Av |

Vilka SEO-verktyg använder TopDog?

Inom sökmotoroptimering finns det en uppsjö av verktyg och programvaror i olika prisklasser, att välja bland. Hur tänker vi kring detta och vilka SEO-verktyg använder vi på TopDog när vi genomför våra projekt? Det pratar Christian Rudolf om i videon nedan.

Transkribering av videon:

Idag ska vi prata om SEO-verktyg. SEO är en verktygssport, jag tror inte att det finns något segment på internet som har så mycket verktyg att välja på som SEO. Och jag tänkte göra det enkelt för mig genom att inte recensera en mängd SEO-verktyg utan helt enkelt berätta vilka verktyg vi använder, så att du kan bli inspirerad.

 

De viktigaste SEO-verktygen

De viktigaste verktygen för oss är Google Search Console, det är Googles egna verktyg där du kan koppla ihop din sajt och få information om din webbsida från Google. Vårt multiverktyg heter Ahrefs och vi använder Ahrefs för att hitta och förstå länkar, för att göra keyword research, och analysera sajter och mäta ranking. Det tredje verktyget är en crawler som heter Screaming Frog, vi jobbar oftast med sajter som är ganska stora. Man kan inte riktigt manuellt sitta och titta på sajterna utan du behöver crawla, hitta information och mönster, mönster som du kan förbättra eller problem som behöver lösas. Det sista viktiga verktyget är Google själva. För att förstå vad som behöver göras behöver man ofta sitta och titta på de sökningar där man ska vara. Vad är det som behövs för att ranka? Vad händer? Hur ser det ut? Detta är våra fyra viktigaste verktyg.

 

Verktyg för att Mäta ranking, load time & keywords

Det finns även några andra verktyg som vi använder oss av, som är lite mindre viktiga. För att mäta ranking hos kunder har vi ett danskt verktyg som heter Accuranker. En sak som har blivit viktigare och viktigare är load time, så det finns ett verktyg som heter GT Metrics som vi använder för att övervaka våra kunders sajter utifrån ett load time-perspektiv. Vi har även ett ganska billigt

sökords-verktyg som heter Keywordtool.io. Det som är bra med det verktyget förutom priset, det är att om man är intresserad av direkta frågor, alltså kring hur, var, när, varför och så vidare i Google, så är det det bästa verktyget.

 

Det finns många dyra och fantastiska SEO-verktyg, de kostar hundratusen-, tvåhundratusen-, trehundratusen kronor per år. Och de är så klart fantastiska, genererar galna mängder information och problem och annat. Vi försöker dock undvika att använda dem, och det beror på att det inte nödvändigtvis är så att hitta problemen på en webbsida som är det svåraste. Det är ganska lätt om man använder de fyra verktygen vi nämnde först. Utan det är hur man löser de här problemen. Det stora problemet i SEO-branschen är att genomföra SEO och inte att veta vad som behöver göras. Av de skälet väljer vi oftast bort de här verktygen och lägger de pengarna och resurserna på att förbättra webbsidan istället, med hjälp av teknik seo eller content marketing och så vidare.

 

Vill ni ha mer information om vilka verktyg som är viktiga för er så tveka inte med att skicka mig ett mejl ([email protected]) eller kontakta mig på LinkedIn, så ska jag försöka underlätta er tillvaro.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT