Vad du behöver veta om SEO om du gör Content Marketing (podd) Lyssna här!

hide

Sökmotoroptimering för stora varumärken!

nav-trigger

Av in september 4, 2018

Vilken är den viktigaste faktorn för att lyckas med SEO?

Dela här

I denna video delar jag med mig av den absolut viktigaste faktorn för att lyckas med SEO. Ledningens roll inom ett SEO-projekt är utan tvekan avgörande för projektets framgång.

Transkribering av video

Vilken är det viktigaste faktorn för att lyckas med SEO?

Jag vill hävda att det är att ledningen i bolag får lov att fatta ett insiktsfullt beslut i avseende om att lyckas med SEO. Vad är då ett insiktsfullt beslut? Jo, det är ganska enkelt  – Vad behöver göras, när ska det göras, hur ska det göras, av vem ska det göras och vad är riskerna i projektet? När ledningen vet svaret på de här frågorna, kan de fatta ett insiktsfullt beslut.

Varför är det så viktigt att det är ledningen som får fatta ett insiktsfullt beslut om sökmotoroptimering?

Jo, det beror på vad SEO är.  Vi definierar SEO som teknik, Content, länkar till sajten och en positiv användarupplevelse. Och då hör ni att det är olika avdelningar i bolaget som hanterar de här frågorna. Och på nästa alla svenska bolag har de olika avdelningarna svårt att samarbeta på ett koordinerat sätt med varandra. Det är också därför ledningen bör fatta det här insiktsfulla beslutet. När ledningen fattar det här insiktsfulla beslutet, då ökar man sannolikheten dramatiskt för att de olika avdelningarna kan samarbeta i det här projektet och därmed nå stor framgång inom SEO.

Den näst viktigaste faktorn för att lyckas med SEO

Transkribering av video

Ansvarig inom organisationen

Förra veckan pratade vi om den viktigaste faktorn för att lyckas med SEO. Ni kanske kommer ihåg – det var insikt. Idag ska vi prata om den andra viktigaste faktorn, den näst viktigaste faktorn. Och det handlar om att någon i din organisation måste vara ansvarig för SEO:n. Den personen ska berömmas när SEO:n går bra, och när SEO:n går dåligt så ska man ha ett konstruktivt samtal och diskutera vad som har gått fel. Detta ansvar är ytterst viktigt – det är först då den här personen kommer börja se till att saker och ting fungerar. Det betyder att du inte heller kan outsourca detta ansvar till en konsult, för konsulten kan faktiskt aldrig vara ansvarig även om du kanske vill att det ska vara så. Konsulten kan hjälpa dig i detta ansvar.

Konsultens jobb

Konsultens jobb är oftast att berätta vad som ska göras, i vilken ordning och att det har blivit rätt gjort – men ansvaret faller alltid på någon i din organisation. Det är de företag som inser detta som lyckas, inte för att man ska ha någon att skylla på när det inte går bra utan för att man ska kunna ha en riktig diskussion om varför saker och ting går bra eller varför saker och ting går dåligt så att man kan komma vidare till nästa nivå. Därför är ansvar viktigt för att lyckas med er SEO.

Christian Rudolf

Christian Rudolf

Ägare av Topdog!

Christian är Topdogs ägare och Senior Sökmotorkonsult med +10000 timmar av Sökmotoroptimering & Processutveckling för internetmarknadsföring för de allra svåraste segmenten i Google.

Ställ gärna en fråga angående artikeln

*