Av |

Google Ads (tidigare AdWords)

Google Ads (tidigare AdWords) är ett annonsnätverk som drivs av Alphabet. Det innehåller sökannonsering i sökmotorn, bannerannonsering via partnersajter, Google Shopping och annonser på YouTube. Tack vare Googles dominans bland världens sökmotorer är Ads numera ett av de största annonsnätverken i världen.

Vad är Google Ads?

Google Ads är en plattform för digital marknadsföring. Det är företaget Alphabet som utvecklat och driver tjänsten, samma bolag som bland annat ligger bakom sökmotorn Google.

Mest känt är Ads för de annonser som dyker upp bland sökresultaten i sökmotorn. Men tjänsten består av flera typer av annonsering:

  • Sökannonsering
  • Google Shopping
  • Bannerannonsering
  • Remarketing
  • Annonsering på YouTube

Låt oss titta närmare på dessa olika aspekter av Google Ads.

Sökannonsering

Om du gör en sökning på Google händer det ganska ofta att sökmotorn väljer att visa små textannonser som ser ut ungefär som sökresultaten. De kan dyka upp över resultaten eller under dem. Som regel matchar annonserna den sökning som du gjort ganska bra. Detta är sökannonsering via Google Ads.

Denna typ av annonser fungerar särskilt bra för företag som erbjuder tjänster. Men den används också flitigt för att annonsera produkter, i synnerhet sådana som inte är ”fysiska” som exempelvis programvara eller molntjänster.

Google Shopping

Google Shopping är en prisjämförelsetjänst där konsumenter snabbt kan få en överblick över olika butikers utbud. Det är gratis att vara med i Google Shopping, men det går även att betala extra via Google Ads. Då får produkterna prioritet och kan visas högst upp i resultaten. Produkter från Google Shopping kan också dyka upp bland resultaten i sökmotorn.

Annonser via Google Shopping passar utmärkt för de flesta former av onlinebutiker.

Bannerannonsering – Googles displaynätverk

Google Ads innehåller även displayannonser som visas som banners på ett nätverk av anslutna webbplatser. När du annonserar via Google Display kan din annons visas på bloggar, nyhetssajter, forum, nischade sajter och andra webbplatser. Med hjälp av Googles displaynätverk kan du dessutom nå ut till de miljontals människor som varje dag använder appar i sina mobiler.

Denna typ av annonser är bra om du vill nå ut med ett grafiskt reklammaterial i form av bilder och logo. Givetvis går det att blanda med ett skrivet budskap i form av ett erbjudande eller information.

Precis som för Google Ads via sökannonsering kan du ställa in vilken typ av användare som ska få se annonserna. Du kan därför ringa in din målgrupp ganska bra. Samtidigt är detta en bredare typ av annonsering än sökannonsering eftersom det inte finns några söktermer som triggar annonsen. Den visas för alla besökare som matchar målgruppen, oavsett vad deras syfte med besöket på webbplatsen var.

Annonser via Googles displaynätverk är ett bra val om du vill nå ut till en bredare målgrupp med branding av ditt företag.

Remarketing

Google Ads innehåller en funktion för remarketing. Med det menas att du kan skapa särskilda annonser som enbart visas för människor som redan besökt din hemsida. Till exempel kan du ställa in så att Ads visas för besökare som tidigare lagt en vara i korgen i din webbutik men inte slutfört ett köp. Eller så kan du visa annonsen för alla som varit på webbplatsen minst en gång den senaste månaden.

Remarketing är ett kraftfullt redskap för att göra skräddarsydda erbjudanden till dina kunder och potentiella kunder. Till exempel kan du berätta för dem att det är fri frakt just nu eller att den rabatt som de kanske redan uppmärksammat gäller veckan ut. Den typen av inriktade budskap kan höja konverteringsgraden.

En kul detalj med remarketing är att besökarna inte måste ha kommit till webbplatsen via Google Ads i första hand utan kan ha landat där genom Facebooks Ads eller organiskt genom en sökning i Google.

Annonsering på YouTube

YouTube är en del av Google och därmed även en del av annonsnätverket Google Ads. Att annonsera på YouTube innebär att nå ut till en potentiellt enorm publik. Med över 2 miljarder användare är det världens näst största sociala plattform efter Facebook.

Annonser med Google Ads på YouTube kan vara i form av ett videoklipp i början eller mitten av en video. Ofta ”tvingas” användaren att se hela eller en del av annonsen innan hen kan fortsätta titta. Det påminner därför mycket om TV-reklam. Den stora skillnaden är att YouTube-annonsering, precis som övriga Google Ads, går att targetera så att endast användare som tillhör din målgrupp får se reklamen.

På YouTube finns även annonser i form av textmeddelanden som dyker upp längst ner i bilden medan en video spelas upp.

Hur fungerar Google Ads?

