Vad du behöver veta om SEO om du gör Content Marketing (podd) Lyssna här!

hide

Sökmotoroptimering för stora varumärken!

nav-trigger

Av in december 25, 2015

Snart meningslöst ranka organiskt för lokala företag

Dela här

Det är ingen hemlighet att det är svårt att ranka högt i Google, men för den som lyckas kan det leda till stora vinster rent ekonomiskt. Men det ser ut som om det i framtiden kommer att bli meningslöst för många att försöka ranka högt. Det gäller speciellt små lokala företag och anledningen är inte någon förändring i Googles algoritmer utan helt enkelt det sätt som Google presenterar resultaten på. Framtiden ser på många vis dyster ut för små lokala företag som inte är villiga att betala för att annonsera i Google.

Anledningen är att organiska resultat vid lokala sökningar, som ”naprapat Täby”, kommer att nedprioriteras kraftigt. Tidigare visades 1-3 annonser följt av ett organiskt sökresultat, följt av vad som brukar benämnas ”sjupacken”, en lista på sju stycken lokala företag inom branschen, slutligen följt av resterande organiska sökresultat. Nuvarande presentation innebär tre annonser, följt av en karta där tre stycken lokala företag inom aktuell bransch lyfts fram (en ”trepack” om man så vill). Först därefter kommer de organiska sökresultaten. Faktum är att dessa, på grund av kartan, ofta inte syns över huvud taget utan att man scrollar ner.Exempel på Googles nya layout på lokalt sök

Men det kommer sannolikt inte att stanna där. Google har under sommaren utfört ett experiment i San Francisco-området, där det område där ”trepacken” presenterades ersattes av annonser – det vill säga företag som var beredda att betala för att synas. För lokala sökningar så visar statistik på att antalet klick som är organiska ligger på 6 %. Med andra ord: den förkrossande majoriteten av alla klick går via Google, där dock inte alla är betalda – ännu. Men det är definitivt den utveckling vi har att vänta oss, och inom en överskådlig framtid så riskerar det att vara meningslöst att försöka ranka naturligt i Google för lokala företag. Vill man få trafik från Google kommer man vackert att få betala för den.

Exempel på hur organiska träffar blir annonser i framtiden i google

Är det då säkert att det kommer att bli så? Ja, mer eller mindre. Google är ett företag som vill växa och har väldigt aggressiva mål vad gäller detta. Google har officiellt sagt att målet är att växa med 20 % per år och då det är annonser som är Googles absolut största inkomstkälla så är det inte förvånande att man kommer att göra allt för att så många klick efter en sökning ska vara betalda klick. Som lokal företagare får man antingen gilla läget och betala Google eller försöka hitta alternativa kanaler för att synas.

Och det finns ju faktiskt alternativ till Google. Facebook är ett: enligt Alexa är Facebook.com den tredje mest besökta sajten i Sverige, efter Google.com och Google.se. Facebook har med andra ord en räckvidd som inte är långt ifrån Googles – och dessutom är det betydligt billigare att annonsera där. Beroende på vilken ens målgrupp är kan det med andra ord vara väldigt lönsamt att rikta in sin annonsering och PR på Facebook.

Christian Rudolf

Christian Rudolf

Ägare av Topdog!

Christian är Topdogs ägare och Senior Sökmotorkonsult med +10000 timmar av Sökmotoroptimering & Processutveckling för internetmarknadsföring för de allra svåraste segmenten i Google.

2 Responses

  1. Anton says:

    Hej Christian, tack för en intressant blogg att följa!

    Jag håller på att starta ett nytt bolag där jag hjälper företag med lokal anknytning med sin digitala marknadsföring.

    Konkurrensen är ofta väldigt svag, i många fall behövs bara riktigt bra on-page för att lyckas.

    Men i de fallen där inlänkar behövs – var skulle du då använda resurserna?

    Ska man satsa på att bygga ett PBN riktigt bra eller skulle du rekommendera att man går white hat med länkbeten, lokala bloggar & PR?

    Givetvis skiljer sig arbetet beroende på branch & stad men låt säga att vi talar om en el- eller VVS-frima, i en stad där faktiskt konkurrenterna har lite länkar och bra on-page.

    (Självklart kör jag även PPC & får ut allt jag kan från den trafiken. Men den organiska förstaplaceringen på Google i dessa brancher bör oftast ge ett bra resultat i förhållande till arbetsinsatsen så jag vill därför vara säker på att ligga steget före där också.)

  2. Anton:

    Jag tror det är så att betalviljan är låg i ditt marknadsegment. Du kan inte få ut så mkt ur en kund, så att lägga tiden på vad du kallar ”PR” tror jag inte funkar ekonomiskt för dig. Du behöver lägga mer tid än vad kunden betalar för, för att lyckas.

    Men finns betalviljan så hade jag valt ”PR” spåret.

Ställ gärna en fråga angående artikeln

*