Av |

Spammigast i Sverige

Vilken sökning har det spammigaste sökresultatet? Och vd är den bakomliggande anledningen? Det pratar Christian Rudolf om i videon nedan.

OB

Transkribering av video:
Idag ska vi prata om vilket sökresultat som är det spammigaste sökresultatet i Sverige. Inte för att det är viktigt – bara för att det är intressant.

Spammigaste sökresultatet

Jag har jobbat med sökoptimering inom gambling och det finns en hel del människor som tror att gambling och casino är ganska spammigt. Och det finns en viss sanning i det. Gambling-SEO:are gör saker och ting som de flesta andra SEO:are inte gör. Likaså, Viagra kan också tyckas spammigt, men faktum är att Google – i alla fall i Skandinavien – har ganska bra koll på Viagra. Jag tror, och tycker, och anser att det spammigaste sökresultatet inte är casino eller Viagra utan det är webbyrå eller webbyrå plus ort.

Länk i footern

Anledningen till att det är så spammigt, är att det är ganska vanligt – inte alla – men ganska vanligt bland webbyråer att man helt enkelt injicerar en länk in i footern på sina kunders sajter. Detta är ganska likt en kriminell metod när man gör motsvarande med hackade WordPress-installationer. Jag tycker personligen att det är ganska osnyggt. Det gör också att det är i princip omöjligt att ranka med vanliga metoder i de här segmenten för webbyrå. Man måste använda de här halvfula metoderna som webbyråerna gör. Och anledningen till att det är halvfult är egentligen inte att de använder dem – utan att det sker på kundens bekostnad.

Svårare att ranka

Det är så att kunden betalar fakturan till webbyrån sen betalar de igen när den här sajten “Fotmassage Klinik i Mönsterås” måste länka till en webbyrå. Man flödar pagerank till en irrelevant sajt och därmed gör man det lite svårare för sig själv att ranka. Det är därför jag tycker det är spammigt och fult. Man betalar två gånger.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT