Av |

Hur skriva bättre content 2020?

Så här i början av året är det många som sitter och filar på sin contentplan för 2020. Vilken typ av innehåll kommer fånga läsarnas uppmärksamhet och hur förbättrar du en artikels sökmotoroptimering? SEMrush publicerade nyligen en intressant artikel om content som står ut från mängden. Med data från över 700 000 artiklar på nätet kan vi konstatera att de nog har fog för sina påståenden. Låt Topdog content marketing inspirera dig.

Tips för att skriva bättre content 2020

1. Skriv långa artiklar

Det finns ett tydligt samband mellan en artikels längd och hur mycket trafik den får. SEMrush jämförde långa artiklar (över 3 000 ord) med artiklar med genomsnittlig längd (901 till 1 200 ord). Grovt räknat får långa artiklar 3 gånger så mycket trafik, 4 gånger så många delningar på sociala media och 3,5 gånger så många länkar.

Så hur gör man?

Ska du skapa nytt content blir det till att göra en detaljerad sökordsanalys och planera upplägget noga. Skapa mervärde för läsarna. Tänk på deras avsikt.

Om du redan har ett antal korta artiklar på din webbplats kan det vara dags att utöka dem. Det kan bli effekt i rankingen redan efter någon vecka. Denna teknik kan även användas för att skapa innehåll som slår konkurrenterna på fingrarna. Hitta en artikel som rankar bra i Google och försök skapa något som är både längre och bättre. Det bör tilläggas att det kanske inte är själva längden i sig som är en rankingfaktor. Men en lång artikel som ger läsaren mer kött på benen ses också som en bättre resurs av Google. Alltså: skapa inte tomt och repetitivt innehåll bara för att artikeln ska bli lång.

2. Använd långa H1:or

Det är en konst att skriva bra rubriker som får besökarna att vilja läsa din artikel. Huvudrubriken i form av H1 har en större betydelse än vad många tror.

En lång H1:a ger i snitt två gånger så mycket trafik från Google och dubbelt så många delningar på sociala media. Kanske ännu mera spännande var att det leder till runt fem gånger så många länkar! Hur långa H1:or ska man ha? Enligt statistiken är det bäst att ha minst 14 ord i H1. Har man ”bara” 10–13 ord i huvudrubriken minskar chanserna, men de är ändå hyggligt goda.

Hur kommer det sig?

Den mest troliga förklaringen är att långa titlar står ut bättre från mängden. Du kan peta in fler benefits i titeln (som ju också syns i Googles sökresultat). Sist men inte minst ökar även klickytan i sökresultaten och det kan inte skada. Resultatet blir högre CTR i SERP:en.

3. Antyd gärna om lista redan i H1

Det finns flera sätt att få trafik genom att utforma H1 rätt. Störst chans att locka besökare har du ifall du antyder att artikeln innehåller en lista. Det kan ge dubbelt så mycket trafik än en slumpmässigt vald H1:a. Antalet delningar på sociala medier brukar också bli dubbelt så stor.

Det kan till exempel se ut så här: ”7 saker som alla mår bra av”.

Samtidigt handlar inte allt om listor. För att få trafik fungerar det nästan lika bra att antyda att artikeln är en guide eller en steg-för-steg-instruktion. För att få delningar på sociala medier är listor helt överlägsna men steg-för-steg fungerar också bra. För att maximera chansen att få länkar är steg-för-steg-guider eller frågor i H1 faktiskt bäst.
Tips: Det finns flera verktyg på nätet för att hitta vanligt förekommande frågeställningar.

4. Använd H2 och H3

En sida utan styckesindelningar och underrubriker får i varje fall oss att ganska snabbt trycka på bakåtknappen. Det är inte läsvänligt. Sökmotorer premierar läsbarhet i allt högre grad. Många och tydliga underrubriker gör det lättare att ta sig igenom innehållet och scrolla. Därför är det inte så förvånande att se att artiklar som har underrubriker i flera nivåer tenderar att prestera bättre.

SEMrush visade att de artiklar som presterar bäst på nätet i 36 procent av fallen använder både H2 och H3 som underrubriker. Artiklar med endast H2 utgjorde 29 procent. De artiklar som saknade underrubriker helt och hållet stod för 24 procent av de bäst presterande artiklarna. Förhållandet var omvänt i de artiklar som presterade dåligt – här var det ovanligt med H2 och H3. Att tro att det ska bli bättre av att lägga till ytterligare en nivå, H4, är dock ett misstag. Allt för många rubriknivåer visade ingen effekt på resultaten.

Bonustips: Frågor i underrubriker

Lägg in vissa H2:or och H3:or som frågor och besvara dem i stycket under. Det brukar leda till extra trafik från Google. Du kan gräva fram relevanta frågor i verktyg som SEMrush, Ahrefs och keywordtool.io. Gratisverktyget Answer the Public kan också vara till hjälp.

5. Listor i artikeln ger bättre resultat

Listor verkar vara populärt – inte bara som en antydning i H1 utan även i själva texten. Genom att lägga in punktlistor av olika slag lite här och där i texten ökar chanserna att få in mer trafik på sidan. Lite förvånande var kanske antalet listor. För bäst resultat är det fem listor per 500 ord som gäller. Det är ganska mycket. Samtidigt är någon enstaka lista ändå bättre än ingen lista alls – i varje fall för att öka antalet sidvisningar. Om du vill öka chanserna att få många delningar på sociala medier och få många länkar till sidan visade det sig också vara positivt med många listor.

Vill du ha hjälp av en contentbyrå att förbättra ert nuvarande innehåll och er löpande produktion, hör av er.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT