Av |

Sparka igång din SEO 2020 med dessa fem tips

Transkribering av videon:
Jag förstår att många av er har legat sömnlösa över julen och funderat över vilka SEO-åtgärder ni ska sparka igång det nya året med. Jag tänkte göra det enkelt för er genom att berätta om fem åtgärder som ni kan sparka igång med redan här under januari.

 

Förbättra title och description

Det första jag hade gjort är att jag hade kollat, i Google Search Console under verktyg, över de 20-30 mest besökta sidor från Google sen hade jag skrivit bättre title och description för de 20 sidorna. Även om inte rankingen förbättras så gör mer klickvänliga titles och descriptions att fler klickar. Vet ni inte hur man skriver mer klickvänliga titles och descriptions så finns det en länk här, eller rättare sagt en URL som ni kan leta upp på Topdog. Den beskriver exakt hur man gör.

 

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Undersök nya sökbeteenden

Åtgärd nummer två som jag tycker ni ska titta på är nya sökbeteenden. Ni har förhoppningsvis koll på era användares grundläggande sökbeteenden – hur de hittar till er sajt. Över tiden kan det ändras lite och det kan tillkomma nya, relevanta beteenden och kanske vissa som faller bort. Jag hade öppnat Google Search Console och kollat vilka ord era användare använder för att komma in på er sajt för att se om det finns några nya mönster. Man kan också kolla den här informationen i keyword-verktyg som Ahrefs, SEMrush eller keywordtool.io för att se om det finns några nya mönster som man kan skapa innehåll för. Hittar ni nya mönster, då får ni skapa innehåll för det.

 

Se över sajtens load time

Den tredje grejen som jag hade tittat över är load time. Load time blir bara viktigare och viktigare i Google. Det är så klart för att fler och fler använder mobilen för att söka information på Google, det används dessutom fler gånger. Det kan så klart vara svårt att själva genomföra ett load time-projekt så jag hade promenerat över till teknikavdelningen, till teknikchefen och frågat honom eller henne vad man måste göra för att kunna starta ett teknikprojekt – vars syfte är att snabba upp sajten. Därmed får mer trafik men också mer försäljning. Det har visat sig att snabba sajter är helt enkelt mer lönsamma än långsamma sajter.

 

Fixa brutna länkar

Fjärde faktorn som jag tycker ni ska titta på är brutna länkar. Vad är då en bruten länk? Det är oftast en bit innehåll som man har tagit bort av en skäl. Det kan vara en produkt, en jobbannons eller att någon är inne i din organisation och fipplar med webbsajten. Det är ganska vanligt för stora webbsajter att det finns många användare och det kan vara svårt att hålla reda på vad som pågår. Du kan alltså ha ett antal URL:er utan innehåll men de har länkar som pekar på sig. När dessa länkar pekar på en URL utan innehåll så räknas den inte. Jag hade helt enkelt öppnat upp ett keyword-verktyg som Ahrefs, kollat på brutna länkar om det finns några. Och om det finns några så kan man göra två saker;

  1. Återskapa innehållet på den URL:en eller två, göra en redirect till innehåll som liknar det innehåll som fanns där tidigare.
  2. Kolla upp brutna länkar.

Beräkna värdet av SEO

Den sista faktorn att titta på, femte faktorn, det är värdet av SEO. Varför ska man då räkna ut värdet av SEO? Vill man påverka sin organisation, sin ledningsgrupp, sina kollegor eller andra stakeholders är det bra att veta värdet på SEO:n. Då kan du berätta för dina kollegor eller chefer vad man missar. När de är medvetna om vad de missar så är de mycket mer benägna att allokera mer resurser för att man ska sluta missa detta, därmed starta ett SEO-projekt under 2020.

 

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT