Topdog söker 3 SEO-konsulter som vill till nästa nivå Sök här!

hide

Sökmotoroptimering för stora varumärken!

nav-trigger

Av in April 7, 2016

Så utformar du Title & Description som vinner Googles kärlek – varje gång

Dela här

Topdog lär ut den optimala metoden att skriva “meta data” till dina webbsidor och öka din trafik från Google utan att du behöver göra någon SEO

Såhär fixar du titlar och descriptions som får google att älska dig

Titeln och sidbeskrivningen (description) bestämmer hur ditt varumärke visas i Googles sökresultat. De här små texterna är det första dina kunder möter när de letar efter svar på sina frågor på internet. Att skapa bättre titlar och sidbeskrivningar är det lättaste sättet att “göra SEO” och leda in mer trafik från Google till din sajt utan att behöva förbättra din ranking. Idag lär vi dig hur du skriver Title och Description som vi gör på Topdog , och som vinner trafiken i Google.

Varför Title och Description är så viktigt

Titel och Description är två så kallade metataggar som beskriver innehållet i ett webbdokument. Dessa två bitar av information är det första som Googles användare ser när en länk till din webbplats dyker upp i sökresultaten. Då kan du tänka dig hur viktigt det är att dessa metataggar är välskrivna och lockar till klick. Copyn på dessa metataggar är också det som konkurrerar med Googles annonser, i samma sökresultat och då förstår du hur viktiga de är.

Topdogs process för att skriva bra titlar och descriptions

Grundbulten i en bra titel är att den ska kommunicera nyttan av att klicka på länken för Googles användare. Vi brukar säga att man skall se på Title och Description som annonser för sidan. Du måste vinna klicket i sökresultatet. För att vara effektiv i skrivandet av titlar och hålla en genomgående hög kvalitet, har vi på Topdog en mall vi använder när vi skriver, och som säkerställer att vi kommunicerar den nyttan och att det är enkelt att skriva titlar och descriptions.

Nytta 1 – Pris

Är man ett företag som kan konkurrera med pris skall man verkligen visa detta i sökresultaten. Alla vill göra ett klipp och ordet “billigt” är en riktig klickmagnet. Att kommunicera siffror i sökresultaten fungerar även om du inte är billig. Det är ett sätt att stå ut och siffror dra till sig sökarnas ögon. Så även om du inte är billigast, är det här ändå en metod du kan använda.

Hur man skriver bra titlar och description mha pris i resebranschen

 

Nytta 2 – Färskhet

Det “senaste” är också en nytta som fungerar utifrån sökarens perspektiv. Det finns en hel industri som är uppbyggd kring “det senaste”: medieindustrin. Den bygger till stor del på att vi vill hålla oss uppdaterade med de senaste händelserna i vår bransch, på vår ort, i vårt land, i världen och så vidare. Även för modeindustrin är detta viktigt som ni kan se av exemplet nedan

Hur man beskriver färskhet som benefit i titel och description

Färskhet kan upplevas som luddigt. Du kan beskriva det som att du dagligen uppdaterar din blogg, med hjälp av datum eller att du alltid har de hetaste och senaste prylarna.

Hur man beskriver färskhet som benefit i titel och description

Nytta 3 – Volym

Ett brett sortiment är en konkurrensfördel. Om användarna vet att du har mycket att välja på, är de mer benägna att klicka ut till din sajt – det är helt enkelt mer sannolikt att de finner vad de letar efter om du har ett brett sortiment. Sortiment är bara ett exempel, jag försöker att även använda “volym” kring hur många produkter man har på lager, hur många artiklar användaren kan finna på sidan osv. I exemplen nedan visar jag att du kan tom använda volum om du driver en webbsida och peka på hur auktoritativ du är i ämnet

Hur man använder volym fördel, för att öka ctr

Nytta 4 – Snabbhet

“Nu” är ett av de viktigaste orden på internet. Alla internets användare vill ha omgående tillfredsställelse. Ett symtom på detta är e-handlare som framhåller sina snabba leveranser. Ett annat lysande är exempel är att alla vill gå ned i vikt omedelbart, eller få stora muskler omgående. Har du möjlighet att berätta att du är snabb, skall du försöka göra det i dina titlar och descriptions.

CTR-benefit-snabbhet

Nytta 5 – Brand

Varumärken är den ultimata användarupplevelsen. Googles användare är mer benägna att klicka på länkar som de känner igen. Om du är ett företag som är allmänt känt, ska du vara tydlig med ditt varumärke och därmed öka din CTR i Google.

Brand, den ultimata användarupplevelsen

Brand används ofta i kombination med något annat för att vara tydlig. Telia säljer tex både fast och mobil telefoni och då vill man tydliggöra mer än bara brand.

Så utvärderar du dina titlar

I Google Webmaster Tools kan du enkelt kolla om du har skrivit bättre titlar. Du kan jämföra CTR för dina sidor i Google mellan två tidsperioder och se hur din CTR har förändrats. Nedan ser du exempel och en pil som pekar på var du gör detta.

Hur du jämför ctr från google

Vem skriver bäst titlar och descriptions?

Jag tyckte länge att vår process för metadata var ganska bra. Sen snubblade jag över en webbsida som skriver galet bra titlar: Eascycredit. Nedan finner du en skärmdump på deras sökresultat. Troligen är det Sveriges bästa Title och Description. Easycredit fullkomligt bombar sina titlar och sidbeskrivningar med användarnytta. I samma ögonblick som jag såg denna struktur, visste jag att det fungerar och vi anpassar oss därefter.

Easycredit bäst på ctr och description

Om du skriver titlar och descriptions enligt dessa mallar, maila mig gärna och berätta. Vi kan göra en uppföljningspost med din data och länk till dig.

 

 

Christian Rudolf

Christian Rudolf

Ägare av Topdog!

Christian är Topdogs ägare och Senior Sökmotorkonsult med +10000 timmar av Sökmotoroptimering & Processutveckling för internetmarknadsföring för de allra svåraste segmenten i Google.

Ställ gärna en fråga angående artikeln

*