viktigt att förstå varför saker och ting görs. På så sätt kan du som kund förbättra sättet du hanterar sajtens sökmotoroptimering på. Ingen förändrar eller förbättrar sig utan att först veta varför de ska göra det. Därför är det första steget i vår SEO-process tillägnad analys, insikt och planering. Topdog använder denna process för både stora projekt och vanliga ärenden.
Projektmetodik SEO anno 2023
Vi på Topdog gillar inte långa dokumentationer i Word eller leveranser endast i Powerpoint. Vi föredrar att bygga våra projekt i våra kunders projektsystem, till exempel i Jira eller Trello. Då är det lättare att fokusera på att förstå problemen och att föra diskussioner kring hur vi kan lösa problemen tillsammans.
Steg 2 – genomförande av Sökoptimering
Vår ansats till genomförande är att det är något som måste göras tillsammans med någon som vet vad hen gör. Det är en konst att definiera aktiviteter och därefter omvandla dem till ranking, trafik och konverteringar. Därför behöver du ett bolag som Topdog, även vid genomförandet. Då går vi ofta in som en typ av ”SEO-produktägare” och ser tillsammans med dig till att:
- ärenden och åtgärder blir genomförda i din genomförandeprocess.
- det blir rätt gjort och att inget annat tar skada i processen.
- åtgärderna får effekt i Google.
- planen kalibreras i relation till den feedback vi får när vi arbetar oss upp mot toppen av Google. Feedback från Google och hur er organisation klarar av att genomföra förbättringarna.
Nå SEO-projektets mål
Med Topdogs SEO-process kommer du att hamna ungefär där du vill. Då vi tillsammans skapat insikt blir problemen på vägen är färre. Om du har insikt i hur och varför du bör göra SEO blir det lättare att addera rätt mängd resurser.
Här är en video som förklarar våra processer för sökmotoroptimering:
Navigera bland alla SEO-problem
För att du lätt ska förstå SEO och kunna navigera kring åtgärder och mål, delar vi ofta upp SEO-projekten i olika delar. Vi kallar dessa delar för:
- Fix
- Improve
- Expand
Denna uppdelning gör det lättare att förstå och dela in SEO-projektet i mindre delar samt att skapa förståelse för varför varje del som måste genomföras.
SEO-fas ”Fix”
Denna fas syftar till att få ordning på de mest grundläggande kraven i din sajts infrastruktur. och performance Det handlar ofta om att fixa fel, men också om att lägga till de viktiga delar som saknas. Här är några exempel på felaktigheter som ofta förekommer:
- felaktiga canonical
- felaktig xml sitemap
- loadtime-problem
- felaktig indexering av content.
Vi genomför dessutom ofta förbättringar av title/description/h1 i denna fas, särskilt inom e-handel, eftersom denna typ av förbättring är en av de lägst hängande frukterna. Enligt vår klassificering av problem ska denna åtgärd egentligen ske under improve-fasen, men på grund av dess enkelhet och värde genomför vi ofta denna åtgärd redan i första fasen.
Exempel på SEO-tjänster i denna fas:
SEO-fas ”Improve”
I denna fas fokuserar vi på att förbättra existerande infrastruktur. Här är några exempel på sådana förbättringsområden:
- Schema
- Meny och navigation
- Interna länkar
- UX och konvertering
- Internationell SEO
- Kategoritexter
- Reviewmodul
Exempel på SEO-tjänster i denna fas:
SEO-fas ”Expand”
I denna fas fokuserar vi på att expandera sajten, dvs addera fler sidor till er sajt. Det handlar inte om att slumpmässigt lägga till produkter eller bloggartiklar, utan om att identifiera relevanta sökbeteenden samt bygga strukturer och processer som säkerställer att din sajt rankar på dessa beteenden.
Exempel på möjliga expansioner för e-handlare
- Indexera filterfunktioner
- Brandsökningar
- Rea
- Outlet och billigt
Exempel på andra expansioner
- En contentsektion
- Lokala sidor
- Engelska mot engelskspråkiga marknader (eller andra språk)
Exempel på SEO-tjänster i denna fas:
Vill du köpa specifika SEO-tjänster?
Du kan naturligtvis även köpa enskilda SEO-tjänster av oss, men det ställer högre krav på dig som köpare. Köpet blir mer komplext och du måste själv ta ansvar för hur du använder resultatet. Vi försöker emellertid alltid addera en ”road map” i våra leveranser, så att du vet vilka val du har i nästa steg och vilka åtgärder vi anser är lämpliga.
Varför anlitar företag och organisationer Topdog?
- Topdog har en tydlig process för genomförande av sökoptimering och content.
- Topdog är bra på att driva projekt och därmed skapa bestående förändring.
- Topdog är mycket bra på teknisk SEO och content.
