Av

Uppdaterad: November 02, 2022

Så här mäter Topdog framgång inom sökmotoroptimering

Det är mycket som krävs för att lyckas med SEO och en viktig del är att mäta framgångar. Men hur mäter man dessa framgångar? Det berättar Christian i videon ovan och texten nedan.

Det är ingen nyhet att sökmotoroptimering används för att förbättra rankingen i Google och andra sökmotorer. Det du kanske inte visste är att man måste arbeta både kvalitativt och kvantitativt för att få högre ranking. På Topdog implementerar vi båda arbetssätten för att metodiskt och målinriktat lyckas med vårt SEO-arbete.

Hur fungerar den kvalitativa delen av SEO-arbetet?

När du jobbar med SEO så jobbar du med användare och användarupplevelsen i åtanke. Det är här content och SEO samarbetar. Med läsbart och värdefullt content blir din webbsida bättre och i sin tur en återkommande sajt för användare.

För det första gäller det att du har en helhetsbild av webbsidan för kunna göra ett gediget projekt så smärtfritt som möjligt. Sedan är arbetet en lång process där flera delar ska räknas in. Tänk dig ett pussel med väldigt många delar; det blir lättare om du har en plan. Vi föreslår därför att du alltid har en projektplan som du kan följa. Använd olika onlineverktyg så som Trello eller Atlassians Jira Software så att du aldrig missar ett moment i ditt SEO-arbete.

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Den kvantitativa delen av SEO-arbetet

När du jobbar med sökmotoroptimering så har du möjligheten att tydligt se vad som blir rätt och fel. Du kan mäta dina resultat och om målet är att få en bättre ranking eller om eftersträvar mer trafik så kan du enkelt mäta det. Mätningen kan göras utifrån två utgångspunkter; en helhetsbild av hela sajten och/eller utifrån specifika nyckelord och grupper av nyckelord. 

För att hitta de nyckelord som du behöver använda i ditt projekt så tittar du på vilka användare du vill ha till din webbsida. Vad söker de efter? Skapa en lista av sökord baserat på det och arbeta utifrån de orden för att driva mer trafik till webbsidan. Det går att mäta nyckelordens prestation med hjälp av tracking-verktyg, till exempel AccuRanker eller Wincher.

Kom ihåg att trackingen måste sättas upp per URL – då ser du hur det går för en grupp av nyckelord på en specifik del av din webbplats. Du kan se effekterna, stora som små, och hur de påverkar din ranking.

Vill du ha större översikt över din webbsida?

Det finns många externa verktyg som exempelvis Ahrefs, SEMrush och även Google Search Console som kan hjälpa dig att mäta både hur olika delar och webbsidan i sin helhet presterar. Det är ytterligare ett sätt att mäta kvantitativt och hjälper dig att justera din SEO baserat på en helhetsbild.

Det är alltså med dessa steg som du lyckas mäta och följa upp hur framgångsrik din webbsida är ur SEO-synpunkt. Kvalitativ mätning när det rör sig om sajten och dess användare – kvantitativ mätning när du mäter framgång som härrör till kvaliteten.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.