Av

Uppdaterad: Juli 06, 2023

21 SEO-tips för att förbättra din Sökmotoroptimering 2024

Idag står företags framgång ofta i direkt korrelation till deras synlighet online. Men vad är då nyckeln är till ökad synlighet? Jo, SEO. I den här artikeln får du Topdogs bästa tips på åtgärder du kan genomföra så att din hemsida ska få mer synlighet under 2024 .

21 SEO-tips för bättre SEO 2024:

  1. Förbättra titlar och metabeskrivningar
  2. Gör en sökordsanalys / undersök kundernas sökbeteenden
  3. Se över hemsidans hastighet (load time)
  4. Fixa brutna länkar
  5. Beräkna värdet av SEO
  6. Skaffa https-certifikat
  7. Arbeta löpande med länkbygge
  8. Skapa kvalitativt innehåll som besvarar användarnas frågor
  9. Förbättra hemsidans H1:or
  10. Förbättra H2:or och H3:or
  11. Förbered innehåll för röstsök
  12. Mobilanpassa hemsidan
  13. Jobba med interna länkar
  14. Använd Googles nya bildformat WebP
  15. Rensa bort duplicerat innehåll
  16. Förbättra konvertering
  17. Ta hjälp av en SEO-byrå
  18. Justera din meta information för bättre CTR
  19. Internlänka till alla sidor
  20. Skapa en XML Sitemap utan fel
  21. Trimma och uppdatera befintligt innehåll

Vad är SEO?

SEO är en förkortning  Search Engine Optimization, eller svenskans sökmotoroptimering. SEO handlar om att utforma en hemsida så att sökmotorer, såsom Google, ska placera den högre upp bland sina sökresultat. Ju högre position bland resultaten, desto större chans att användaren ska klicka på länken till hemsidan. På så sätt finns det alltså ett direkt samband mellan ett företags försäljningssiffror och deras hemsidas placering bland sökmotorernas resultat.

17 tips för att komma igång med er SEO

När man ska sökmotoroptimera en hemsida finns det inte en enda enkel metod som löser allt eftersom det är en rad olika faktorer som påverkar hemsidans position. Här har vi därför samlat en rad olika tips på åtgärder du kan vidta för att förbättra din hemsidas SEO.

1. Förbättra titlar och metabeskrivningar

Att skapa inbjudande titlar och metabeskrivningar är ett effektivt sätt att förbättra en hemsidas synlighet då det gör att fler användare väljer att klicka på länken. Det här är även en nyckelfaktor för ASO optimering om du har en app. Använd Google Search Console för att se över vilka 20 sidor som är mest populära på din webbplats, och fundera på hur rubriker och beskrivningar kan förbättras. Här får du fler tips på hur du ska tänka när du skriver titlar och metabeskrivningar.

2. Gör en sökordsanalys / undersök kundernas sökbeteenden

Användarnas sökbeteenden kan förändras med tiden, och för framgångsrik SEO behöver du undersöka hur de förändras så att du kan anpassa din hemsida därefter. Öppna Google Search Console och analysera vilka sökord besökarna använder för att hitta till din hemsida. Ser du några nya mönster? Då får du skapa nytt innehåll utifrån det.

3. Se över hemsidans hastighet (load time)

I dagens samhälle är vi vana vid att få information snabbt, och behöver vi vänta väljer vi hellre ett annat alternativ. Det har visats att snabba hemsidor är mer lönsamma än långsamma, och därför är det av högsta vikt att även din är det. Ta ett möte med din teknikansvarige och dra igång ett projekt vars syfte är att snabba upp hemsidan. Det är en form av teknisk SEO.

4. Fixa brutna länkar

Undersök om din hemsida har några brutna länkar, det vill säga en URL utan innehåll. Det är lätt hänt att det ligger kvar länkar fastän innehållet plockats bort när hemsidan har förändrats eller en produkt gått ur sortiment. Med keyword-verktyget Ahrefs kan du enkelt kontrollera om din hemsida har några brutna länkar.

5. Beräkna värdet av SEO

Hur mycket kostar era marknadsföringsprojekt i förhållande till vad de ger? Genom att räkna ut hur mycket era olika satsningar kostar blir det lättare att avgöra om de är lönsamma eller inte. På så sätt blir det enklare att skapa mer lönsamma och effektiva kampanjer i framtiden. Här lär du dig räkna ut värdet av sökmotoroptimering.

6. Skaffa https-certifikat

Se till att din hemsida är säker genom att skaffa ett https-certifikat. Det gör det betydligt svårare för externa parter att komma över information som överförs via din hemsida. Detta är dessutom något som Google gillar och som gör att din hemsida får en högre position.

7. Arbeta löpande med länkbygge

Hemsidor som andra företag och hemsidor länkar till gynnas bland Googles sökresultat, därför är det viktigt att du ser till att skaffa länkar till din hemsida. Om en hemsida nämner ditt företag i en text bör du kontakta dem och be dem lägga in en länk till din sajt. Om du inte vet hur du ska komma igång kan du använda Topdogs Länkscout.

8. Skapa kvalitativt innehåll som besvarar användarnas frågor

Google premierar kvalitativt innehåll som ger användarna den information de söker. När du utformar eller beställer texter är det därför viktigt att texterna håller hög kvalitet och besvarar användarnas frågor inom ämnet.

9. Förbättra hemsidans H1:or

Om du redan har förbättrat din hemsidas titlar och metabeskrivningar (se punkt 1) behöver du komma ihåg att förbättra texternas H1:or (huvudrubriker) så att de stämmer överens. Annars finns risken att dina potentiella kunder känner att de inte fick läsa den artikeln de trodde att de skulle få läsa och lämnar hemsidan.

10. Förbättra H2:or och H3:or

Det är fördelaktigt om texternas H2:or och H3:or (underrubriker) på din hemsida är utformade som frågor. Då kommer användaren, redan när den ser sökmotorernas sökresultat, veta att hen troligtvis kommer att få svar på sina frågor. Det ökar helt enkelt sannolikheten att användaren ska klicka på länken till din hemsida.

11. Förbered innehåll för röstsök

Röstsök är fortfarande inte särskilt vanligt, men kommer troligtvis att bli framöver. Det finns därför en fördel med att vara proaktiv och ta fram innehåll som är anpassat för röstsök, så slipper du göra det senare. Skapa innehåll utifrån longtails (sökfraser med många ord) och tänk på att formulera innehållet som om du svarar på frågor.

12. Mobilanpassa hemsidan

Gå igenom din hemsida med en telefon eller surfplatta och undersök hur väl anpassad den är efter dessa format. Om hemsidan inte är mobilanpassad är detta något du bör ta tag i, de flesta besökare använder just sina telefoner när de googlar.

13. Jobba med interna länkar

Gör det enkelt för användarna att hitta all information de behöver på din webbplats – se till att det finns interna länkar i texterna. Det gör att läsaren tillbringar mer tid på din hemsida, vilket på sikt både är positivt för försäljningssiffrorna och hemsidans position bland Googles sökresultat.

14. Använd Googles nya bildformat WebP

Med Googles nya bildformat WebP kan du ladda upp betydligt större bilder än med andra format, utan att det påverkar din hemsidas hastighet. En annan fördel med att använda Googles eget format är att det påverkar din hemsidas placering positivt.

15. Rensa bort duplicerat innehåll

Något som kan sänka din webbsidas position är om flera URL:er leder till samma innehåll. Det är därför viktigt att innehållet på sidan alltid är unikt, och att du rensar bort eller korrigerar de texter som liknar varandra.

16. Förbättra konvertering

Ta vara på den befintliga trafiken på din hemsida och lägg krut på att göra det enkelt för besökarna att köpa dina produkter. Analysera vad användarna är ute efter när de besöker sajten och anpassa hemsidan därefter. Med bättre konvertering kommer ditt företag bli mer lönsamt och få en högre placering bland sökresultaten.

17. Ta hjälp av en SEO-byrå

Om du ändå har svårt att komma igång eller saknar viktiga SEO-kunskaper kan en enkel lösning vara att ta hjälp av en byrå för sökmotoroptimering. Vi på Topdog erbjuder lösningar inom SEO och Content Marketing som utformas efter din verksamhets specifika behov. Kontakta oss redan idag om du har några frågor.


Transkribering av videon:
Jag förstår att många av er har legat sömnlösa över julen och funderat över vilka SEO-åtgärder ni ska sparka igång det nya året med. Jag tänkte göra det enkelt för er genom att berätta om fem åtgärder som ni kan sparka igång med redan här under januari.

Förbättra title taggen och description taggen

Det första jag hade gjort är att jag hade kollat, i Google Search Console under verktyg, över de 20-30 mest besökta sidor från Google sen hade jag skrivit bättre title och description för de 20 sidorna. Även om inte rankingen förbättras så gör mer klickvänliga titles och descriptions att fler klickar. Vet ni inte hur man skriver mer klickvänliga titles och descriptions så finns det en URL som ni kan leta upp på Topdog. Den beskriver exakt hur man gör.

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Undersök nya sökmönster

Åtgärd nummer två som jag tycker ni ska titta på är nya sökbeteenden. Ni har förhoppningsvis koll på era användares grundläggande sökbeteenden – hur de hittar till er sajt. Över tiden kan det ändras lite och det kan tillkomma nya, relevanta beteenden och kanske vissa som faller bort. Jag hade öppnat Google Search Console och kollat vilka ord era användare använder för att komma in på er sajt för att se om det finns några nya mönster. Man kan också kolla den här informationen i keyword-verktyg som Ahrefs, SEMrush eller keywordtool.io för att se om det finns några nya mönster som man kan skapa innehåll för. Hittar ni nya mönster, då får ni skapa innehåll för det.

Se över sajtens load time

Den tredje grejen som jag hade tittat över är load time. Load time blir bara viktigare och viktigare i Google. Det är så klart för att fler och fler använder mobilen för att söka information på Google, det används dessutom fler gånger. Det kan så klart vara svårt att själva genomföra ett load time-projekt så jag hade promenerat över till teknikavdelningen, till teknikchefen och frågat honom eller henne vad man måste göra för att kunna starta ett teknikprojekt – vars syfte är att snabba upp sajten. Därmed får mer trafik men också mer försäljning. Det har visat sig att snabba sajter är helt enkelt mer lönsamma än långsamma sajter.

Fixa trasiga länkar

Fjärde faktorn som jag tycker ni ska titta på är brutna länkar. Vad är då en bruten länk? Det är oftast en bit innehåll som man har tagit bort av en skäl. Det kan vara en produkt, en jobbannons eller att någon är inne i din organisation och fipplar med webbsajten. Det är ganska vanligt för stora webbsajter att det finns många användare och det kan vara svårt att hålla reda på vad som pågår. Du kan alltså ha ett antal URL:er utan innehåll men de har länkar som pekar på sig. När dessa länkar pekar på en URL utan innehåll så räknas den inte. Jag hade helt enkelt öppnat upp ett keyword-verktyg som Ahrefs, kollat på brutna länkar om det finns några. Och om det finns några så kan man göra två saker;

  1. Återskapa innehållet på den URL:en eller två, göra en redirect till innehåll som liknar det innehåll som fanns där tidigare.
  2. Kolla upp brutna länkar.

Räkna ut värdet av SEO

Den sista faktorn att titta på, femte faktorn, det är värdet av SEO. Varför ska man då räkna ut värdet av SEO? Vill man påverka sin organisation, sin ledningsgrupp, sina kollegor eller andra stakeholders är det bra att veta värdet på SEO:n. Då kan du berätta för dina kollegor eller chefer vad man missar. När de är medvetna om vad de missar så är de mycket mer benägna att allokera mer resurser för att man ska sluta missa detta, därmed starta ett SEO-projekt under 2021.

4 icke-tekniska bonustips om SEO för e-handlare

Om du är bekant med sökomotoroptimering för e-handlare så vet du att det till 90% är den tekniska SEOn som avgör hur väl butiken rankar i Google. Med det sagt vill vi ge tips på fyra åtgärder som inte kräver någon inblandning av en teknikpartner, eller som du kan be dem göra på någon timme max.


Ta del av Christians presentation här.

1. Justera din meta information för bättre CTR

Genom att anpassa meta title och meta description för dina URLer ökar du chansen att Googles besökare ser och klickar på just ditt resultat. Eftersom en e-handel innehåller många sidor rekommenderar vi att du har en mall för både meta title och meta description och ett script så att du enkelt kan göra uppdateringar när det behövs.

Oavsett om du har ett script eller inte så tänk så här när du sätter upp din mall:

  • Vilket nyckelord söker kunden på
  • Fokusera alltid på fördelar för kunden
  • Dra nytta av copywriting-regler
  • Använd ord som svarar på kundens behov  (spara pengar, tillit, valfrihet etc)
  • Använd symboler  som hjälper kunden se ditt företag i sökresultaten

Exempel

Meta title
Köpa växthus? →37 modeller till 40-60% rabatt just nu!

Meta description
✔ Växthus med 5 års stormgaranti ✔Gratis hemleverans ✔Nöjda kunder → 4,7 av 5 på Trustpilot ✔Valfrihet → 37 modeller ✔Personlig service i butik

Hur vet jag vilka sidor i min e-handel jag ska börja med?

Börja med de sidor som har mest trafik. Om du kan öka click-through-rate (CTR) på dem med 1% så har det stor utväxling på hur många som kommer i kontakt med din e-handel och dina produkter.

I Google Search Console kan du se vilka sidor på sin sajt som har flest besök. Den rapporten hittar du genom att klicka på Förvärv → Målsidor

2. Internlänka till alla sidor

Om du har URLer (sidor) i din e-handel som inte har någon länk till sig från en annan URL i din e-handel så har du så kallade oprhan pages. I Googles värld betyder det att sidorna inte är så viktiga, och Google kommer alltså inte att prioritera att visa dem i sökresultaten.

Om du lägger till 1-3 internlänkar till sidor som just nu saknar internlänkar, kan du hjälpa Google att förstå att sidan är relevant för besökare och inom några veckor kommer den börja ranka bättre.

Addera interna länkar från:

  • Navigation
  • Paginerade sidor (dela upp artiklarna i 1-10, 11-20 etc i samma kategori)
  • Annat innehåll (till exempel länka till en produkt från en artikel på bloggen)

Hur vet jag vilka sidor som saknar internlänkar?

För att vara säker på att hitta dessa orphan pages (sidor utan internlänkar) behöver du ett verktyg som Ahrefs eller Semrush. Har du en liten e-handel kan du manuellt gå igenom alla sidor, men det är lätt att missa något, så vi rekommenderar att använda ett verktyg.

3. Skapa en XML Sitemap utan fel

Alldeles för många e-handlare har felaktiga sitemaps som Google ska utgå ifrån, vilket ger dig ett försprång om du ser till att din e-handel har en XML sitemap utan några fel.

En sitemap ska bara innehålla URLer med:

  • Statuskod 200
  • Canonical link som pekar på den URL man vill ranka (alltså “sig själv”)
  • Max 50 000 URLer, annars behövs en sitemap till

Följande kan göra att Google ignorerar en sitemap:

  • Statuskod 404 (page not found)
  • Statuskod 3xx (till exempel 301 permanent redirect)
  • Statuskod 5xx (till exempel 500 internal server error)
  • Cannonical link som pekar på en annan URL än den som är listad i sitemap

Ju fler produkter du har i din e-handel desto viktigare är det att ha en sitemap utan fel, så att Google kan skapa sig en bild av din webbsajt.

4. Trimma och uppdatera befintligt innehåll

Som e-handlare har du oftast inte bara produktsidor, utan även annat innehåll som beskriver saker som är relevant för din målgrupp och det du säljer. Säljer du kläder så kanske du skriver om säsongens trender eller färger. Det är vad vi menar när vi säger att du ska trimma och uppdatera befintligt innehåll. Se till att ditt content inte blir irrelevant i onödan genom att uppdatera relevanta nyckelord.

Många sökningar är kopplade till en tidsaspekt och Google kommer att leverera det resultat som passar bäst in på sökbegreppet. Tidsaspekter kan vara bland annat årtal, månader, säsonger.

Så om du skrev en artikel med en titel som “De bästa produkterna 2022”, bör du uppdatera din H1 och title tag till att innehålla årtalet 2023, eller kanske till och med “sommaren 2023” för att Google ska förstå att innehållet aktuellt för den som söker idag.

Självklart är det inte justeringar för saken skull vi pratar om, utan för att göra innehållet relevant för besökaren. I vissa fall ändras inget utom årtalet – vi vill veta recept på julskinka varje jul. Då vill du inte missa det bästa receptet för att receptskribenten hade med “2021” i sin titel och sen aldrig uppdaterade det.

Ändringarna kan du göra i:

  • Meta title
  • Meta description
  • H1 rubrik
  • H2 rubriker
  • Body (nytt stycke eller synonymer)

Hur hittar jag innehåll som är värt att justera?

Kolla i Google Search Console på vilken av dina URLer som helst så kan du se vilka frågor besökare använder och vilken ranking du har på de frågorna. Genom att lägga till sökorden från frågorna kan du både ranka högre och öka chansen att Googles besökare väljer att klicka på ditt content i sökresultatet.

Du kan också titta i ditt analysverktyg (t.ex. Google Analytics) efter innehåll som historiskt har haft mycket besökare men som har tappat på senare tid. Det kan vara en fingervisning om att Google inte längre ser innehållet som relevant.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.