Av |

Hur man säljer in sökmotoroptimering till ledningsgruppen!

Få inser hur viktigt det är att få med sig ledningen i ett SEO-projekt. Detta då SEO spänner över flera avdelningar på bolaget och då kräver det ett beslut från lednignen, annars får man inte organisationen att gå i takt. I denna videon berättar jag hur man gör och det finns ytterligare en video som berättar om misstaget nästan alla gör, när de försöker göra detta.

Transkribering av video

Hej, jag heter Christian och driver en content och SEO – byrå som heter TopDog.

Idag ska vi prata om ett ganska vanligt problem: ”Hur säljer man in SEO till ledningsgruppen?” Man skulle också kunna göra varianter av det här problemet: ”Hur ser man till att det företag man jobbar åt eller för förändrar sig?” För det jag kommer att berätta nu handlar inte bara om Sökmotoroptimering, det handlar hur man åstadkommer förändring i en organisation.

Ledningsgruppen har väldigt mycket att tänka på. Det är väldigt många beslut. Det är väldigt mycket ansvar och det är väldigt lite tid.. De har ofta precis samma problem som du har; barn som ska till skolan, de måste ta hand om sig själva fast kraven på dem är multiplicerade hundrafalt. Så det är helt förståeligt att de inte kan, vill eller orkar förstå så mycket kring SEO. De är inte på det planet du är på.

Så, hur gör man då för att ta dem till det plan de behöver vara på? Ledningsgruppen bryr sig mest om ”vad de kan tjäna”. Vad är vinsten av SEO för företaget som ni jobbar för? Den måste du ha koll på. När ledningen väl har börjat intressera sig för detta, kommer de att ställa fler frågor. Nästa fråga de ställer är: ”Vad måste vi göra för att den här vinsten eller den här benefiten ska uppnås?” Så det måste du kunna svara på. Ganska fort också, för du har oftast bara några minuter på dig att pitcha det här projektet. Och om du svarar tillfredsställande på den frågan, så kommer nästa fråga från VD:n eller ledningsgruppen: ”Hur ska det göras?” Så även det måste du ha svar på. Och klarar du av den frågan så kommer nästa fråga: ”När ska det göras?” och oftast: ”Vem ska göra det?”

De här fyra frågorna, plus ekonomi, måste du ha koll på. Kan du visa det i en presentation på fem till tio minuter då är det ganska troligt att den ledningsgruppen, förr eller senare, kanske inte direkt för de kan vara upptagna med annat, ger dig tillåtelse att genomföra de aktiviteter, de förändringar som behöver ske av er webbsida, ert företag eller er affärsmodell.

För er som fann det här intressant och vill veta mer om hur man gör, så kan ni ganska enkelt kontakta mig så vi visa våra processer för de bygger precis på den diskussionen vi har haft här.

Det vanligaste misstaget man gör när man säljer in SEO till ledningsgruppen

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!