Av

Uppdaterad: Augusti 17, 2022

Hur lång tid tar det att ranka innehåll i Google?

Hej, jag heter Christian och jag driver en SEO byrå som heter Topdog. Vi sysslar med SEO och Content, och ibland i kombination.

Frågan vi ska prata om idag är hur lång tid det tar att ranka innehåll i Google. När jag säger innehåll idag så avser jag artiklar, information. Vi brukar säga att det tar 3-6 månader innan innehåll når dess rättmätiga plats i Google. Det beror helt enkelt på att Google behöver tid på sig att etablera förtroende i innehållet. Är det bra innehåll eller är det inte bra innehåll?  Tillfredsställer det våra användare i Google eller inte?

Tiden varierar också lite mellan bransch och bransch. Säljer du plastsmurfar, där det är ont om innehåll, då kan det gå mycket fortare. Jobbar du med lån, försäkring, casino eller resor? Då är det rimligt att tro att det närmar sig sex månader.

Varför är den här frågan så viktig?

Den är viktig av två skäl.

  1. Om du jobbar med säsongscontent, black friday, julafton, påsk, alla hjärtans dag. Då behöver du planera detta i god tid, annars kommer det innehållet du tar fram inte vara på sin rättmätiga plats i Google.
  2. Den andra faktorn är att man inte bara ska publicera innehåll och gå vidare. När man publicerar innehåll så behöver man en kalibreringsprocess. Man behöver gå tillbaka till innehåll och titta på det. Säga givet hur detta funkade så behöver vi förbättra de här tre grejerna och sedan förbättra det.  Då behöver man veta när man ska titta på innehållet, för du ska inte börja kalibrera innehåll innan det är färdigt.  Då är det suboptimering, då kommer du fatta felaktiga beslut.

Av de två skälen är den här frågan viktig.

Vill ni att vi tittar på ert innehåll och kalibrerar lite, eller diskuterar varför innehållet inte är på sin rättmätiga plats, så är ni välkomna att höra av er till oss.

Tack för idag.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.