Av

Uppdaterad: Juni 11, 2023

Varför SEO-retainers är dåliga för SEO

Varför är SEO-retainers ett dåligt sätt för byråer att ta betalt? Detta diskutera Christian Rudolf  i videon nedan. Han tar också upp problem som det medför samt en process som är ett bättre alternativ.


Transkribering av video:

Så fungerar en SEO retainer

Vad är en SEO-retainer? Det är ganska vanligt att man inom SEO-branschen har säljare eller gör avslut på något sätt och kommer fram till att er SEO ska kosta 20 000 kronor i månaden. Det är det som SEO-retainer handlar om. Då finns det ofta dessutom en bindningstid i avtalet, inte alltid, men avtalet kan till exempel gälla i 12 månader eller 24 månader utan uppsägningstid. 

Varför är SEO-retainers dåliga?

Det är dåligt av två skäl. När man sätter ett sådant avtal innebär det i praktiken att desto mindre SEO-konsulter gör desto mer tjänar dem. Man har alltså byggt in ett incitament för konsulten att inte jobba, och det ökar deras vinst. Människor är väldigt känsliga för incitament. Du kan alltså räkna med att människor gör det incitamenten visar. 

Problematiskt att definiera retainer

Det andra skälet är att man inte anger ett tydligt mål eller problem som ska lösas. Mänskliga varelser är mål-varelser. Vi är jägare från början. Ni kan se det på våra framåtriktade ögon – vi ska någonstans. Är det inte tydligt definierat vart man ska så kommer man inte dit. Det man gör i dessa avtal är att man definierar retainer, kostnaden, och dit tar man sig alltid.

Våga byta SEO-process

Hur ska man tänka istället för att få ut maximalt av sin SEO-byrå? Jag tycker att följande process är mycket bättre. Man tar ett problem, gör ett SEO-test, kommer fram till ett antal åtgärder efter analysen som löser problemet och sedan kommer man fram till målet (Kolla denna videon för mer info). Med denna process ökar man sannolikheten att komma fram till målet. Man ökar i alla fall sannolikheten att man kommer fram till målet om man använder denna process. Det är mycket mer produktivt. Det kan vara värt att tänka på när ni upphandlar en SEO-konsult. Undvik retainers. Det sätter felaktiga incitament och ha ett tydligt problem eller mål som konsulten ska hjälpa er att nå. Då ökar ni dramatiskt sannolikheten att ni får det ni vill ha. Tack och hej!

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.