Av |

Hur mycket kostar SEO?

Många företag och organisationer som står inför ett SEO-projekt funderar på hur mycket SEO kostar.  Det är en komplicerad fråga som har lika många svar som antalet SEO-byråer. I den här videon delar jag med mig av Topdogs svar på frågan: Hur mycket kostar SEO?

Transkribering av videon:

Hej. Jag heter Christian. Jag driver en content och SEO-byrå som heter Topdog. Idag ska vi prata om hur mycket SEO kostar. Det är såklart en ganska svår fråga. Det är ungefär som att fråga ”hur långt är ett snöre”? Anledningen till att frågan är svår att besvara är att alla branscher är olika. Alla webbsidor är olika. Alla företag är olika. Alla keywords är olika. Det finns också olika värde och olika aktörer.

Att besvara frågan ”hur mycket kostar SEO?” är lite problematiskt. Men jag ska göra ett försök. Jag ska göra försöket genom att illustrera marknadens två ytterligheter. Det finns två ytterligheter i marknaden. Ett: Ni har SEO-byråer som säljer SEO på retainer. En månadskostnad på 10 till 15 000. Ibland lite mer också. Det är ena änden av marknaden. Den andra änden av marknaden är att du har konsulter. Sådana som vi, som jobbar helt annorlunda. Man har inte retainers. Man sätter ihop projekt med tydliga mål och en tydlig story och strategi. Här har vi de två ytterligheterna. Faktum är att de flesta bolag finns på de här två ytterligheterna. Det finns inte så många i mitten. Det är ganska svårt att vara där.

Hur besvarar detta frågan hur mycket sökotoroptimering kostar? Det gör det egentligen inte. Det besvarar frågan: Vilket alternativ har jag? Vill jag lägga ganska lite pengar, eller ganska mycket pengar? Det finns olika fördelar och nackdelar med de olika typerna. Om du jobbar med de som har en retainer är leveransen väldigt mycket länkar. Rapportering också. Men det görs inte så många förändringar på din webbsida. Det beror på att det är väldigt tidskrävande att göra detta. Till exempel om du vill göra mycket off site-SEO kan detta vara ett bra alternativ. Vill du ha mycket gjort på din webbsida är det troligt att retainers är ett dåligt alternativ. Den andra delen av marknaden – konsulterna i större projekt, oftast mycket pengar som till och med kan vara miljonbelopp. Där fokuserar man mer på en tydlig strategi, tydlig genomförandeprocess och mycket förbättringar av er webbsida. Och oftast mindre mängd länkar, kanske inga alls.

Så, hur ska du då tänka för att få det pris du vill ha? Den första faktorn du ska tänka på är att det inte ska vara någon bindningstid. Bindningstid är en av de sakerna som gör SEO-projekt extremt dyrt. Anledningen till att du inte ska ha någon bindningstid är att det ska ges möjlighet för dig att ta dig ur ett avtal där du gjort ett felaktigt val. Det händer oss alla. Alla människor begår misstag och gör felaktiga val. Då måste man få lov att korrigera detta till ett normalt pris. Det vill säga att man behöver ha en normal uppsägningstid på en till tre månader i sitt avtal. Samma gäller leverantören. Ibland får man en felaktig kund och då måste man få lov att komma ur det också.

Det andra är förbättring av webbsidan utifrån användarnas perspektiv. Det är underskattat av de flesta byråer. Att göra mycket förbättringar på webbsidan betalar sig oftast bättre i det långa loppet än att addera länkar. Alla webbsidor, 99 procent i alla fall, har ganska många förbättringar de kan göra utifrån ett SEO-perspektiv.

Den tredje faktorn handlar om automatisering. Så som SEO görs idag är det ganska mycket manuellt jobb. Till och med om du har en byrå med ett länknätverk så lägger de tid på att skapa content och få ut det i sitt länknätverk. Det du kanske ska tänka på är att vissa delar av din sida kan automatiseras. Man kan bygga en grundstruktur, automatisera den och skala upp den. Lättast kan du se detta kring e-handel när man bygger olika sidor för sina produkter och därmed kan skala upp den fortare. Detta gör faktiskt, om man kan åstadkomma detta, att SEO:n blir billigare. Visst det kan vara mycket pengar ut för att bygga detta i processer och teknik, men när du byggt det kan du rulla ut och möta hundratusentals sökningar samtidigt. Även om det är en initial kostnad är det på lång sikt i själva verket ganska billigt.

En bra grundregel att hålla reda på inom SEO är att i SEO betalar man framgång i förskott. Du betalar idag och skördar imorgon. Du investerar idag och skördar imorgon. Av det skälet favoriserar jag projekt. Med det sagt kan det fortfarande vara så att retainer passar dig och ditt företag bättre. Jag hoppas att du fått en lite tydligare bild av vad SEO kan kosta för dig och har du frågor är det bara att höra av dig. Hej.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!