Av |

Vilka SEO-verktyg använder TopDog?

Inom sökmotoroptimering finns det en uppsjö av verktyg och programvaror i olika prisklasser, att välja bland. Hur tänker vi kring detta och vilka SEO-verktyg använder vi på TopDog när vi genomför våra projekt? Det pratar Christian Rudolf om i videon nedan.

Innehåll

  1. En uppsjö av SEO-verktyg för Google
  2. Genomförandet av förbättringar är viktigare än Google verktygen 
  3. De viktigaste verktygen för Google
  4. SEO - Verktyg
  5. De viktigaste SEO-verktygen
  6. Verktyg för att Mäta ranking, load time & keywords

När det kommer till sökmotoroptimering, SEO, handlar det ofta om att ranka högt i sökmotorernas resultatlistor, konvertera bättre och generera leads. Om du vill nå dina SEO-mål är det viktigt att du fattar välgrundade beslut baserade på data. 

En uppsjö av SEO-verktyg för Google

Att arbeta med sökoptimering handlar på så sätt mycket om att analysera data och förbättra webbsajten på ett sätt som gör den till det bästa, mest relevanta valet när användare söker på en specifik sökfras. Det är därför viktigt att bland annat identifiera de sökord som är rätt för dig och din sajt, producera bra och unikt innehåll, samt ha en sajt som laddar snabbt med mera. 

Det finns en uppsjö av SEO-verktyg i olika prisklasser som du kan använda dig av när du sökmotoroptimerar din hemsida för Google. Då det finns så många verktyg på marknaden kan det vara svårt att veta vilket du bör satsa på. Det kan till och med kännas lite överväldigande. Som i alla branscher finns det även här en hel del dyra och fantastiska SEO-verktyg som kan kosta så mycket som 100 000 – 300 000 kronor per år. Dessa kan generera stora mängder data. Har du möjlighet kan du självklart använda dessa verktyg men du klarar dig lika bra med billigare alternativ. 

Genomförandet av förbättringar är viktigare än Google verktygen 

I de flesta fall är det inga problem att få fram den data man behöver för att fatta välgrundade beslut, utan snarare hur man genomför de förbättringar som behövs för att nå de mål man har. På så sätt är det bättre att välja bort de allra dyraste verktygen och använda de allokerade ekonomiska resurserna till att genomföra SEO istället. För att underlätta i din jakt på bra SEO-verktyg tänkte vi dela med oss av vilka verktyg vi på Topdog använder oss av när vi genomför våra SEO-projekt. 

De viktigaste verktygen för Google

Ahrefs – ett multiverktyg för att hitta och förstå länkar, göra keyword research, analysera sajter och mäta ranking.

Screaming Frog – en crawler som används för att hitta information, mönster och problem i sajten.

Google Search Console – Googles eget verktyg som används för att bland annat mäta webbplatsens trafik och resultat i Google Sök, åtgärda problem och få webbplatsen att sticka ut i resultaten.

Google Sök – en sökmotor såväl som ett verktyg. För att förstå vad du behöver göra inom SEO behöver du undersöka olika sökningar relaterade till din sajt. På så sätt kan du bättre förstå exempelvis vad som krävs för att ranka högt, vad som händer när du gör vissa förbättringar och hur sökresultaten ser ut. 

SEO – Verktyg

Accuranker – ett verktyg där du kan mäta rankning, sajtens position på marknaden och dess potential baserat på nyckelord eller sökord, taggar, innehåll och visningar.

GT Metrics – ett gratis SEO-verktyg som analyserar hur lång tid det tar för din sajt att visas i webbläsaren. Du kan undersöka hur din sajt presterar, varför den är långsam och hur du kan optimera sajtens load time.

Keywordtool.io – ett verktyg som hjälper dig att analysera och förstå vilka sökfrågor och nyckelord som människor använder när de letar information i sökmotorer som Google. När du vet vilka sökords som används kan du anpassa ditt innehåll till dessa och öka trafiken till din sajt.


Transkribering av videon:

Idag ska vi prata om SEO-verktyg. SEO är en verktygssport, jag tror inte att det finns något segment på internet som har så mycket verktyg att välja på som SEO. Och jag tänkte göra det enkelt för mig genom att inte recensera en mängd SEO-verktyg utan helt enkelt berätta vilka verktyg vi använder, så att du kan bli inspirerad.

De viktigaste SEO-verktygen

De viktigaste verktygen för oss är Google Search Console, det är Googles egna verktyg där du kan koppla ihop din sajt och få information om din webbsida från Google. Vårt multiverktyg heter Ahrefs och vi använder Ahrefs för att hitta och förstå länkar, för att göra keyword research, och analysera sajter och mäta ranking. Det tredje verktyget är en crawler som heter Screaming Frog, vi jobbar oftast med sajter som är ganska stora. Man kan inte riktigt manuellt sitta och titta på sajterna utan du behöver crawla, hitta information och mönster, mönster som du kan förbättra eller problem som behöver lösas. Det sista viktiga verktyget är Google själva. För att förstå vad som behöver göras behöver man ofta sitta och titta på de sökningar där man ska vara. Vad är det som behövs för att ranka? Vad händer? Hur ser det ut? Detta är våra fyra viktigaste verktyg.

Verktyg för att Mäta ranking, load time & keywords

Det finns även några andra verktyg som vi använder oss av, som är lite mindre viktiga. För att mäta ranking hos kunder har vi ett danskt verktyg som heter Accuranker. En sak som har blivit viktigare och viktigare är load time, så det finns ett verktyg som heter GT Metrics som vi använder för att övervaka våra kunders sajter utifrån ett load time-perspektiv. Vi har även ett ganska billigt

sökords-verktyg som heter Keywordtool.io. Det som är bra med det verktyget förutom priset, det är att om man är intresserad av direkta frågor, alltså kring hur, var, när, varför och så vidare i Google, så är det det bästa verktyget.

Det finns många dyra och fantastiska SEO-verktyg, de kostar hundratusen-, tvåhundratusen-, trehundratusen kronor per år. Och de är så klart fantastiska, genererar galna mängder information och problem och annat. Vi försöker dock undvika att använda dem, och det beror på att det inte nödvändigtvis är så att hitta problemen på en webbsida som är det svåraste. Det är ganska lätt om man använder de fyra verktygen vi nämnde först. Utan det är hur man löser de här problemen. Det stora problemet i SEO-branschen är att genomföra SEO och inte att veta vad som behöver göras. Av de skälet väljer vi oftast bort de här verktygen och lägger de pengarna och resurserna på att förbättra webbsidan istället, med hjälp av teknik seo eller content marketing och så vidare.

Vill ni ha mer information om vilka verktyg som är viktiga för er så tveka inte med att skicka mig ett mejl ([email protected]) eller kontakta mig på LinkedIn, så ska jag försöka underlätta er tillvaro.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT