Av

Uppdaterad: Maj 18, 2024

Vad är Google Overview (Översikt) & hur påverkar det min affär som ehandlare?

I veckan som gick har Google lanserade en ny AI-funktion i sökresultatet tidigare i veckan, men du kanske fortfarande är lite förvirrad över det. Så jag tänkte summera det åt dig, berätta vilken effekt det har och om du behöver göra något.

Vad har Google lanserat?

Google har lanserat en ny funktion i sökresultatet de kallar “Overview”. Enkelt förklarat är det en AI-genererad snippet, högst upp i sökresultatet. Tänk dig Featured Snippet (plats noll i sökresultatet) som snabbt och enkelt ska besvara din fråga. Skillnaden är att svaret genereras av AI och hämtas inte direkt från en sida. Det finns även fler länkar som källhänvisningar på plats noll, vanligtvis 2-3 länkar syns direkt och fler om man klickar vidare.

Vad är Google Overview?

Google Overview är en ny AI-funktion i Googles sökresultat som lanserades nyligen. Denna funktion genererar automatiskt en kort sammanfattning högst upp på sökresultatsidan, baserat på användarens fråga. Istället för att hämta information direkt från en enda webbplats, använder Google Overview avancerad AI-teknik för att sammanställa svar från flera källor på webben. Denna AI-genererade snippet, liknande en Featured Snippet, visar vanligtvis 2-3 länkar som källhänvisningar och erbjuder mer detaljer om användaren klickar vidare. Google Overview är designad för att ge användare snabb och relevant information, särskilt för frågor som kräver djupare förklaringar och informationssökningar.

Google overview
Om Topdog fick bestämma skulle Google Overview se ut såhär

Vilka faktiska ändringar är detta jämfört med Featured Snippet?

  • AI-genererade svar: Google generar svaret med hjälp av AI, vilket innebär att svaret inte hämtas direkt från en specifik sida.
  • Fler källhänvisningar: På plats noll finns det fler länkar som källhänvisningar. I de exempel vi sett verkar det vara 2-3 länkar som syns direkt och fler om man klickar vidare.

Vilka typer av sökningar (sökresultat) är påverkade?

De sökningar där användaren söker svaret på en fråga, så kallade informationssökningar. Exempelvis “Vad är SEO”, “Hur tvättar man en täckjacka” osv kommer Google Overview att visas. Kommersiella sökningar är inte påverkade i detta läge. Så om du driver en e-handel kan du slappna av lite eftersom dessa ändringar inte direkt påverkar dina produktsidor eller transaktionella sökningar.

Exempel för Google Overview

Gif som visar hur Google overview fungerar
Gif från Google som illustrerar hur Google overview (översikt) fungerar

Hur påverkar detta min affär som e-handlare?

Väldigt lite. Det kan påverka din innehållsmarknadsföring något. Det är rimligt att tro att det kommer påverka trafiken något i din artikelsektion. Både positivt och negativt. För informationsinnehåll kan det innebära ökad synlighet men även konkurrens om uppmärksamheten från Googles AI-genererade svar.

Var hittar jag dessa Overview-sökresultat?

Än så länge bara i USA. De kommer att rullas ut brett under veckan som kommer. Det är rimligt att tro att det dröjer något innan de skeppas i Europa. Jag tror de kommer att vara utrullade till semestrarna här. Google har inte bråttom men de vill att det ska bli rätt.

Hur mäter jag denna “Overview”-funktion?

Google säger att de inte kommer att bryta ut trafiken i Google Search Console utan dessa “overview”-klicks kommer att vara i samma hög som alla andra klicks. Företag som Semrush eller Ahrefs jobbar förmodligen intensivt för att kunna mäta detta och vi kan förvänta oss de första pressreleaserna kring detta snart.

Finns det några konstigheter med denna nya funktion?

Ja, en sak. På skärmdumpar och GIF:ar verkar det som om overview-funktionen ligger före Googles annonser. Det är udda och antagligen bara temporärt.

Vad är Googles nästa steg?

Nästa steg testas redan i Google Search Labs och det är en större grad av interaktivitet, i riktningen ChatGPT/Google Gemini. Google planerar att fortsätta utveckla funktioner som multistep reasoning capabilities, planning capabilities, AI-organized search results, och en ny Google Lens-ask-with-video-funktion.

Sammanfattning

Google Overview är en ny AI-funktion i sökresultatet som ger snabba, AI-genererade svar på användarens frågor. För e-handlare innebär detta främst en påverkan på content marketing och informationssökningar, medan kommersiella sökningar förblir opåverkade i nuläget. Google kommer att fortsätta utveckla och förbättra denna funktion, med fler interaktiva och AI-drivna funktioner på väg. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad och följa hur dessa förändringar kan påverka trafiken och synligheten för din webbplats.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.