Av

Uppdaterad: December 07, 2022

Så fungerar Googles indexering

Att synas i Google är ett måste oavsett vilken sorts företag eller organisation du driver. Av den orsaken är det viktigt att du säkerställer att din webbplats och dess tillhörande webbsidor faktiskt finns i Googles index. En sida med innehåll som inte indexerats existerar inte i Google, vilket innebär att användaren inte kan hitta den. Men hur fungerar indexering egentligen? Låt oss förklara.

Google indexering

Googles index är som ett bibliotek

Googles index kan jämföras med ett gigantiskt bibliotek fullt av böcker skrivna av olika människor från hela världen. Föreställ dig att du vill låna en bok om hundar och på hyllorna ser du hundratals olika böcker med liknande innehåll. Vilken ska du välja? Bibliotekarien hjälper dig då att hitta den bok som passar dig bäst.

Sökmotorer som Google fungerar på samma sätt – de har ett stort index med flera miljarder webbsajter och webbsidor. När du gör en sökning i Google söker du i deras index och baserat på den information Google har om deras användare och de olika webbsidorna plockar sökmotorn fram och presenterar den information de bedömer passar din sökfråga bäst.

Googles indexering i tre steg

Googles indexering är en process som lägger till din sajt och dess tillhörande sidor i Googles index och på så sätt gör det möjligt för användare att hitta din webbsajt i Googles databas. Indexeringsprocessen sker i tre steg – genomsökning, indexering och ranking.

1. Genomsökning

För att hitta och genomsöka din sajt använder sig Google av så kallade sökrobotar, även kallade spindlar. Dessa sökrobotar är egentligen en mjukvara vars uppdrag är att genomsöka webbsidor och samla in information om dem. Sökrobotarna rör sig genom webbsidorna med hjälp av interna länkar och sitemaps. Det innebär att om du har länkat till en sida på din sajt från en annan sida på din sajt, kommer robotarna att genomsöka den också. Med hjälp av interna länkar kan du därmed se till att Googles sökrobotar genomsöker din sajt snabbt och effektivt.

Sökrobotarna kan även använda sig av den information som användaren skriver in i Chrome för att indexera webbsidor. Om en användare skriver in en URL som sökroboten inte känner till använder roboten den informationen för att indexera URL:en.

Över tid kommer den information som sökrobotarna samlat in att dyka upp i Google, men det kommer inte att ske förrän de vet att din sajt existerar. När sökrobotarna väl har upptäckt din sajt kommer de att genomsöka den gång på gång för att försäkra sig om att de har den mest uppdaterade informationen.

2. Indexering

När sökrobotarna har genomsökt din sajt använder Google den insamlade informationen för att avgöra huruvida den ska indexeras (läggas till i biblioteket) eller inte. Google analyserar exempelvis webbsidans innehåll för att se om det är relevant och värdefullt, samt kontrollerar hur webbsidorna återges. Det kan dock vara värt att ha i åtanke att Googles indexeringsprocess har blivit mer avancerad. De har bland annat utökat antalet filter som används vid indexeringen, vilket gör det extra viktigt att du sökmotoroptimerar din sajt och uppdaterar den med relevant och trovärdigt innehåll, annars missar du chansen att synas i Google.

3. Ranking

Till sist, när Google har beslutat att din sajt och dess tillhörande webbsidor ska indexeras läggs de till i Google index. Därmed är du med och tävlar om de åtråvärda topplatserna i sökresultatet. Hur högt du rankar i Googles sökresultat beror bland annat på sajtens innehåll, antalet värdefulla backlinks, hur användaranpassad sajten är och hur väl den lever upp till Googles tekniska krav.

Indexeringen kan gå snabbt – och långsamt

Hur lång tid det tar för Google att indexera din webbsida är svårt att veta. En del sidor indexeras på bara några minuter medan andra kan indexeras efter flera veckor. Sidorna måste som sagt passera flera filter innan de hamnar i Googles index och det är inte många som vet hur dessa algoritmer fungerar. Du kan emellertid påskynda indexeringsprocessen genom att exempelvis:

  • Skaffa många värdefulla backlinks från trovärdiga sajter.
  • Internlänka dina sidor så att sökmotorer och användare lättare kan genomsöka och hitta rätt bland sajtens webbsidor.
  • Se till att din sajt har en uppdaterad XML-sitemap.
  • Skapa sökmotoroptimerade URL:er till varje sida på din webbplats.
  • Ha unika titel-taggar och metabeskrivningar för varje sida.

Ta reda på om Google indexerat din sajt

Du kan enkelt undersöka vilka sidor som indexerats direkt i Google. Skriv in söksträngen: site:dinsajt.se i sökfältet och klicka på sök. Då visas alla de indexerade sidorna som är relaterade till ditt domännamn. Om du vill veta om en specifik sida är indexerad kan du skriva in hela sidans URL på samma sätt som ovan.

Du kan även kontrollera huruvida din sajt indexerats eller inte under fliken Coverage i Google Search Console. Där kan du bland annat se om och vilka fel som uppstått under genomsökningen, vilka sidor som har blockerats eller blivit uteslutna och vilka sidor som indexerats.

Om din webbsajt inte har indexerats

Har Google inte indexerat dina webbsidor? Då har du problem. Om Google inte kan eller vill spara din sajt och dess sidor i sitt index kommer ingen att hitta dem. Det är därför viktigt att du tar dig tid att lokalisera problemet och åtgärda det. Här är några exempel på orsaker till att en webbsida inte indexeras.

Google har blockerats

En av de vanligaste orsakerna till att en sajt inte indexeras är att Google har blockerats från att genomlysa den. Ta en titt på webbsidans robots.txt och ta reda på om den innehåller ”noindex”. Denna sträng talar om för Googles sökrobotar att inte söka igenom sidan. Ta bort den.

Google har inte hittat din sajt än

Om sajten är nystartad kan det ta ett tag för Google att hitta den. Om sajten inte indexerats efter ett par dagar kan du ladda upp webbsajtens sitemap i Google Search Console. Där kan du också be Google genomsöka sajten.

Sajten saknar en XML sitemap

Varje webbplats bör ha en XML sitemap eller webbplatskarta. Det är en lista över sajtens tillgängliga sidor som gör det lättare för sökrobotarna att hitta alla sajtens sidor. Om du upplever att någon del av din webbsajt inte indexeras kan du uppdatera och skicka in din sitemap till Google.

Sajten har mycket duplicerat innehåll

För mycket duplicerat innehåll på en webbplats kan förvirra sökmotorerna, vilket i sin tur kan resultera i att de ger upp och slutar genomsöka sajten.

Webbplatsen laddar långsamt

Google gillar inte tunga sajter som laddar långsamt. Om sökroboten stöter på oändliga laddningstider kommer den troligtvis inte att indexera webbplatsen.

Sajten har tagits bort ur Googles index

Om din sajt har blivit straffad av Google och tagits bort ur indexet har du förmodligen redan uppmärksammat det. Att straffas av Google är riktigt illa och du kommer att behöva arbeta hårt för att få din sajt indexerad igen.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.