  • Du når Google Ads på  ads.google.com. Där skapar du ett gratis konto för att få tillgång till plattformen.
  • Väl inne i plattformen kan du skapa annonskampanjer.
  • Bestäm vilka sökord eller grupper av sökord du ska buda på.
  • Ange en maxbudget per dag och vilken typ av bud du vill lämna. Till exempel kan du välja att automatisk budgivning eller ställa in en maxkostnad per klick.
  • Ange en landningssida som besökaren ska hamna på efter att ha klickat på annonsen.
  • För sökannonser får du därefter skriva själva annonstexten med rubrik och annonstext.
  • Dessutom kan du ange ett mål med annonsen, exempelvis att få fler besökare eller att de ska lyfta på luren och ringa er.

Tips – Du kan lägga upp flera liknande annonser och köra dem samtidigt. Sedan kan du pausa den eller de annonser som går sämst och behålla de som är mest effektiva.

Varför ska man använda Google Ads?

Det finns många goda anledningar att annonsera med Google Ads:

  • Det främsta digitala annonsnätverket på internet.
  • Lätt att komma igång
  • Ett bra komplement till SEO
  • Få in nya leads snabbt
  • Samla in data för att konverteringsoptimera en webbsida
  • Mångfacetterat – innehåller sökannonsering, YouTube Ads, banners och annonser i appar

Anledningar att inte annonsera med Ads

Självklart finns det även nackdelar med Google Ads:

  • Ger bara kunder så länge som du betalar för trafiken
  • Ofta lägre konverteringsgrad än genom organisk trafik (SEO)
  • Svårt att nå full potential utan en expert som administrerar kontot
  • Allt dyrare kostnad per klick på grund av konkurrensen
  • Sällan lönsamt i branscher med tuffa marginaler

Det som idag kallas för Google Ads hette tidigare AdWords. Den 24 juli 2018 bytte Google namnet på tjänsten. Ads eller AdWords – det är samma sak. Men Google utvecklar givetvis ständigt tjänsten. De annonseringsmöjligheter som finns idag via denna plattform är mer avancerade än någonsin.

Samtidigt har Google hela tiden satsat på att göra AdWords och senare Ads alltmer användarvänligt. Tanken är att vem som helst ska kunna komma igång och annonsera på nätet. I praktiken är det givetvis inte fullt så lätt, men det märks att utvecklingen av AdWords/Ads gått framåt med avseende på användarvänlighet.

Vad kostar Google Ads?

I Google Ads betalar du alltid per klick (PPC – Pay Per Click). Det finns ingen uppläggningsavgift, månadsavgift eller liknande.

Vad ett klick kostar i Ads (CPC – Cost Per Click) varierar bland annat beroende på hur konkurrensen ser ut. Prissättningen på plattformen sker genom budgivning.

I snitt brukar Google Ads kosta mellan 4 och 8 kronor per klick. Men priset för Ads kan variera från några ören upp till flera hundra kronor per klick, beroende på bransch.

Vilken plats din annons får, vad den kostar och hur ofta den visas beror på flera faktorer:

  • Hur många andra annonsörer som budar på samma sökord och hur mycket de budar
  • Tid på året – säsongsvariationer gör att kostnaden för Ads varierar över året
  • Hur väloptimerad landningssidan är – Google Ads Quality Score premierar bra innehåll
  • Typ av annons – displayannonser brukar vara billigare än söknätverksannonser

En viktig skillnad mellan Google Ads och sökmotoroptimering (SEO) är att annonser medför en kostnad per klick, något du slipper med organiska besökare. När du annonserar på Google visas annonserna så länge som du betalar och oavsett om du sedan lyckas konvertera besökarna till kunder eller inte.

Med SEO har du istället en större initial kostnad i form av en investering i content, webbplatsstruktur och länkbygge. Resultaten kommer inte lika snabbt som med Ads men när besökarna sedan börjar rulla in kostar det dig inget extra. Att underhålla sökmotoroptimeringen på löpande basis är ofta mycket billigare än att hela tiden annonsera i Google.

Google Ads kan vara ett utmärkt komplement till sökmotoroptimering. Annonser kan användas när du snabbt vill få trafik till sajten, exempelvis under en tillfällig kampanj. Det är också ett bra sätt att nå ut till dina organiska besökare som tidigare kommit till sajten via en vanlig sökning i Google.

Vissa företag använder Google Ads för att samla in data och testa hur bra en sida konverterar. Därefter kan projektet skalas upp genom content och sökmotoroptimering.

SEO kan också vara bra för din annonsering i Google Ads. Genom att skapa en webbsajt med välutformat innehåll som är relevant för dina besökare får den en högre status i Google Ads ögon. Det brukar leda till bättre positioner för annonserna och en lägre kostnad per klick. Därför kan annonsering via Google Ads ofta gå hand i hand med sökmotoroptimering för e-handel.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!