Av |

CTR

CTR står för Click-Through-Rate. Det är ett mått på hur många gånger en länk, knapp eller annons klickats på i förhållande till hur många gånger den visats. Med andra ord visar detta värde hur många procent av dem som sett exempelvis annonsen eller sökresultatet också klickat sig vidare. På svenska heter CTR klickfrekvens. 

Vad är CTR?

Definitionen av click through rate (CTR) är antalet klick som en länk får dividerat med antalet gånger som den visas, det vill säga antalet exponeringar.

CTR formel

Det är lätt att räkna ut CTR. Detta är formeln:

CTR = klick / exponeringar x 100 (%)

Varför används CTR?

Genom att studera CTR går det bland annat att dra slutsatser kring hur effektiv en reklamkampanj eller ett organiskt resultat i sökmotorerna är på att driva in besökare till en webbplats.

CTR hjälper dig att ta vara på resurserna

I grund och botten kan vi säga att det handlar om att försöka ta vara på resurserna på bästa möjliga sätt. Om en annons eller webbsida visas för många besökare men det är få som klickar sig vidare blir CTR låg. I ett sådant scenario har vi inte utnyttjat den fulla potential som finns att få sökarna att bli kunder.

Hur används CTR inom digital marknadsföring?

Begreppet CTR används inom digital marknadsföring – såväl för annonsering (SEM) som sökmotoroptimering (SEO) på Internet. I bägge fallen används detta värde för att analysera hur bra vi är på att fånga in potentiella besökare. Det handlar om att få så mycket trafik som möjligt utifrån de visningar vi får bland sökresultaten eller genom annonser. Dessutom kan begreppet användas inom konverteringsoptimering (CRO).

CTR inom annonsering – SEM

Genom att analysera CTR går det bland annat att bedöma hur väl utformad en annons är. 

Så här kan du tänka:

  • En hög CTR innebär generellt sett att användarna tycker att dina annonser är intressanta. Därför klickar de på dem.
  • En hög klickfrekvens kan bidra till en bättre annonsrankning, vilket i sin tur kan ge dig lägre kostnad per klick (CPC).
  • Genom att jämföra CTR mellan olika kampanjer, annonser och sökord kan du avgöra vilka som är bäst. De med låg klickfrekvens kan du stänga av.

CTR inom sökmotoroptimering – SEO

Att hamna högt upp i Google och andra sökmotorer är en viktig aspekt av sökmotoroptimering och content marketing, men det är inte det enda som räknas. Att få en hög CTR är också en förutsättning för att få mycket trafik.

Detta kallas för ”organisk CTR”.

Ett exempel för att illustrera hur kraftfullt organiskt click through rate är:

  • Sökordet ”väska” har cirka 6000 sökningar i Google per månad.
  • Om ditt företag säljer väskor och rankar på plats 5 i Google på detta sökord och har en organisk CTR på 10 % kommer ni att få runt 600 besökare per månad.
  • Ifall du kan höja klickfrekvensen till 15 % blir antalet besökare istället runt 900 per månad, en ökning med 50 %!

Dessutom är en hög CTR en rankingfaktor i Google. Genom att öka klickfrekvensen kan din webbsida hamna högre upp i rankingen och få en ännu högre klickfrekvens.

CTR inom konverteringsoptimering – CRO

Det talas även om CTR inom konverteringsoptimering. Då handlar det om att analysera klickfrekvensen för olika länkar eller knappar på en sida som ett led i att öka konverteringsgraden.

Grundprincipen är att ju fler av dina besökare som klickar sig vidare, exempelvis lägger en vara i varukorgen, desto större andel av besökarna kommer att konvertera till köpare.

Denna typ av on-page klickfrekvens är bland annat relevant för:

  • Webbshoppar
  • Affiliatesidor
  • Landningssidor

Vad är en bra CTR?

Vad som är en bra CTR varierar mycket från fall till fall. Det beror på olika faktorer:

  • Huruvida det handlar om CTR för annonser, organiska resultat eller på en viss sida.
  • Vad du annonserar om eller vad din sida handlar om. Olika branscher och produkter har olika genomsnittlig klickfrekvens.
  • Vilket annonsnätverk en annons placerats på.
  • Om annonsen eller sökresultatet visas på desktop, mobil, läsplatta eller i en app.

Tips – CTR måste jämföras över tid för att få en uppfattning om vad som är en bra nivå för just ditt företag. Notera vad som händer när du optimerar. Du kan få en förståelse för hur det ligger till i branschen genom att titta på “auctions insights” i Google Ads. Den estimerar var du är i budgivningen gentemot konkurrenter med samma utvalda sökord.

Vad är bra CTR? – Exempel

Här är lite data som du kan använda för att jämföra din CTR med:

  • Genomsnittlig organisk CTR för plats 1 i Google är 31,7 % (Källa: Backlinko.com)
  • I snitt är klickfrekvensen 24,71 % för plats 2 i Google.
  • På plats 3 är snittet 18,66 % och på plats 4 är den 13,60 %.
  • På plats 10 i Google ligger snitt-klickfrekvensen på endast 3,09 %.
  • Genomsnittlig CTR i Google Ads är 1,91 % (snitt för alla branscher).
  • Genomsnittlig klickfrekvens per bransch varierar från 1,35 % (juristsajter) till 3,40 % (datingsajter).
  • I Googles Display Network är genomsnittlig CTR 0,35 %.
  • Bäst genomsnittlig CTR i Googles Display Network är för tekniksajter. Där är den 0,84 %.
  • Sämst klickfrekvens inom Display Network är det för sajter med jobbannonser där den ligger på 0,14 %.