- Topdog är bra på att anpassa sig till sina kunder och deras omständigheter.
- Topdog hjälper sina kunder att skala upp fortare genom att till exempel accelerera contentproduktionen och driva fokuserad teknikförbättring/utveckling.
- Topdog har en bred portfölj av SEO tjänster
- Topdog är duktiga på att dela upp SEO i tjänster och faser men i slutändan, blir det ändå samstämmighet.
Nu när du bättre förstår vad vi gör, hur vi tänker och varför våra kunder anlitar oss kanske du vill kontakta oss. Du är välkommen att mejla till Christian Rudolf på [email protected] eller slå en signal på telefonnummer 0708 14 08 33. Vi hörs!
Våra kunder
Topdog genomför SEO för dessa branscher
-
Finans
Finanssektorn präglas av konkurrens och höga krav, vilket innebär att du behöver arbeta med alla aspekter av SEO för att dina kunder ska hitta dig.
-
E-handel
Med hjälp av SEO för e-handel kan du nå dina kunder på ett effektivt sätt och skapa köpupplevelser som får dem att vilja komma tillbaka till dig gång på gång.
-
Media
Nyhets- och mediesajter har mycket att vinna på att göra SEO. och med sin konstanta ström av färskt innehåll finns det stora möjligheter att klättra i Googles sökresultat.
-
Casino
SEO för casino och spelbolag är inte lätt. De är ofta mycket reglerade och får inte agera på olika nationella marknader. Det innebär emellertid att SEO:ns betydelse ökar markant.
-
Resor
De flesta sökningar som görs i Sverige är rese- och hotellrelaterade. Effektiv och framgångsrik SEO är därför otroligt viktigt om du vill vinna kunder.
-
B2B
Inköp av B2B-tjänster är en komplicerad process. När kunderna Googlar vill ni dyka upp oftare än era konkurrenter. Därför är det värdefullt att göra SEO för B2B.
-
SaaS
SaaS-branschen blomstrar tack vare vår allt med digitala livsstil. Öka chansen att du vinner upphandlingen och minska dina annonskostnader med SaaS-SEO.
-
Enterprise
Sökmotoroptimering för stora företag kräver en smart, sofistikerad och skalbar SEO-strategi. Låt Topdog ta fram en strategi anpassad till ditt företag.
Varför är SEO viktigt?
SEO i kundresan
Action
Varför investerar företag i SEO?
En anledning är att det i svenska Google görs omkring 50–70 miljoner sökningar varje dag och i ca 10 % av fallen har användaren pengarna i handen och är redo att spendera dem. Genom att sökmotoroptimera sajten ökar sannolikheten att de hittar till just dig. Men det finns naturligtvis fler värdefulla anledningar.
SEO genererar trafik och sälj
Den vanligaste anledningen till att många gör SEO är att de vill öka trafiken till sajten och nå fler kunder.
Skapar återkommande kunder
När dina kunder Googlar och hittar dig gång på gång blir det mycket enklare att sälja mer till dem.
Gör dig mer relevant
Om du inte finns i topp 10 eller topp 5 i Google är du inte så relevant inom det du gör.
Ökar varumärkeseffekten
Ju mer tid dina besökare spenderar på din sajt, desto mer varumärkeseffekt får du. Det samma gäller antalet sidor de besöker och läser.
Engagerar Googles användare
När användarna hittar ditt innehåll kan du engagera dem.
Ökar delningen av innehåll i sociala medier
När du lockar fler besökare till ditt innehåll och det uppskattas får du fler delningar i sociala medier.
Attraherar länkar från andra sajter
De som är aktiva på nätet letar ofta efter bra innehåll att länka till. Om de hittar ditt innehåll när de googlar kan det leda till att de länkar till din sajt.
SEO-teamet och kompetenser som Topdog erbjuder
-
🎩 Hur gör Topdog sökmotoroptimering 2023?
SEO är avancerat då det består av teknik, content, externa länkar och användaruppelvelse. För att få sökmotoroptimering att generera bra ROI, behöver man göra alla fyra aktiviteterna. Vi har en tydlig genomförande process du kan läsa om på denna sidan.
-
🐾 Hur ser Topdogs process ut för sökmotoroptimering
Processen för sökmotoroptimering handlar om att förbättra teknik, länkar, content och användarupplevelse. Klicka på denna länken och läs mer om vår tydliga genomförande process av dessa fyra aktivieter.
-
👓 Vad är sökmotoroptimering
SEO är content, länkar, användarupplevelse och innehåll. Utöver det är genomförande förmåga viktigt. Då det lätt blir komplext med när du har fyra faktorer att förbättra.
-
💵 Varför gör man sökmotoroptimering?
När man får sökmotoroptimering rätt är det oftast den billigaste och bästa marknadsföringen du kan göra