Av |

Google – Den ultimata influencern

Google är den största och mest inflytelserika influencern därute – det är detta vi ska prata om idag.

Få tänker på att SEO har en varumärkeseffekt eller att det ens skulle vara influencer marketing.
Men, vi kan ju tänka på det så här: Influencer marketing och varumärke handlar om content.
Relevant content som väcker uppmärksamhet.

Om ni tar ett sökresultat, så är ju sökresultatet en topplista.
Det viktigaste innehållet högst upp, och det minst viktiga innehållet längst ner.

Så det är faktiskt rimligt att tro att om man är i toppen så har det innehållet, förutom att det ses av fler människor, också större betydelse.
Alla människor vet att det inte är lätt att hamna i toppen på Google.
Det är ingen slump, det är för att Google har utvärderat innehållet och kommit fram till att det här innehållet är bäst.

Så hur vet jag då detta, förutom av min egen erfarenhet?

Det finns ett case, det finns en amerikansk E-handlare som heter Wayfair.

De hade förmånen, lyckan, att gå från sådär placeringar till väldigt många topp-placeringar över en natt i en Googleuppdatering.
Så de kunde med ganska hög statistisk tillförlitlighet faktiskt mäta detta.
Och anledningen till att det är viktigt att det sker väldigt fort, det är liksom ingen långsam resa, så då kan man säga att allt annat är konstant. Allt annat är lika.

Det de råkade ut för är att de fick 26 procent fler besökare.
Men omsättningen på dessa 26 procent ökade med 69 procent och konverteringsnivån ökade med 34 procent.

Ni ser att jag har klippt in materialet här framför er.

I artikeln finns det också en länk till källan så att ni själva kan utöva källkritik.

Så, vad har då detta för betydelse?

Det betyder två saker.

1. När man gör SEO, har man en tendens att bara titta på trafik och konverteringar, att det är det enda värdet.
Men om du rör dig mot toppen finns det även andra värden som inte är så tydliga.
Detta påverkar såklart kalkylen för SEO.

SEO har en varumärkeseffekt på grund av att Google rekommenderar just er när ni är i toppen.
Den andra faktorn blir konsekvent med det jag sa att när man räknar på SEO… vad är värdet av att ligga i toppen?
Då kan man inte bara titta på klick-kostnader och volymer, man måste även allokera ett mer diffust värde kring varumärket.
Så.

SEO har betydelse för ert varumärke på lång sikt, för att Google rekommenderar just er när ni är i toppen.

Tack för att ni lyssnade.
Vill ni själva hamna i toppen? Tveka inte att kontakta mig – jag har gjort det förut.

Välkomna!

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!