Av |

Hur bör PR och SEO samarbeta?

Googles algoritmer är komplexa och genomgår en ständig utveckling, men länkar fortsätter att vara en viktig rankingfaktor. Länkbygge är därför fortfarande en av många metoder som används inom sökmotoroptimering. De sänder en signal till Google att din webbplats är en trovärdig källa värd att citeras. Men hur kan du göra för att lyckas med PR och länkbygge?  


Transkribering av videon:

Hej! Jag heter Christian. Jag driver en content- och SEO-byrå som heter Topdog. Idag ska jag avslöja den magiska såsen om hur man gör för att verkligen lyckas med PR och länkbygge.

Inom SEO är länkar fortfarande viktigt. Och de bästa man kan få är oftast från olika typer av mediasajter. De kan man inte köpa. De måste man förtjäna. Hur gör man för att verkligen lyckas med PR och länkbygge?

  1. Du måste såklart ha ett intressant ämne. Helst ska det vara skrivet på ett sätt så att journalisten bara kan ta den. Journalister har en jobbig tillvaro idag. De behöver oftast haspla ur sig mellan sex till tio artiklar per arbetsdag. För er som har försökt skriva lite är det ganska tung arbetsbörda. Helst vill de bli väldigt inspirerande. Det sparar dem tid.
  2. Du lyckas haspla ur dig en intressant pressrelease. Ett gäng sajter bestämmer sig för att inspireras av dig och publicerar någonting i ämnet. Men ingen länkar till dig. Detta är normalläget. Det är till och med så att vissa sajter, som exempelvis Expressen, har guidelines där står det att man inte ska länka.

För att hantera detta på ett effektivt sätt ska man använda sådana som oss och sätta upp en väldigt specifik process. Vi är duktiga på att övervaka internet och se vilka som nämner ert varumärke. Vi kontaktar dem och ber dem länka till källan. Det vill säga ert pressrum. Inte till Mynewsdesk utan till pressrummet på er sida. Detta är förvånansvärt effektivt. Gör man så här kan man till och med få länkar från Expressen. Det har hänt. Vi har lyckats.

Hur väl kommer man lyckas? Jag skulle säga att om ni är lite kända och har en person som är skicklig på att skriva pressreleaser kan det vara så att 10 till 15 procent av alla de gånger ni blir omnämnda i media kan vi omvandla till länkar till er. Ett mer normalt mått är kanske 5 procent.

Ni kan själva testa den här metodiken om ni vill det. Vi har en funktion på Topdog som heter Länkscouten. Där kan ni stoppa in namnet på ert varumärke och ut kommer det komma möjligheter för er att bygga länkar. Ni kan själva prova. Eller så kan ni kontakta oss så kan vi visa er exakt hur det ska fungera.

Välkomna.