Exempel på organisk CTR

För ett tag sedan gjorde Netboosters en studie över hur den genomsnittliga klickfrekvensen är i Google. De jämförde CTR för desktop och mobil samt stora, medelstora och små varumärken.

Så här blev resultatet:

TABELL

Olika CTR vid olika tidpunkter

CTR kan även variera beroende på när på dygnet, vilken dag i veckan eller månad en annons eller ett sökresultat visas. Det beror på att människors beteenden och vanor skiftar.

En person som aktivt letar efter information och vill köpa en produkt kan exempelvis vara mer benägen att klicka än någon som surfar utan särskilt mål – eller tvärtom. Det kan bero på bransch och produkt.

Generellt sett är:

  • CTR högst på morgonen och avtar gradvis under dagen. På natten är den ofta som lägst.
  • CTR högst på lördagar och söndagar. Det brukar vara lägst klickfrekvens i mitten av veckan.

Hur ökar jag CTR i annonser?

Om du annonserar i Google Ads, Bing Ads eller via ett annat annonsnätverk kan du få ut mer av dina kampanjer genom att förbättra CTR.

Här är några sätt att öka klickfrekvensen i annonser:

Förbättra kvaliteten på annons och landningssida

Väl utformade annonser och en bra landningssida ger ett högre så kallad Quality Score. Det i sin tur leder till att annonserna visas oftare och på bättre platser, vilket ofta ger en högre CTR och lägre kostnad per klick.

Använd annonstillägg

Det finns över tio olika annonstillägg (ad extensions) hos både Google Ads och Bing. Det är en slags extra finess till annonserna för att visa ytterligare information som kan vara användbar för den som ser annonsen. Exempelvis kan du lägga till länkar till undersidor, rabatter och prisinformation. Det brukar leda till en högre CTR.

Utnyttja smarta budstrategier

Det finns mängder med olika budstrategier att utforska. Exempelvis kan du välja att maximera klick, maximera konverteringar eller maximera konverteringsvärdet. Val av budstrategi påverkar CTR.

Tänk bara på att maximal CTR inte nödvändigtvis alltid är det bästa. Besökarna måste även konvertera till kunder på något sätt.

Prova olika annonsformat

Textannonser, bildannonser och videoannonser kan ge olika CTR. Hur stor annonsen är, hur lång rubriken är och var annonsen placeras är andra faktorer som påverkar. Experimentera!

Skriv bra annonstext

Med en bra annonstext ökar du sannolikheten att en användare klickar. Nämn gärna några av dina USP:er och försök stå ut från konkurrenterna så kommer det troligtvis att leda till högre CTR.

Testa olika annonser

Lägg in flera variationer på en och samma annons i en annonsgrupp. Efter en tid kan du avgöra vilken av annonserna som ger högst CTR och är mest effektiv.

Öka organiskt CTR

Det finns flera sätt att förbättra organiskt CTR. Gemensamt för samtliga är att det handlar om att skriva en titel och beskrivning som lockar till fler klick.

Här är några sätt att förbättra den organiska klickfrekvensen:

Skriv en bra meta description

Skriv en meta description som kan tilltala den som söker och som beskriver några av de intressanta saker som finns att läsa på sidan. Det ökar CTR. Tänk på vad som kan intressera en person som söker på just sådana söktermer som är viktigast för målsidan.

Håll dig till 150 – 170 tecken. Var inte rädd för att vara lite känslosam i utformningen, men överdriv inte bara för att få klick.

Det finns ingen garanti att Google använder din meta description men det är en god rutin att alltid skriva en sådan.

Använd parenteser i rubriken

En studie från Hubspot visade att CTR blir bättre för sidor som använder någon form av parentes, till exempel () eller [], i titeln. Det hjälper eftersom det ger en känsla för vad sidan innehåller. Dessutom hjälper den resultatet att sticka ut från mängden.

Använd nummer i titeln

Nummer och siffror förmedlar en känsla av att det finns fakta eller något konkret på din sida. Genom att ha med någon form av nummer i rubriken kan du öka CTR.

Ha en kort URL

Skaffa korta och snygga URL:er till alla artiklar och undersidor på din sajt. Det ger ett städat intryck bland sökresultaten och ökar sannolikheten att du får en hög CTR.

Jämför exempelvis dessa två – vilken URL känns bäst?

  • https://example.com/basta-vaskan
  • https://example.com/kategori31/information-2021/ref=22aak01

Använd innevarande år i rubriken och beskrivningen

Genom att inkludera innevarande år i rubriken och meta description förmedlar du en känsla av att din sida är uppdaterad och har dagsaktuell information. Det är bra för CTR.

Du kan få sitelinks och rich snippets i dina organiska resultat med hjälp av schema markup eller insticksmoduler (exempelvis för WordPress). Dessa ökar synligheten i sökresultaten och antalet länkar som användarna kan klicka på. Därmed förbättras också CTR.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT